Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
En gemensam myndighet för den statliga specialskolan, Dir. 1999:91
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 1999-11-18
Dir. 1999:91
Beslut vid regeringssammanträde den 18 november 1999.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att förbereda
bildandet av en gemensam myndighet för den statliga
specialskolans särskilda enheter. Myndigheten, som skall
ha en styrelse, skall samordna resurser, utvecklingsarbete
m.m. i syfte att stärka utvecklingen av skolornas inre
arbete för att bidra till en ökad måluppfyllelse. Utredaren
skall, efter erforderliga beslut, i samarbete med nuvarande
styrelser, vidta de åtgärder som krävs för att den nya
myndigheten skall kunna inrättas den 1 juli 2000.
Bakgrund
Riksdagen antog den 3 november 1999 regeringens förslag
till lag om ändring i skollagen (1985:1100) enligt
propositionen Elever med funktionshinder - ansvar för
utbildning och stöd (prop. 1998/99:105, bet. 1999/2000:UbU4,
rskr. 1999/2000:14). Beslutet innebär bl.a. att
specialskolans målgrupp skall bibehållas för döva och
hörselskadade barn, vilket även innefattar dövblinda
barn. Statens huvudmannaskap för specialskolan skall
bibehållas och regionindelningen skall vara densamma
som den nuvarande. Specialskola med regionala
upptagningsområden skall finnas vid Birgittaskolan i
Örebro, Kristinaskolan i Härnösand, Manillaskolan i
Stockholm, Vänerskolan i Vänersborg och Östervångsskolan
i Lund. Åsbackaskolan i Gnesta skall som hittills vara
en skola med riksintag för döva och hörselskadade elever
som också är utvecklingsstörda.
En ny myndighet
Nuvarande nämnda specialskolor skall upphöra att vara
egna myndigheter. De särskilda enheterna skall organiseras
i en ny gemensam myndighet med en styrelse som regeringen
utser. Det främsta motivet till en gemensam organisation
är att förstärka den kvalitativa utvecklingen av
verksamheten, bl.a. genom samordnade utvecklingsinsatser
och kompetensutveckling t.ex. för att förbättra den
teckenspråkiga miljön. Den föreslagna myndigheten skall
disponera särskilda medel för sådana åtgärder.
Myndigheten skall placeras i Örebro, där det bl.a. genom
den riksrekryterande gymnasieutbildningen finns en samlad
kompetens när det gäller utbildning för hörselskadade
samt döva barn och ungdomar. Myndigheten skall ta över de
hyresavtal samt de inventarier och lån m.m. som den 30
juni 2000 tillhör de myndigheter inom specialskolan som
upphör.
Riksdagens beslut innebär också att de fasta skoldelarna
vid Ekeskolan respektive Hällsboskolan successivt avvecklas
medan resurscenterverksamheterna förstärks. Åsbackaskolans
uppdrag skall vidgas till att även omfatta dövblindfödda
elever i samband med att den fasta skoldelen vid Ekeskolan
avvecklas. En resurscenterverksamhet för dövblindfödda
barn inrättas i anslutning till det resurscenter för döva
barn med utvecklingsstörning som finns vid Åsbackaskolan.
Statens skolverk är central förvaltningsmyndighet för det
offentliga skolväsendet. Verket har på så sätt även
fortsättningsvis ansvar för att följa upp, utvärdera och
utöva tillsyn över skolväsendet samt verka för skolutveckling.
Socialstyrelsen och länsstyrelserna har motsvarande ansvar
avseende elevhemsboendet vid skolorna.
Den nya myndighetens inriktning
Den nya myndigheten skall samordna resurser, planering,
uppföljning och utvecklingsarbete för de särskilda enheter
som bedriver specialskola i syfte att stärka utvecklingen
av skolornas inre arbete och därmed uppnå ökad måluppfyllelse.
Fördelningen inom myndigheten t.ex. när det gäller ansvar
för planering, dokumentation och uppföljning samt
årsredovisning och kvalitetsredovisning skall regleras.
Myndighetens styrelse skall besluta om mottagande av elever
i specialskolan. Styrelsen skall verka för att en enhetlig
praxis utarbetas för mottagandet i syfte att likvärdiga
möjligheter till utbildning skall erbjudas oavsett var i
landet eleven bor. Underlag och bedömningar till grund för
mottagande vid specialskolan skall förberedas regionalt i
dialog med föräldrar och med företrädare för hemkommunen.
Särskilda utvecklingsområden
Mot bakgrund av de beskrivningar som ges i propositionen
Elever med funktionshinder - ansvar för utbildning och
stöd (1998/99:105) skall myndigheten ansvara för att
stärka den kvalitativa utvecklingen i specialskolan.
Möjligheterna för individuellt anpassade lösningar för
specialskolans elever skall öka. I specialskolans målgrupp
finns i dag såväl döva elever som elever med hörselskada.
Specialskolans samtliga enheter skall, förutom undervisning
på teckenspråk, kunna erbjuda undervisning på talad svenska
för de elever som huvudsakligen är beroende av teckenspråk
för sin kommunikation men som samtidigt har möjlighet att
med tekniskt stöd tillgodogöra sig undervisning på svenska.
Kompetens inom området döva och hörselskadade elever med
beteendestörningar skall vidareutvecklas. Den kompetens
som byggts upp vid Hällsboskolan för denna elevgrupp skall
tillvaratas. Ytterligare ett utvecklingsområde är
undervisningen för döva barn med flera funktionshinder.
Kunskapen bör öka om döva och hörselskadade barns lärande
särskilt avseende hur döva barn lär svenska. Kunskapen
bör även öka om hur en god skolsituation för döva
invandrarelever som kommit sent till Sverige skall kunna
tillgodoses på bästa sätt.
Myndigheten skall stödja kvalitetsutvecklingen genom ett
ökat samarbete mellan specialskolorna, samt ta initiativ
till att öka samarbetet med de kommunala grundskolorna.
Förslag skall också lämnas angående insatser för att öka
elevers och föräldrars inflytande i skolarbetet i enlighet
med läroplanens mål och riktlinjer.
Mot bakgrund av Skolverkets utvärderingar och tillsyn
bör omfattning och kvalitet när det gäller dokumentation
och uppföljning särskilt uppmärksammas. Beslut och
dokumentation av åtgärder som berör enskilda elevers
skolgång skall prioriteras, t.ex. åtgärdsprogram och
anpassad studiegång.
Myndigheten skall, mot bakgrund av vad som sägs i
propositionen angående försöksverksamhet för döva och
hörselskadade med utvecklingsstörning, noga överväga och
pröva förutsättningar och konsekvenser av en sådan
försöksverksamhet. Det finns i sammanhanget skäl att
särskilt uppmärksamma måluppfyllelse, eventuella
elevökningar och behov av kompetens.
I syfte att stärka den teckenspråkiga miljön samt
kunskapsutvecklingen inom nämnda områden skall myndigheten
disponera medel för strategisk kompetensutveckling för
lärare och övrig personal på skolorna. Myndigheten skall
i den delen samverka med regionala utvecklingscentra
samt högskolor med lärarutbildningar.
Myndigheten skall verka för en nära koppling mellan
verksamhet och forskning inom specialskolans
verksamhetsfält. Myndigheten skall även bidra till
att vidareutveckla det internationella samarbetet
inom området.
Uppdraget
Utredaren skall, i samarbete med nuvarande styrelser och
under förutsättning att erforderliga beslut fattas av
regeringen, vidta de åtgärder som krävs för att bilda en
gemensam myndighet för den statliga specialskolan.
Utredaren skall vidta de förberedande åtgärder som krävs
för att myndigheten skall kunna inrättas den 1 juli 2000.
Myndighetens verksamhet skall rymmas inom de ekonomiska
ramar som finns för verksamheten i nuläget.
Utredaren skall ta fram ett förslag till resursfördelning
inom myndigheten samt en verksamhetsplan för myndigheten
för andra halvåret 2000. Utredaren skall också lämna
budgetunderlag för 2001 enligt förordningen (1996:882) om
myndigheters årsredovisning m.m.
Utredaren skall ge förslag till verksamhetsmål samt lämna
förslag till erforderliga författningsändringar. Utredaren
skall även lämna förslag till styrelsens sammansättning
och mandatperioder samt förslag till omfattningen av
ledamöternas uppdrag.
Utredaren skall föreslå fördelning av ansvar och befogenheter
inom myndigheten i syfte att ge organisatoriska förutsättningar
för skolutveckling inom specialskolorna. Utredaren skall
även lämna förslag till myndighetens kompetens, bemanning,
organisation och arbetsformer samt föreslå namn på den
nya myndigheten.
Utredaren skall även tydliggöra ansvarsfördelningen mellan
den nya myndigheten och övriga myndigheter samt att vid
behov uppmärksamma regeringen på eventuella gränsdragningsproblem.
Utredaren skall samråda med den kommitté som utarbetar
förslag till förändrad stödorganisation om gränsdragning
mellan ansvaret för myndigheten för specialskolan och
Åsbackaskolans resurscenter. Utredaren skall också lämna
förslag avseende ansvarsfördelningen för skolornas
elevhemsverksamhet.
Utredaren skall vidare lämna förslag om former för den
nya myndighetens samverkan med bl.a. Statens skolverk,
SIH, stödorganisationen samt i fråga om elevhemsboendet
med Socialstyrelsen. Former för samarbete med berörda
kunskapscenter skall särskilt belysas. Myndighetens
ansvar för samverkan med intresseorganisationerna skall
klarläggas.
Utredaren skall förbereda anslutningen av den nya myndigheten
till det statliga redovisningssystemet samt lägga upp
redovisningsplaner och sluta nödvändiga avtal för myndighetens
verksamhet.
Utredaren skall fullgöra de åtgärder som krävs enligt
lagen (1976:580) om medbestämmande i arbetslivet. Den
nya myndigheten skall bemannas med beaktande av reglerna
om övergång av verksamhet i 6 b § lagen (1982:80) om
anställningsskydd. Det ankommer på utredaren att fatta
beslut om bemanningen liksom att även i övrigt utöva
arbetsgivarens befogenheter.
Uppdragets genomförande och tidsplan
Utredaren skall samråda med berörda enheter inom specialskolan
samt med den kommitté som utarbetar förslag till förändrad
stödorganisation, SIH, Statens skolverk, Ekonomistyrningsverket
(ESV), Riksrevisionsverket (RRV) samt Riksgäldskontoret.
Utredaren har möjlighet att tillkalla extern kompetens.
Utredaren skall hålla berörda centrala arbetstagarorganisationer
informerade om arbetet och bereda dem tillfälle att framföra
synpunkter. Även berörda intresseorganisationer skall hållas
informerade och ges möjlighet att framföra sina synpunkter.
Förslagets konsekvenser skall redovisas enligt vad som
anges i 14 och 15 §§ kommittéförordningen (1998:1474).
Utredaren skall senast den 15 maj 2000 rapportera förslag
bl.a. avseende förslag till
-resursfördelning inom myndigheten och verksamhetsplan för
andra halvåret 2000
-budgetunderlag inför år 2001
-verksamhetsmål
-erforderliga författningsändringar
-fördelning av ansvar och befogenheter inom myndigheten
-myndighetens kompetens, bemanning, organisation och
arbetsformer
-former för samverkan med andra myndigheter
-myndighetens namn och
-styrelsens sammansättning, mandatperioder samt omfattning
av ledamöternas uppdrag.
En slutrapport skall lämnas senast den 30 juni 2000.