Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Validering av vuxnas kunskap och kompetens, Dir. 1999:86
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 1999-11-04
Dir. 1999:86
Beslut vid regeringssammanträde den 4 november 1999.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att i ett första
steg organisera och leda tre pilotprojekt i syfte att utveckla
modeller och metoder för validering av utländsk yrkeskompetens
på i första hand gymnasial nivå och annan yrkeskompetens som
arbetsmarknaden kräver för visst yrke.
Utredaren skall i ett andra steg föreslå former och planera för en
utvidgad försöksverksamhet med validering av vuxnas kunskap och
kompetens på gymnasial nivå och vissa eftergymnasiala nivåer, t.ex.
på en nivå som motsvarar försöksverksamheten med kvalificerad
yrkesutbildning (KY-utbildning).
Utredaren skall i ett tredje steg pröva behovet av ett nationellt
system för validering av vuxnas kunskap och kompetens.
Arbetet skall ske i samverkan med Arbetsmarknadsstyrelsen (AMS) och
Statens skolverk.
Bakgrund
Vad avses med validering?
Begreppet validering har en vid innebörd. Med validering avser
regeringen en strukturerad bedömning, värdering och erkännande av
kunskaper och kompetens som uppnåtts både i och utanför det
formella utbildningsväsendet. Tre delar kan urskiljas inom detta
område. För individen handlar det dels om validering av kunskaper
och kompetens inhämtade på olika sätt för att få betyg som ger
behörighet för vidare studier, dels om att få ett kompetensbevis,
yrkesbevis eller branschcertifikat av något slag riktat till
arbetslivet, dvs. validering av yrkeskompetens. Den tredje delen
berör det pedagogiska fältet, bl.a. anpassning av utbildningens
uppläggning och genomförande i förhållande till den vuxnes
förutsättningar och förkunskaper.
Tillvaratagande av utländsk yrkeskompetens
Många invandrare, och andra personer som studerat och arbetat
utomlands, bär med sig yrkeskunskaper och arbetslivserfarenheter
när de kommer till Sverige som måste tas till vara bättre. Detta
får särskild betydelse inom yrkesområden där det råder brist på
personer med lämpliga kunskaper och kompetens. Om denna
yrkeskompetens inte tas till vara, leder det både till kostnader
för samhället och frustration hos dessa människor som önskar att
få använda sin kunskap och kompetens inom relevanta yrkesområden.
Det är vidare en av förutsättningarna för att svenskt arbetsliv
skall kunna tillföras nödvändig kompetens.
Många invandrare har svårt att komma in på den svenska
arbetsmarknaden på grund av att de saknar nödvändiga kontakter och
nätverk. Ett annat hinder kan vara bristande kunskaper i svenska.
Utökade möjligheter för dessa personer att få relevant yrkespraktik
- integrerad och kompletterad med relevant utbildning i svenska för
arbetsmarknaden - kan vara ett sätt att förbättra denna situation.
De olikheter som finns mellan t.ex. svensk yrkesutbildning på
gymnasial nivå och motsvarande utbildningar i andra länder kan
också utgöra ett hinder för invandrare att komma in på den svenska
arbetsmarknaden. Ytterligare ett hinder uppkommer till följd av att
många arbetsgivare, inte minst småföretagare, har begränsade
förutsättningar att kunna bedöma utländska arbetslivserfarenheter,
betyg och andra bevis om utbildningar som har fullföljts i andra länder.
För att öka invandrares integration i det svenska samhället och för
att öka deras möjlighet att komma in på den svenska arbetsmarknaden
räcker det alltså inte med att erbjuda dem t.ex. utbildning i
svenska för invandrare eller andra utbildningar. Det behövs också
en systematiserad och väl förankrad verksamhet med validering av
utländsk yrkeskompetens på gymnasial nivå och på vissa eftergymnasiala
nivåer, motsvarande t.ex. påbyggnadsutbildningar inom kommunal
vuxenutbildning, försöksverksamhet med kvalificerad yrkesutbildning
(KY-utbildning), vissa utbildningar vid kompletterande skolor, vissa
yrkesutbildningar inom folkbildningen och annan yrkeskompetens som
arbetsmarknaden kräver för visst yrke.
Värdering av utländsk utbildning kan göras på basis av dokument. Vid
värdering av enbart utbildningsdokument värderas utbildningen, men
inte personens kompetens förvärvad genom både utbildning och
arbetslivserfarenhet. Vid validering skall en persons kunskaper
och kompetens kunna bedömas oberoende av om dokumentation föreligger.
En verksamhet med validering skulle kunna ge personer med utländsk
yrkeskompetens på motsvarande gymnasial nivå eller vissa
eftergymnasiala nivåer möjlighet att få sin utbildning och kompetens
värderad och erkänd i Sverige. Detsamma kan då även gälla flyktingar
och andra som på grund av krig eller andra omständigheter saknar
fullständig dokumentation över genomgångna studier och
arbetslivserfarenhet.
Existerande verksamhet med värdering och erkännande av utländsk
utbildning
Verket för högskoleservice (VHS) svarar för bedömningar, avseende
grundläggande och särskild behörighet, av utländska utbildningar
på gymnasial nivå i samband med den samordnade antagningen till
flertalet program vid svenska universitet och högskolor.
Bedömningen görs på grundval av betygsdokument.
Det finns däremot ingen myndighet som har ett sammanhållet ansvar
för att värdera utländsk gymnasieutbildning, eller utländsk
utbildning på vissa eftergymnasiala nivåer, i syfte att underlätta
inträdet på den svenska arbetsmarknaden för personer med
sådan utbildning.
Högskoleverket bedriver en verksamhet med värdering av utländsk
högre utbildning. Högskoleverket värderar slutförda högre
utbildningar som leder till yrken som inte är reglerade i Sverige.
Ett reglerat yrke är ett yrke som enligt lag eller förordning
kräver auktorisation, legitimation eller motsvarande. Utbildning
förberedande för yrke som är reglerat i Sverige bedöms av respektive
sektorsmyndighet, t.ex. Socialstyrelsen och Sjöfartsverket.
Högskoleverkets värdering görs på grundval av utbildningsbevis såsom
diplom och personlig ämnesförteckning eller motsvarande dokument. En
värdering innebär att en utländsk högskoleutbildning jämförs med svensk
högskoleutbildning. Syftet med Högskoleverkets värderingsverksamhet
är att underlätta inträdet på arbetsmarknaden för personer med
utländsk högre utbildning och att på så vis ta till vara värdefull
kompetens. Högskoleverkets värderingsutlåtanden skall ses som en
rekommendation för den som skall fatta beslut om anställning, men
kan också ge vägledning för svenska universitet och högskolor som
skall fatta beslut om tillgodoräknande av utbildning eller om antagning.
I Högskoleverkets uppgifter ingår även att bl.a. informera om svensk
utbildning och främja erkännandet av svensk utbildning utomlands samt
att ge övergripande information om de EG-direktiv som avser
ömsesidigt erkännande av yrkeskompetens inom EU-EES. Frågor om
erkännande av yrkeskompetens handläggs i enlighet med EG-direktiven
av behörig myndighet. Det finns dels s.k. sektorsdirektiv som gäller
för vissa yrken och dels ett system av generella direktiv för övriga
reglerade yrken. Det första generella direktivet för erkännande av
yrkesinriktad högre utbildning (89/48/EEG) gäller om det reglerade
yrket i värdlandet kräver högskoleutbildning som omfattar minst tre
års studier. Det andra generella direktivet (92/51/EEG) kompletterar
det första och gäller om det reglerade yrket i värdlandet kräver
högskoleutbildning som är kortare än tre år, eller särskild
yrkesutbildning som inte är på högskolenivå, t.ex. gymnasieutbildning
eller yrkesutbildning på annan lägre nivå.
Pilotprojekt och utvidgad försöksverksamhet med validering
I utredningen om Validering av utländsk yrkeskompetens (SOU 1998:165)
läggs principförslag till uppbyggnaden av en organisation för
validering av utländsk yrkeskompetens på gymnasial nivå - tillämpbar
även för angränsande nivåer. Enligt utredningen skall yrkeskompetensen
bedömas genom ett kompetensprov. Utgångspunkten för valideringen skall
vara den nivå och det huvudsakliga innehållet i gymnasieskolans
styrdokument för yrkesutbildning. Kompetensproven skall, enligt
utredningen, kunna genomgås oberoende av hur och var yrkeskompetensen
uppnåtts. Utredningen föreslår också att en s.k. meritportfölj
skall utformas, som dokumenterar och beskriver individens kunskaper
och kompetenser. Valideringsverksamheten skall, enligt utredningen,
fasas in i ett system för värdering av utländsk kompetens bestående
av tre nivåer: bedömning - validering - branschprövning. Utredningen
föreslår också att kompetensprov för validering skall kunna genomgås
av alla vuxna som önskar få sin yrkeskompetens jämförd och jämställd
med den yrkeskompetens som har sin grund i gymnasieskolans
yrkesutbildning eller utbildning på angränsande nivåer.
I delbetänkandet Vuxenutbildning för alla? Andra året med
Kunskapslyftet (SOU 1999:39) delar Kunskapslyftskommittén i huvudsak
de förslag som utredningen om Validering av utländsk yrkeskompetens
har presenterat och föreslår en fortsatt utveckling av arbetet med
validering utifrån arbetslivets krav. Kommittén föreslår bl.a. att
en försöksverksamhet skall inrättas och betonar vikten av att den
samordnas med den validering som redan nu genomförs inom den
kommunala vuxenutbildningen. Denna validering genomförs bl.a. inom
ramen för den möjlighet rektorn enligt 4 kap. 15 a § förordningen
(1992:403) om kommunal vuxenutbildning har att under vissa
förutsättningar ge betyget Godkänd på en kurs även om eleven inte
gått igenom kursen.
Regeringen aviserade i budgetpropositionen för år 2000 (prop.
1999/2000:1, utgiftsområde 16, s. 59) att den avser att initera
pilotprojekt med validering av invandrares yrkeskunskaper i ett antal
län samt att under år 2000 utvidga pilotprojekten till en bredare
försöksverksamhet som skall omfatta alla vuxnas yrkeserfarenheter
och kunskaper, oavsett om de erhållits i Sverige eller i något annat
land.
Att ta till vara och värdera de kunskaper som människor skaffat sig i
arbets- och samhällsliv är ett viktigt utvecklingsområde inom
vuxenutbildningen. Avsikten är att försöksverksamhet med validering
skall utgöra ett led i reformeringsarbetet. Regeringen anser att det
också är av stor vikt att ytterligare stödja utvecklingsarbetet på
lokal nivå när det gäller validering. Regeringens ambition är att
utbildningsväsendet för vuxna och berörda myndigheter i samverkan
med andra intressenter och aktörer skall utveckla såväl en
organisation - inom befintliga organisationsstrukturer - som metoder
och modeller för detta arbete.
Utredarens uppdrag
1. Pilotprojekt
Utredarens uppgift skall i ett första steg vara att i samverkan med
Arbetsmarknadsstyrelsen (AMS) och Statens skolverk och i samråd med
berörda kommuner och länsarbetsnämnderna som ansvariga myndigheter för
kompetensråden i berörda län, organisera och leda tre pilotprojekt i
syfte att utveckla modeller och metoder för validering av utländsk
yrkeskompetens på gymnasial nivå och, om utredaren finner det lämpligt,
på vissa eftergymnasiala nivåer, t.ex. på en nivå som motsvarar
försöksverksamhet med kvalificerad yrkesutbildning (KY-utbildning)
och annan yrkeskompetens som arbetsmarknaden kräver för visst yrke.
Ett av pilotprojekten skall vara inriktat mot validering på nationell
nivå för små målgrupper och branscher, ett annat mot validering i
ett större län med tillväxt och ett tredje mot validering i en
typisk storstadsregion. Varje pilotprojekt bör begränsas till ett
eller två yrkesområden. Här bör områden där det råder stor efterfrågan
på arbetskraft och områden som har yrkesnämnder (eller motsvarande)
och som är villiga att medverka i projekten prioriteras. Såväl
yrken och branscher inom LO-området som inom tjänstemannasektorn
skall kunna vara aktuella. Det är vidare viktigt att urvalet av
medverkande branscher görs med beaktande av könsperspektiv så att
både kvinnors och mäns kompetens synliggörs.
Utredaren skall vidare i samverkan med AMS och Statens skolverk
- lämna förslag till regeringen på hur utvecklade modeller och
metoder skall tillämpas för validering av sådan yrkeskompetens som
inte kan prövas inom ramen för de föreskrifter som gäller enligt
förordningen om kommunal vuxenutbildning,
- utvärdera behovet av och pröva lämpliga former för att validera
kunskaper i det svenska språket som återspeglar arbetsmarknadens
krav, exempelvis genom ett nationellt språktest,
- pröva olika former för dokumentation av den yrkeskompetens som
validerats, och
- utvärdera pilotprojekten.
Utgångspunkten för validering skall vara gymnasieskolans programmål
och kursplaner i de fall dessa är tillämpliga. I uppdraget ingår
även att utreda och pröva mot vilka andra typer av jämförelseobjekt,
på gymnasial och viss eftergymnasial nivå, man lämpligen validerar
utländsk yrkesutbildning som saknar motsvarighet inom den svenska
gymnasieskolan.
Utländsk yrkeskompetens kan motsvara svensk yrkeskompetens - som
erhållits genom studier motsvarande en del av ett gymnasieprogram
eller på en nivå som ligger något över gymnasienivå, t.ex. genom
arbetsplatsutbildning eller genom utbildning inom branschen - som
krävs för visst yrke på den svenska arbetsmarknaden. Former för
validering av sådan yrkeskompetens skall också prövas.
Inom ramen för valideringsverksamheten skall möjligheterna prövas
av att använda olika modeller och metoder - som intervjuer, praktik,
prövotid, orienteringskurser och kompletterande utbildning samt
prov och tester av olika slag - för att bedöma, värdera och erkänna
kunskap och kompetens.
Inom ramen för pilotprojekten får också planeringen av en vidgad
försöksverksamhet påbörjas, om utredaren finner det lämpligt.
2. Försöksverksamhet
Utredarens uppgift skall i ett andra steg vara att föreslå former
och planera för en bredare försöksverksamhet med validering av vuxnas
kunskap och kompetens på motsvarande gymnasial nivå och vissa
eftergymnasiala nivåer, t.ex. på en nivå motsvarande försöksverksamhet
med kvalificerad yrkesutbildning (KY-utbildning). Härvid skall
utredaren bl.a. pröva förutsättningarna för att organisera
försöksverksamheten inom ramen för den ordinarie verksamheten vid
Arbetsmarknadsverket (AMV) och Statens skolverk.
3. Ett nationellt system för validering
Utredaren skall i ett tredje steg i samverkan med AMS och Statens
skolverk
- pröva behovet av ett nationellt system för validering av vuxnas
kunskap och kompetens,
- uppskatta de statsfinansiella konsekvenser och samhällsekonomiska
effekter som ett sådant nationellt valideringssystem kan medföra.
Former för utredarens arbete
Arbetet skall ske i samverkan med AMS och Statens skolverk. Utredaren
skall vidare samråda med Folkbildningsrådet, Integrationsverket och
arbetsmarknadens parter - Svenska arbetsgivareföreningen (SAF),
Landsorganisationen i Sverige (LO), Tjänstemännens Centralorganisation
(TCO) och Småföretagarnas Arbetsgivarorganisation - samt forskare
inom området.
Utredaren skall inhämta och utbyta erfarenheter med relevanta
internationella organisationer och nätverk samt aktuella organisationer
som hanterar frågor om validering och värdering i andra länder.
Redovisning av uppdraget
Utredaren skall senast den 20 december år 1999 komma in till
regeringen med en budgetplan över beräknade kostnader för
utredningens och pilotprojektens arbete samt föreslå former för
utvärdering av verksamheten. Inom ramen för pilotprojekten får
också en vidgad försöksverksamhet påbörjas under förutsättning att
kostnaderna ryms inom de budgetramar som regeringen fastställer för
pilotprojekten.
Utredaren skall senast den 1 mars år 2000 lämna förslag till
regeringen på hur utvecklade modeller och metoder skall tillämpas
för validering av sådan yrkeskompetens som inte kan prövas inom
ramen för de föreskrifter som gäller enligt förordningen om kommunal
vuxenutbildning.
Ett delbetänkande med redovisning av pilotprojekten samt planering av
och kostnadsberäkning för en utvidgad försöksverksamhet skall
presenteras senast den 30 juni år 2000.
Uppdraget i dess helhet skall vara slutfört senast den 20 december år
2000.