Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av vissa bestämmelser om nätverksamhet i ellagen (1997:857), m.m., Dir. 1999:81
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 1999-11-04
Dir. 1999:81
Beslut vid regeringssammanträde den 4 november 1999.
Sammanfattning av uppdraget
En utredare tillkallas med uppdrag att utreda om bestämmelserna
om nätverksamhet i ellagen (1997:857) behöver ändras och att i
så fall föreslå sådana ändringar. Först skall utredaren analysera
behovet av:
- förändringar av regleringen och tillsynen av nätverksamhet och
föreslå de regler och övriga förändringar som behövs,
- närmare precisering av nätmyndighetens tillsynsansvar och lämna
förslag till de regler som behövs,
- skärpningar av regelverket för avgränsning mellan nätverksamhet
och konkurrensutsatt verksamhet och lämna förslag till de regler
som behövs,
- författningsstöd för att främja en omstrukturering av nätföretagen
som leder till att tarifferna utjämnas mellan tätortskunder och
landsbygdskunder och lämna förslag till de regler som behövs.
Därefter skall utredaren lämna förslag till regler för tvångsförvaltning
av nätkoncession.
Bakgrund
Ellagstiftningen
Riksdagen beslutade hösten 1995 att ett nytt regelverk för elmarknaden
skulle träda i kraft den 1 januari 1996 (prop. 1994/95:222, bet.
1995/96:NU1, rskr. 1995/96:2). Beslutet innebar omfattande förändringar
i lagen (1902:71 s. 1) innefattande vissa bestämmelser om elektriska
anläggningar (ellagen). Genom beslutet infördes vidare en ny lag,
lagen (1994:618) om handel med el, m.m.
Riksdagen beslutade i oktober 1997 att bestämmelserna i ellagen
och lagen om handel med el, m.m. skulle föras samman till en ny
ellag (prop 1996/97:136, bet 1997/98:NU3, rskr. 1997/98:27). Det
materiella innehållet i den nya ellagen baseras i huvudsak på den
från år 1996 gällande ellagstiftningen. Vissa ändringar och
kompletteringar av lagstiftningen har dock gjorts utifrån förslag
i betänkandet Ny ellag (SOU 1995:108), betänkandet Regler för
handel med el (SOU 1996:49) och betänkandet Konsumentskydd på
elmarknaden (SOU 1996:104). Ellagen (1997:857) trädde i kraft
den 1 januari 1998.
I regeringens proposition med förslag till vissa ändringar i
ellagen (prop. 1997/98:159) behandlades i första hand ändringar
som krävdes för genomförandet av Europaparlamentets och rådets
direktiv (96/92/EG) om gemensamma regler för den inre marknaden
för el, det s.k. elmarknadsdirektivet (EGT L 27, 30.1.1997, s. 20,
Celex 396L0092). Därutöver föreslogs vissa ändringar i ellagen
som syftade till att förbättra elmarknadens funktionssätt.
I propositionen anförde regeringen att vissa frågor om ändringar
i regelverket som rör nätverksamhet bör utredas särskilt. Det
gällde frågor om avgränsning mellan nätverksamhet och konkurrensutsatt
verksamhet, tariffutjämning mellan tätorts- och glesbygdskunder
och tvångsförvaltning av nätkoncession.
I maj 1999 presenterade regeringen propositionen Införande av
schablonberäkning på elmarknaden, m.m. (prop. 1998/99:137). Där
föreslogs vissa ändringar i ellagen (1997:857) som syftade till
att möjliggöra undantag från grundprincipen om timvis mätning
för vissa elanvändare. Den 13 oktober 1999 beslutade riksdagen
att schablonberäkning skall införas fr.o.m. den 1 november 1999
(prop. 1998/99:137, bet. 1999/2000:NU4, rskr. 1999/2000:1).
Regleringen och tillsynen av nätverksamhet
Produktion och handel med el skall bedrivas i konkurrens.
Det skapar förutsättningar för en ökad pris- och kostnadspress
i elförsörjningen och valfrihet för elkonsumenterna. Överföring
av el (nätverksamhet) är ett naturligt monopol som regleras
och övervakas av den s.k. nätmyndigheten med stöd av ellagen.
Denna myndighetsfunkton låg tidigare hos Närings- och
teknikutvecklingsverket (NUTEK), men övergick till Statens
energimyndighet när myndigheten inrättades år 1998.
Reglering av nätverksamhet syftar till att nätverksamhet skall
bedrivas effektivt och rationellt, och att nätföretagens
monopolställning inte skall missbrukas. En huvudprincip i
ellagen är att nättariffer skall vara skäliga och utformade
på sakliga grunder, dvs. vara objektiva och icke-diskriminerande.
Skäligheten hos nättariffer och andra villkor för nättjänster
som ett nätföretag tillämpar kan prövas av nätmyndigheten.
Nätmyndigheten redovisade våren 1997 en strategi för tillsyn
av nätverksamhet. Myndigheten har också tagit fram en metod
för att åstadkomma effektiviseringstryck på nätverksamhet.
Metoden bygger på faktorprisindex. Med utgångspunkt i denna
metod har de krav som bör ställas på produktivitetsutvecklingen
i nätverksamhet angetts i ett allmänt råd från NUTEK (1997:1).
Hösten 1998 redovisade Statens energimyndighet i rapporten
Utvecklingen på elmarknaden 1998 ett regeringsuppdrag att
följa utvecklingen på elmarknaden bl.a. beträffande nätverksamhet.
Av rapporten framgår att det förekommer betydande skillnader
i nättariffer mellan nätföretagen. En viktig förklaring till
detta är skillnader i kundtäthet. Därutöver finns det dock
betydande avgiftsskillnader mellan nätföretag med likvärdiga
fysiska förutsättningar.
Enligt rapporten har erfarenheterna visat att den metod för
skälighetsbedömning som här avses inte är tillräckligt
ändamålsenlig för att det skall gå att nå snabba resultat i
fråga om tillsyn av nätavgifternas skälighet. Med den
redovisade metoden har det visat sig svårt att slutföra
skälighetsutredningen på kortare tid än ett år. Energimyndigheten
initierade därför hösten 1998 ett projekt för att utveckla
metodiken för både uppföljning och tillsyn av nätföretagen.
Det ena projektet syftar till att öka tydligheten vad gäller
kostnader och prestationer och därmed jämförbarheten mellan
nätföretagen. Det andra projektet syftar till att granska
alternativa tillsynsmodeller, bl.a. med avseende på hur
begreppet skälig nättariff bör tillämpas.
Under år 1998 avslutade och avskrev Energimyndigheten ett
stort antal prövnings- och tillsynsärenden initierade främst
under 1996 utan närmare åtgärder. Ärendena var, trots att
utredning pågått sedan 1996, ännu inte färdiga för avgörande.
Myndigheten bedömde att det inte var meningsfullt att driva
ärendena vidare främst därför att de var relativt gamla men
även för att förhållandena ändrats i väsentlig mån sedan de
initierades.
Avgränsning av nätverksamhet och konkurrensutsatt verksamhet
En viktig förutsättning för en fungerande handel med el och
en effektiv nätverksamhet är att det inte förekommer s.k.
korssubventionering. Korssubventionering innebär att överskott
från nätverksamhet kan användas för att ekonomiskt stödja
konkurrensutsatt verksamhet, främst elproduktion eller
elhandel. Detta kan leda till att nättariffer blir oskäliga
och konkurrensen på den fria marknaden snedvrids.
I ellagen finns det särskilda bestämmelser som syftar till
att motverka korssubventionering och säkerställa en effektiv
tillsyn av nätverksamheten. En huvudprincip i regelverket är
att det skall råda boskillnad mellan å ena sidan produktion
och försäljning av el och å andra sidan nätverksamhet. För
att dessa funktioner inte skall blandas samman har det i
lagstiftningen införts krav på åtskillnad mellan nätverksamhet
och konkurrensutsatt verksamhet. En juridisk person som
producerar och handlar med el får inte bedriva nätverksamhet.
All nätverksamhet skall ekonomiskt redovisas åtskild från
annan verksamhet. Revisorerna hos den som bedriver nätverksamhet
skall särskilt granska redovisningen av nätverksamhet och i
ett särskilt intyg avge ett utlåtande i frågan om nätverksamheten
redovisats enligt gällande bestämmelser.
Sammanfattningsvis kan det konstateras att ellagens bestämmelser
är avsedda att ge nätmyndigheten sådana förutsättningar för
insyn i och kontroll av de ekonomiska förhållandena i nätverksamheten
att korssubventionering kan förhindras.
Mot bakgrund av de erfarenheter av korssubventionering som
framkommit i uppföljningen av elmarknadsreformen uppdrog
regeringen i juni 1997 åt NUTEK att överväga behovet av att
skärpa ellagstiftningens krav på avgränsning mellan nätverksamhet
och konkurrensutsatt verksamhet.
NUTEK redovisade uppdraget i oktober 1997 med rapporten
Korssubventionering på elmarknaden och föreslog vissa mindre
skärpningar av regelverket. Det gällde bl.a. tydligare krav
på nätföretagen att redovisa borgensförbindelser och andra
ekonomiska ansvarsförbindelser samt en straffavgift vid
försenad eller felaktig årsrapport för nätverksamhet. NUTEK
bedömde att mer genomgripande förändringar av regelverket
på elmarknaden borde anstå tills elmarknadsreformen fått
fullt genomslag.
NUTEK lämnade över vissa förslag till skärpningar av
regelverket som kunde aktualiseras i framtiden. Ett förslag
var att utreda möjligheten att införa en straffavgift vid
klara fall av korssubventionering. Vidare föreslogs att
nätföretagen skulle förbjudas att från närstående företag
upphandla förlustel, dvs. el som används för att täcka
överföringsförluster i nätet. Som ett andrahandsalternativ
föreslogs att nätföretagen skulle åläggas att upphandla el
i konkurrens genom ett anbudsförfarande i enlighet med lagen
(1992:1528) om offentlig upphandling. Slutligen föreslogs att
nätföretagen skulle förbjudas att ikläda sig borgensförbindelser
och andra ekonomiska ansvarsförbindelser till förmån för
konkurrensutsatt verksamhet. Enligt NUTEK borde dessa förslag
utredas i särskild ordning.
Rapporten remissbehandlades. Huvuddelen av remissinstanserna
instämde i NUTEK:s överväganden och förslag. En utbredd
uppfattning bland remissinstanserna var dock att eventuella
skärpningar av regelverket måste föregås av ytterligare
utredning och överväganden, bl.a. när det gällde förslagens
praktiska och ekonomiska konsekvenser, legala utformning och
förenlighet med annan lagstiftning.
I prop. 1997/98:159 om genomförande av Europaparlamentets och
rådets direktiv om gemensamma regler för den inre marknaden
för el föreslog regeringen vissa regeländringar som byggde på
några av NUTEK:s förslag. Enligt regeringens förslag skulle
genom tillägg i ellagen en straffavgift införas vid försenad
eller felaktig årsrapport för nätverksamhet. Vidare anförde
regeringen att det i förordningen (1995:1145) om redovisning
av nätverksamhet skall införas ett uttryckligt krav på att
nätföretagen skall redovisa garantier, borgensåtaganden och
andra liknande ekonomiska utfästelser till förmån för närstående
juridiska personer.
Regeringen bedömde att NUTEK:s övriga förslag var mer
genomgripande och att de därför behövde övervägas ytterligare
och att förändringar av regelverket borde anstå eftersom
elmarknadsreformen ännu inte fått fullt genomslag i elbranschen.
Regeringen framhöll vidare att det bör finnas en beredskap
att snabbt skärpa regelverket för elmarknaden om de pågående
informations- och utbildningsinsatserna och utvecklingen av
rättspraxis inte leder till att risken för korssubventionering
minskar.
Åtgärder för att åstadkomma tariffutjämning mellan tätort och
glesbygd
Nättariffer skall vara skäliga och utformade på sakliga
grunder. Att nättariffen skall utformas på sakliga grunder
innebär att tarifferna inom ett nätområde skall vara objektiva
och icke-diskriminerande. Skilda tariffer får tillämpas på
grupper av kunder med olika kostnadsbild. Kunder inom samma
kundkategori skall däremot ha samma nättariff. Vid bedömning
av nättariffen på lokalnivå skall enligt huvudregeln varje
koncessionsområde behandlas för sig. Det är prisförhållandena
i det aktuella området som skall beaktas.
Kostnaderna för att överföra el är generellt sett högre på
landsbygden än i tätorter, främst till följd av högre kapital-
och underhållskostnader per elabonnent. Nätavgifterna för
samma slags kund kan därför skilja sig åt betydligt mellan
tätorts- och landsbygdsområden. Ett viktigt mål för elreformen
är att jämna ut dessa skillnader.
Ellagen innehåller flera bestämmelser som har till syfte
att inom ramen för den gällande områdesstrukturen jämna ut
nättarifferna mellan tätorts- och landsbygdskunder. Bl.a.
finns det bestämmelser om förbud mot geografisk indelning
eller zonindelning inom en nätkoncession för område. Ett
motsvarande förbud finns mot avståndsberoende tariffer för
regionledningar.
Nätmyndigheten kan på koncessionshavarens begäran medge
undantag från kravet att varje koncessionsområde skall
redovisas för sig. Ett sådant undantag är för sin giltighet
beroende av att en enhetlig nättariff tillämpas i alla berörda
koncessionsområden. Områdena skall ligga geografiskt nära
varandra och utgöra en för nätverksamhet lämplig enhet. Om
nätkoncessionerna får redovisas samlat skall de också vid
skälighetsbedömningen av nättariffen ses som ett område.
Möjligheten för koncessionshavaren att ansöka om samredovisning
eller sammanslagning av nätområden är ett viktigt instrument
för att främja en utjämning mellan tarifferna i tätort och
glesbygd. Samredovisningen är frivillig. I ett längre perspektiv
kan skillnaderna i kostnadsstruktur mellan tätorts- och
glesbygdsföretag leda till att nätföretagen allt mer delas
upp i dessa två grupper av företag. Därigenom kan möjligheten
till tariffutjämning försvinna.
I samband med prövning av en ansökan om nätkoncession för
område försöker nätmyndigheten att åstadkomma områden med
en lämplig sammansättning av tätorts- och glesbygdskunder
för att uppnå en utjämning av nättarifferna. Nätmyndigheten
kan också med stöd av 2 kap. 12 § ellagen ändra gränserna
för en nätkoncession för område, om det behövs för en
ändamålsenlig nätverksamhet och om det kan ske utan synnerlig
olägenhet för koncessionshavaren. De legala styrmedlen för
att åstadkomma rationella nätområden i samband med
koncessionsprövning är dock begränsade och bygger främst
på frivillig medverkan från de berörda nätföretagens sida.
Direkta avslag på ansökningar om förlängningar av existerande
koncessioner har inte förekommit. En vanlig metod har i
stället varit att besluta om kortare koncessionstider än
normalt eller om tillfälliga förlängningar.
Enligt NUTEK:s rapport Rationella nätkoncessioner för
område - kriterier för lämplig enhet, har koncessionsgivningen
varken i Sverige eller i våra nordiska grannländer använts
som tvingande medel för att åstadkomma lämpliga sammanslagningar
av nätområden. Istället söker man uppnå den eftersträvade
integrationen genom indirekta krav på effektiviseringar.
Detta bör enligt NUTEK:s bedömning också i fortsättningen
vara det huvudsakliga medlet.
NUTEK bedömer att det finns en möjlighet att rationalisera
nätverksamheten vilket skulle kunna medge en långtgående
tariffsänkning för glesbygdskunder, utan motsvarande höjning
av tätortstarifferna. Myndigheten bedömer att det behövs
kompletterande regler för att den på ett mer kraftfull sätt
skall kunna se till att samordnings- och stordriftsfördelarna
i nätverksamheten tas till vara samtidigt som olämpligt
sammansatta koncessionsenheter elimineras. Särskilt nämns
regler för tvångsförvaltning av nätkoncession. NUTEK föreslår
allmänna kriterier för vad som skall betraktas som lämplig
nätenhet, men bedömer att dessa kriterier inte bör kvantifieras
utan anpassas till de enskilda fallen. Vidare föreslår NUTEK
vägledande kriterier som skall användas vid beslut om
sammanslagningar av koncessioner som berör flera företag.
NUTEK bedömer att inte heller dessa kriterier skall kvantifieras
utan att de skall anpassas till det enskilda fallet.
NUTEK föreslår också att restriktionen om geografisk närhet
inte skall vara bindande vid beslut om sammanläggning av
koncessionsområden. Slutligen föreslår NUTEK att det ges en
legal grund för differentiering av nätavgifter under en
övergångsperiod vid sammanläggning eller samredovisning av
nätkoncessioner.
Rapporten har remissbehandlats. Flera av remissinstanserna
ansåg att det behövdes ytterligare utredning på området.
I prop. 1997/98:159 underströk regeringen behovet av en
tariffutjämning mellan tätorts- och glesbygdskunder. Regeringen
bedömde att en strukturomvandling av lokaldistributionen bör
ske på ett sådant sätt att samordnings- och stordriftsfördelar
kan tas till vara. Regeringen framhöll också att nätmyndighetens
tillsyn av nätföretagen, bl.a. i form av krav på effektivisering
av nätverksamheten, även fortsättningsvis bör vara huvudmetoden
för att främja strukturomvandlingen. Regeringen föreslog en
ändring av ellagen som innebär att det vid sammanläggning och
samredovisning av nätområden ges möjlighet till en successiv
tariffutjämning under en treårsperiod.
Tvångsförvaltning av nätkoncession
Ett föreläggande mot ett nätföretag kan förenas med vite.
Även om en koncessionshavare utsätts för sanktioner är det
inte säkert att brister blir åtgärdade. Om en koncessionshavare
i väsentlig mån åsidosätter sina skyldigheter enligt ellagen
är det möjligt att återkalla en nätkoncession med stöd av 2
kap. 18 § ellagen.
Det kan dock förutsättas att koncessionshavaren erinrats om
sina förpliktelser och att ett eller flera vitesförelägganden
har meddelats innan en återkallelse sker. Att en återkallelse
verkligen sker blir därför aktuellt endast i undantagsfall.
Återkallelse skall enligt lagens förarbeten ske som en yttersta
åtgärd mot en koncessionshavare (prop. 1996/97:136 s. 54).
Bestämmelserna om återkallelse måste vara möjliga att använda
på ett verkningsfullt sätt. En fråga i detta sammanhang är
hur en fortsatt överföring av el skall kunna säkerställas.
Det saknas för närvarande närmare regler för tvångsförvaltning
av nätkoncession. Frågan behandlades av Ellagstiftningsutredningen
(ELU) i slutbetänkandet Ny ellag (SOU 1995:106). ELU föreslog
en reglering som innebar att det skulle vara möjligt för staten
att mot ersättning förfoga över ledningen eller ledningsnätet
under en begränsad tid. Enligt förslaget borde denna tid vara
relativt lång, dock högst fem år. Beslut om sådant förfogande
skulle enligt förslaget fattas av nätmyndigheten, om en
nätkoncession återkallas eller i annat fall upphör att gälla.
Vid remissbehandlingen av ELU:s slutbetänkande framförde
NUTEK att ELU:s förslag till tvångsåtgärder bör kompletteras
med bestämmelser bl.a. om hur en förvaltare skall utses och
om de förpliktelser och befogenheter som förvaltaren och
nätägaren skall ha under den period som elnätet ställts
under tvångsförvaltning.
I prop. 1996/97:136 Ny ellag anförde regeringen att den
närmare utformningen av bestämmelser om tvångsförvaltning
bör utredas vidare.
En parallell till situationer med tvångsförvaltning av
nätkoncessioner finns inom bostadsområdet i fråga om
tvångsförvaltning av hyresfastighet. Sådan tvångsförvaltning
är aktuell när en hyresvärd i väsentlig mån inte fullgör de
skyldigheter som enligt lag åligger honom. Närmare bestämmelser
om tvångsförvaltning finns i bostadsförvaltningslagen (1977:792).
Utredningsuppdraget
En särskild utredare skall se över vissa bestämmelser samt
föreslå vissa ändringar av bestämmelserna om nätverksamhet
i ellagen (1997:857). Uppdraget har två delar. Den första
delen innehåller frågorna om tillsyn av nätverksamhet, behov
av precisering av tillsynen, avgränsningen mellan nät- och
elhandelsverksamhet och utjämning av tariffer mellan tätort
och glesbygd. Den andra delen avser förslag till regelverk
för tvångsförvaltning av nätkoncession.
Tillsyn av nätverksamhet
Kostnaderna för elöverföring utgör generellt sett omkring en
tredjedel av de samlade elkostnaderna för kunderna. En allmän
bedömning är att det går att effektivisera nätverksamheten.
Regleringen och tillsynen av nätverksamheten är av central
betydelse för att säkerställa att nätverksamhet bedrivs
effektivt och rationellt och att nätföretagen inte skall
missbruka sin monopolställning.
Regelverket för nätverksamhet har med några smärre undantag
varit i kraft sedan år 1996. Vissa erfarenheter visar på
svårigheter att utveckla och tillämpa centrala begrepp i
regleringen, t.ex. begreppet skäliga nättariffer, och att
åstadkomma ett effektiviseringstryck på nätverksamhet.
Mot denna bakgrund bör en översyn göras av regleringen och
tillsynen av nätverksamheten. Utredaren skall analysera
erfarenheterna och effekterna av regleringen och tillsynen
av nätverksamheten. Utredaren skall beakta resultaten
av Energimyndighetens projekt för utveckling av metodik
för uppföljning och tillsyn av nätföretagen som initierades
under 1998. Utredaren skall vidare följa resultatet av
Energimyndighetens förelägganden i slutet av september
1999 om skäligheten i ett stort antal nätföretags höjningar
av nättarifferna avseende överföring av el. I detta arbete
skall utredaren beakta erfarenheter inom motsvarande område
i andra länder. I uppdraget ingår vidare att lämna konkreta
förslag till sådana förändringar som behövs i regelverket
eller tillsynen i övrigt. Utredaren skall i detta sammanhang
beakta eventuella behov av förändringar av resurser,
organisation och inriktning på tillsynsarbetet.
Precisering av tillsynsansvar
I ellagen finns det vissa oklarheter om var gränsen går
för Energimyndighetens ansvar. Det är t.ex. inte klart om
tillsynsansvaret omfattar kvaliteten av nätföretagens
elleveranser till enskilda kunder. Utredaren skall analysera
gränserna för Energimyndighetens tillsynsansvar och föreslå
de regler som behövs för att precisera detta.
I ellagen finns inte någon uttrycklig bestämmelse om hur
lång tid tillbaka i tiden tillsynsmyndigheten är skyldig
att pröva en anmälan från en konsument. Av 3§ förordningen
(1998:1583) med instruktion för Allmänna reklamationsnämnden
framgår att nämnden som huvudregel inte prövar tvister där
anmälan har kommit in mer än sex månader efter det att
näringsidkaren helt eller delvis avvisat konsumentens krav.
Utredaren skall överväga möjligheten att införa en liknande
ordning i ellagen och i förekommande fall föreslå regler
med detta syfte.
Avgränsning av nätverksamhet och konkurrensutsatt verksamhet
Utredaren skall analysera behovet av ytterligare skärpningar
av regelverket för avgränsning mellan nätverksamhet och
konkurrensutsatt verksamhet. En utgångspunkt för utredarens
arbete skall vara de överväganden och förslag som redovisats
i NUTEK:s rapport Korssubventionering på elmarknaden. En
annan utgångspunkt skall vara vissa former av samarbete
mellan nät- och elhandelsföretag, t.ex. gemensamma kundregister,
gemensamma utskick och gemensam fakturering. Utredaren är
fri att ta med andra åtgärder i sina överväganden.
I uppdraget ingår att närmare analysera åtgärdernas effektivitet
när det gäller att förhindra korssubventionering. Beträffande
förslaget om straffavgift vid klara fall av korssubventionering
skall utredaren särskilt analysera möjligheterna att ställa
upp objektiva och effektiva kriterier för att avgöra förekomsten
av korssubventionering.
Utredaren skall vidare analysera förslagens konsekvenser för
berörda företag inom elområdet, bl.a. vad gäller företagens
kostnader. Utredaren skall också analysera konsekvenserna för
myndigheternas tillsynsarbete. Dessa konsekvenser skall vägas
mot åtgärdernas förväntade effekter på korssubventioneringen.
Utredaren skall också bedöma åtgärdernas eventuella effekter
på konkurrenssituationen och företagsstrukturen på elmarknaden.
Om utredaren finner att det är motiverat med ytterligare
skärpningar av regelverket för avgränsning mellan nätverksamhet
och konkurrensutsatt verksamhet skall denne föreslå de regler
som behövs. En sådan skärpning kan till exempel vara att ett
företag som bedriver nätverksamhet inte skall tillåtas ha
samma företagsledning som ett företag som bedriver elhandel.
I detta sammanhang bör utredaren särskilt uppmärksamma om
de föreslagna skärpningarna av regelverket är förenliga med
annan lagstiftning.
Utredaren skall särskilt uppmärksamma koncernförhållanden
mellan företag som bedriver nätverksamhet och företag som
bedriver handel med el, t.ex. att nätföretag ställer ekonomiska
säkerheter till förmån för närstående elhandelsföretag och
annan konkurrensutsatt verksamhet. Utredaren skall överväga
om det behövs åtgärder för att förhindra detta.
Tariffutjämning mellan tätort och glesbygd
Utredaren skall analysera behovet av författningsstöd för
att möjliggöra för nätmyndigheten att tvinga fram en
omstrukturering som tillvaratar samordnings- och
stordriftsfördelarna i nätverksamheten, samtidigt som
olämpligt sammansatta koncessionsenheter elimineras. Om
utredaren finner att lag- eller förordningsstöd behövs
ingår det i uppdraget att föreslå lämplig reglering. En
utgångspunkt för utredaren är i detta sammanhang att en
omstrukturering mot nätområden med lämplig sammansättning
i första hand skall ske genom företagens frivilliga medverkan
och främjas genom indirekta åtgärder.
Utredaren skall överväga möjligheten att dels införa en
skyldighet för nätföretagen att samredovisa nätområden,
dels förhindra att nätområden avyttras på ett sätt som
motverkar en tariffutjämning. Utredaren skall föreslå
eventuella regler med detta syfte. I detta sammanhang
skall särskild uppmärksamhet ägnas åt förenligheten med
annan lagstiftning.
Utredaren skall särskilt analysera effekterna av att ta
bort restriktionen om geografisk närhet vid beslut om
sammanläggning av koncessionsområden.
Tvångsförvaltning av nätkoncession
Utredaren skall utarbeta och föreslå närmare bestämmelser
om tvångsförvaltning av nätkoncession i samband med att
koncession återkallas enligt 2 kap. 18 § ellagen. Bestämmelserna
skall säkerställa en fortsatt leverans av el till berörda
kunder. De skall vidare reglera bl.a. ersättningsvillkor,
tvångsförvaltningens utsträckning i tiden, frågan om hur
förvaltare utses samt de förpliktelser och befogenheter
som förvaltaren och nätägaren skall ha under den period
som elnätet ställs under tvångsförvaltning.
Tidsplan
Utredaren skall senast den 1 september 2000 redovisa sina
överväganden och lämna förslag till lagstiftning beträffande
den första delen av uppdraget, dvs. regleringen av tillsyn
av nätverksamhet, behovet av precisering av tillsynen,
avgränsning mellan nätverksamhet och konkurrensutsatt verksamhet
samt utjämning av tariffer mellan tätort och glesbygd.
Utredaren skall senast den 1 mars 2001 redovisa sina överväganden
och lämna förslag till lagstiftning i fråga om den andra delen
av uppdraget, dvs. regler för tvångsförvaltning.