Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Mediegrundlagarna, Dir. 1999:8
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 1999-02-04
Dir. 1999:8
Beslut vid regeringssammanträde den 4 februari 1999.
Sammanfattning av uppdraget
En parlamentariskt sammansatt kommitté skall närmare analysera behovet
av och förutsättningarna för en mer teknikoberoende grundlagsreglering
av yttrandefriheten.
Kommittén skall också analysera och ta ställning till om de
preskriptionstider som gäller för tryckfrihets- respektive
yttrandefrihetsbrott bör förlängas.
Kommittén skall utreda de tillämpningsproblem som Justitiekanslern har
redovisat och som gäller främst yttrandefrihetsgrundlagen.
Kommittén skall vidare ta ställning till om brottet olaga hot - och
andra kriminaliserade yttranden där olaga hot ingår som ett led - bör
bli tryckfrihets- respektive yttrandefrihetsbrott.
Kommittén skall föreslå de grundlagsändringar och andra lagändringar som
den finner motiverade och redovisa sitt uppdrag senast den 31 december
2000.
Bakgrund
Utvecklingen inom informationstekniken har gått snabbt sedan
yttrandefrihetsgrundlagen (YGL) trädde i kraft år 1992. De medier som
omfattas av YGL har fortlöpande utvecklats. Nya fysiska bärare av
information har tillkommit och tillkommer alltjämt. De blir tillgängliga
och användbara för i stort sett alla. Samtidigt skapas nya medel för
kommunikation med hjälp av elektromagnetiska vågor. Till bilden hör
också en fortgående internationalisering. Den snabba utvecklingen gör
det nödvändigt att kontinuerligt bevaka och anpassa regelverken på
området.
Den 1 januari 1999 trädde flera viktiga ändringar i kraft på YGL:s och
tryckfrihetsförordningens (TF) områden. Ändringarna bygger på
regeringens förslag i propositionen Tryckfrihetsförordningens och
yttrandefrihetsgrundlagens tillämpningsområden - barnpornografifrågan
m.m. (prop. 1997/98:43). I propositionen behandlades bl.a. frågan om
TF:s och YGL:s tillämplighet på nya medier. Regeringens proposition
föregicks i denna del av en parlamentarisk utredning som hade i uppdrag
att just analysera dessa mediegrundlagars tillämplighet på de nya
medierna. Utredningen, som tog namnet Mediekommittén, redovisade sina
slutsatser och förslag i betänkandet Grundlagsskydd för nya medier (SOU
1997:49).
Under remissbehandlingen av betänkandet och arbetet med regeringens
proposition pekades från olika håll på brister i främst YGL, men även i
viss mån TF. Flera önskemål om grundlagsändringar framfördes. Regeringen
hade inte möjlighet att behandla alla dessa frågor i propositionen.
I dessa direktiv behandlas mot denna bakgrund behovet av en ny utredning
på TF:s och YGL:s områden. Direktiven tar upp fyra huvudområden; en mer
teknikoberoende reglering av yttrandefriheten, preskriptionstidernas
längd när det gäller tryckfrihets- och yttrandefrihetsbrott, vissa
tillämpningsproblem när det gäller främst YGL som Justitiekanslern (JK)
har pekat på samt slutligen brottskatalogen i TF.
En mer teknikoberoende grundlagsreglering av yttrandefriheten
Utvecklingen på informationsteknikens område har som nämnts gått fort
sedan tillkomsten av YGL. Utan att ifrågasätta tidigare bedömningar på
området kan man fråga sig om det är praktiskt möjligt i längden att
behålla en teknikberoende grundlagsreglering av yttrandefriheten i
medierna. Därför bör behovet av och förutsättningarna för en mer
teknikoberoende reglering utredas.
TF och YGL ger ett särskilt grundlagsskydd för friheten att yttra sig i
vissa medier. Något förenklat kan sägas att TF innehåller bestämmelser
om yttrandefriheten i tryckta skrifter och tryckta bilder, medan
motsvarande regler för yttrandefriheten i ljudradio, television och
vissa liknande överföringar, filmer, videogram, ljudupptagningar och
andra tekniska upptagningar finns i YGL.
Termen tekniska upptagningar fördes in i YGL den 1 januari 1999 efter
förslag från regeringen i prop. 1997/98:43 (bet. 1997/98:KU19 och
1998/99:KU4). Denna nyhet har stor betydelse för YGL:s tillämplighet på
nya former av upptagningar av information (nya fysiska databärare).
Tekniska upptagningar utgör i detta sammanhang en samlingsterm för
upptagningar som innehåller text, stillbilder, rörliga bilder eller ljud
och som kan läsas, avlyssnas eller på annat sätt uppfattas endast med
tekniska hjälpmedel. Ändringen medför att även t.ex. cd-romskivor och
datordisketter med endast text eller stillbilder omfattas av YGL. En bok
som ges ut endast i form av en cd-romskiva omfattas sålunda sedan
årsskiftet av grundlagsregleringen.
Mediekommittén föreslog vidare en ändring av YGL:s tilllämplighet på ny
kommunikation med hjälp av elektromagnetiska vågor, dvs. på
informationsöverföringar som sker på annat sätt än genom att fysiska
databärare transporteras mellan avsändare och mottagare. Enligt
kommitténs förslag skulle tilllämpningsområdet för den s.k.
databasregeln i 1 kap. 9 § YGL utvidgas. Databasregeln gäller under
vissa förutsättningar när massmedieföretag tillhandahåller allmänheten
upplysningar i databaser. Enligt förslaget skulle grundlagsskyddet
gälla, inte bara för massmedieföretag, utan för alla som på motsvarande
sätt tillhandahåller allmänheten upplysningar. Skyddet för andra än
massmedieföretag skulle emellertid vara frivilligt; endast den som
ansökt om och erhållit ett särskilt utgivningsbevis skulle omfattas av
utvidgningen. För massmedieföretagens vidkommande skulle ingen ändring
ske. Regeringen gick inte vidare med Mediekommitténs förslag. Som skäl
angavs att det var svårt att överblicka vilka nya former av
kommunikation som skulle kunna komma att omfattas av förslaget. Tiden
ansågs inte mogen för en utvidgning av databasregeln.
Mediekommittén bara berörde frågan om en teknikoberoende reglering av
yttrandefriheten i det betänkande som föregick propositionen. Kommittén
hade varken i uppdrag att föreslå en teknikoberoende reglering eller den
tid till sitt förfogande som sådana överväganden hade krävt. I
betänkandet redovisades dock ett antal förhållanden som kan anses tala
emot en sådan reglering.
Frågan om lämpligheten av en mer teknikoberoende grundlagsreglering av
yttrandefriheten har tidigare behandlats av Massmedieutredningen i
betänkandet Massmediegrundlag (SOU 1975:49) och
Yttrandefrihetsutredningen i betänkandet Värna yttrandefriheten (SOU
1983:70). Ingen av utredningarna fann det lämpligt att föreslå en
reglering som omfattade alla offentliga yttranden, oavsett
framställningsform, även om Yttrandefrihetsutredningen ville gå något
längre än Massmedieutredningen i detta avseende. Den principiella
bedömningen delades senare av regeringen och Lagrådet i de
lagstiftningsarbeten som följde.
Under remissbehandlingen av Mediekommitténs betänkande riktade flera
instanser kritik mot mediegrundlagarnas teknikberoende. En del instanser
ansåg att den tekniska utvecklingen kräver en teknikoberoende
lagstiftning och att teknikberoendet medför stora tillämpningsproblem.
Andra ansåg att en teknikoberoende grundlagsreglering bör eftersträvas
på sikt. Ett par instanser framhöll att ett utredningsarbete snarast bör
inledas på området.
Regeringen sade i propositionen att lämpligheten av en teknikoberoende
grundlagsreglering av yttrandefriheten har en mycket stor principiell
betydelse och att det kan ifrågasättas om det är praktiskt möjligt att i
längden behålla den teknikberoende regleringen. Det fanns emellertid
enligt regeringen ingen möjlighet att närmare överväga frågan i det
aktuella lagstiftningsärendet (s. 106).
Ett par motioner om just teknikberoendet väcktes med anledning av
regeringens proposition. I en motion yrkades att riksdagen hos
regeringen skulle begära en utredning om och förslag till en
teknikoberoende, generell yttrandefrihetsgrundlag efter mönster av bl.a.
europeiska konventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna och de
grundläggande friheterna. I en annan motion yrkades däremot att
riksdagen skulle ge regeringen tillkänna att det tryckta ordet har en
speciell ställning inom opinionsbildningen och samhällsdebatten och att
det därför är viktigt att slå vakt om TF:s särställning.
Konstitutionsutskottet avstyrkte i sitt betänkande
Tryckfrihetsförordningens och yttrandefrihetsgrundlagens
tillämpningsområden - barnpornografifrågan m.m. (bet. 1997/98:KU19)
bifall till yrkandet som rörde en generell yttrandefrihetsgrundlag.
Enligt utskottet framgår det av propositionen att regeringen är väl
medveten om frågans stora principiella betydelse. Utskottet uppgav
vidare att man utgår från att regeringen ser till att denna och
sammanhängande frågor övervägs i lämpligt sammanhang. Även yrkandet om
ett tillkännagivande avstyrktes. Yrkandet föranledde visserligen
utskottet att instämma i att det tryckta ordet har en speciell ställning
i den fria opinionsbildningen och samhällsdebatten. Men samtidigt
underströk utskottet att regeringen inte hade lagt fram något förslag
som tunnar ut tryckfriheten. Riksdagen avslog motionsyrkandena.
Inte minst när det gäller grundlagsskyddet är det enligt regeringens
uppfattning väsentligt att yttranden i olika medier inte omfattas av
olika bestämmelser endast på den grunden att de formella avgränsningarna
för bestämmelsernas tillämplighet är förlegade och i otakt med den
tekniska utvecklingen.
Utvecklingen har medfört vissa avgränsningsproblem på TF:s område. TF
gäller enligt huvudregeln för skrifter som framställs i tryckpress.
Därutöver omfattar TF även skrifter som har mångfaldigats genom
stencilering, fotokopiering eller liknande tekniskt förfarande. En
skrift som inte har framställts i tryckpress omfattas emellertid endast
om utgivningsbevis finns för skriften eller om skriften har försetts med
särskilda s.k. ursprungsuppgifter (1 kap. 5 § TF). Enligt uppgifter från
Statens kriminaltekniska laboratorium är det numera inte alltid möjligt
att avgöra om en skrift är framställd i tryckpress eller inte. Det handlar
då inte om fotokopierade skrifter.
Som ett annat exempel på en avgränsningsregel kan nämnas huvudregeln om
vilka sändningar av radioprogram som omfattas av YGL:s
tillämpningsområde (1 kap. 6 § YGL). För att en sändning skall omfattas
krävs det nämligen enligt denna regel bl.a. att sändningen är riktad
till allmänheten. Detta innebär att sändningen måste startas av den som
sänder för att omfattas av YGL. En sändning som rent tekniskt startas av
mottagaren omfattas därför inte. En annan sak är att YGL i undantagsfall
kan bli tillämplig på en sådan sändning med stöd av databasregeln
(1 kap. 9 §). Det är knappast självklart med dagens mediesituation att
denna ordning bör eller ens kan bibehållas.
Ytterligare ett exempel utgörs av skillnaden i hur transport av
information i kabelnät för TV-distribution respektive telenät behandlas.
För sändningar av radioprogram genom tråd råder etableringsfrihet enligt
3 kap. 1 § YGL. Denna frihet omfattar inte bara s.k. egensändningar utan
även vidaresändningar. I fråga om teletjänster föreskrivs däremot en
skyldighet att bedriva samtrafik (20 § telelagen [1993:597]).
Av denna redogörelse framgår att det finns anledning att närmare
analysera behovet av och förutsättningarna för en mer teknikoberoende
grundlagsreglering av yttrandefriheten än den som gäller för närvarande.
Det tryckta ordet har emellertid, såsom Konstitutionsutskottet sade i
sitt betänkande, en särställning i den fria opinionsbildningen och
samhällsdebatten. Utgångspunkten är därför att den nuvarande
uppdelningen på två grundlagar bör bestå och att TF även i
fortsättningen bör vara den grundlag som ger skydd för yttranden i form
av det tryckta ordet.
Införandet av termen tekniska upptagningar i YGL kan förväntas att på
ett tillfredsställande sätt möta den tekniska utvecklingen när det
gäller upptagningar med sådana yttranden som YGL är avsedd att skydda.
Det som nu behöver utredas är således i första hand YGL:s tillämplighet
på ny kommunikation med hjälp av elektromagnetiska vågor, dvs. på
informationsöverföringar som sker på annat sätt än genom att fysiska
databärare transporteras mellan avsändare och mottagare. Det som nu har
sagts hindrar inte att vissa justeringar kan behöva göras i såväl TF som
YGL för att reglerna skall anpassas till utvecklingen på
informationsteknikens område, exempelvis tillkomsten av s.k. print-on-
demand.
Preskriptionstidernas längd när det gäller tryckfrihets- och
yttrandefrihetsbrott
Vilka preskriptionstider som bör gälla för tryckfrihets- och
yttrandefrihetsbrott är en praktiskt och principiellt betydelsefull
fråga som enligt regeringens mening bör utredas närmare.
Sedan Ombudsmannen mot etnisk diskriminering hade skrivit till
Justitiedepartementet om ändringar av preskriptionsreglerna för
yttrandefrihetsbrottet hets mot folkgrupp övervägde Mediekommittén
frågan. Inom ramen för kommitténs arbete framkom att JK från det att YGL
trädde i kraft den 1 januari 1992 och fram till februari 1997 hade
handlagt tolv ärenden som rörde hets mot folkgrupp i filmer, videogram
eller ljudupptagningar. Dessa hade omfattat totalt ett hundratal titlar,
till den helt övervägande delen ljudupptagningar. I två av ärendena hade
åtal väckts för hets mot folkgrupp. Övriga ärenden hade skrivits av från
vidare handläggning. I ett stort antal fall var skälet för avskrivning
att åtalspreskription hade inträtt innan ärendet hade väckts hos JK.
Skäl för avskrivning var i övrigt bl.a. att det saknades tillräckliga
skäl för att inleda utredning av yttrandefrihetsbrott.
Preskriptionstiden enligt vanlig lag för hets mot folkgrupp som inte är
ringa är fem år. I TF och YGL finns det däremot särskilt korta
preskriptionstider för tryckfrihets- och yttrandefrihetsbrott. Kortast
tid, sex månader, gäller för typiska nyhetsmedier, periodiska skrifter
och radio- och TV-program. För andra tryckta skrifter och för tekniska
upptagningar är tiden ett år från det att framställningen lämnades ut
för spridning. Från dessa regler finns det dock två undantag, ett som
avser tidpunkten när preskriptionstiden börjar löpa och ett annat som
föreskriver en längre preskriptionstid när det gäller olaga
våldsskildringar i tekniska upptagningar. För sådana skildringar gäller
nämligen vad som är föreskrivet i vanlig lag om tid för väckande av
åtal. Detta innebär att preskriptionstiden för t.ex. videofilmer med
olaga våldsskildring är fem år.
Även för barnpornografibrott gäller sedan den 1 januari 1999
preskriptionstiden i vanlig lag, då barnpornografiska skildringar har
undantagits från TF:s och YGL:s tillämpningsområden.
Mediekommittén sade i sitt betänkande att hets mot folkgrupp inte utan
vidare kan behandlas på samma sätt som olaga våldsskildring och
barnpornografibrott. Det skulle innebära en avvikelse från de
tryckfrihetsrättsliga huvudreglerna, utanför det på flera sätt
särreglerade film- och videoområdet. Frågan måste då enligt kommittén
ställas om bara ljudupptagningar skall omfattas av en ny särreglering
eller om även tekniska upptagningar som innehåller endast text skall
omfattas. Man kan också ställa sig frågan om särregleringen skall gälla
även för tryckta skrifter och för flera brott. Sammantaget fann
kommittén att frågan om en särskild preskriptionstid för
yttrandefrihetsbrottet hets mot folkgrupp ger anledning till omfattande
överväganden av principiell art och att frågan måste belysas i ett brett
perspektiv som kommittén inte hade haft möjlighet att anlägga. Därför
lade kommittén inte fram något förslag till förlängning
av preskriptionstiden.
Att Mediekommittén inte lade fram något förslag i preskriptionsfrågan
mötte kritik från några remissinstanser. Regeringen instämde emellertid
i kommitténs bedömning att detta är en stor principiell fråga och ansåg
att en ändring inte bör föreslås utan en föregående bred och allsidig
belysning av alla de problem som är förknippade med frågan. Inte heller
regeringen föreslog således någon ändring i de nu aktuella
bestämmelserna.
Under riksdagsbehandlingen väcktes ett flertal motioner om
preskriptionstiderna. Motionerna innehöll krav på längre
preskriptionstider och på en närmare utredning av frågan.
Konstitutionsutskottet instämde i sitt betänkande i regeringens
bedömning och avstyrkte bifall till yrkandena. Riksdagen avslog
motionsyrkandena.
Preskriptionstiderna för tryckfrihets- och yttrandefrihetsbrotten bör nu
ses över i det breda perspektiv som Mediekommittén, regeringen och
Konstitutionsutskottet har gett uttryck för.
Vissa tillämpningsproblem när det gäller främst YGL som JK har pekat på
I anslutning till remissbehandlingen av Mediekommitténs betänkande
överlämnade JK till regeringen promemorian Framställning i anledning av
vissa tillämpningsproblem rörande främst yttrandefrihetsgrundlagen (dnr
Ju 97/1925). I promemorian tar JK upp frågor om bl.a. beräkningen av
preskriptionstiderna när det gäller yttrandefrihetsbrott i filmer och
andra upptagningar, åtalstiden efter ett utredningsbeslag med anledning
av ett yttrandefrihetsbrott, rätten till domstolsprövning av beslag och
skyldigheten att ange vilka avsnitt i en upptagning som har föranlett
ett beslag i ett ärende om yttrandefrihetsbrott. Enligt JK finns det på
dessa områden flera praktiska tillämpningsproblem.
Tillämpningsproblemen gör sig främst gällande i fall som rör misstanke
om barnpornografibrott eller olaga våldsskildring i videogram, men även
ljudupptagningar berörs. De ingripanden som har gjorts mot
ljudupptagningar har avsett cd-skivor med rasistiskt innehåll och
föranletts av misstankar om yttrandefrihetsbrottet hets mot folkgrupp.
JK:s promemoria remissbehandlades under våren 1997 och remissutfallet
blev i huvudsak positivt. Regeringen gick dock inte vidare med förslagen
i prop. 1997/98:43. I propositionen anförde regeringen att det av JK:s
promemoria framgår att tillämpningen av en del av YGL:s bestämmelser är
förenad med praktiska problem som inte är obetydliga. Enligt regeringen
kräver emellertid frågorna en djupare analys än som var möjligt inom
ramen för det lagstiftningsärende som ledde fram till den aktuella
propositionen. Frågorna borde i stället beredas mer ingående (s. 55).
Beräkningen av preskriptionstiderna för yttrandefrihetsbrott m.m.
Den tid inom vilken allmänt åtal för yttrandefrihetsbrott skall väckas
beräknas enligt 7 kap. 1 § andra stycket YGL i fråga om tekniska
upptagningar (bl.a. filmer, videogram och ljudupptagningar) från det att
upptagningen lämnades ut för spridning. En väsentlig fråga är då
självfallet vilka möjligheter som i realiteten finns att fastställa
denna tidpunkt.
En straffsanktionerad skyldighet att ange ursprungsuppgifter vilar
enligt 3 kap. 13 § andra stycket YGL på den som framställer exemplar av
den tekniska upptagningen. Med ursprungsuppgifter menas bl.a. uppgift om
när exemplaren av upptagningen har framställts. För tekniska
upptagningar skall vidare enligt 4 kap. 1 och 4 §§ utses en utgivare och
uppgift om utgivaren skall finnas på varje exemplar. Skyldigheten att
utse utgivare ligger på den som låter framställa den tekniska
upptagningen, dvs. oftast producenten, och utgivaren svarar i sin tur
för att denna skyldighet fullgörs.
Bestämmelserna i 1-9 och 11 kap. YGL är tillämpliga också på sådana
tekniska upptagningar som har framställts utomlands och som lämnas ut
för spridning i Sverige, vilket framgår av 10 kap. Vad som annars sägs
om den som har låtit framställa upptagningen skall därvid i stället
gälla den som här i landet lämnar ut den för spridning, dvs. importören
(se prop. 1990/91:64 s. 132).
De videogram som JK har funnit anledning att ingripa mot har i regel
saknat föreskrivna ursprungsuppgifter. Det ligger i sakens natur att
bristfälliga ursprungsuppgifter medför svårigheter att avgöra om tiden
för väckande av åtal har gått ut eller inte, särskilt om uppgift om
tidpunkten för framställning saknas. Invänder spridaren att den upplaga
som exemplaren ingår i har offentliggjorts långt tidigare har JK i
allmänhet svårt att bevisa motsatsen.
En konsekvens av regleringen i 10 kap. 1 § synes enligt JK vara att den
som importerar exemplar av en film eller ljudupptagning för spridning i
vart fall inte har någon straffsanktionerad skyldighet att sätta ut
fullständiga ursprungsuppgifter. Däremot är importören skyldig att utse
en utgivare för filmerna samt att ange sig själv som importör. Av 10
kap. 1 § samt 4 kap. 1 och 6 §§ följer i och för sig att importören kan
fällas till ansvar för underlåtenhet att utse utgivare. Det finns vidare
i 3 kap. 13 § tredje stycket YGL ett straffansvar föreskrivet för den
som sprider en upptagning som saknar ursprungsuppgifter, vilket ansvar i
och för sig kan göras gällande även mot importören. Men för detta
särskilda spridningsbrott är föreskrivet endast penningböter. Om
importören i stället för att ta in en upplaga väljer att ta in ett
exemplar för att lovligen eller olovligen använda det som förlaga vid
kopiering för spridning, gäller bestämmelserna om ursprungsuppgifter i 3
kap. 13 § YGL fullt ut.
JK framhåller att möjligheterna att ingripa med stöd av YGL ofta beror
på vilken innebörd som kan läggas i olika termer eller uttryck såsom
filmen, ljudupptagningen, exemplar, mångfaldiga och den som har låtit
framställa. Ett begrepp som är av väsentlig betydelse för förståelsen av
dessa termer och uttryck, liksom för tolkningen och tillämpningen av YGL
i övrigt, är upplaga. Begreppet förekommer varken i YGL eller i TF. En
konsekvens av dess betydelse och tillämpning är emellertid att ny
preskriptionstid börjar löpa när en ny upplaga ges ut, oberoende av att
allmänt åtal inte längre får väckas för yttrandefrihetsbrott i en
tidigare upplaga med samma innehåll.
JK uppger att den digitala tekniken troligen inom kort kommer att
möjliggöra för i stort sett alla att med en förhållandevis billig
utrustning själva framställa cd-skivor. En motsvarande utveckling för
framställningar som omfattas av TF är inte utesluten. Upptagningar av
rörliga bilder på andra informationsbärare än filmer och videogram
kommer också att bli vanligare och enklare att framställa med hög bild-
och ljudkvalitet.
Begreppet upplaga kan sålunda enligt JK tyckas allt mindre lämpat att
använda för straffrättsliga avgränsningar i fråga om ansvar och
konfiskering när det gäller sådana framställningar som skyddas av YGL.
Enligt JK bör det klarläggas hur lagstiftaren ser på upplagebegreppet
och vilken bärkraft det skall ha vid bedömningen av äldre och nyare
framställningar av filmer och ljudupptagningar. Det framstår som
angeläget att begreppsapparaten i YGL görs mera tydlig.
Enligt JK måste under alla förhållanden frågan om utgångspunkten för
beräkning av preskriptionstiden lösas. JK föreslår en presumtionsregel i
YGL, enligt vilken en upptagning som är avsedd för spridning men som
saknar föreskrivna ursprungsuppgifter skall antas vara utlämnad för
spridning vid den tidpunkt då den påträffas. Detta om inte något annat
framgår eller framkommer.
En annan fråga som enligt JK kan förtjäna att närmare övervägas är hur
man skall se på sådana fall då en förlaga till en film eller ljudupptagning
skapats i Sverige och de för spridning i Sverige avsedda exemplaren
sedan tillverkats utomlands och importerats hit. JK ifrågasätter om
bestämmelserna i 3 kap. 13 § första stycket YGL skall tillämpas här.
Däremot torde 10 kap. 1 § gälla för sådana hit importerade upptagningar.
Det ter sig, säger JK, inte helt rimligt att skilja mellan fall då ett
Sverigebaserat företag låter framställa exemplar utomlands för spridning
i Sverige och fall då motsvarande exemplar tillverkas i Sverige.
Åtalstiden efter beslag
En teknisk upptagning som innefattar ett yttrandefrihetsbrott får
konfiskeras. Konfiskering innebär bl.a. att samtliga för spridning
avsedda exemplar skall förstöras. Finns det anledning att konfiskera en
teknisk upptagning på grund av yttrandefrihetsbrott får i avvaktan på
det beslutet upptagningen läggas under beslag (7 kap. 3 § första stycket
YGL och 10 kap. 1 § TF). Vid ett sådant s.k. konfiskeringsbeslag, där
beslaget riktar sig mot hela den för spridning avsedda upplagan, skall
åtal vara väckt eller ansökan om konfiskering vara gjord inom - som
längst - fyra veckor.
Så kallade utredningsbeslag kan användas för att ta i beslag exemplar av
en teknisk upptagning som skäligen kan antas ha betydelse för
utredningen (7 kap. 3 § första stycket YGL och 10 kap. 14 § TF). Vid ett
utredningsbeslag gäller en tid för åtal på en månad. Denna tid kan dock
förlängas av rätten. JK måste enligt egna uppgifter regelmässigt begära
förlängningar och sådana medges också oftast.
JK pekar på att det sällan är möjligt att genomföra en förundersökning
och väcka åtal inom fyra veckor efter exempelvis ett omfattande beslag
av olika videogram som dessutom saknar ursprungsuppgifter till ledning
för bedömningen av vem som kan bära det yttrandefrihetsrättsliga
ansvaret. Det kan därför inträffa att JK måste avvakta med eller avstå
från ett i och för sig motiverat konfiskeringsbeslag av upplagorna. Den
i YGL angivna möjligheten till konfiskeringsbeslag innebär enligt JK
således inte alltid någon reell möjlighet att förhindra fortsatt
spridning av en framställning som innefattar ett yttrandefrihetsbrott.
JK framhåller att det i praktiken sällan påträffas mer än ett eller ett
fåtal exemplar av ett videogram vid en husrannsakan. Dessa exemplar tas
då i utredningsbeslag. De kan emellertid utgöra hela den kända upplagan
och effekten av utredningsbeslaget kan bli densamma som vid ett
konfiskeringsbeslag. Här finns dock möjlighet till förlängning av tiden
för väckande av åtal. Detta visar enligt JK att gränsen mellan
konfiskerings- och utredningsbeslag, trots den principiella skillnaden,
i praktiken ofta är svår att upprätthålla.
Enligt JK:s uppfattning bör YGL ändras så att tidsbegränsningen i TF
inte blir tillämplig i fråga om filmer och ljudupptagningar enligt YGL.
Ändringen, som avser utredningsbeslag, skulle då stämma överens med vad
som numera gäller vid beslag enligt rättegångsbalken.
Domstolsprövning av beslag
Enligt JK:s uppfattning kan det inte anses helt klart att den enskilde
har möjlighet att på sätt som anges i 27 kap. 6 § rättegångsbalken få
ett utrednings- eller konfiskeringsbeslag prövat i domstol innan åtal
har väckts. Den enskilde bör ges en uttrycklig rätt att på sätt som
anges i rättegångsbalken begära domstolsprövning av såväl konfiskerings-
som utredningsbeslag i både tryckfrihets- och yttrandefrihetsmål. Detta
framstår enligt JK som nödvändigt av rättssäkerhetsskäl, särskilt om
regleringen av tiderna för åtal efter beslag ändras.
Frågan om på visst sätt preciserade beslut om beslag m.m.
Varje beslut om beslag skall ange det eller de avsnitt av
framställningen som har föranlett beslaget. Detta framgår av 7 kap.
3 § andra stycket YGL som är tillämpligt vid både konfiskerings- och
utredningsbeslag. Paragrafens tredje stycke skall tilllämpas endast vid
konfiskeringsbeslag, jfr 10 kap. 8 § andra stycket och 14 § TF, och det
innebär att bevis om att beslag har beslutats skall sändas till den som
beslaget verkställts hos och till den som har låtit framställa den
tekniska upptagningen. Beviset skall innehålla uppgift om det eller de
avsnitt i framställningen som har föranlett beslaget.
I fråga om konfiskeringsbeslag innebär de angivna bestämmelserna i 7
kap. 3 § andra och tredje styckena YGL enligt JK att beslut om ett
sådant beslag inte kan fattas innan något exemplar först har tagits i
utredningsbeslag och därefter har granskats. Vid utredningsbeslag kan
emellertid skyldigheten att ange det eller de avsnitt av framställningen
som har föranlett beslaget inte fullgöras, eftersom framställningen
måste granskas innan någon sådan uppgift kan lämnas.
JK föreslår att skyldigheten att i varje beslut om beslag ange det eller
de avsnitt av framställningen som har föranlett beslaget, skall upphävas
i YGL såvitt avser utredningsbeslag. Motsvarande ändring bör däremot
inte göras i TF.
Skyldigheten att sända bevis om att beslag har beslutats till den som
har låtit framställa upptagningen, bör enligt JK:s mening ändras. Det
bör framgå att skyldigheten gäller endast när uppgift om vem som har
låtit framställa upptagningen har lämnats i enlighet med vad som
föreskrivs i 3 kap. 13 § första stycket YGL eller det annars är känt vem
denna person är. Också i TF bör det införas ett motsvarande undantag.
Brottskatalogen i TF
Den tekniska utvecklingen med alla de nya kommunikationsvägar som har
öppnats har ökat risken för att olaga hot framförs i sådana medier som
omfattas av mediegrundlagarna. Det finns därför anledning att närmare
överväga om olaga hot och andra kriminaliserade yttranden där olaga hot
ingår som ett led, exempelvis hot mot tjänsteman, bör införlivas i
brottskatalogen i TF så att sådana yttranden blir tryckfrihets-
respektive yttrandefrihetsbrott.
JK redovisar i promemorian Angående vissa problem vid tillämpningen av
främst yttrandefrihetsgrundlagen (dnr Ju 97/1925) några åskådliggörande
verkliga exempel på de tidigare nämnda tillämpningsproblemen, bl.a. fall
som avser cd-skivor. JK uppger också att det kan förtjäna att övervägas
närmare om olaga hot bör införlivas i brottskatalogen i
tryckfrihetsförordningen så att det blir ett tryckfrihets- respektive
yttrandefrihetsbrott. Enligt JK kan olaga hot knappast anses som en
sådan gärning som i likhet med t.ex. svindleri i tryckt skrift kan
beivras med stöd av vanlig lag därför att gärningen faller utanför det
område som TF är avsedd att skydda. Från principiella utgångspunkter
synes brottet vara ett missbruk av tryck- eller yttrandefriheten och
jämförbart med exempelvis förtal och uppvigling när det begås i sådana
medier som grundlagarna är tillämpliga på. En konsekvens av den
nuvarande ordningen kan vara att inte enbart den som är ansvarig för
själva publiceringen av ett olaga hot i ett grundlagsskyddat medium går
fri utan också den som på olika sätt medverkat vid framställningen.
Det kan, säger JK, inte uteslutas att hotelser av olika slag i framtiden
framförs med hjälp av de nya kommunikationsvägar som utvecklingen inom
informationstekniken erbjuder, t.ex. via elektronisk post, och som i
viss utsträckning omfattas av YGL.
Frågan har nyligen aktualiserats i samband med ett massmedialt
uppmärksammat åtal för olaga hot m.m. i medierna. Målet har nu till viss
del kommit under Högsta domstolens (HD) prövning. HD har den 7 december
1998 meddelat prövningstillstånd när det gäller frågan om straff och
skadeståndsskyldighet för olaga hot och hot mot tjänsteman kunnat ådömas
utan hinder av TF:s bestämmelser om rätt att lämna meddelande för
offentliggörande i tryckt skrift (B 4575-98).
Det har visat sig att det råder olika uppfattningar hos olika
rättstillämpare i frågan om brottet olaga hot ligger innanför eller
utanför TF:s och YGL:s materiella tillämpningsområden. Om HD finner att
olaga hot och hot mot tjänsteman ligger innanför dessa
tillämpningsområden, utgör det ett skäl för att närmare överväga om
olaga hot och andra kriminaliserade yttranden där olaga hot ingår som
ett led, exempelvis hot mot tjänsteman, bör införlivas i brottskatalogen
i TF och därigenom bli tryckfrihets- respektive yttrandefrihetsbrott.
Uppdraget
En mer teknikoberoende grundlagsreglering av yttrandefriheten
En parlamentariskt sammansatt kommitté skall närmare analysera behovet
av och förutsättningarna för en mer teknikoberoende grundlagsreglering
av yttrandefriheten. Det tryckta ordet har emellertid en särställning i
den fria opinionsbildningen och samhällsdebatten. Utgångspunkten är
därför att den nuvarande uppdelningen på två grundlagar bör bestå och
att TF även i fortsättningen bör vara den grundlag som ger skydd för
yttranden i form av det tryckta ordet.
Preskriptionstidernas längd när det gäller tryckfrihets- och
yttrandefrihetsbrott
Kommittén skall också analysera och ta ställning till om de
preskriptionstider som gäller för tryckfrihets- respektive
yttrandefrihetsbrott bör förlängas. Denna fråga ger anledning till
omfattande överväganden av principiell art, och kommittén skall belysa
frågan i ett brett perspektiv. Alla de medier som omfattas av TF:s och
YGL:s tillämpningsområden omfattas av uppdraget, men utgångspunkten är
att de typiska nyhetsmedierna (periodiska skrifter samt ljudradio- och
TV-program) även i fortsättningen bör ha en särskild ställning. Alla
tryckfrihets- och yttrandefrihetsbrott omfattas av uppdraget.
Vissa tillämpningsproblem när det gäller främst YGL som JK har pekat på
Kommittén skall utreda de tillämpningsproblem som JK redovisar i
promemorian Framställning i anledning av vissa tillämpningsproblem
rörande främst yttrandefrihetsgrundlagen (Justitiedepartementets dnr Ju
97/1925).
Uppdraget innebär i denna del att kommittén skall se över bestämmelserna
om beräkning av preskriptionstiderna för yttrandefrihetsbrott i tekniska
upptagningar, och vidare att kommittén skall se över YGL:s
"begreppsapparat" så som JK har efterlyst.
Kommittén skall vidare analysera vilka regler som gäller och bör gälla i
den speciella situationen då en förlaga till en teknisk upptagning
skapas i Sverige och de exemplar som är avsedda för spridning i Sverige
sedan tillverkas utomlands och importeras hit.
Uppdraget innebär också att kommittén skall se över åtalstiden efter
utredningsbeslag med anledning av yttrandefrihetsbrott i tekniska
upptagningar.
I uppdraget ligger vidare att kommittén skall överväga om bestämmelser
om rätt till domstolsprövning av konfiskerings- och utredningsbeslag
behöver tas in i TF och YGL, och om skyldigheten enligt YGL att ange
vilka avsnitt i en upptagning som har föranlett ett beslag bör upphävas
i fråga om utredningsbeslag. Även skyldigheten enligt YGL att sända ett
bevis om att beslag har beslutats till den som har låtit framställa en
upptagning skall ses över.
JK:s promemoria skall tjäna som utgångspunkt och som ett
diskussionsunderlag för kommitténs överväganden utan att kommittén
därmed är bunden av de lösningar som JK har föreslagit.
Brottskatalogen i TF
Kommittén skall vidare ta ställning till om brottet olaga hot och andra
kriminaliserade yttranden där olaga hot ingår som ett led bör införlivas
i brottskatalogen i TF så att sådana yttranden blir tryckfrihets-
respektive yttrandefrihetsbrott.
Gemensamt för uppdragets alla delar
Kommittén skall föreslå de grundlagsändringar och andra lagändringar som
den finner motiverade och redovisa sitt uppdrag senast den 31 december
2000.
Samråd m.m.
Kommittén skall beakta de överväganden och slutsatser som redovisas av
Konvergensutredningen (dir. 1997:95).
Kommittén skall samråda med kommittén med uppdrag att utreda
brottslighet med anknytning till vissa organisationer, m.m. (dir.
1998:66). Kommittén skall vidare samråda med den kommitté som får i
uppdrag att utreda offentlighetsprincipen och IT samt att göra en
översyn av sekretesslagen m.m. (dir. 1998:32).