Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Rådet för jämställdhetsfrågor som rör transport- och IT-tjänster, Dir. 1999:83
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 1999-10-21
Dir. 1999:83
Beslut vid regeringssammanträde den 21 oktober 1999.
Sammanfattning av uppdraget
Ett särskilt råd för jämställdhetsfrågor som rör transport-
och IT-tjänster skall inrättas. Rådet skall följa olika
jämställdhetsfrågor inom tjänsteområdena transporter och
informationsteknik (IT) på kort och lång sikt. Vidare skall
rådet lämna förslag till åtgärder som syftar till att stärka
jämställdheten på dessa områden inom kommunikationssektorn
samt förslag till hur sådana åtgärder skall finansieras.
Rådet skall också bedriva opinionsbildande verksamhet i
form av bl.a. seminarier och informationsaktiviteter.
Rådet skall behandla frågor om tillgänglighet på rättvisa
villkor, utbildning, regional balans, ett hållbart samhälle,
säkerhet och trygghet samt frågor om livskvalitet i arbets-
och privatlivet. Även frågor om kompetens och rekrytering
i det aktuella sammanhanget skall belysas.
Bakgrund
Riksdagen beslutade den 2 juni 1998 om propositionen
Transportpolitik för en hållbar utveckling (prop. 1997/98:56,
bet. 1997/98:TU10, rskr. 1997/98:266). I propositionen behandlas
riktlinjer och mål för transportpolitiken. Utgångspunkten är
att transportpolitiken skall bidra till en socialt, kulturellt,
ekonomiskt och ekologiskt hållbar utveckling i Sverige. I
propositionen betonas att transporterna syftar till att uppnå
överordnade välfärdsmål och att transportsystemet måste ses
som en helhet. I propositionen redovisas en rad åtgärder för
att uppnå de transportpolitiska målen, bl.a. förordas att ett
nytt råd bör knytas till regeringen för att belysa olika
jämställdhetsfrågor i transport- och kommunikationspolitiken.
En utformning av transportsystemet så att det svarar mot olika
befolkningsgruppers behov kräver kunskap om olika gruppers
erfarenheter, behov och värderingar. Undersökningar visar
tydligt att det finns skillnader mellan män och kvinnor när
det gäller transportmönster, färdmedelsval och attityder i
transportfrågor. Exempelvis gör män fler och längre arbets-
och tjänsteresor än kvinnor. Av kvinnors resor utgör resor
för fritidsärenden, inköp, service och omsorg en större andel
än de utgör av mäns resor. Generellt reser kvinnor inte så
långt utan förflyttar sig mer lokalt än männen. Skillnaderna
mellan mäns och kvinnors resande förklaras bl.a. av deras
roller i yrkeslivet och hushållet. Ökande tillgång till bil
hos kvinnor förefaller inte i sig utjämna skillnaderna mellan
mäns och kvinnors resande. Vad gäller attityder visar studier
exempelvis att kvinnor är mer intresserade av trafikens
miljöfrågor och mer positiva till restriktioner i biltrafiken
än män.
Olika undersökningar pekar på att män är kraftigt överrepresenterade
i sammanhang där transportpolitiska åtgärder beslutas. År 1995
togs ett gemensamt initiativ av Landstingsförbundet, Svenska
Kommunförbundet och Svenska Lokaltrafikföreningen till ett
projekt benämnt 3K - Kvinnor, kompetens och kollektivtrafik.
Projektet har syftat till att visa hur kvinnors kompetens
kan förbättra kollektivtrafiken för alla. Kommunikationskommittén,
som föregick den transportpolitiska propositionen, har samarbetat
med 3K-projektet och föreslagit bl.a. ökad forskning om mäns
och kvinnors värderingar i transportpolitiska frågor, studier
av könsneutrala beslutsmodeller samt om mäns och kvinnors
skilda värderingar.
Även inom informationstekniken (IT), finns liknande frågor
som är viktiga att belysa i ett jämställdhetsperspektiv. I
fråga om exempelvis IT är mäns och kvinnors attityder till
och användning av IT intressanta bl.a. i fråga om tillgänglighet.
Inte minst kompetensfrågorna är viktiga i detta sammanhang.
Män är överrepresenterade i utbildningen, som i sig saknar
ett jämställdhetsperspektiv, och där utbildarna saknar
genusbaserad utbildningspedagogik. Det saknas även ett
jämställdhetsperspektiv i tekniken. Inom IT-företagen är
män överrepresenterade såväl inom de olika yrkesgrupperna
som i ledningsfunktioner. Här är könsfördelningen sämre än
i industrin i övrigt och detta gäller såväl den offentliga
som den privata sektorn. Frågor om användningsområde och
tillgänglighet saknar också ett jämställdhetsperspektiv.
Regeringen anser att det är viktigt att synliggöra
skillnaderna mellan mäns och kvinnors värderingar och
attityder inom de angivna tjänsteområdena. Detta bör inte
endast komma till uttryck i ökad forskning och förbättrat
beslutsunderlag, utan jämställdhetsperspektivet bör få
bättre genomslag på de aktuella områdena. Det är angeläget
att beslut föregås av analyser av konsekvenserna även ur
detta perspektiv.
Uppdraget
Rådets huvudsakliga uppgift skall vara att analysera olika
jämställdhetsfrågor som rör transport- och IT-tjänster och
lämna förslag till regeringen om åtgärder som befrämjar
jämställdheten inom det angivna området samt förslag till
hur dessa åtgärder skall finansieras. Den inledande uppgiften
för rådet bör vara att sammanställa jämställdhetsinriktad
kunskap som rör transport- och IT-tjänster och att göra en
första analys från jämställdhetssynpunkt av besluts- och
planeringsprocesser hos staten, kommunerna, landstingen och
näringslivet.
Rådet skall verka genom att
- samla den kunskap som finns på området,
- initiera studier på angelägna områden,
- stimulera utveckling av metoder för könsrolls- och
jämställdhetsanalyser för transport och IT-tjänster,
- belysa områdena rättvis tillgänglighet, utbildning, regional
balans, ett hållbart samhälle, säkerhet och trygghet samt
livskvalitet i arbets- och privatlivet,
- analysera besluts- och planeringsprocesser inom staten,
kommunerna, landstingen och det privata näringslivet, bl.a.
i fråga om rekryteringen av personal och ledamöter, i ett
jämställdhetsperspektiv,
- behandla frågor om kompetens och rekrytering inom de
angivna tjänsteområdena,
- vara remissinstans och bistå vid utredningsarbete inom
de angivna tjänsteområdena.
Rådet skall vidare bedriva opinionsbildande verksamhet i
form av bl.a. seminarier och informationsaktiviteter med
syfte att sprida kunskap om och väcka intresse för kvinnors
och mäns beteendemönster och attityder i frågor som rör
transport- och IT-tjänster samt för jämställdhetsbefrämjande
åtgärder inom de angivna tjänsteområdena.
Slutligen skall rådet lämna förslag till åtgärder som syftar
till att stärka jämställdheten på dessa områden inom
kommunikationssektorn samt förslag till hur sådana åtgärder
skall finansieras.
Arbetsmetoder och redovisning
Rådets arbete skall bedrivas i samråd med Banverket, Boverket,
Kommunikationsforskningsberedningen, Luftfartsverket, Post-
och telestyrelsen, Rikstrafiken, Sjöfartsverket, Statens
institut för kommunikationsanalys, Vägverket, IT-kommissionen
(K 1998:04), Utredningen (K 1998:07) om behov av informations-
och kommunikationsteknisk infrastruktur, Nationella sekretariatet
för genusforskning vid Göteborgs universitet, Landstingsförbundet,
Svenska Kommunförbundet och Svenska Lokaltrafikföreningen.
Uppdraget skall vara avslutat senast den 30 juni 2001. Rådet
skall lämna en särskild redovisning i frågor som avser IT-tjänsterna
senast den 1 juli 2000. Det står i övrigt rådet fritt att
redovisa delresultat av sitt arbete under utredningstidens gång.