Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av kraftanskaffningsavtal som ingåtts av leveranskoncessionär, Dir. 1999:89
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 1999-11-11
Dir. 1999:89
Beslut vid regeringssammanträde den 11 november 1999.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att se över
leveranskoncessionärernas långsiktiga kraftanskaffningsavtal.
Utredaren skall
- kartlägga omfattningen av leveranskoncessionärernas
långsiktiga kraftanskaffningsavtal och dessas utformning och
karaktär,
- bedöma vilka konsekvenser de långsiktiga kraftanskaffningsavtalen
får för de enskilda företagen och för marknadssituationen.
Utredaren skall därefter om denne finner det lämpligt
- ta fram och föreslå generella lösningar för att justera
avtalsvillkoren,
- ta upp förhandlingar med berörda parter i syfte att få
villkoren justerade.
Bakgrund
Ellagstiftningen
Riksdagen beslutade hösten 1995 att ett nytt regelverk för
elmarknaden skulle träda i kraft den 1 januari 1996 (prop.
1994/95:222, bet. 1995/96:NU1, rskr. 1995/96:2). Beslutet
innebar omfattande förändringar i lagen (1902:71 s. 1)
innefattande vissa bestämmelser om elektriska anläggningar
(ellagen). Genom beslutet infördes också en ny lag, lagen
(1994:618) om handel med el, m.m.. I och med detta infördes
konkurrens i handel och produktion av el, vilket innebar att
alla kunder fritt kunde välja vilken elleverantör de ville
köpa av. För att kunden skulle få tillträde till den öppna
marknaden krävdes att kunden installerade en timmätare. För
att bl.a. skydda de små konsumenterna och den småskaliga
elproduktionen infördes systemet med leveranskoncession.
Riksdagen beslutade i oktober 1997 att bestämmelserna i
ellagen och lagen om handel med el, m.m. skulle föras samman
till en ny ellag (SFS 1997:857, prop. 1996/97:136, bet.
1997/98:NU3, rskr. 1997/98:27). Det materiella innehållet i
den nya ellagen baseras i huvudsak på den från 1996 gällande
ellagstiftningen. Vissa ändringar och kompletteringar av
lagstiftningen har gjorts utifrån förslag i slutbetänkandet
Ny ellag (SOU 1995:108), betänkandet Regler för handelmed el
(SOU 1996:49) och betänkandet Konsumentskydd på elmarknaden
(SOU 1996:104). Ellagen (1997:857) trädde i kraft den 1
januari 1998.
Regeringens proposition med förslag till vissa ändringar i
ellagen (prop. 1997/98:159) behandlade i första hand ändringar
som föranleds av genomförandet av Europaparlamentets och
rådets direktiv (96/92/EG) om gemensamma regler för den inre
marknaden för el, det s.k. elmarknadsdirektivet (EGT L 27,
30.1.1997, s. 20, Celex 396L0092). Därutöver föreslogs ändringar
i ellagen som syftade till att förbättra elmarknadens funktionssätt.
Regeringen beslutade den 20 maj 1998 om direktiv för utvärdering
av systemet med leveranskoncessioner och bemyndigade chefen
för Närings- och handelsdepartementet att tillkalla en särskild
utredare (dir. 1998:37). Utredningen antog namnet LEKO-utredningen.
I samband med beredningen av prop. 1997/98:159 redovisade
näringsutskottet i betänkandet Vissa elmarknadsfrågor som sin
uppfattning att LEKO-utredningens uppdrag borde skärpas och
preciseras på visst sätt i de små elkonsumenternas intresse.
Utskottet menade också att regeringen borde återkomma till
riksdagen under våren 1999 med ett förslag om bestämmelser om
slopat timmätarkrav som kan träda i kraft senast den 1 november.
Riksdagen beslutade i enlighet med näringsutskottets förslag
(bet. 1998/99:NU4 rskr. 1998/99:53).
I propositionen Införande av schablonberäkning på elmarknaden,
m.m. (prop. 1998/99:137) föreslogs vissa ändringar i ellagen
(1997:857) som syftade till att möjliggöra undantag från
grundprincipen om timvis mätning för vissa elanvändare. För
dessa elanvändare föreslogs istället att schablonberäkning
skulle tillämpas. Förbrukningsgränsen för schablonberäkning
föreslogs bli 200 A, vilket för effektkunder motsvarar 135 kW.
Schablonberäkning skulle enligt förslaget införas från och
med den 1 november 1999. Riksdagen följde regeringens förslag
(SFS 1999:770, prop. 1998/99:137, bet. 1999/2000:NU4, rskr.
1999/2000:1).
När schablonberäkning infördes öppnades hela marknaden
för konkurrens. Därmed förändrades förutsättningarna för
de företag som idag är leveranskoncessionärer på ett
genomgripande sätt. Regeringen har därför gjort bedömningen
att leveranskoncessionssystemet inte kan upprätthållas.
Effekterna för leveranskoncessionärerna
När elmarknadsreformen trädde i kraft 1996 infördes
ett system med leveranskoncession. En innehavare av
leveranskoncession är skyldig att dels leverera el för
normala förbrukningsändamål till alla kunder inom området
som inte önskar byta leverantör, dels köpa el från småskalig
elproduktion inom området. Priserna för elförsäljning inom
leveranskoncession och för inköp av el från småskalig
elproduktion kontrollerades av nätmyndigheten. Genom att
införa systemet med leveranskoncession avsågs att skapa
ett skydd för den småskaliga elproduktionen och för mindre
förbrukare under övergången till en fri elmarknad.
Leveranskoncessioner meddelades för en tid på fem år,
dvs. till och med år 2000. Det beslutades också att
leveranskoncessionssystemet skulle utvärderas innan denna
tidsperiod var slut.
Att inneha en leveranskoncession innebar både fördelar och
nackdelar. I och med införandet av schablonberäkning den 1
november 1999 försvann hindren mot för att byta elleverantör.
Kunden behöver inte längre skaffa och bekosta timmätaren
och uppsägningstiden kortas från sex månader till en månad.
Därmed bortfaller den fördel som leveranskoncessionärerna
haft, men nackdelarna kvarstår. Därför föreslog regeringen
i prop. 1998/99:137 att leveranskoncessionssystemet skulle
upphävas den 1 november 1999, dvs. samtidigt som
schablonberäkningen infödes.
I elbranschen har det funnits en tradition att sluta långa
kraftanskaffningsavtal, inte sällan på upp till fem år eller
längre. Det finns därför risk för att de elleverantörer som
beviljats leveranskoncession har slutit långa och med dagens
mått ofördelaktiga kraftanskaffningsavtal. Kraftanskaffningsavtalen
kan innehålla fasta volym- och prisvillkor. När konkurrensen
om kunderna ökar kommer försäljningspriset att sjunka och
därmed att närma sig inköpspriserna i de långsiktiga
anskaffningsavtalen. Inköpspriserna kan i vissa fall komma
att ligga högre än det gällande marknadspriset till slutkund.
Detta kan få allvarliga följder för såväl leveranskoncessionärerna
som för utvecklingen på elmarknaden. Producenter och leverantörer
ingick dessa avtal med utgångspunkt i att leveranskoncessionen
skulle finnas kvar till och med år 2000 och att leveranskoncessionären
därmed skulle behålla huvuddelen av kunderna fram till dess.
Beslutet att införa schablonberäkning från och med den 1
november 1999 innebar att leveranskoncessionerna upphör att
gälla 14 månader i förtid.
På uppdrag av LEKO-utredningen gjorde SIFO en undersökning
bland landets leveranskoncessionärer. Två tredjedelar av de
företag som intervjuades angav att de har kraftanskaffningsavtal
som sträcker sig till oktober år 2000 eller längre.
Redan under andra hälften av 1998 och under 1999 har priserna
till slutkund sjunkit kraftigt, vilket till viss del kan bero
på företagens positionering inför införandet av schablonberäkningen.
I prop. 1998/99:137 gjorde regeringen bedömningen att en
särskild utredare bör klarlägga omfattningen av problemet med
ofördelaktiga kraftanskaffningsavtal och om det finns behov
ta upp förhandlingar med berörda parter i syfte att få
avtalsvillkoren justerade.
Uppdraget
En särskild utredare tillsätts för att kartlägga omfattningen
av leveranskoncessionärernas långsiktiga kraftanskaffningsavtal
och avtalens utformning och karaktär. Med omfattning menas
bl.a. hur många leveranskoncessionärer som har sådana avtal,
hur långt fram i tiden avtalen sträcker sig och hur stor del
av företagens omsättning som dessa avtal täcker.
Utredaren skall kartlägga hur villkoren i dessa avtal ser
ut och om det finns möjlighet för leveranskoncessionären
att frånträda eller omförhandla avtalen. Därefter skall
utredaren bedöma vilka risker som leveranskoncessionärerna
utsätts för till följd av att systemet med leveranskoncession
upphör i förtid och hur stor risken är för att leveranskoncessionärer
till följd av detta hamnar i ekonomiska svårigheter. Utredaren
skall också bedöma hur leveranskoncessionärernas eventuella
svårigheter påverkar strukturförändringar och konkurrenssituationen
på elmarknaden. Konsekvenser för den kommunala ekonomin är
en annan aspekt som utredaren också skall beakta.
Det kan finnas leveranskoncessionärer som har slutit
långsiktiga prissäkringsavtal på Nord Pools terminsmarknad.
Dessa leveranskoncessionärer kan hamna i samma trångmål
som de leveranskoncessionärer som har avtal direkt med en
producent. Utredaren skall därför kartlägga hur många
leveranskoncessionärer som har varit aktiva på Nord Pools
terminsmarknad och hur stor del av deras omsättning fram
till och med utgången av år 2000 som var prissäkrad när
intentionerna att leveranskoncessionssystemet skulle upphöra
i november 1999 blev kända. En bedömning av konsekvenserna
för dessa företag av att systemet med leveranskoncession
upphör i förtid skall göras. Utredaren skall även bedöma
om detta får några konsekvenser för Nord Pool som marknadsplats
och i sådana fall vilka konsekvenserna kan bli.
Förhandla om villkoren med marknadens aktörer
Om utredaren finner att det förekommer avtalsvillkor som
får betydande följder för tidigare leveranskoncessionärer
skall utredaren i första hand försöka finna allmänna och
övergripande lösningar för att justera avtalsvillkoren.
Utredaren kan i andra hand ta initiativ till förhandlingar
mellan de berörda parterna om justeringar i enskilda avtal.
Eftersom Nord Pool är motpart i alla affärer som sluts på
elbörsen är köpare och säljare av el på Nord Pool anonyma
för varandra. Detta innebär att det inte finns någon säljare
att förhandla om avtalsvillkoren med. Om det utifrån
kartläggningen visat sig att leveranskoncessionärer kan
drabbas av ekonomiska svårigheter som en följd av att
systemet med leveranskoncession avskaffas i förtid skall
utredaren utifrån bl.a. Nord Pools regelverk analysera vilka
möjligheter och alternativ företagen har.
Tidsplan
Senast den 1 mars 2000 skall utredaren presentera en
lägesredovisning. Lägesredovisningen skall bl.a. innehålla
en bedömning av möjligheterna att få avtalsvillkoren justerade
via förhandling.
Senast den 1 oktober 2000 skall utredaren redovisa slutresultatet
av sitt arbete. Slutredovisningen skall ge en samlad bild av
resultatet av förhandlingarna.