Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Försvarsmaktens personalförsörjning, Dir. 1999:84
Departement: Försvarsdepartementet
Beslut: 1999-11-04
Dir. 1999:84
Beslut vid regeringssammanträde den 4 november 1999.
Sammanfattning av uppdraget
En utredning tillsätts med uppgift att redovisa en samlad syn
på Försvarsmaktenspersonalförsörjning.
Bakgrund
Försvarsmaktens personal består av anställda yrkesofficerare,
civilanställda, anställda reservofficerare, frivilliga (inkl.
hemvärnspersonal) samt totalförsvarspliktiga.
I officersförordningen (1994:882) har regeringen lagt fast
vissa grundläggande krav på yrkes- och reservofficerarna.
Statsmakterna har också lagt fast att totalförsvarets
personalförsörjning även i fortsättningen huvudsakligen skall
tryggas genom ett system med plikttjänstgöring. Regler om
plikten finns i lagen (1994:1809) om totalförsvarsplikt och
därtill hörande förordningar. Pliktsystemet är för närvarande
under utredning av 1998 års pliktutredning.
Vissa grundläggande frågor som rör den frivilliga personalen
och hemvärnspersonalen är förordningsreglerade.
Försvarsutskottet har vid flera tillfällen, senast hösten 1997
(bet. 1997/98:FöU1 s. 55), begärt förslag från regeringen om
ett sammanhållet reformerat personalförsörjningssystem som
gäller samtliga personalkategorier inom Försvarsmakten.
Riksrevisionverket har i en rapport den 18 juni 1998 (RRV 1998:47)
Officerare inom försvaret uppmärksammat vissa strukturella
obalanser i fråga om personalen i Försvarsmakten. Riksrevisionsverket
underströk i rapporten vikten av att Försvarsmakten vidtog
åtgärder som bl.a. avsåg ökad yrkesväxling, ökad användning av
reservofficerare i grundorganisationen, ökad tid i befattning,
reducering av förmåner till officersaspiranter samt avkortade
tider mellan nivåhöjande utbildningar.
Regeringen redovisade i propositionen (prop. 1998/99:74) Förändrad
omvärld - omdanat försvar sin syn på personalförsörjningsfrågan.
Regeringens bedömning av Försvarsmaktens nya utbildningsstruktur
redovisades också i propositionen. Försvarsutskottet anförde i
betänkandet att utskottet kunde ansluta sig till den problembeskrivning
som regeringen gjorde i propositionen i fråga om Försvarsmaktens
personalförsörjning samt att utskottet inte hade några synpunkter
på regeringens redogörelse för den s.k. skolutredningens förslag
om en samordnad officersutbildning och vissa därmed sammanhängande
frågor (bet. 1998/99:UFöU1, rskr. 1998/99:222, bet. 1998/99:FöU5,
rskr. 1998/99:224).
I Försvarsmaktens underlag den 10 oktober 1998 (Fo98/2107/MIL)
till den säkerhetspolitiska kontrollstationen framhölls att
dagens personalförsörjningssystem i fråga om officerare inte
svarade mot de krav som den framtida organisationen ställer.
Försvarsmakten ansåg därvid att ett nytt system borde tas fram.
Försvarsmakten avsåg därför att påbörja en översyn av dagens
system med syfte att ge statsmakterna underlag för de beslut
som behövdes om slutlig utformning och införande av ett nytt
system.
I den ovannämnda propositionen konstaterade regeringen bl.a.
att på grund av de osäkerheter som råder i Försvarsmaktens
underlag när det gäller personalfrågorna i vid bemärkelse och
de förestående omfattande omstruktureringarna av Försvarsmakten
var det inte möjligt att ge en samlad syn på ett framtida
personalförsörjningssystem för Försvarsmakten.
Regeringen framförde vidare i propositionen att det var av stor
vikt att ett nytt personalförsörjningssystem togs fram. Detta
borde enligt regeringen innefatta alla kategorier, således även
civilanställda, reservofficerare, pliktpersonal och frivilliga.
I ett sådant personalförsörjningssystem borde jämställdhetsfrågorna
få en framträdande roll. Regeringen avsåg att sedan Försvarsmakten
lämnat sitt underlag överväga om ytterligare utredning eller
uppdrag behövdes.
Regeringen gav Försvarsmakten i uppdrag att senast den 19 maj
1999 redovisa en samlad principiell syn på myndighetens framtida
personalförsörjning.
Försvarsmakten har i underlaget den 19 maj 1999 redovisat sin
syn på personalförsörjningen.
Sveriges Reservofficersförbund har i en skrivelse den 4 juli
1999 lämnat sin syn på Försvarsmaktens underlag i fråga om
reservofficerarnas utnyttjande i den framtida försvarsmaktsorganisationen.
Regeringen anser nu att det finns skäl till ytterligare utredning
i fråga om Försvarsmaktens personalförsörjning.
Uppdraget
En samlad syn på personalförsörjningen
Utredningen skall redovisa en samlad syn på Försvarsmaktens
personalförsörjning.
En väl avvägd personalförsörjning är en förutsättning för att
myndigheten ska kunna nå sina verksamhetsmål. Personalförsörjningen
skall därför utformas med utgångspunkt från myndighetens särskilda
förutsättningar.
Utredningen skall belysa förutsättningarna för och lämna förslag
till hur Försvarsmakten skall kunna rekrytera, utveckla och avveckla
personal på ett väl avvägt sätt och över tiden. Förslaget skall
avse alla personalkategorier och även beakta behovet av jämställdhet
mellan könen samt etnisk och kulturell mångfald. Åldersstrukturen
för samtliga personalkategorier inom Försvarsmakten skall särskilt
uppmärksammas.
Även anpassningsprincipens påverkan på personalförsörjningen
skall belysas. Härvid skall särskilt belysas behovet av ett nytt
reservofficerssystem och reservofficerarnas tjänstgöringsförhållanden
i fredstid.
Utredningen skall i sitt arbete bl.a. beakta vad Försvarsmakten
anfört i sitt underlag till regeringen den 19 maj 1999.
Rekrytering av personal
Vad gäller rekrytering av personal skall främst följande frågor
belysas:
- möjligheten att anställa yrkesofficerare för viss tid,
- möjligheten att för viss tid och för vissa uppgifter anställa
den som nyligen fullgjort värnplikt.
I rekryteringsfrågan skall utredningen redovisa vad som kan göras
inom ramen för nu gällande regler och, om det behövs, föreslå
förändringar.
Utvärdering av utbildningssystemet
Utredningen skall utvärdera det nya utbildningssystemet för
officerare i förhållande till Försvarsmaktens kommande struktur
samt se över utbildningsvolymerna.
Förändring av förmåner till officersaspiranter
Utredningen skall belysa möjligheten att förändra förmånerna till
officersaspiranter under studier vid militärhögskolorna. Utredningen
skall bl.a. beakta möjligheten att finansiera utbildningen för
yrkesofficersaspiranterna med studiemedel.
Utveckling av personal
När det gäller gäller utveckling av befintlig personal skall främst
följande frågor belysas:
- en väl avvägd och verksamhetseffektiv rörlighet för yrkesofficerare,
som bl.a. kan innebära en längre tjänstgöringstid i en befattning,
- ett effektivare befordrings- och karriärsystem,
- de civilanställdas kompetensutveckling.
Utredningen skall också belysa möjligheten av att vissa
arbetsuppgifter som i dag fullgörs av yrkesofficerare kan utföras
av andra personalkategorier.
Avveckling av personal
Vad gäller avveckling av personal skall möjligheten till en ökad
yrkesväxling och i övrigt effektivare åtgärder mot övertalighet
belysas.
Internationell verksamhet
Kraven på Försvarsmaktens deltagande i internationell verksamhet
ökar. Utredningen skall överväga hur dessa krav skall kunna
tillgodoses, t.ex. genom tjänstgöringsskyldighet för officerare.
Utredningen skall i sitt arbete särskilt beakta de arbetsrättsliga
konsekvenserna.
Författningsreglering
Utredningen skall lämna förslag till nödvändig författningsreglering.
Arbetets bedrivande
Utredningen skall redovisa resultatet av sitt arbete senast den
31 december 2000.
Utredningsarbetet skall bedrivas i samverkan med Försvarsberedningen,
1998 års pliktutredning, Försvarsmakten, särskilt militärhögskolorna,
Försvarshögskolan, Totalförsvarets pliktverk samt Överstyrelsen för
civil beredskap.
Utredningen skall hålla berörda centrala arbetstagarorganisationer
och frivilliga försvarsorganisationer informerade om sitt arbete
och ge dem tillfälle att framföra synpunkter.