Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Försöksverksamhet med utbildning utan timplan i grundskolan, Dir. 1999:90
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 1999-11-18
Dir. 1999:90
Beslut vid regeringssammanträde den 18 november 1999.
Sammanfattning av uppdraget
En delegation tillkallas med uppgift att förbereda, leda, stödja
och utvärdera en försöksverksamhet där ett antal kommuner inom
ramen för den totala garanterade undervisningstiden får organisera
utbildningen i grundskolan utan timplan enligt förordningen den
18 november 1999 om försöksverksamhet med utbildning utan timplan
i grundskolan. Försöksverksamheten skall inledas läsåret 2000/2001.
Försöksverksamhet utan timplan i grundskolan
Bakgrund
Regeringen har enligt propositionen Vissa skolfrågor m.m. (prop.
1998/99:110) till riksdagen gjort bedömningen att ett urval kommuner
bör ges möjlighet att bedriva utbildning utan timplan i grundskolan
under en femårig försöksperiod. Bakgrunden finns i departementsskrivelsen
Utan timplan - med oförändrat uppdrag (Ds 1999:1). Riksdagen har
ställt sig bakom regeringens bedömning (bet. 1999/2000:UbU5, rskr.
1999/2000:15).
Enligt 15 kap. 4 § skollagen (1985:1100) får försöksverksamhet
anordnas inom det offentliga skolväsendet enligt föreskrifter
som meddelas av regeringen eller den myndighet som regeringen
bestämmer. I sådana föreskrifter får undantag göras från
organisatoriska bestämmelser i skollagen. Regeringen har denna
dag utfärdat en förordning om försöksverksamhet med utbildning
utan timplan i grundskolan.
Delegationens uppdrag
Delegationen skall:
- ha det övergripande ansvaret för att förbereda, leda, stödja
och utvärdera försöksverksamheten
- initiera eventuella konferenser och nätverk som stöd för kommuner
och skolor och
- lämna underlag till regeringens ställningstagande om och i så
fall hur timplanen i grundskolan skall avskaffas.
Delegationens uppföljnings- och utvärderingsuppdrag innebär
att systematiskt undersöka och värdera:
- om och hur kommunerna uppfyller de olika krav som ställs i
försöksverksamheten
- om kommunernas och skolornas uppföljning, utvärdering och
egentillsyn är tillräcklig för att garantera kvalitet och
likvärdighet
- om och hur en avskaffad timplan medför en bättre måluppfyllelse
för olika elevgrupper och
- om det krävs justeringar i skollag, läroplan, kursplaner etc.
eller i kraven på kvalitetskontroll om timplanen tas bort.
Delegationen skall:
- lämna förslag till regeringen om vilka forsknings- och
utvecklingsprojekt som skall knytas till försöksverksamheten och
- välja ut ett antal fristående skolor som skall ingå i
försöksverksamheten.
Det ingår i delegationens uppdrag att närmare utforma
uppföljningen och utvärderingen av försöksverksamheten samt
de olika forsknings- och utvecklingsuppdragen. Utvärderingen
bör ge underlag för bedömning av effekterna av försöksverksamheten
åtskilt från andra förändringar av betydelse för verksamheten.
I utvärderingen skall bl.a. elevernas perspektiv belysas.
Delegationen skall söka samverkan med företrädare för olika
intresseorganisationer, som representerar t.ex. elever, föräldrar
och funktionshindrade via permanenta referensgrupper eller
hearingar.
Tidsplan och arbetsformer
Delegationen skall under försöksperioden kontinuerligt lämna
bidrag till skolutvecklingen genom att samla, beskriva, analysera
och sprida erfarenheter från försöksverksamheten och den forskning
som är knuten till denna. Ett delbetänkande skall lämnas senast
den 31 december 2003. I betänkandet skall redogöras för de
slutsatser som kan dras av försöksverksamheten. Delegationen
skall också ta ställning till om det vid denna tidpunkt finns
tillräckligt underlag för regeringens fortsatta ställningstagande
i frågan om och i så fall hur timplanen kan avskaffas.
Om delegationen anser att ett sådant underlag inte föreligger
år 2003 skall i stället ett förslag till regeringen lämnas i
delegationens slutbetänkande och redovisas senast den 30 juni
2005. Slutbetänkandet skall innehålla en sammanfattande utvärdering
av hela försöksverksamheten.
Oavsett om timplanen avskaffas eller inte skall vissa mer
utvecklingsinriktade insatser inom försöksverksamhetens ram,
bl.a. när det gäller utvärdering, kvalitetsutveckling och
skolutveckling, kunna fortgå och rapporteras senast den 30
juni 2005. Detta gäller även de forskningsuppdrag som kommer
att knytas till försöksverksamheten.