Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Parlamentarisk utredning om Sveriges politik för global utveckling, Dir. 1999:80
Departement: Utrikesdepartementet
Beslut: 1999-12-09
Dir. 1999:80
Beslut vid regeringssammanträde den 9 december 1999
Sammanfattning av uppdraget
En parlamentariskt sammansatt kommitté tillkallas med uppgift
att utreda hur Sveriges politik för globalt ekonomiskt, socialt
och ekologiskt hållbar utveckling bör vidareutvecklas utifrån
ett solidariskt synsätt i en tid av allt starkare globala
ömsesidiga beroenden. Kommittén skall lämna ett samlat förslag
till hur politiken bör utformas på viktiga områden utifrån det
övergripande målet om fattigdomsbekämpning och de nya
förutsättningar som globaliseringen skapar. Fortsatt utveckling
av biståndets roll och effektivitet som ett särskilt uttryck
för Sveriges internationella solidaritet skall utgöra en central
del av uppdraget.
Bakgrund
Som svar på flera riksdagspartiers motioner och Viola Furubjelkes
interpellation (1998/99:60) om biståndet inför 2000-talet i
december 1998 aviserades att en parlamentariskt förankrad översyn
av utvecklingssamarbetets uppgifter skulle genomföras (riksdagens
protokoll 1998/99:30). Regeringen väljer nu att göra en bred översyn
av de områden som är viktiga för framgång i utvecklingsansträngningarna.
Globaliseringen och de nya former denna tagit sig under de
senaste 10 - 15 åren är utgångspunkten för denna översyn.
Begreppet globalisering avser en rad processer där frågor av
lokal och nationell karaktär i allt högre grad måste ses i ett
globalt sammanhang. Detta ställer länder, grupper av människor,
institutioner och företag inför frågor som måste besvaras gemensamt.
Globaliseringen förändrar förutsättningarna för staters inflytande
och ställer ökade krav på såväl mellanstatligt samarbete som
interaktion med det civila samhället och näringslivet också på
den internationella nivån.
Diskussionen om globalisering har i hög grad handlat om handel
och kapitalrörelser, men lika viktiga är den teknologiska
utvecklingen, det internationella utbytet av kultur, information
och idéer, uppslutningen kring de mänskliga rättigheterna,
demokratiseringssträvandena och effekterna på miljön.
U-ländernas ökade deltagande i det globala utbytet och förändringar
i nationell politik har medfört en positiv utveckling i stora
delar av världen och bättre levnadsvillkor för många av världens
fattiga. Men vi ser i dag också risker och problem där utvecklingen
i många länder hämmas eller förhindras av konflikter, vanstyre,
korruption och svåra omställningar, där miljöförstöringen hotar
hälsa och försörjning, där kraven på anpassning och andra strukturer
blir övermäktiga och fattiga exkluderas. Fortfarande lever cirka
en femtedel av jordens befolkning i extrem fattigdom.
Globaliseringen ställer hela det internationella samarbetet
stater emellan inför nya utmaningar. För det allt intensivare
internationella utbytet på olika områden behövs normer och
spelregler som både underlättar för, inkluderar och skyddar de
fattiga. Behovet av en helhetssyn har blivit alltmer uppenbart
på hur förhållanden och politik inom olika områden påverkar
möjligheten till utveckling för alla. Utvecklingssamarbetet
och viljan att bistå är ett viktigt uttryck för att gemensamt
ta ansvar på global nivå och för att bidra till lösningar av
gemensamma problem som tar hänsyn till fattiga människors
intressen.
För att åstadkomma en allmän positiv utveckling, som även
inkluderar de fattigaste samhällena, krävs samarbete och
insatser på många olika områden. Handel och ekonomiska
relationer är särskilt aktuella inför en eventuell ny
förhandlingsrunda inom WTO. En diskussion förs också om
vilken "arkitektur" som behövs för att göra finansiella
flöden mer tillgängliga och mindre instabila. Övermäktiga
skulder måste hanteras. Miljö- och hälsofaror motverkas
oftast bäst i samarbete över gränserna. Även om migration
ofta är en källa till utveckling innebär den ibland -
särskilt vid massflykt - samhälleliga påfrestningar som
bättre hanteras i samverkan. Möjlighet för FN och andra
organ att bevara fred och säkerhet står alltid i blickfånget.
Om världens fattiga inte gynnas av samarbete på dessa
områden kommer inte heller gjorda framsteg att bli hållbara.
Vid de stora FN-konferenserna om dessa frågor under 1990-talet
har det internationella samfundet kommit långt i en samsyn
om vad som krävs för en hållbar utveckling.
En central uppgift är att stärka de fattigare ländernas
förutsättningar att delta i dialog och förhandlingar på
internationell nivå. Relationer i utvecklingssamarbetet
måste baseras på ett fördjupat partnerskap i såväl det
bilaterala som i det multilaterala arbetet. Partnerskapet
syftar till mer jämlika relationer inom ett bredare område
baserade på ömsesidiga intressen och tydligt redovisade mål.
Partnerskapet måste bygga på ömsesidigt förtroende och
gemensamma värden.
Partnerskapets princip för det bilaterala arbetet är allmänt
erkänd, men mycket återstår för att genomföra den i praktiken.
I detta arbete ingår en ökad lyhördhet för samarbetspartnern,
ökat deltagande av och konsultationer med det civila samhället
och näringslivet samt öppenhet och flexibilitet i samarbetet.
Det kräver också ökad samordning av insatser och procedurer
mellan biståndsgivarna och inordning av biståndsresurser i
samarbetslandets egna administrativa och politiska system.
Betydande framsteg har under senare år gjorts av biståndsgivare,
FN och Världsbanken i att utveckla instrument för samordning.
En stor del av det bilaterala biståndet äger i dag rum i ett
utvecklat multilateralt sammanhang. Ett av nyckeldokumenten
är den strategi, Shaping the 21st Century: The Contribution
of Development Co-operation, som antagits inom ramen för OECD:s
kommitté för utvecklingssamarbete (DAC) och som bygger på
slutsatserna från 1990-talets stora FN-konferenser. Huvudmålet
i denna strategi är att åtminstone halvera andelen extremt
fattiga till år 2015.
Under senare år har både regeringen och Sida bedrivit ett
omfattande förändringsarbete inom utvecklingssamarbetet.
Riksdagen har såväl efterfrågat som bekräftat denna förnyelse
av politiken. I en rad skrivelser till riksdagen har riktlinjer
för utvecklingssamarbetet utvecklats med hänsyn både till de
förändrade förutsättningarna och till de ökade erfarenheterna
av vad som krävs för att åstadkomma en god samhällsutveckling.
Arbetet har också resulterat i nya handlingsplaner och handböcker
för utvecklingssamarbetets genomförande. Samtidigt har en
omfattande omorganisation av biståndsförvaltningen genomförts.
I Utrikesdepartementets nya organisation har ett brett spektrum
av frågor som är centrala för enskilda länders utveckling samt
i det internationella samarbetet förts samman. Detta, liksom
den stärkta integrationen av Regeringskansliet, har skapat
goda förutsättningar för en ökad samstämmighet mellan
utvecklingssamarbetet och t.ex. säkerhets-, handels-, miljö-,
jordbruks-, flykting- och migrationspolitiken.
På flera områden formas Sveriges relation med fattigare länder
av samarbetet inom EU och i internationella organ som FN-
systemet, Världsbanken och andra utvecklingsbanker, WTO, OECD
och OSSE. EU:s gemensamma handelspolitik, bistånd och avtal
med utvecklingsländer är av central betydelse. Sveriges
ambitioner på utvecklingsområdet påkallar därför aktivitet
och framsynthet i EU-samarbetet på samma sätt som Sverige
sedan länge verkat i andra fora.
Helhetssynen på utvecklingspolitiken inför 2000-talet
grundar sig på de skrivelser och den proposition som
regeringen överlämnat till riksdagen om fattigdomsbekämpning,
demokrati och mänskliga rättigheter i utvecklingssamarbetet,
mänskliga rättigheter i utrikespolitiken, jämställdhet,
hållbar utveckling och om samarbetet med Afrika och Asien,
samt andra relevanta strategidokument, t.ex. om svensk
handelspolitik inför en ny WTO-runda och handlingsprogrammet
för konfliktförebyggande (Ds 1999:24). Regeringen utreder
dessutom barnfrågor i det internationella utvecklingssamarbetet.
Regeringen har i skrivelserna redovisat hur fattigdomsbekämpning
liksom arbetet med demokrati och mänskliga rättigheter kan
ges en starkare och tydligare profil i utvecklingssamarbetet,
såväl strategiskt som metodmässigt, både i det svenska
bilaterala utvecklingssamarbetet och i samverkan med FN, EU,
Världsbanken och de regionala utvecklingsbankerna.
Fattigdomsskrivelsen De fattigas rätt - vårt gemensamma
ansvar (Skr. 1996/97:169) visar hur fattigdomsbekämpning
genom utvecklingssamarbetet är oumbärligt för att främja
fred och global säkerhet, demokrati och mänskliga
rättigheter samt en ekonomiskt, socialt och miljömässigt
hållbar utveckling.
Skrivelsen Demokrati och mänskliga rättigheter i Sveriges
utvecklingssamarbete (skr 1997/98:76) belyser förutsättningarna
för och möjligheterna att genom utvecklingssamarbetet
stärka stödet till en hållbar demokratisk utveckling och
respekt för mänskliga rättigheter.
Regeringens proposition 1995/96:153 Jämställdhet som ett
nytt mål för Sveriges internationella utvecklingssamarbete
ledde till att "jämställdhet mellan kvinnor och män" antogs
som nytt mål för utvecklingssamarbetet. Arbetet med att
stödja utvecklingsländernas ansträngningar för att undanröja
diskriminering av flickor och kvinnor och att skapa lika
förutsättningar för kvinnor och män har därefter utvecklats
på flera områden. Kvinnor är en resurs i utvecklingssträvandena.
Skrivelsen Sveriges internationella samarbete för hållbar
utveckling (skr. 1996/97:2) ger dels en översiktlig
beskrivning av Sveriges internationella prioriteringar för
uppföljningen av Riokonferensens rekommendationer från 1992,
dels riktlinjer för hur dessa prioriteringar bör följas upp
i utvecklingssamarbetet. Vikten av att integrera miljöaspekter
i all verksamhet slås fast.
Handelspolitiken, såsom den beskrivs i skrivelsen Svensk
handelspolitik inför en ny WTO-runda, syftar till att skapa
ett internationellt regelverk som kan utgöra grunden för en
fri världshandel. Utvecklingssamarbetet syftar till att stärka
fattiga länders förutsättningar att deltaga i den fria handeln.
Skrivelserna utformades inte med globaliseringen som
utgångspunkt, men berör i högre eller lägre grad dess
effekter för utvecklingssamarbetet och andra viktiga
områden i en sammanhållen politik för utveckling. Vissa
frågor omfattasendast delvis eller inte alls i skrivelserna.
Därför finns ett behov av ett sammanfattande arbete, en
syntes, som också breddar diskussionen inom vissa områden.
Utvecklingssamarbetet som ett särskilt uttryck för Sveriges
internationella ansvarstagande för att avskaffa fattigdomen
behöver tydliggöras. Ambitionen är att Sverige åter skall
uppnå enprocentmålet för biståndsramen när de statsfinansiella
förutsättningarna för detta föreligger.
Syftet med översynen
Syftet med översynen är att utifrån en vision om solidaritet
i globaliseringens tid föreslå åtgärder för att vidareutveckla
en sammanhållen politik för att främja en globalt ekonomiskt,
socialt och ekologiskt utveckling och avskaffa fattigdomen.
Samtliga relevanta områden skall belysas. Utvecklingssamarbetets
roll som katalysator för en utveckling till gagn också
för de fattiga i en värld av allt starkare ömsesidiga
beroenden skall särskilt lyftas fram och preciseras, liksom
samarbetsländernas egna möjligheter och ansvar. Ett
helhetstänkande måste genomsyra relationerna med världens
fattiga så att verksamheten inom olika politikområden
ömsesidigt stöder varandra. Översynen skall samtidigt syfta
till att öka förståelse och engagemang för dessa frågor.
Kommittén skall ha ett fattigdoms- och rättighetsperspektiv
där de fattigas rätt tydliggörs. Fattigdomen kan utrotas
och ett brett deltagande i demokratiska system kan uppnås
inom överskådlig tid. Makten över framtiden skall delas
mellan allt fler människor. Det stärker förutsättningarna
för fred och säkerhet som i sin tur är nödvändiga för en
positiv utveckling på andra områden. En hållbar utveckling
förutsätter också fungerande institutioner samt
utvecklingsfrämjande normer och regelverk. Utifrån
erfarenheterna av biståndets roll och effektivitet skall
förslagen ge vägledning för ett utvecklingsfrämjande
samarbete som bygger på partnerskap och ökad jämbördighet.
Översynen skall inta ett globalt perspektiv som belyser
behov och möjligheter i alla samhällen med stora fattigdoms-
och utvecklingsproblem, även de som inte varit föremål
för mer omfattande svenska utvecklingsinsatser. 1990-talets
samarbete med övergångsekonomierna i Central- och Östeuropa
skall studeras och erfarenheternas giltighet i allmän
utvecklingspolitik skall prövas. Aspekter som särskilt
berör Central- och Östeuropa bör belysas om så är relevant,
även om denna region inte skall stå i fokus för översynen.
Uppdraget
Syntes av senare tids policyutveckling
Kommittén skall utifrån de senaste årens skrivelser och
strategier utarbeta en syntes som kan utgöra en plattform för
den framtida utvecklingspolitiken och utvecklingssamarbetets
roll i denna. Denna syntes skall:
- utveckla en helhetssyn på den svenska och europeiska
utvecklingspolitiken i en tid av allt starkare globala
ömsesidiga beroenden,
- tydliggöra utvecklingssamarbetets roll i förhållande till
hur verksamhet och politik på andra områden formar villkoren
för det internationella samarbetet och förutsättningarna
för fattiga folks och länders utveckling,
- lägga en grund för en bred samsyn i riksdagen och hos
folkrörelser och allmänhet om hur utvecklingspolitiken och
utvecklingssamarbetet skall se ut på 2000-talet.
De biståndspolitiska målen
Kommittén skall se över målen för utvecklingssamarbetet
såväl till sin helhet som till språklig utformning. De
nuvarande biståndspolitiska målen har bred parlamentarisk
uppslutning och styr utvecklingssamarbetets inriktning.
Målen har emellertid vuxit fram under en lång tid sedan
det övergripande målet "att höja de fattiga folkens
levnadsnivå" formulerades 1962. Delmålen är uttolkningar
av detta övergripande mål. Oberoendemålet syftade
ursprungligen på avkolonialiseringen men har i
globaliseringens tid fått en annan innebörd då frågan
om allas ömsesidiga beroende kommit i förgrunden. Det
humanitära stödet och biståndets betydelse för
konfliktförebyggande och konflikthantering har inget
tydligt uttryck i målen, inte heller det övergripande
målet om en hållbar utveckling, främjandet av de
mänskliga rättigheterna eller u-ländernas integration
i den internationella handeln.
Målen för samarbetet med länder i Central- och Östeuropa,
främst runt Östersjön, har formulerats senare och i en
mer specifik situation. En jämförelse skall göras, även
om förslag kring detta specifika område inte skall lämnas.
En särskild proposition avseende utvecklingssamarbetet
med Central- och Östeuropa avses lämnas till riksdagen
år 2001.
Strategiska uppgifter
Kommitténs uppgift är att utveckla en helhetssyn på
Sveriges utvecklingspolitik mot bakgrund av de tidigare
beskrivna omvärldsförändringarna. Kommittén skall
utifrån ett utvecklingsperspektiv belysa, analysera och
i tillämpliga fall föreslå åtgärder vad gäller:
- ökad samstämmighet mellan olika politikområden, t.ex.
säkerhets-, handels-, miljö-, jordbruks-, flykting- och
migrationspolitiken samt mellan olika områden inom
utvecklingssamarbetet, t.ex. investeringar och
näringslivsfrågor, utvecklingsfinansiering och skuldfrågor,
- utvecklingssamarbetets roll i samband med konfliktförebyggande
och konflikthantering,
- rättighetsperspektivet, inklusive barnens rätt, i
utvecklingssamarbetet i syfte att förena de normativa
systemen, framför allt de internationella konventionerna
om de mänskliga rättigheterna och respekten för internationell
humanitär rätt, med den operativa verksamheten,
- konsekvenserna för utvecklingssamarbetet av partnerskapets
innehåll och metod i såväl det bilaterala som i det
multilaterala samarbetet,
- konsekvenserna av de åtaganden som Sverige gjort i OECD:s
biståndspolitiska strategi Shaping the 21st Century,
- möjligheterna att främja kunskaps-, kapacitets- och
institutionsutveckling, genom bl.a. modern informations-
och kommunikationsteknologi, utifrån de krav som ställs
på ofta djupgående samhällsreformer syftande till att
skapa en modern ekonomi och levande demokrati,
- hur Sverige bäst medverkar till att EUs gemensamma
politik på olika områden, inklusive inom utvecklingssamarbetet,
kan användas för att åstadkomma ett bättre europeiskt bidrag
till global utveckling,
- hur Sveriges utvecklingssamarbete kan bidra till att öka
förutsättningarna för u-ländernas deltagande i världshandeln.
Organisation och arbetsformer
Utredningen skall genomföras av en kommitté bestående av
representanter från alla riksdagspartier, liksom experter
och sakkunniga. Till denna knyts ett sekretariat som har
möjlighet att utnyttja extern expertis. Kommittén förutsätts
föra en nära dialog med företrädare för olika politikområden,
närmast berörda departement och myndigheter.
Arbetet skall bedrivas i former som stärker och fördjupar
engagemang och förståelse för den vision som Sveriges
samlade utvecklingspolitik är ett uttryck för. Samråd och
hearings skall hållas med närings- och arbetslivets
organisationer, med folkrörelser och enskilda organisationer
samt med andra aktörer i samhället med erfarenhet av och
engagemang i utvecklingsfrågor.
Kommittén skall samråda med pågående projekt inom
Regeringskansliet (se bilaga).
Sverige kommer under EU-ordförandeskapet att hålla en
konsultation med bland annat övriga EU-länder och
internationella experter om globalisering och
utvecklingssamarbete. Utredningen skall bidra med
underlag till denna konsultation.
Utredningsarbetet skall vara avslutat senast den 31 oktober
2001.
Bilaga till Kommittédirektiv: Parlamentarisk utredning
om Sveriges politik för global utveckling (Dir. 1999:80)
Skrivelser, propositioner, utredningar och pågående projekt
Regeringens skrivelser
Sveriges internationella samarbete för hållbar utveckling
(skr. 1996/97:2)
De fattigas rätt - vårt gemensamma ansvar
Fattigdomsbekämpning i Sveriges utvecklingssamarbete
(skr. 1996/97: 169)
Demokrati och mänskliga rättigheter i svenskt utvecklingssamarbete
(skr. 1997/98:76)
Mänskliga rättigheter i svensk utrikespolitik
(skr. 1997/98:89)
En förnyad svensk Afrikapolitik inför 2000-talet
(skr. 1997/98:122)
Öppen handel- rättvisa spelregler. Svensk handelspolitik
inför en ny WTO-runda (skr. 1998/99:59)
Framtid med Asien En svensk Asienstrategi för 2000-talet
(skr. 1998/99:61)
Propositioner
Svensk migrationspolitik i globalt perspektiv (prop.1996/97:25)
Jämställdhet som ett nytt mål för Sveriges internationella
utvecklingssamarbete
(prop.1995/96: 153)
Utredningar
Hållbart bistånd - det svenska biståndet efter UNCED (Ds 1994:132)
Konfliktförebyggande verksamhet - en studie
(Ds 1997:18)
Civipolisutredningen (SOU 1997:104)
Framtid med Asien - Förslag till en svensk Asienstrategi
(Ds 1998:61)
Övrigt material
Humanitärpolitiska perspektiv - om det humanitära imperativet
i politiska kriser, UD 1998
Report from a seminar on International Solidarity & Globalisation:
In Search of New Strategies, Oct. 27-28, 1997
Kulturpolitik för utveckling, Svenska Unescorådets skriftserie
nr 3, 1998
Att förebygga väpnade konflikter - ett svenskt handlingsprogram (Ds 1999:24)
Pågående projekt
Finansieringsprojektet, Development Finance 2000
Barnprojektet, Översyn av barnfrågor i det internationella
utvecklingssamarbetet
IT-satsning inom utvecklingssamarbetet, Information and Communication
Technologies in Development Co-operation
Studie om svensk strategi för Mellanöstern och Nordafrika