Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Kooperativ hyresrätt, Dir. 1999:88
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 1999-11-11
Dir. 1999:88
Beslut vid regeringssammanträde den 11 november 1999.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare ges i uppdrag att föreslå regler för att den
kooperativa hyresrätten skall kunna införas som en bestående
upplåtelseform.
En utgångspunkt för utredaren är att upplåtelseformen kooperativ
hyresrätt skallinföras genom en permanent reglering. Upplåtelseformen
måste ges förutsättningar att fungera väl och därmed utgöra grunden
för ett bra boende. Vid utformningen av förslagen skall utredaren ta
hänsyn till de erfarenheter som den kooperativa hyresrätten hittills
har gett. Utredaren skall därvid särskilt beakta Boverkets utvärdering
av försöksverksamheten med kooperativ hyresrätt (se Boverket
Rapport 1996:7).
Bakgrund
Inledning
Enligt dagens regler upplåts nyttjanderätt till bostäder vanligen i
form av hyresrätt eller bostadsrätt. Bostäder med hyresrätt upplåts
i huvudsak av kommunala och av privata fastighetsägare. Bostadsrätt
kan däremot upplåtas bara av bostadsrättsföreningar. Vid sidan av
dessa båda traditionella upplåtelseformer förekommer det i mindre
utsträckning att bostäder upplåts med nyttjanderätt av andra
föreningar än bostadsrättsföreningar. Det rör sig därvid bl.a. om
kooperativa hyresrättsföreningar, av vilka en del har kommit till
inom ramen för en nyligen avslutad försöksverksamhet med s.k. kooperativ
hyresrätt. Där karaktäriseras denna upplåtelseform av följande inslag.
En ekonomisk förening upplåter lägenheter med hyresrätt till sina
medlemmar. Hyresrätten upplåts enligt ett särskilt hyresavtal och
separat från andelsrätten i föreningen. Vid avflyttning får hyresgästen
tillbaka sin insats i föreningen men får inte ta ut någon ersättning av
en ny innehavare för nyttjanderätten.
Försökslagen
Enligt 1 kap. 8 § bostadsrättslagen (1991:614) gäller ett förbud mot
s.k. andelsupplåtelse. Det innebär att juridiska personer inte får
upplåta andelsrätt med vilken följer rätt att för begränsad tid besitta
eller nyttja en bostadslägenhet. Upplåtelser i strid med förbudet är
ogiltiga och kan leda till straff. På grund av förbudet har det inte
ansetts möjligt att bilda en ekonomisk förening för upplåtelse av
bostadslägenheter med hyresrätt, om rätten att hyra lägenheten
grundar sig på andelsrätt i föreningen.
Tidigare gällde ett undantag från förbudet mot andelsupplåtelse
enligt bestämmelserna i den tidsbegränsade lagen (1986:1242) om
försöksverksamhet med kooperativ hyresrätt (försökslagen).
Försökslagen trädde i kraft den 1 januari 1987 och gällde efter
flera förlängningar till utgången av år 1998 (se vidare om
förlängningarna m.m. prop. 1995/96:212).
Syftet med försöksverksamheten var att pröva en självförvaltningsform
för de boende inom hyresrättens ram (prop. 1986/87:37 s. 47). Genom
försökslagen bemyndigades regeringen att försöksvis lämna ekonomiska
föreningar tillstånd att utan hinder av 1 kap. 8 § bostadsrättslagen
bedriva verksamhet med upplåtelse av kooperativ hyresrätt. I samband
med tillståndet kunde regeringen också meddela dispens från vissa
hyresrättsliga bestämmelser som har tillkommit för att skydda
hyresgästerna i traditionella hyresförhållanden. Det gällde
bestämmelserna om hyresvärdens underhållsskyldighet (15 § andra
stycket första meningen i 12 kap. jordabalken [hyreslagen]),
förbudet mot obestämd hyra (19 § hyreslagen), bestämmelserna om
upprustningsföreläggande och hyresgästinflytande vid ombyggnad
(18 a § första-femte styckena och 18 b-18 h §§ hyreslagen) samt
bestämmelserna om hyresförhandling (hyresförhandlingslagen [1978:304]).
Dispens från de berörda bestämmelserna meddelades också regelmässigt
i regeringens tillståndsbeslut. Som förutsättning för tillstånd
gällde enligt försökslagen bl.a. att den kommun i vilken föreningen
skulle bedriva verksamheten tillstyrkt denna och att föreningens
stadgar föreskrev att minst en av kommunen utsedd ledamot och en
suppleant för denne skulle ingå i föreningens styrelse.
De föreningar som har medgetts tillstånd enligt försökslagen att
bedriva verksamhet med kooperativ hyresrätt har kommit att bedriva
verksamheten enligt två modeller. Den ena modellen innebär att
fastigheten ägs av någon annan, vanligen ett kommunalt bostadsföretag,
och att den helt eller delvis hyrs ut till föreningen enligt ett s.k.
blockhyresavtal. Föreningen hyr sedan ut lägenheterna i andra hand
till sina medlemmar. Majoriteten av de föreningar som har fått
tillstånd enligt försökslagen har bedrivit verksamheten enligt denna
modell. Den andra modellen innebär att föreningen äger fastigheten och
hyr ut lägenheterna i fastigheten till sina medlemmar. Flertalet
föreningar enligt denna modell har anknytning till Riksbyggen och
domineras av s.k. kategoriboende, vanligen äldreboende. De nu
redovisade varianterna av kooperativ hyresrätt har ibland benämnts
arrendemodellen resp. ägarmodellen. Benämningen arrendemodellen måste
dock anses vilseledande, eftersom det inte är fråga om arrende. I
dessa direktiv kallas därför den modellen för hyresmodellen.
Utvärdering av försöksverksamheten
När försökslagen trädde i kraft förutsattes att det skulle ske en
utvärdering av verksamheten (4 § försökslagen och prop. 1986/87:37
s. 74 f.). Det sades bl.a. att utvärderingen borde innefatta
ställningstaganden till hur en permanent lagstiftning om kooperativ
hyresrätt kan utformas.
År 1990 tillkallades en kommitté för att göra den sålunda förutsatta
utvärderingen (dir. 1990:54). Kommittén skulle med ledning av
utvärderingen lämna förslag till den lagstiftning som behövs för en
permanent reglering av upplåtelseformen. I januari 1992 beslutade
emellertid den borgerliga regeringen att kommitténs arbete skulle
upphöra. Kommittén lämnade inte någon redovisning av det arbete som
den hade utfört.
I december 1994 uppdrog den då nytillträdda socialdemokratiska
regeringen åt Boverket att utvärdera försöksverksamheten. Uppdraget
redovisades i augusti 1996 i en rapport (Boverket Rapport 1996:7).
Verket konstaterade i rapporten att försöksverksamheten hade fått
en relativt liten omfattning. Av de 75 föreningar som vid tidpunkten
för utvärderingen hade fått tillstånd fanns bara 43 kvar. Det
sammanlagda antalet lägenheter i dessa föreningar uppgick till drygt
2 000. Verket konstaterade att 14 av de kvarvarande föreningarna bedrev
verksamheten enligt ägarmodellen; flertalet utgjordes av s.k.
kategoriboende, vanligtvis äldreboende. De övriga 29 föreningarna
tillämpade hyresmodellen.
Boverket framhöll i rapporten att den kooperativa hyresrätten borde
införas som en bestående upplåtelseform. Verket ansåg dock att det
inte kunde anses försvarligt att införa en reglering av
upplåtelseformen med de villkor som gällt under försöksperioden.
Enligt verket fanns vissa problem med reglerna som måste lösas. Verket
framhöll vidare behovet av att upplåtelseformen får klara och
rimliga villkor.
Försöksverksamhetens upphörande
Genom Boverkets utvärdering av försöksverksamheten med kooperativ
hyresrätt fick regeringen ett underlag för att överväga vad som skall
hända med upplåtelseformen i framtiden. Det fanns då inte anledning
att ta initiativ till en ytterligare förlängning av försöksverksamheten.
Regeringen bedömde dessutom att en förlängning inte heller var önskvärd
mot bakgrund av de brister i försöksverksamhetens reglering som hade
framkommit (se vidare nedan).
Regeringen har däremot tagit initiativ till en ny lag med regler som
gör det möjligt för de kooperativa hyresrättsföreningar som har fått
tillstånd under försöksperioden att även i fortsättningen genomföra
angelägna förändringar av sin verksamhet. Enligt en särskild bestämmelse
i försökslagen skall nämligen de tillstånd som har meddelats enligt
lagen fortfarande gälla efter utgången av lagens giltighetstid. Den
nya lagen trädde i kraft den 1 juli 1999 (prop. 1998/99:101, bet.
1998/99:BoU10, rskr. 1998/99:217, SFS 1999:459). Enligt den nya lagen
kan regeringen ge tillstånd till en utvidgning eller annan ändring av
föreningens verksamhet. För sådana föreningar kan regeringen också,
på samma sätt som gällde enligt försökslagen, bevilja nya dispenser
från vissa bestämmelser i hyreslagen och hyresförhandlingslagen.
Annan kooperativ hyresrätt
Det finns sedan länge kooperativa hyresrättsföreningar som inte
bedriver sin verksamhet med stöd av något särskilt beslut av
regeringen enligt försökslagen. Den största och mest kända av dessa
föreningar är Stockholms Kooperativa Bostadsförening (SKB), som
bildades redan år 1916. SKB är en ekonomisk förening som har till
ändamål att bygga och förvalta bostäder utan vinstintresse. SKB har
i dag ca 60 000 medlemmar och förvaltar ca 6 000 lägenheter. SKB
upplåter sina lägenheter till medlemmarna med hyresrätt. Undantag
från förbudet mot andelsupplåtelse följer av övergångsbestämmelser
till bostadsrättslagen. Hyreslagen gäller för hyresavtalen. SKB har
dock enligt övergångsbestämmelser till hyreslagen fått dispens av
länsstyrelsen från tillämpningen av vissa regler i lagen.
Länsstyrelsen har vidare när det gäller SKB:s fastigheter gett
dispens från hyresförhandlingslagen med stöd av en särskild regel
i den lagen.
Behovet av en utredning
Regeringen har inom ramen för den vanliga hyresrätten vidtagit en rad
åtgärder i syfte att öka boinflytandet. Här kan särskilt nämnas de
regler om hyresgästinflytande vid ombyggnad som infördes i hyreslagen
år 1997 (prop. 1996/97:30, bet. 1996/97:BoU5, rskr. 1996/97:143,
SFS 1997:62). Att permanent införa en möjlighet att upplåta bostäder
med kooperativ hyresrätt skulle ligga väl i linje med regeringens
allmänna strävan att förbättra förutsättningarna för ett ökat
boinflytande på hyresrättens område. Det skulle också ge större frihet
vid val av upplåtelseform för boendet.
Genom den kooperativa hyresrätten får de boende i högre grad än
genom den vanliga hyresrätten möjlighet till inflytande över sitt
boende och till att aktivt ta del i förvaltningen av sina bostäder.
Med den kooperativa hyresrätten uppnår man dessa fördelar utan de
inslag av ekonomisk spekulation som har kunnat iakttas när det gäller
bostadsrätter på vissa marknader. Med en ökad boendedemokrati
förbättras förutsättningarna för en stärkt gemenskap bland de boende.
Dessutom leder en kooperativ samverkan mellan hyresgäster ofta till
lägre boendekostnader eftersom hyresgästerna själva får större
inflytande över och kan ta en mer aktiv del i förvaltningen. Vidare
torde ett mer aktivt deltagande leda till en större aktsamhet om
bostäderna, vilket också det ger förutsättningar för lägre
boendekostnader.
Det är också tänkbart att den kooperativa hyresrätten kan utgöra ett
instrument i arbetet med att utveckla de allmännyttiga
bostadsföretagen. Regeringen har våren 1999 tillkallat en särskild
utredare som skall ta fram underlag för kommande beslut om de
allmännyttiga bostadsföretagen. Utredaren skall bl.a. redovisa ett
diskussionsbetänkande om utveckling av de allmännyttiga
bostadsföretagen för att hitta nya former för hur icke vinstdrivande
företag kan organiseras och hur hyresgästernas inflytande kan öka
i dessa företag (dir. 1999:32). I uppdraget ingår som en delfråga
att överväga vilken roll den kooperativa hyresrätten kan spela i
detta sammanhang.
Vissa invändningar har riktats mot den kooperativa hyresrätten.
Boverkets utvärdering visar att försöksverksamheten delvis har fallit
mindre väl ut. Enligt utvärderingen är det främst föreningar enligt
ägarmodellen som har visat sig vara mindre bärkraftiga. Verket
redovisar sålunda att i ett flertal fall har kooperativa
hyresrättsföreningar enligt ägarmodellen ombildats till
bostadsrättsföreningar eller på annat sätt avvecklats, beroende
främst på svårigheter för föreningen att få kredit. Utvärderingen
kan dock inte sägas ha påvisat några grundläggande brister med
upplåtelseformen som sådan. Många av de problem som har redovisats
verkar nämligen vara förknippade med vissa ofullständigheter i
försökslagens konstruktion. Problemen borde i stor utsträckning
kunna övervinnas om ett nytt regelverk ges en mer ändamålsenlig
utformning. En annan förklaring synes vara just det faktum att
upplåtelseformen har funnits endast på försök. Detta har enligt
verket lett till en osäkerhet om upplåtelseformens framtid.
Dessutom har försöksperioden sammanfallit med en turbulent period
inom den svenska ekonomin och på bostadsmarknaden.
De tveksamheter inför den kooperativa hyresrätten som verkets
utvärdering kan föranleda har därför inte sådan tyngd att
upplåtelseformen av den anledningen inte kan förordas. I detta
sammanhang bör noteras att verket självt, trots bristerna i
försöksverksamheten, funnit att upplåtelseformen bör införas.
Ett skäl av helt annan karaktär som har anförts mot den kooperativa
hyresrätten är att den skulle leda till en olycklig sammanblandning
mellan hyresrätt och bostadsrätt. Visserligen kan många av de
fördelar som den kooperativa hyresrätten innebär realiseras inom
ramen för vanlig hyresrätt och bostadsrätt. Den kooperativa
hyresrätten innehåller emellertid ett betydande mervärde i form
av en spekulationsfri, fördjupad egenförvaltning grundad på
boendedemokrati som knappast kan uppnås i samma grad inom de
traditionella upplåtelseformerna. Farhågorna om en sammanblandning
mellan upplåtelseformer framstår dessutom som betydligt överdrivna,
särskilt om den kooperativa hyresrätten får en egen fullständig
reglering som är skild från den allmänna hyreslagstiftningen.
Mot denna bakgrund bör upplåtelseformen kooperativ hyresrätt införas
vid sidan om den vanliga hyresrätten och bostads-rätten.
Upplåtelseformen bör ges en permanent reglering. Också riksdagen
har tillkännagett att en sådan lagstiftning bör arbetas fram
(bet. 1998/99:BoU2, rskr. 1998/99:136). Regeringen anser, i likhet
med riksdagen, att en lag bör omfatta såväl fall då föreningen äger
fastigheten (ägarmodellen) som fall då föreningen hyr fastigheten
(hyresmodellen). En särskild utredare bör ges i uppdrag att utforma
förslag till de lagregler och författningsändringar i övrigt som krävs.
Utredningsuppdraget
Utgångspunkter för uppdraget
En utgångspunkt för utredaren är att upplåtelseformen kooperativ
hyresrätt skall införas genom en permanent lagreglering.
Upplåtelseformen måste ges erforderlig stabilitet och förutsättningar
att fungera väl. Reglerna måste skapa en bas för de kooperativa
hyresrättsföreningarna att bedriva en rationell fastighetsförvaltning
på likvärdiga villkor med andra fastighetsägare. Samtidigt skall
regelverket ge de boende i dessa föreningar ett skydd som väsentligen
motsvarar det som ges i andra upplåtelseformer. Något krav på
tillstånd till verksamheten eller särskilt kommunalt godkännande,
som fanns enligt försökslagen, bör inte tas in i de nya reglerna.
Inte heller bör regelverket utformas så att eventuella undantag
från annars tvingande hyresrättsliga bestämmelser är beroende av
någon myndighets dispens.
Vid utformningen av förslagen skall utredaren ta hänsyn till de
erfarenheter som den kooperativa hyresrätten hittills har gett.
Utredaren skall därvid särskilt beakta Boverkets utvärdering av
försöksverksamheten med kooperativ hyresrätt (Boverket Rapport 1996:7).
Utredaren är dock självfallet oförhindrad att inhämta den
kompletterande information om försöksverksamheten som kan behövas.
Vidare skall utredaren studera den verksamhet som bedrivs av SKB.
Utredaren skall så långt möjligt föreslå ett komplett regelverk om
kooperativ hyresrätt. Reglerna bör följaktligen omfatta alla
aspekter av upplåtelseformen. Således bör reglerna innefatta
rättsförhållandet mellan den kooperativa hyresrättsföreningen och
en eventuell fastighetsägare, mellan den kooperativa
hyresrättsföreningen och de boende samt förhållandet mellan de
boende inbördes. Utredaren skall också överväga om samma regler bör
gälla för ägarmodellen och hyresmodellen, eller om det beträffande
någon av dem bör införas helt eller delvis avvikande lösningar.
Utredaren skall sträva efter att utforma förslaget så att de
kooperativa hyresrättsföreningar som finns i dag, inklusive SKB,
kan inordna sin verksamhet under den föreslagna regleringen. De nya
reglerna torde böra föras samman i en särskild lag om kooperativ
hyresrätt.
I utredarens uppdrag ingår inte att överväga frågor om kooperativ
hyresrätt i någon annan form än där hyresgästernas inflytande över
boendet utövas genom en av dem bildad förening. Utredaren skall
således inte pröva införandet av kooperativa boendeformer som inte
bygger på grunddragen för ägarmodellen respektive hyresmodellen.
Närmare om uppdraget
Utredaren har att ta ställning till och utforma ändamålsenliga
lösningar avseende en mängd komplicerade problem. Klart är att
dagens regler, t.ex. i hyreslagen, i stor utsträckning kan användas
även för den kooperativa hyresrätten. De särskilda aspekter som
kan läggas på kooperativ hyresrätt jämfört med andra upplåtelseformer
motiverar dock att vissa problem ges en egen lösning. Det framstår
t.ex. som naturligt att utredaren tar ställning till om de undantag
från vissa regler i hyreslagstiftningen som regelmässigt meddelades
genom dispens enligt försökslagen bör följa direkt av lag.
Vidare har det vid utvärderingen av försöksverksamheten kommit fram
sådant som enligt Boverket har bidragit till det delvis ganska
negativa utfallet. Som ett exempel kan nämnas svårigheter för de
kooperativa hyresrättsföreningarna enligt ägarmodellen att få kredit,
vilket i sin tur har bidragit till att sådana föreningar har
ombildats till bostadsrättsföreningar. Dessa frågor är tämligen
oberoende av det senaste decenniets turbulenta utveckling inom den
svenska ekonomin och på bostadsmarknaden. Utredaren bör vid
utformningen av förslaget ge dessa frågor särskild uppmärksamhet.
Boverket har lämnat förslag om hur vissa av problemen kan lösas.
Självfallet är utredaren oförhindrad att föreslå även andra lösningar.
I det följande redovisas frågor som utredaren särskilt skall överväga.
Den kooperativa hyresrättens ställning vid kreditgivning
En av de frågor som Boverket har påtalat vid utvärderingen gäller den
kooperativa hyresrättens ställning vid kreditgivning. Många av de
kooperativa hyresrättsföreningarna har haft svårigheter att få
banklån. En tänkbar åtgärd för att förbättra de kooperativa
hyresrättsföreningarnas ställning vid kreditgivning skulle, som
Boverket har framhållit, vara en ordning där det ställs krav på att
det skall finnas en ekonomisk plan för verksamheten på liknande
sätt som gäller för bostadsrättsföreningar. Vidare har verket pekat
på att det har uppkommit problem för de enskilda medlemmarna att
finansiera sina insatser eftersom lägenheterna inte kan åsättas ett
ekonomiskt värde och därför inte har kunnat utnyttjas som kreditobjekt
(se 65 § hyreslagen). Enligt verket skulle en ny säkerhetsform som
särskilt anpassas för den kooperativa hyresrätten vara ett sätt att
möta detta problem. Utredaren skall särskilt överväga om det
även beträffande hyresmodellen finns ett behov av särskilda regler
på detta område.
Hyressättningen i kooperativa hyresrättsföreningar
En annan fråga, som delvis har samband med problemen vid kreditgivning,
gäller hyressättningen i kooperativa hyresrättsföreningar. Enligt
Boverket tenderar kopplingen mellan den kooperativa hyresrätten och
hyreslagens bruksvärdesprincip att skapa osäkerhet vid en
kreditbedömning. Denna osäkerhet har enligt verket drabbat föreningar
enligt ägarmodellen och beror på att en tillämpning av
bruksvärdesprincipen kan framtvinga en hyressänkning, om den
kooperativa hyresrättsföreningen har bestämt en hyresnivå som ligger
över den nivå som tillämpas av det hyresledande allmännyttiga
bostadsföretaget på orten. I ett sådant läge riskerar föreningen att
komma i finansiella svårigheter.
Enligt verket torde man i ett framtida permanent system behöva
frikoppla de kooperativa hyresrätterna från bruksvärdesprincipen.
En viktig fråga för utredaren blir då att ta ställning till vilka
regler som bör gälla vid hyressättningen. Regeringen vill för sin
del påpeka att det framstår som mindre ändamålsenligt att låta hyran
bli föremål för kollektiva förhandlingar enligt hyresförhandlingslagen.
Förhållandet mellan föreningen och fastighetsägaren
För de föreningar som har valt att bedriva sin verksamhet enligt
hyresmodellen gäller att föreningen hyr lägenheterna i huset av
fastighetsägaren enligt ett s.k. blockhyresavtal. Hyreslagen gäller
i princip för förhållandet mellan hyresgäst och fastighetsägare vid
sådan uthyrning (jfr 1 § sjätte stycket hyreslagen). Det framstår
som naturligt att utredaren överväger om det för den kooperativa
hyresrätten behövs särskilda regler på detta område, t.ex. om
bestämmande av och prövning av den hyra som föreningen skall betala
till fastighetsägaren.
Hyresgästens/föreningsmedlemmens rättsställning
Utredaren skall även analysera frågor som gäller
hyresgästens/föreningsmedlemmens rättigheter och skyldigheter
vid boende i kooperativ hyresrätt. Jämfört med traditionell
hyresrätt finns vid kooperativ hyresrätt den viktiga skillnaden
att hyresgästen är medlem i en förening som tillika är hyresgästens
motpart i hyresförhållandet. Detta kan medföra ett
behov av särskilda överväganden när det gäller frågor om t.ex.
förverkande av hyresrätten och besittningsskydd. Man kan exempelvis
fråga sig vad som bör gälla om en hyresgäst i en förening som riktar
sig till en viss kategori boende åsidosätter av föreningen uppställda
krav på egen medverkan vid förvaltningen.
Upplåtelseformens särart kan även medföra att förutsättningarna
för hyresgästens rätt att hyra ut lägenheten i andra hand och
dennes möjligheter att överlåta hyresrätten, t.ex. genom byte mot
annan bostad, behöver regleras på något annat sätt än som gäller
enligt hyreslagen.
Hyresvärdens/föreningens rättsställning
Utredaren behöver också överväga frågor som mera uttalat rör
hyresvärdens/föreningens rättigheter och skyldigheter. Den
kooperativa hyresrättens särdrag kan även i detta avseende motivera
andra lösningar än som föreskrivs i hyreslagen. Exempelvis kan det
vara angeläget att överväga vilket ansvar föreningen bör ha för
lägenheternas skick. I det sammanhanget behöver utredaren ta ställning
till huruvida hyreslagens regler om åtgärds- och upprustningsföreläggande
kan anses ändamålsenliga även för den kooperativa hyresrätten. Här kan,
utan något ställningstagande i sak, erinras om regeringens möjlighet
enligt försökslagen att ge kooperativa hyresrättsföreningar dispens
från bl.a. reglerna om upprustningsföreläggande.
Ombildning till kooperativ hyresrätt m.m.
Utredaren skall överväga om det bör införas en ordning som
underlättar ombildningar från framför allt vanlig hyresrätt till
kooperativ hyresrätt efter mönster av lagen (1982:352) om rätt
till fastighetsförvärv för ombildning till bostadsrätt.
Utredaren skall vidare överväga hyresgästernas möjligheter att
omsätta sina kooperativa hyresrätter till kapital, t.ex. genom
ombildning till bostadsrätt. Enligt regeringens mening talar starka
skäl för att en sådan ombildning i princip inte bör vara möjlig att
genomföra. En motsatt ordning skulle nämligen bl.a. stå i strid
med den övergripande målsättningen att den kooperativa hyresrätten
skall vara en boendeform utan spekulativa moment. Utredaren har
således att utgå från att utrymmet för hyresgästerna att på sådant
sätt omsätta sina nyttjanderätter bör vara mycket begränsat.
Att beakta i övrigt för utredaren
Utredaren skall beräkna ekonomiska konsekvenser av förslaget. Om
förslaget kan leda till kostnadsökningar för det allmänna skall
utredaren föreslå en finansiering.
Utredaren skall samråda med Utredningen om allmännyttan och bruksvärdet (Fi
1999:05). Utredaren skall också hålla sig underrättad om det arbete som
bedrivs av Bostadsrättsutredningen (Ju 1996:10) och av 1997 års
hyreslagstiftningsutredning (Ju 1997:09). Vidare skall utredaren
hålla sig underrättad om det lagstiftningsarbete som bedrivs i
Regeringskansliet och som är av betydelse för uppdraget.
Uppdraget skall redovisas senast den 1 november 2000.