Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utvärdering av systemet med statliga kreditgarantier för bostadsinvesteringar
, Dir. 1999:78
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1999-10-14
Dir. 1999:78
Beslut vid regeringssammanträde den 14 oktober 1999.
Sammanfattning av uppdraget
Utredaren skall analysera och utvärdera systemet med
statliga kreditgarantier för bostadsinvesteringar inom
resultatområdet Nya garantier. Utvärderingen skall inriktas
på att klarlägga i vilken utsträckning systemet underlättar
kreditgivningen, särskilt i expansiva regioner, samt minskar
kapitalkostnaderna och därmed främjar bostadsförsörjningen
och tillväxten. Utredaren skall även bedöma tidigare utredningar
om avgiftssättningen och Statens bostadskreditnämnds behov
av fonderade medel samt kopplingen däremellan.
Om det av utvärderingen framkommer att systemet inte i
önskad utsträckning bidrar till att uppfylla målen om
bostadsförsörjning och tillväxt, skall utredaren redovisa
problemen och begränsningarna med systemet och lämna förslag
till åtgärder i syfte att åstadkomma en ordning som är mer
ändamålsenlig än dagens för att bidra till en effektiv
bostadsförsörjning. Utgångspunkten skall vara att systemet
minimerar riskerna för staten.
Bakgrund
Bostadens grundläggande betydelse för välfärden har under
lång tid ansetts motivera ett särskilt engagemang från statens
och kommunernas sida. Det grundläggande bostadspolitiska
målet har varit att det skall finnas goda bostäder åt alla
till en rimlig kostnad. Utöver detta mål har ambitionerna
och målsättningen successivt byggts ut och kompletterats.
Den svenska bostadspolitiken grundas på en uppgiftsfördelning
där staten svarar för att legala och finansiella instrument
finns tillgängliga för bostadsbyggandet och där kommunerna
tillsammans med andra aktörer svarar för attdet finns ett
tillräckligt stort utbud av bostäder som kan svara mot den
efterfrågan som finns. Staten har bl.a. lämnat olika former
av produktionsstöd som täckt en betydande del av kapitalkostnaderna
för de bostäder som producerats. Fram till utgången av år
1991 lämnades stöd i form av statliga bostadslån och räntebidrag.
Hösten 1991 inleddes en genomgripande omläggning av det
statliga bostadsfinansieringssystemet. Vid ungefär samma
tidpunkt hade stora delar av den ekonomiska politiken lagts
om i en mer inflationsbekämpande riktning. Omläggningen av
bostadsfinansieringssystemet genomfördes i två steg. I det
första steget, där regelverket trädde i kraft den 1 januari
1992 (prop. 1990/91:34, bet. 1990/91:BoU4, rskr.1990/91:92),
ersattes den statliga bostadslånegivningen för ny- och
ombyggnad av bostäder av ett system med statliga avgiftsbelagda
kreditgarantier för lån på den allmänna kreditmarknaden.
Finansiering av bostadsbyggande har därefter skett i fri
konkurrens på kreditmarknaden. I det första steget gjordes
inga ändringar i sättet att beräkna räntebidrag. I det
andra steget, där regelverket trädde i kraft den 1 januari
1993 (prop. 1991/92:150, bilaga I:5, bet. 1991/92:BoU23,
rskr. 1991/92:343), ersattes emellertid den tidigare modellen
för att beräkna storleken på statens stöd för ny- och
ombyggnad av bostäder av en ny modell som bättre bidrar
till att begränsa byggkostnaderna. Denna modell (det s.k.
Danell-systemet) utformades på ett sådant sätt att
låntagarna i ökad omfattning bär ränterisken. Den nya
modellen innebar att sättet att beräkna bidragsunderlag
och bidragsbelopp ändrades, liksom beräkningen av
garantiunderlag och garantibelopp i kreditgarantisystemet.
Som en ersättning för de statliga bostadslånen infördes en
ordning med statliga kreditgarantier för bostadsinvesteringar.
Statens bostadskreditnämnd (BKN) inrättades den 1 januari
1992 och har till uppgift att administrera kreditgarantierna.
Kreditgarantier kan lämnas för topplånen i nybyggda bostäder
i samtliga upplåtelseformer och för ombyggnader av
flerbostadshus. Storleken på kreditgarantin uppgår normalt
till 30 procent av ett schablonberäknat garantiunderlag
som i princip motsvarar bidragsunderlaget för räntebidrag.
Kreditgarantin har formen av en s.k. fyllnadsborgen. Den
utfärdas således för lån för vilka långivaren har säkerhet
i form av panträtt i fast egendom och innebär att det är
pantsäkerheten som i första hand skall tas i anspråk om
låntagaren inte kan fullfölja sina åtaganden gentemot
långivaren. En årlig avgift på för närvarande 0,5 procent
av det garanterade beloppet tas ut av kreditgivaren och
betalas till BKN. Avgiftens storlek beslutas av regeringen.
Ingen hänsyn tas således till risken i den enskilda garantin.
Kreditgaranti kan lämnas för en tid av högst 25 år. Ersättning
ur garantin lämnas om låntagaren inte fullgör sina åtaganden
mot långivaren och huset måste säljas. Systemet med staliga
kreditgarantier skall fungera marknadsmässigt i det avseendet
att verksamhetens kostnader för administration och skadereglering
över tiden skall täckas av verksamhetens intäkter i form
av avgifter för kreditgarantier.
Riksdagens beslut om ett tak för den offentliga sektorns
utgifter innebär ökade krav på utgiftskontroll på alla
områden. Med anledning av detta infördes en ny modell för
garantihanteringen i staten fr.o.m. år 1997 (prop. 1996/97:1,
bet. 1996/97:FiU1, rskr. 1996/97:53). Den nya modellen innebär
bl.a. att garantier för bostadsinvesteringar som utfärdats
från och med år 1997 finansieras enbart med garantiavgiften
som skall vara kostnadstäckande. Dessa garantier hanteras av
BKN inom resultatområdet Nya garantier. Garantier som utfärdats
tidigare samt s.k. omfördelningsgarantier finansieras även
fortsättningsvis med garantiavgiften och vid behov med
anslag från statsbudgeten. Dessa garantier hanteras av BKN
inom resultatområdet Äldre garantier. Under senare år har
förlusterna inom resultatområdet Äldre garantier varit
betydande. Fonderade avgifter har inte räckt till för att
täcka infriandet av garantierna utan medel har behövts
anvisas på statsbudgeten för detta ändamål.
Behovet av en utredning
Det övergripande målet för bostadspolitiken uttrycks enligt
följande i regeringens proposition Bostadspolitik för hållbar
utveckling (prop.1997/98:119): "Bostaden är en social rättighet
och bostadspolitiken skall skapa förutsättningar för alla
att leva i goda bostäder till rimliga kostnader och i en
stimulerande och trygg miljö inom ekologiskt hållbara ramar.
Boendemiljön skall bidra till jämlika och värdiga levnadsförhållanden
och särskilt främja en god uppväxt för barn och ungdomar".
Dagens och framtidens bostadssökande skall således kunna
erbjudas fullvärdiga bostäder inom ett allsidigt och väl
sammansatt bestånd som möter olika hushålls behov.
Bostadsförsörjningen är även viktig ur ett tillväxtperspektiv.
I dagsläget höjs farhågor för att bostadsbristen kan hämma
tillväxten på expansiva orter.
Det rådande systemet för statens stöd till bostadsfinansieringen
bör ses som en helhet som sammantaget skall främja att de
bostadspolitiska målen uppnås. Statens bostadskreditnämnds
del av detta mål är främst att underlätta kreditgivningen till
bostadsbyggande och därmed främja en effektiv bostadsförsörjning.
Kritik har i olika sammanhang framförts som innebär att
regelsystemet inte i tillräcklig omfattning bidrar till att
underlätta den kreditgivning som behövs för bostadsförsörjningen.
Det är dock svårt att bedöma hur allvarligt detta problem är i
dagsläget. Systemet skall fungera marknadsmässigt och har sedan
tillkomsten anpassats till bank- och kreditmarknadslagstiftningen.
Mot denna bakgrund är det angeläget att få klarhet i vilken
roll systemet spelar för att underlätta kreditgivningen,
minska kapitalkostnaderna för bostadsinvesteringar och
därigenom minska kostnaderna för de boende. Även det faktum
att det gått mer än sju år sedan systemet infördes talar
för att en utvärdering genomförs.
Uppdraget
Utredaren skall analysera och utvärdera systemet med
statliga kreditgarantier för bostadsinvesteringar inom
resultatområdet Nya garantier. Utvärderingen skall inriktas
på att klarlägga i vilken utsträckning systemet underlättar
kreditgivningen, särskilt i expansiva regioner, samt minskar
kapitalkostnaderna och därmed främjar bostadsförsörjningen
och tillväxten. Utredaren skall även bedöma tidigare utredningar
om avgiftssättningen och Statens bostadskreditnämnds behov
av fonderade medel samt kopplingen däremellan.
Om det av utvärderingen framkommer att systemet inte i
önskad utsträckning bidrar till att uppfylla målen om
bostadsförsörjning och tillväxt, skall utredaren redovisa
problemen och begränsningarna med systemet och lämna förslag
till åtgärder i syfte att åstadkomma en ordning som är mer
ändamålsenlig än dagens för att bidra till en effektiv
bostadsförsörjning. Utgångspunkten skall vara att systemet
minimerar riskerna för staten.
Tidsplan för arbetet m.m.
Utredaren skall särskilt beakta vad som anges i §14
kommittéförordningen (1998:1474) avseende kostnadsberäkningar
och andra konsekvensbeskrivningar.
Utredaren skall under arbetet utbyta erfarenheter med och
inhämta synpunkter från de olika intressenter som är berörda
av arbetet. Utredarens bedömning av tidigare utredningar
om avgiftssättningen och statens behov av fonderade medel
skall redovisas senast den 15 december 1999.
Uppdraget skall vara avslutat senast den 11 februari år 2000.