Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Social och etnisk mångfald i högskolan, Dir. 1999:79
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 1999-10-21
Dir. 1999:79
Beslut vid regeringssammanträde den 21 oktober 1999.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppdrag att lämna förslag
till åtgärder inom högskolan för att öka mångfalden med avseende
på social och etnisk bakgrund bland studenter och lärare för att
högskolan bättre skall kunna svara upp mot mångfalden i samhället.
Utredaren skall ge förslag till åtgärder för att stödja nya
grupper av studerande i högskolemiljön, och därigenom även
förbättra deras förutsättningar att hävda sig i arbetslivet,
samt ge exempel på hur mångfalden kan utnyttjas som en
kvalitetshöjande faktor.
Utredaren skall också föreslå åtgärder för att högskolan i ökad
utsträckning skall kunna ge kompletterande utbildning till invandrare
med utländsk högskoleutbildning för att underlätta deras inträde i
arbetslivet. I detta sammanhang skall särskilt lärarutbildningen
uppmärksammas.
Bakgrund
Utbyggnaden av den grundläggande högskoleutbildningen
Riksdagen har under de senaste tio åren fattat flera beslut om
att bygga ut den grundläggande högskoleutbildningen. För åren
1997-2000 har utbildningen tillförts resurser för 68 000 nya
permanenta platser. Riksdagen har vidare beslutat att utbyggnaden
av den grundläggande högskoleutbildningen skall fortsätta.
I budgetpropositionen för år 2000 har regeringen föreslagit en
utbyggnad med ca 10 550 platser för vardera år 2001 och år 2002
(prop. 1999/2000:1 Utgiftsområde 16).
Genom den stora utbyggnaden har andelen av en årskull som
påbörjat högskolestudier vid 21 års ålder ökat. En dubbelt så
stor andel(30 procent) av dem som var födda 1976 hade påbörjat
högskoleutbildning vid 21 år jämfört med dem som är födda 1968.
Bland födda 1976 varierar andelen med påbörjade högskolestudier
vid 21 års ålder från 14 till 54 procent beroende på den sociala
bakgrunden. Högst andel hade ungdomar från högre tjänstemannahem
och lägst ungdomar från arbetarhem. Spännvidden är ännu större
då ungdomarna fördelas efter hemmets utbildningsnivå. 59 procent
av dem med längre eftergymnasialt utbildade föräldrar hade
påbörjat högskolestudier jämfört med 15 procent bland dem med
förgymnasialt utbildade föräldrar. Vid 21 års ålder hade en
större andel bland kvinnorna än bland männen påbörjat
högskolestudier. Andelen bland kvinnorna födda 1976 var 34
procent och bland männen 26 procent. Skillnaden i övergångsfrekvens
mellan könen minskar inte heller med stigande ålder.
(Ur Utbildningsstatistisk årsbok 1998.)
Även om rekryteringen fortfarande är socialt snedfördelad har
utbyggnaden av den högre utbildningen bl.a. resulterat i att
nya grupper av studenter finns i högskolan. Detta gäller både
studerande med svensk och med utländsk bakgrund. Vid alla
lärosäten finns också utländska studenter som bedriver sina
studier på olika nivåer under kortare eller längre tid.
I budgetpropositionen för år 2000 anger regeringen att målet
är att hälften av en årskull skall ha påbörjat högskolestudier
senast vid 25 års ålder.
Åtgärder för en breddad rekrytering
Enligt regleringsbrevet för budgetåret 1999 avseende anslag till
universitet och högskolor m.m. skall högskolorna uppmärksamma att
studenter med utländsk bakgrund kan behöva särskilt stöd och vid
behov ge detta.
För att öka möjligheterna för utländska akademiker att etablera
sig på arbetsmarknaden anordnas den s.k. aspirantutbildningen.
Enligt förordningen (1995:889) om en särskild teoretisk och
praktisk utbildning vid universitet och högskolor, skall
högskolorna vid behov erbjuda särskild teoretisk och praktisk
utbildning för arbetssökande personer med utländsk
högskoleutbildning som invandrat till Sverige.
Högskoleverket, som haft i uppdrag att följa upp och utvärdera
aspirantutbildningen, har redovisat uppdraget i rapporterna
"Särskilda utbildningssatsningar - vad blev det av dem?"
(Högskoleverkets rapportserie 1998:4 R) och "Bara jag får
chansen att få visa vad jag kan" (Högskoleverketsrapportserie
1998:6 R). Av rapporterna framgår bl.a. att rekryteringsunderlaget
tycks vara litet och att det har varit svårt och arbetskrävande
att genomföra utbildningen, framför allt att ordna praktikplats.
Enligt Högskoleverket har utbildningen emellertid gett många
studenter stärkt självförtroende, bättre språkkunskaper och
ett utökat kontaktnät, vilka är avgörande faktorer för deras
möjligheter att hitta ett kvalificerat arbete.
Av årsredovisningarna för år 1998 framgår att flera högskolor
fortsatt att anordna aspirantutbildning eller särskilda stödåtgärder
för studenter med utländsk bakgrund. Vissa högskolor framhåller
att det inte har funnits något behov av aspirantutbildning, men
att de har kontakt med arbetsförmedlingen och har för avsikt att
ge sådan utbildning när behov uppstår.
Arbetsmarknadsstyrelsen har inom s.k. tillvaratagandeprojekt
och sitt utbildningsprogram köpt uppdragsutbildning på ett antal
högskolor för att underlätta för arbetslösa personer med utländsk
högskoleutbildning att bli lärare.
Värdering av utländska akademiska examina
Värdering av utländska akademiska examina infördes i början av
1980-talet som en invandrar- och arbetsmarknadspolitisk åtgärd
för att ta till vara kompetensen hos dem som av olika skäl kom
till Sverige med en utländsk högskoleutbildning. Högskoleverket
redogör i rapporten "Värdering & erkännande av utländsk
högskoleutbildning" (Högskoleverkets rapportserie 1998:15 R)
för de principer som tillämpas när det gäller värdering av
utländsk högskoleutbildning. I rapporten redovisas även den
metod som används vid värdering av utländska examina.
Syftet med värderingen av utländska utbildningar är att stödja
invandrare som kommer till Sverige med en utländsk högskoleexamen
och som har svårt att komma in på den svenska arbetsmarknaden
därför att arbetsgivare inte kan bedöma värdet av den utländska
utbildningen. Verksamheten kan också ses som en service åt
arbetsgivarna. Den kan även fungera som vägledning och som ett
hjälpmedel för svenska universitet och högskolor vid beslut om
tillgodoräknande av utbildning eller om antagning, s.k. akademiskt
erkännande. Värderingarna avser avslutade utbildningar som leder
till yrken som inte är reglerade i Sverige. Utbildning som leder
till yrken som är reglerade i Sverige bedöms av respektive
sektorsmyndighet.
Regeringen har i propositionen Vissa skolfrågor m.m. (prop.
1998/99:110 s. 49) bl.a. föreslagit att skollagen (1985:1100)
förtydligas i fråga om behörighet för lärare med utländsk
utbildning. Tidigare yrkesverksamhet som lärare skall beaktas
vid prövning av behörighet som lärare. Högskoleverket föreslås
bli den myndighet i Sverige som skall utfärda behörighetsförklaring
för dessa lärare.
Kompletterande högskoleutbildning
I 1999 års ekonomiska vårproposition (prop. 1998/99:100 s. 150)
anmälde regeringen sin avsikt att genomföra en översyn av högskolans
möjligheter att i ökad utsträckning ge kompletterande utbildning
till arbetslösa med utländsk högskolekompetens. Regeringen avsåg
även att öka möjligheterna till utbildning för lärarbehörighet
för högskoleutbildade med utländsk bakgrund genom individuellt
anpassad kompletterande högskoleutbildning.
I enlighet med en rapport från styrgruppen för läraryrkets
utveckling och rekrytering avser regeringen att vidta åtgärder
för att underlätta för högskoleutbildade personer med utländsk
bakgrund att genomföra en lärarutbildning. Det handlar bl.a. om
att ge möjlighet att förbättra kunskaperna i svenska språket
samt att erbjuda pedagogisk utbildning. Regeringen avser att ge
två högskolor i uppdrag att anordna sådan utbildning med var sin
grupp studerande.
Behovet av en utredning
Utbildning spelar en viktig roll för att befästa demokratin
och utjämna olikheter i fördelningen av välfärd, inflytande
och möjligheter till delaktighet i samhällsliv och till kulturell
upplevelse. Utbildning är betydelsefull för enskilda människors
utvecklings- och framtidsmöjligheter. Satsningar på utbildning
och forskning är viktiga för att öka den ekonomiska tillväxten
och utveckla välfärden i Sverige.
Arbetsgivarna efterfrågar i allt större utsträckning personer
med utbildning på högskolenivå. Det är därför viktigt att alla
oavsett kön, ålder, social eller etnisk bakgrund får likvärdiga
möjligheter till högskoleutbildning. Det stärker den enskildes
ställning på arbetsmarknaden och bidrar till en jämnare
resursfördelning i samhället.
Sverige är ett land präglat av etnisk mångfald. I början av år
1998 fanns det 816 000 personer mellan 16 och 74 år som var
födda utomlands, vilket motsvarade ca 13 procent av den totala
andelen 16- till 74-åringar i landet. Denna mångfald avspeglas
dock i alltför liten utsträckning inom högskolan.
Invandrare som har genomgått högskoleutbildning i Sverige är
oftare arbetslösa än sina svenskfödda studiekamrater. Detta
gäller dock inte alla. Vissa får arbete medan andra i likartad
situation möter stora svårigheter på arbetsmarknaden.
Utvecklingen går enligt regeringens bedömning alltför långsamt
när det gäller att möta de utmaningar och ta till vara de
möjligheter som den sociala och etniska mångfalden i samhället
medför. Det är därför viktigt att överväga vilka ytterligare
åtgärder som kan vidtas inom högskolan för att dels stimulera
fler människor att oavsett bakgrund bedriva högskolestudier,
dels underlätta för nya grupper att finna sig till rätta i
högskolan, lyckas med studierna och sedan gå vidare till
arbetslivet.
En bred sammansättning av studenter och lärare är positiv för
såväl högskolan som samhället i övrigt. Det är också en fråga
om rättvisa och lika möjligheter sett ur individens synvinkel.
Studenter och lärare med utländsk bakgrund har med sina
erfarenheter av och kunskaper om sina respektive ursprungsländers
sociala, kulturella och politiska förhållanden mycket att
tillföra såväl de övriga studenterna som lärarna vid de skilda
lärosätena. En jämn fördelning av studenter med olika social
och etnisk bakgrund tillför erfarenheter av värde samt ökar
förståelsen för andra människor och deras levnadsvillkor.
Det är regeringens övertygelse att en jämställd och jämlik
högskola med social och etnisk mångfald är en förutsättning
för en positiv samhällsutveckling.
Genom att bättre ta till vara samhällets mångfald i utbildningen
och därmed utnyttja den samlade kompetensen på ett mer effektivt
sätt stärks Sveriges långsiktiga utveckling, tillväxt och
sysselsättning.
Rekryteringen till högre utbildning måste breddas och nya
grupper av studerande måste intresseras för fortsatta studier
för att regeringens mål beträffande ungdomskullarnas övergång
till högskolan skall uppnås.
Uppdraget
En särskild utredare skall utreda den sociala och etniska
mångfalden i högskolan samt lämna förslag till åtgärder inom
högskolan för att bredda rekryteringen av studenter till
högskolan. Utredaren skall också ge förslag till åtgärder
för att stödja nya grupper av studerande i högskolemiljön.
Utredaren skall ta del av och beakta det arbete som
Högskoleverket bedriver under hösten 1999 i syfte att öka
mångfalden med avseende på social och etnisk bakgrund.
Utredaren skall ge exempel på hur social och etnisk mångfald
kan utnyttjas för att höja utbildningens kvalitet.
Utredaren skall beakta internationella erfarenheter, särskilt
av arbete som pågår inom EU, i fråga om mångfald i utbildningen.
Utredaren skall vidare lägga fram förslag om vad högskolorna
kan göra för att motverka svårigheter för invandrare med svensk
högskoleutbildning att komma in på arbetsmarknaden. Med ökad
kunskap inom området förbättras möjligheterna för högskolorna
att tillgodose såväl studenternas som arbetsmarknadens behov.
Utredaren skall föreslå åtgärder för att universitet och
högskolor i ökad utsträckning skall kunna ge kompletterande
utbildning till invandrare med utländsk högskoleutbildning
inom olika yrkesområden för att underlätta deras inträde i
arbetslivet. Den kompletterande utbildningen kan avse vissa
kurser inom ett program som leder till en viss yrkesexamen
eller andra fristående kurser. I detta sammanhang skall
särskilt lärarutbildningen uppmärksammas.
Utredaren skall om det anses nödvändigt föreslå ändringar
av den s.k. aspirantutbildningen.
Utredaren skall se över det nuvarande regelsystemet för
högskolan i de delar de har betydelse för den etniska
mångfalden, t.ex. tillgodoräknande av meriter samt föreslå
eventuella förändringar i regelsystemet.
Utredaren skall i utredningens samtliga delar beakta
strävandena efter ökad jämställdhet mellan kvinnor och män.
Utredarens förslag skall redovisas enligt vad som anges i
14 och 15 §§ kommittéförordningen (1998:1474), varvid särskild
vikt skall läggas vid att redovisa de jämställdhetspolitiska
konsekvenserna av förslagen.
Förutsättningar för uppdraget
En utgångspunkt för utredarens arbete skall vara att
bestämmelserna om behörighet och urval till högskoleutbildning
även i fortsättningen skall vara gemensamma för hela högskolan
(prop. 1995/96:184, bet. 1995/96:UbU11, rskr.1995/96:265).
Utredaren skall senast den 17 januari 2000 redovisa sina
förslag vad gäller kompletterande utbildning till invandrare
med utländsk högskoleutbildning.
Utredaren skall ha slutfört sitt uppdrag senast den 15 maj 2000.
Utredaren skall i första hand utgå från det utrednings- och
rapportmaterial som redan finns och bara vid särskilt behov
genomföra egna undersökningar för att komplettera befintligt
material.
Utredaren skall i sitt arbete samråda med berörda myndigheter,
pågående utredningar samt de organisationer som har relevans
för utredningsuppdraget. Vidare skall utredaren samråda med
mångfaldsgruppen inom Näringsdepartementet vad gäller social
och etnisk snedrekrytering till högskolan.
Förslag till åtgärder skall kostnadsberäknas och skall kunna
genomföras inom ramen för befintliga resurser.