Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Promillegräns vid enkelt sjöfylleri m.m., Dir. 1999:87
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 1999-11-11
Dir. 1999:87
Beslut vid regeringssammanträde den 11 november 1999.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att utreda om det
finns anledning att för hela eller någon del av sjötrafiken införa
en promillegräns för sjöfylleri som inte är grovt. Utredaren skall
också analysera vissa lagtekniska frågor med anknytning till
sjöfylleribrottet samt ta ställning till om den utvidgning av
straffansvaret för drograttfylleri som trädde i kraft den 1 juli
1999 bör inverka på utformningen av bestämmelsen om sjöfylleri.
I samband med att nykterhetsfrågorna behandlas skall utredaren
analysera i vad mån möjligheterna att upptäcka och beivra sjöfylleri
kan underlättas och, om så är fallet, lämna förslag om på vilket
sätt så kan ske.
Uppdraget skall redovisas senast den 31 mars 2001.
Bakgrund
Sjötrafiken ställer stora krav på den som framför eller medverkar
vid framförandet av ett fartyg. Detta gäller inte minst i trånga och
starkt trafikerade farleder. Antalet fritidsbåtar har ökat kraftigt
under senare årochdet finns också fler båtar med stora fartresurser.
Det är viktigt att säkerheten i våra farvatten hålls på en hög nivå.
Att minska förekomsten av sjöfylleri är därvid av central betydelse.
Enligt 20 kap. 4 § sjölagen (1994:1009) gäller att den som framför ett
fartyg eller i övrigt på ett fartyg fullgör en uppgift av väsentlig
betydelse för säkerheten till sjöss och då är så påverkad av
alkoholhaltiga drycker eller något annat medel, att det kan antas att
han inte på ett betryggande sätt kan utföra sina uppgifter, döms för
sjöfylleri till böter eller fängelse i högst sex månader. Är
sjöfylleribrottet att anse som grovt, skall enligt 20 kap. 5 §
sjölagen straffet vara fängelse i högst två år. Vid bedömande av om
brottet är grovt skall rätten särskilt beakta
- om gärningsmannen har haft en alkoholkoncentration som uppgått
till minst 1,0 promille i blodet eller 0,50 milligram per liter i
utandningsluften,
- om gärningsmannen annars har varit avsevärt påverkad av alkohol
eller något annat medel,
- om den uppgift som gärningsmannen haft att fullgöra varit särskilt
krävande med hänsyn till fartygets egenskaper eller andra
omständigheter, eller
- om framförandet av fartyget har inneburit en påtaglig fara för
säkerheten till sjöss.
Promilleregeln tillkom efter förslag från regeringen genom lagändring
som trädde i kraft den 1 juli 1999 (prop. 1998/99:43, bet.
1998/99:JuU15, rskr. 1998/99:166).
Behovet av en översyn
Frågan om införande av en promillegräns för sjöfylleri som inte är
grovt har övervägts vid flera tidigare tillfällen (se bl.a.
SOU 1953:20, SOU 1965:18, SOU 1974:95, Ds 1990:52 och SOU 1992:131).
Dessa överväganden har emellertid inte lett till någon lagstiftning.
Som skäl härför har framför allt åberopats de svårigheter, vilka
närmare skall belysas nedan, som är förenade med införandet
av en sådan promilleregel. I propositionen 1998/99:43 ansåg regeringen
att det för närvarande saknades tillräckligt underlag för att föreslå
en promillegräns för sjöfylleri som inte är grovt. Regeringen avsåg
i stället att tillsätta en utredning med uppgift att bl.a. närmare
överväga frågan om införandet av en promillegräns för sjöfylleri som
inte är grovt. Inom ramen för en sådan utredning skulle det också
finnas skäl att belysa t.ex. frågorna om gränsdragningsproblematiken
beträffande rekvisiten "den som framför ett fartyg" och "sysslor av
väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss" liksom frågan om
den utvidgning av straffansvaret för drograttfylleri som föreslogs i
propositionen bör få någon konsekvens för utformningen av bestämmelsen
om sjöfylleri. Lagutskottet hade tidigare i sitt betänkande
1997/98:LU13 förordat ett tillkännagivande att regeringen snarast
borde återkomma till riksdagen med ett förslag om promilleregler i
sjötrafiken. Riksdagen biföll utskottets hemställan (rskr. 1997/98:145).
Lagutskottet uttalade i sitt yttrande till justitieutskottet med
anledning av regeringens förslag om ändring av bestämmelsen om grovt
sjöfylleri (1997/98:LU2y) att det är angeläget att den i propositionen
aviserade utredningen nu kommer till stånd utan ytterligare dröjsmål.
Något formellt tillkännagivande därom från riksdagens sida kunde,
enligt lagutskottet, inte anses nödvändigt. Justitieutskottet delade
lagutskottets bedömning (bet. 1998/99:JuU15).
Uppdraget
Promillegränser till sjöss
En naturlig utgångspunkt för överväganden om hur straffbestämmelserna
om onykterhet till sjöss bör vara utformade är den reglering som
gäller för andra trafiknykterhetsbrott. Den skulle åtminstone för
vissa kategorier av sjöfarare innebära en strängare syn på nykterheten
än den som i dag kommit till uttryck i lagstiftningen. Framförandet av
vissa fartyg kan naturligtvis - särskilt i kanaler, farleder, hamnar
och andra inre vatten - sägas vara väl jämförbart med förandet av
motorfordon i vägtrafiken. Tillämpningsområdet för sjölagens
bestämmelser sträcker sig emellertid långt utöver det område som är
jämförbart med vägtrafiken. Vissa svårigheter är därför förknippade
med införandet av promilleregler till sjöss.
Inom sjötrafiken råder särpräglade och mycket varierande förhållanden.
Sjölagens regler omfattar dels allt från segelbrädor och kanoter till
oceangående fartyg av olika slag, dels allt från åar till öppet hav.
Det är vidare vanligt att människor vistas till sjöss uteslutande
för rekreation och att fartyget därvid i lika stor utsträckning utgör
bostad som transportmedel. Medan nykterhetskravet i vägtrafiken endast
avser förare, gäller för sjölivet att nykterhetskravet ombord
dessutom omfattar den som i övrigt fullgör en uppgift av väsentlig
betydelse för säkerheten till sjöss. Det förhållande att berusning
till sjöss under vissa omständigheter medför fara enbart för den
berusade själv är något som också måste beaktas.
Det finns således betydande likheter med förhållandena i vägtrafiken,
men också avgörande skillnader. Dessa skillnader måste beaktas när
regelsystemet skall utformas. Kriminaliseringens omfattning och
utformning måste stå i överensstämmelse med de allmänna regler för
nykriminalisering som riksdagen ställt sig bakom (jfr. prop.
1994/95:23 s. 58 f.). Kriminaliseringen måste utformas så att den
endast träffar sådana fall som är straffvärda i egentlig mening.
Med hänsyn till de mycket varierande förhållanden som råder inom
sjötrafiken ställer detta särskilda krav på analysen.
Utredaren skall mot bakgrund av det som nu har redovisats analysera
om det för vissa kategorier av sjöfarare, t.ex. på grund av fartygets
typ, den personkategori som sjöfararen tillhör eller den typ av
farvatten som det är frågan om, kan vara motiverat med en strängare
syn på nykterheten än den som i dag kommit till uttryck i
lagstiftningen.
Utredaren skall särskilt överväga om en promillegräns för sjöfylleri
som inte är grovt bör införas. Tekniken med promillegränser innebär
inte i sig något ställningstagande till hur stränga krav som bör
uppställas på nykterhet i sjötrafiken. Promilleregler motiveras främst
av att de erbjuder påtagliga processuella fördelar i förhållande till
regler som kräver en bedömning av påverkansgradens betydelse för att
bemästra en uppgift i det enskilda fallet. Promillereglerna minskar
bevisproblemen och öppnar för förenklade förfaranden. De kan också
förbättra möjligheterna att bedriva en mer intensiv och effektiv
övervakning av nykterheten i trafiken. Även om en rimlig utgångspunkt
för övervägandena bör vara de promillegränser som gäller för
vägtrafiken måste en eventuell promillegräns för enkelt sjöfylleri
givetvis utformas efter de krav på nykterhet som kan ställas i olika
situationer till sjöss.
Det finns vidare anledning att analysera om det behövs särskilda
ansvarsfrihetsbestämmelser som är tillämpliga vid onykterhet till sjöss.
Med hänsyn till att det råder mycket varierande förhållanden inom
sjötrafiken är det inte uteslutet att det, bl.a. på grund av ändrade
väderleksförhållanden, kan uppstå situationer där det kan vara
nödvändigt att utföra någon syssla ombord på ett fartyg i strid
med sjöfyllerilagstiftningen, även om handlandet inte skulle omfattas
av brottsbalkens bestämmelse om nöd.
Övriga frågor
Det är inte alltid enkelt att avgöra om någon "framför ett fartyg"
eller "fullgör en uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten till
sjöss" i den mening som avses i sjölagen. I samband med att
promillegränsfrågan för enkelt sjöfylleri analyseras skall utredaren
också närmare analysera och belysa de problem som kan göra sig
gällande vid tillämpning av dessa rekvisit. Här finns anledning att
särskilt beakta avgränsningen i dagens lagstiftning av den
personkrets som kan drabbas av straffansvar och - om det behövs -
komma med förslag till författningsändringar.
Med anledning av att det för vägtrafikens del har införts en nollgräns
för narkotika i trafiken, med undantag för sådana narkotikaklassade
läkemedel som har intagits i enlighet med läkares ordination, skall
utredaren nu ta ställning till om denna utvidgning av straffansvaret
bör inverka på utformningen av bestämmelsen om sjöfylleri. Därvid
skall utredaren uppmärksamma de särskilda förhållanden som föranlett
denna kriminalisering för vägtrafiken. Med hänsyn till att den
lagstiftningen nyligen trätt i kraft bör utredaren vara försiktig
med att föreslå en utvidgning av denna kriminalisering innan en
utvärdering gjorts av dess verkan på vägtrafikens område.
För att en eventuell promillegräns för enkelt sjöfylleri skall
fylla någon funktion är det viktigt att förvissa sig om att det
finns en reell möjlighet att kontrollera efterlevnaden. Av naturliga
skäl är det svårt att övervaka hela det område där sjötrafik kan
förekomma. Möjligheterna att upptäcka och beivra sjöfylleri är därför
begränsade. Utredaren skall mot denna bakgrund närmare överväga hur
dessa möjligheter kan underlättas. Det bör i det sammanhanget övervägas
om Kustbevakningen skulle kunna hjälpa till vid övervakningen av
trafiken till sjöss.
Enligt 2 § lagen (1976:1090) om alkoholutandningsprov har polisen
generell rätt att ta alkoholutandningsprov på förare av motordrivet
fordon och förare av vissa maskindrivna fordon. Sådana
alkoholutandningsprov får polisen ta endast på eller i nära
anslutning till den plats där kontrollen eller polisingripandet
ägt rum. Polisen får vidare bara använda sådana instrument som kan
brukas utan dröjsmål och som endast anger om eventuell alkoholkoncentration
överstiger ett visst gränsvärde, s.k. sållningsinstrument. Först om
ett sållningsprov indikerar att alkoholkoncentrationen överskrider
gränsvärdet har polisen möjlighet att göra ett s.k. kvantitativt prov
som kan användas som bevismedel. De kvantitativa proven kan inte tas
med ett portabelt instrument. Denna bestämmelse gäller alltså inte
för sjötrafikens del. För sjötrafikens del gäller i stället enligt 1 §
samma lag att polisman får ta alkoholutandningsprov endast på den
som är skäligen misstänkt för brott som kan leda till fängelse.
Utredningen skall överväga om polisen eller någon annan, t.ex.
kustbevakningstjänsteman, bör ges rätt att rutinmässigt ta
alkoholutandningsprov på personer som omfattas av sjölagens
bestämmelser om sjöfylleri, dvs. de som framför fartyg och de som i
övrigt fullgör en uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten till
sjöss, liksom hur en sådan kontroll i så fall bör genomföras. I detta
sammanhang måste även beaktas vilka tekniska möjligheter som finns att
genomföra sållnings- respektive kvantitativa prov till sjöss.
Utredaren bör studera lagstiftningen och metoder för att upptäcka och
beivra sjöfylleri i några jämförbara länder.
Utredaren skall lämna de förslag till lagändringar och förändringar i
andra avseenden som översynen kan ge anledning till.
Oavsett vilken lösning som utredaren förordar när det gäller frågorna
om huruvida en promillegräns för enkelt sjöfylleri bör införas och
hur en sådan bestämmelse i sådant fall kan utformas skall utredaren
ge förslag på hur information kan spridas för att säkerställa att
syftet med nykterhetsreglerna uppnås och för att öka nykterheten
till sjöss.
Utredaren är fri att också ta upp andra frågor som har betydelse
för att minska risken för olyckor till följd av bruk av alkohol eller
andra berusningsmedel till sjöss.
Förslagets konsekvenser skall redovisas enligt vad som anges i 14
och 15 §§ kommittéförordningen (1998:1474), varvid särskild vikt
skall läggas vid att redovisa förslag till finansiering i de delar
redovisade förslag innebär ökade kostnader eller minskade intäkter
för det allmänna och vid att redovisa förslagens betydelse för
brottsligheten och det brotts-förebyggande arbetet samt
för sysselsättning och service i olika delar av landet.
Uppdraget skall redovisas senast den 31 mars 2001.
(Justitiedepartementet)