Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Radio och TV i allmänhetens tjänst, Dir. 1999:74
Departement: Kulturdepartementet
Beslut: 1999-09-23
Dir. 1999:74
Beslut vid regeringssammanträde den 23 september 1999.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall lägga fram ett brett underlag inför beredningen av
de villkor som skall gälla för radio och TV i allmänhetens tjänst under nästa
tillståndsperiod. Utredaren skall bl.a. behandla programföretagens uppdrag
och organisation, frågor om teknik och distribution samt finansieringsfrågor.
Uppdraget skall utföras i samverkan med Sveriges Radio AB, Sveriges
Television AB och Sveriges Utbildningsradio AB. Det skall redovisas före
utgången av maj 2000.
Ett underlag inför nästa tillståndsperiod
Sändningstillstånden för Sveriges Radio AB (SR), Sveriges Television AB (SVT)
och Sveriges Utbildningsradio AB (UR) gäller till utgången av år 2001. En ny
tillståndsperiod inleds alltså den 1 januari 2002.
Det är värdefullt att villkoren för radio och TV i allmänhetens tjänst har
en bred politisk förankring. Inför varje ny tillståndsperiod har därför
propositioner med förslag till riktlinjer för verksamheten tagits fram under
medverkan av en beredningsgrupp där samtliga riksdagspartier har varit
företrädda. Detta bör ske även inför den tillståndsperiod som inleds den 1
januari 2002 (jfr Kulturutskottets betänkande bet. 1998/99:KrU3).
Innan beredningsgruppen inleder sitt arbete bör det föreligga ett brett
underlag för ställningstaganden. Uppgiften att ta fram ett sådant underlag
anförtros åt en särskild utredare.
Utgångspunkter för utredningens arbete
Radion och televisionen är tillsammans med dagspressen våra viktigaste
massmedier. De är de enda riksmedierna och de enda medier som har möjlighet
att återge ett skeende samtidigt som det inträffar. För många människor är
radion och televisionen de huvudsakliga källorna till kunskap om aktuella
händelser och de viktigaste kulturbärarna.
Under de senaste 10-15 åren har det skett stora förändringar för radion
och televisionen. Förändringarna kommer att fortsätta. Denna utveckling
innebär utmaningar för en radio och television i allmänhetens tjänst.
Sedan senare delen av 1980-talet konkurrerar kommersiella företag med
SVT om TV-publikens uppmärksamhet, först i form av satellitsändningar
och sedan slutet av år 1991 också genom marksänd TV. För närvarande
finns ca femton kommersiella TV-kanaler som särskilt vänder sig till
en publik i Sverige. Enligt en undersökning av Granskningsnämnden
för radio och TV där programutbudet i SVT år 1997 jämfördes med
innehållet i fem kommersiella TV-kanaler var mångfalden klart större
i SVT än i de kommersiella sändningarna.
Inom ljudradion pågår kommersiella lokalradiosändningar sedan år 1993. För
närvarande har 84 företag tillstånd att sända kommersiell lokalradio. De
flesta av dessa tillhör något nätverk med mer eller mindre omfattande
programsamarbete. De kommersiella kanalernas innehåll består till mycket
stor del av musik.
Trots konkurrensen har Sveriges Radio och Sveriges Television en stark
ställning hos publiken. Nära 50 procent av TV-tittandet och två tredjedelar
av radiolyssnandet avser dessa företags program.
Under den närmaste framtiden kan konkurrensen inom radio- och TV-området
väntas öka ytterligare. Digitaltekniken innebär att flera sändningar får
plats inom ett givet sändningsutrymme. Den sammansmältning (konvergens) som
pågår mellan teletjänster, datatjänster, television och radio innebär att
tjänster som tidigare var hänvisade till bestämda överföringssätt i ökad
utsträckning kan sändas ut med olika slags teknik. Nya tjänster blir möjliga
genom att delar från t.ex. teletjänster och television kombineras.
I takt med att nya tjänster tillkommer kan publikens behov tillgodoses på
nya sätt. Konkurrensen medför att befintliga företag ställs inför nya
krav. Det är emellertid svårt att nu bedöma hur de möjligheter som skapas
genom den tekniska utvecklingen kommer att påverka förutsättningarna
för radion och televisionen.
I konvergensutredningens betänkande Konvergens och förändring
(SOU 1999:55) uttalas att konvergensutvecklingen ökar behovet av radio
och TV i allmänhetens tjänst. Enligt utredningen kan kommersiella aktörer
inte förväntas tillfredsställa tillgänglighet eller mångfald där detta
inte har en kommersiell bärighet. Mot bakgrund av detta, och mot bakgrund
av ett ökat medieutbud i stort, kommer det att bli ännu viktigare i
framtiden att garantera en radio- och TV-verksamhet som når i princip alla,
som förenar det breda uppdraget med djup och kvalitet och som har integritet
och oberoende i förhållande till kommersiella, politiska och andra
intressen.
Uppgifterna för en radio och TV i allmänhetens tjänst kan således på ett
mycket allmänt plan beskrivas som att ge alla tillgång till ett allsidigt och
oberoende programutbud av hög kvalitet. Detta innebär bl.a. att sändningarna
skall kunna tas emot överallt i landet, att både stora och små publikgrupper
i rimlig utsträckning skall kunna få sina önskemål tillgodosedda, att
sändningarna skall uppfylla krav på opartiskhet, saklighet och oberoende av
såväl staten som andra intressegrupper samt att alla program skall hålla hög
kvalitet.
Utredaren skall utgå från att programföretagens uppgifter även i
fortsättningen skall vara av denna karaktär.
Utredningsuppdraget
Utredaren skall utarbeta ett brett underlag för den parlamentariska
beredningsgruppens arbete. De frågor som anges i det följande skall särskilt
behandlas. Om arbetet ger anledning till det får också andra frågor
behandlas. Där det är lämpligt skall olika alternativ utformas. Erfarenheter
från andra länder bör beaktas i den utsträckning utredaren finner det
motiverat. I de fall utredaren lämnar förslag som innebär kostnadsökningar
skall kostnadsberäkningar redovisas. Det ingår inte i utredarens uppdrag att
lägga fram förslag till ändrade beskattningsregler.
Programföretagens uppgifter
Hur programföretagens uppdrag utformas
Den huvudsakliga inriktningen av programföretagens uppgifter bestäms av
riksdagen efter förslag av regeringen. Regeringen fastställer därefter olika
styrdokument. För närvarande finns dels villkor i programföretagens
sändningstillstånd, dels anslagsvillkor som fastställs i samband med
medelstilldelningen för varje år. Tillståndsvillkoren uttrycks i kvalitativa
termer, medan några av anslagsvillkoren är kopplade till produktionsvolym
eller resursmängd.
Uppföljning av hur programföretagen utför sina uppgifter sker såväl
när det gäller enskilda program som i fråga om verksamheten i stort.
Granskningsnämnden för radio och TV granskar innehållet i sända program.
Programföretagen upprättar vidare särskilda redovisningar av verksamheten.
Dessa s.k. public service-redovisningar granskas av Granskningsnämnden med
avseende på om rapporterna ger ett tillräckligt underlag för såväl staten som
allmänheten.
Utredaren skall överväga om det nuvarande sättet att beskriva
programföretagens uppgifter är ändamålsenligt och om ordningen för att följa
upp verksamheten är tillfredsställande. Om utredaren anser att det finns
behov av det skall utredaren föreslå förändringar.
Programmässiga prioriteringar
De senaste tio årens utveckling har inneburit en kraftigt ökad tillgång på
kommersiell radio och television. Publiken har härigenom fått ökade
valmöjligheter inom ett begränsat antal genrer (för televisionen bl.a.
underhållning, spelprogram, film och seriedramatik, för radion främst
populärmusik).
Det nuvarande uppdraget för en radio och television i allmänhetens tjänst
omfattar att tillgodose alla publikgrupper med ett mångsidigt utbud av hög
kvalitet. Utredaren skall överväga om det, utifrån förutsättningen att detta
uppdrag ligger fast, finns anledning att föreslå förändringar i
överensstämmelse med förändringar i medielandskapet i stort. I detta
sammanhang skall utredaren också behandla den lämpliga avvägningen mellan
kvalitet och kvantitet i programverksamheten.
Tillgänglighet för funktionshindrade
Programföretagen skall enligt gällande villkor beakta funktionshindrades
behov. Företagen får samarbeta om på vilket sätt programmen skall göras
tillgängliga för funktionshindrade. De samlade insatserna skall vara minst
oförändrade och ny teknik skall utnyttjas för att öka möjligheterna för
funktionshindrade att ta del av programmen. Program skall även produceras för
funktionshindrade som särskilda målgrupper. SR, SVT och UR får samarbeta om
hur ansvaret för funktionshindrade skall fördelas.
En utgångspunkt bör vara att radio- och TV-programmens tillgänglighet för
funktionshindrade skall öka. Utredaren skall undersöka om det behöver ställas
ytterligare krav på programföretagen för att uppnå en ökad tillgänglighet
och föreslå hur sådana krav i så fall skall utformas. Utredaren bör i detta
sammanhang beakta erfarenheter från andra länder och möjligheterna att
använda ny teknik.
Språkliga och etniska minoriteter
Programföretagen skall enligt sändningstillstånden sända program som speglar
olika kulturer i Sverige och utlandet. Språkliga och etniska minoriteters
behov skall beaktas, varvid samiska, finska och meänkieli (tornedalsfinska)
skall inta en särställning. SR, SVT och UR får samarbeta om hur ansvaret för
invandrar- och minoritetsspråk skall fördelas.
Utredaren skall bedöma om tyngdpunkten ligger rätt när det gäller
programföretagens verksamhet för språkliga och etniska minoriteter och om de
särskilda insatserna bör ges en annan omfattning. Därvid skall regeringens
bedömning om bl.a. romani chib i propositionen Nationella minoriteter i
Sverige (prop. 1998/99:143) beaktas.
I detta sammanhang är det också viktigt att ta hänsyn till radions och
televisionens stora betydelse som nyhetsförmedlare. Erfarenheterna från
brandkatastrofen i Göteborg i oktober 1998 bör beaktas. En särskild utredare
avgav i juni 1999 betänkandet Brandkatastrofen i Göteborg. Drabbade. Medier.
Myndigheter (SOU 1999:68). Betänkandet har överlämnats till Utredningen om
erfarenheter av branden i Göteborg (dir. 1999:46) som fått i uppdrag att
kartlägga och sammanställa resultaten av de olika utredningsaktiviteter som
genomförts med anledning av Göteborgsbranden.
Folkbildningsinsatser
Enligt tillståndsvillkoren skall SR:s och SVT:s programutbud i sin helhet
präglas av folkbildningsambitioner. I SVT:s public service-redovisning för år
1998 anges att vissa program och programtyper har folkbildande karaktär.
Frågan berörs inte i SR:s redovisning, men samma bedömning kan givetvis göras
även i fråga om vissa program inom SR. För UR gäller att bolaget har till
uppgift att bedriva programverksamhet inom utbildningsområdena förskola,
ungdomsskola, högskola och vuxenutbildning.
Utredaren skall överväga om det är lämpligt att inslaget av folkbildning
inom programföretagens samlade verksamhet förstärks, t.ex. genom att
arbetet med dessa frågor samordnas i högre grad. Även andra sätt att
förstärka folkbildningsinslaget bör belysas.
Kulturansvar
En radio och TV i allmänhetens tjänst har en mycket stor betydelse för
kulturlivet. Genom sin ställning som uppdragsgivare spelar programföretagen
en viktig roll för konstnärlig förnyelse och för att ge yrkesverksamma
kulturarbetare arbetstillfällen och uttrycksmöjligheter. Radion och
televisionen har också egna konstnärliga uttrycksformer. Under nuvarande
tillståndsperiod har SVT och SR i sin roll som kulturbärare fått uppdraget
att vidga och fördjupa sitt kulturansvar genom att bl.a. utöka sitt samarbete
med kultur- och musikinstitutioner i hela Sverige i syfte att erbjuda fler
utsändningar av föreställningar och evenemang. Programföretagen har också i
uppdrag att ägna ökad uppmärksamhet åt program för och med barn och ungdomar.
En utgångspunkt är att arbetet med att fördjupa och vidga kulturansvaret
skall fortgå inom hela public service-verksamheten. Utredaren skall belysa
programföretagens förutsättningar och förmåga att på olika sätt leva upp till
sitt kulturansvar. Vidare skall utredaren bedöma om de nuvarande villkoren är
ändamålsenligt utformade.
Organisation
Strukturella frågor
För närvarande finns det tre formellt jämställda företag för radio och
television i allmänhetens tjänst. Vart och ett av företagen har egen
sändningsrätt, egen finansiering och egen teknik. UR har emellertid inte eget
kanalutrymme utan utnyttjar sändningsutrymme i SR:s och SVT:s sändningar.
Företagen samarbetar kring olika frågor, bl.a. fördelningen av sändningstid
och hur ansvaret för språkliga och etniska minoriteter och funktionshindrade
skall fördelas. För uppbörd av TV-avgifter och förvaltning av avgiftsmedel
har programföretagen dotterbolaget Radiotjänst i Kiruna AB.
Utredaren skall överväga om denna struktur är ändamålsenlig utifrån de
uppgifter som programföretagen bör ha. Om utredaren finner skäl för detta
skall utredaren föreslå förändringar. Förslagens skattemässiga konsekvenser
skall analyseras.
Inre organisation
Riksdagen har ställt upp olika krav som gäller programföretagens interna
organisation och arbetssätt. För SVT och SR finns krav på att de skall ha en
distriktsorganisation som är uppbyggd så att förhållanden i olika delar av
landet kan speglas. Den närmare indelningen bestäms av respektive företag.
För SVT finns vidare krav på två självständiga nyhetsredaktioner och en
separat nyhetsredaktion för text-TV. Vidare gäller för SVT och SR att minst
55 % av allmänproduktionen skall ske utanför Stockholm. Omfattningen av
utomståendes medverkan skall öka under tillståndsperioden i samtliga
programföretag. Även omfattningen av SVT:s och SR:s samarbetsprojekt med
kulturinstitutioner och SVT:s utläggningar av produktionsuppdrag m.m. skall
öka under tillståndsperioden.
Syftet med de angivna reglerna är att de skall skapa förutsättningar för
mångfald och för att programmen präglas av olika perspektiv och även speglar
hela Sverige. Ett ytterligare syfte är att produktionsmiljöer skall växa upp
runt om i landet och att förutsättningar skall skapas för fristående
produktionsföretag utanför huvudstadsregionen.
Utredaren skall bedöma om de krav som återfinns i nuvarande uppdrag är
ändamålsenliga i förhållande till angivna syften eller om syftena med
preciserade villkor skulle kunna nås på annat sätt. Eventuella förslag om
förändringar skall kompletteras med en analys av deras konsekvenser.
Teknik och distribution
I tillståndsvillkoren för SVT och SR anges att minst 99,8 procent av den
fast bosatta befolkningen skall kunna ta emot sändningarna via det analoga
marknätet. Företagen är också ålagda att köpa utsändningstjänster av Teracom
AB.
SVT, SR och UR bedriver även marksändningar med digital teknik. Den
digitala marksända televisionen införs i etapper. Den första etappen
omfattar fem områden motsvarande ca 50 % av befolkningen. Digital-TV-
kommittén (Ku 1997:06) har till uppgift att följa sändningsverksamheten
under den första etappen. För digitala ljudradiosändningar har regeringen
medgett sändningar i de tre storstadsregionerna samt i Norrbottens län
motsvarande ca 45% av befolkningen. Regeringen har angett (prop. 1996/97:67
s. 35) att en utvärdering kan göras när mottagare väl finns tillgängliga
och såväl radioföretag som allmänheten i tillräcklig utsträckning har
givits möjligheter att bedöma för- och nackdelar med den nya tekniken.
Programföretagen sänder även via satellit.
SVT:s och UR:s sändningar riktade till Sverige skall enligt gällande
uppdrag vara tillgängliga för allmänheten utan villkor om särskild
betalning utöver erlagd TV-avgift. Detta utesluter inte avgifter för
tillhandahållande och hantering av programkort för marksänd digital TV.
Det ingår inte i utredarens uppdrag att lägga fram förslag om utbyggnad av
digitala sändningar av radio eller television. Däremot skall utredaren
redovisa ett eller flera alternativ för hur en övergång från analog till
digital sändningsteknik för de aktuella programföretagen skulle kunna gå
till. I detta sammanhang skall beredskapsfrågorna uppmärksammas.
Genom ny teknik, framför allt Internet, skapas nya möjligheter för
programföretagen att göra programinnehållet tillgängligt för allmänheten.
Utredaren skall överväga om det finns behov av några särskilda riktlinjer
för hur programföretagen gör innehåll tillgängligt på annat sätt än genom
radio- och TV-sändning.
Finansiering
Allmänt
Systemet för finansiering av radio- och TV-verksamhet i allmänhetens tjänst
bör uppfylla olika krav. Programföretagen bör ges tillräckliga resurser för
att kunna utföra sina uppdrag. Samtidigt bör inte finansieringsmetoden
begränsa programföretagens oberoende eller på annat sätt påverka
programverksamheten på ett sätt som kan strida mot uppdraget. Det är en
fördel om företagen kan överblicka de ekonomiska förutsättningarna för en
längre tidsperiod. Systemet för finansiering bör vidare gynna en sund
hushållning med resurser, inbegripet ett fortlöpande rationaliseringsarbete.
Det bör också vara lätt att överblicka och enkelt att hantera.
För närvarande finansieras programföretagen så gott som uteslutande med
TV-avgifter. För SVT finns dessutom viss möjlighet till sponsring. UR får
också ta emot vissa allmänna medel för särskilda utbildningsinsatser av
engångskaraktär. Programföretagen får inte sända kommersiell reklam.
Utredaren skall presentera ett brett underlag som belyser olika sätt att
finansiera radio och TV i allmänhetens tjänst. Utifrån förutsättningen att
TV-avgiftsmedel även i fortsättningen bör vara den helt dominerande
finansieringskällan skall utredaren överväga vilka konsekvenser det skulle
få om även andra finansieringsformer skulle utnyttjas i större omfattning än
för närvarande. Till grund för utredarens överväganden om finansiering skall
ligga en ingående analys av programföretagens resursbehov, på kort och lång
sikt, med beaktande av de förslag utredaren lämnar i denna utredning.
Utredaren skall också följa den utveckling som för närvarande pågår inom EU
vad gäller finansiering av radio och TV i allmänhetens tjänst.
För huvuddelen av sin verksamhet anvisas programföretagen en klumpsumma
som fördelas på programföretagens eget ansvar. För vissa ändamål anvisas
emellertid särskilda medel från rundradiokontot; för närvarande gäller
detta för digitala sändningar, för kvalificerad produktion av TV-program
samt för SR:s programverksamhet till utlandet, Radio Sweden. Utredaren
skall beskriva för- och nackdelar med att särskilda medel anvisas för
bestämda ändamål.
TV-avgiftssystemets konstruktion
Finansieringssystemet kännetecknas för närvarande av att nivån på TV-avgiften
är angiven i nominella belopp medan medelstilldelningen till
programföretagen är värdesäkrad genom ett särskilt index som avspeglar dels
löneutvecklingen, dels utvecklingen av för verksamheten relevanta kostnader.
För att skillnader mellan inkomster och utgifter skall kunna hanteras finns
en buffert i form av en viss likviditet på rundradiokontot.
Programföretagens medelstilldelning sker alltid i ett tidigare års
prisläge. Den faktiska medelstilldelningen blir inte känd förrän i
efterhand. Regering och riksdag har genom denna konstruktion inte den
slutliga informationen om den faktiska medelstilldelningen vid tiden för
beslut om budgetpropositionen. Det är önskvärt att denna ordning förenklas.
Utredaren skall överväga olika sätt att förenkla budgeteringen av
medelstilldelningen. Syftet med en eventuell förändring skall vara att
förbättra informationen till regering och riksdag om det faktiska
medelsbehovet för kommande år och därigenom öka förutsebarheten och
möjligheten att göra goda prognoser. Det bör även vara önskvärt för
programföretagen att på förhand känna till den exakta storleken på de medel
som kommer att tilldelas. Utredaren skall beakta att systemet för
medelstilldelning bör främja en god hushållning, däri inbegripet ett
fortlöpande rationaliseringsarbete inom programföretagen. Utredaren skall
föreslå en modell där medelstilldelningen kan ske enligt ett på förhand känt
index eller enligt andra kriterier så att medelstilldelningen skall kunna
budgeteras i det för budgetåret aktuella prisläget. En utgångspunkt för en
sådan modell kan vara det system för pris- och lönekompensation som
tillämpas för statliga förvaltningskostnadsanslag. Utredaren bör också pröva
hur principerna i lagen (1996:1059) om statsbudgeten kan tillämpas på detta
område. Utredaren skall även analysera vilka konsekvenser det skulle få om
konstruktionen med en buffert i form av en viss likviditet på
rundradiokontot skulle upphöra.
Möjligheterna till och konsekvenserna av att införa skatteplikt enligt
mervärdesskattelagen (1994:200) på TV-avgiften skall analyseras.
Regler för sponsring av program
För närvarande har SVT möjlighet att sända sponsrade program dels när det
gäller sportevenemang, dels i fråga om vissa program som direktsänds till
flera länder. Som sponsrat program räknas ett program där sponsorsbidraget
har tillfallit SVT direkt eller medfört att SVT:s kostnader för programmet
påtagligt har minskat.
Utredaren skall överväga om det finns anledning att förändra
förutsättningarna för SVT att sända sponsrade program. I detta sammanhang
skall utredaren beakta att möjligheten att få sponsorsbidrag inte bör
begränsa programföretagens oberoende eller på annat sätt påverka
programverksamheten på ett sätt som kan strida mot uppdraget.
Åtskillnad mellan kärnverksamheten och olika sidoverksamheter
Programföretagen bedriver olika sidoverksamheter, t.ex. försäljning av
program och produkter med anknytning till programmen, uthyrning av teknik
och studior eller sändningar till utlandet. I företagens anslagsvillkor anges
att sidoverksamheter skall bära sina kostnader. Någon närmare precisering av
innebörden i denna formulering görs inte. Det anges t.ex. inte närmare
vilka verksamheter som skall betraktas som sidoverksamheter, för vilken
period kravet på kostnadstäckning gäller eller hur de kostnader som skall
täckas bör beräknas. Det finns inte heller något krav på att kostnader och
intäkter för de olika sidoverksamheterna skall särredovisas.
I framtiden kommer det att bli viktigt att klarare kunna skilja mellan
programföretagens kärnverksamhet och olika sidoverksamheter. I de fall
programföretagen är verksamma på en konkurrensutsatt marknad är det
angeläget att undvika att konkurrensen snedvrids genom att företagen t.ex.
inte eftersträvar full kostnadstäckning vid uthyrning av resurser. Det är
också viktigt att omfattningen av programföretagens ekonomiska risktagande
kan bedömas.
Utredaren skall föreslå vilka verksamheter som skall räknas till
kärnverksamheten och hur en uppdelning mellan denna och sidoverksamheter kan
åstadkommas. Utredaren skall överväga om programföretagens möjligheter att
bedriva sidoverksamheter bör regleras samt föreslå hur redovisningen av
sidoverksamheterna skall vara ordnad.
Finansiering av program för utbildningsväsendet
UR har till uppgift att bedriva programverksamhet inom utbildningsområdet i
allmänhetens tjänst. Den del av programmen som är att betrakta som läromedel
är kostnadsfria för användarna och står till förfogande som en fri
nyttighet. Huvuddelen av dessa program distribueras som rundradiosändning,
trots att materialet i allmänhet endast används i inspelad form. Verksamheten
finansieras i det närmaste helt via TV-avgiften.
Utredaren skall redovisa hur stor del av medelstilldelningen till UR som
används för program som helt eller huvudsakligen är avsedda för användning
inom utbildningsväsendet. Utredaren skall vidare analysera vilka
konsekvenserna skulle bli om denna verksamhet i fortsättningen inte
finansierades via TV-avgiften utan direkt av brukarna eller på annat sätt
(Jfr. Distansutbildningskommitténs betänkande SOU 1997:148).
Övriga frågor
Längden på en ny tillståndsperiod
Den nuvarande tillståndsperioden omfattar de fem åren 1997-2001. Utredaren
skall överväga hur lång den kommande tillståndsperioden bör vara. Därvid bör
utredaren beakta dels intresset av att villkoren för programföretagens
verksamhet ligger fast för en tillräckligt lång period, dels att förändringar
i omvärlden kan göra det aktuellt att se över förutsättningarna med inte
allt för långa mellanrum.
Möjlighet att informera om andra företags program
Enligt tillståndsvillkoren får programföretagen inte sända reklam. Förbudet
omfattar inte sponsringsmeddelanden, reklam för egen programverksamhet,
utbildningsmaterial eller andra liknande produkter med direkt anknytning till
programmen. Granskningsnämnden för radio och TV har bedömt att villkoret inte
ger t.ex. SR rätt att sända s.k. trailrar för program i SVT eller vice versa.
Det har även förekommit diskussioner om hur långt möjligheten att göra reklam
för produkter med anknytning till programmen bör sträcka sig.
Utredaren skall överväga om det aktuella villkoret har en lämplig utformning.
Utredningsarbetet
Utredaren skall samverka med Sveriges Radio AB, Sveriges Television AB och
Sveriges Utbildningsradio AB. Vid sin behandling av frågorna om
programföretagens övergång till digital sändningsteknik och om språkliga och
etniska minoriteter skall utredaren dessutom samråda med
Digital-TV-kommittén respektive Utredningen om erfarenheter av branden i
Göteborg.
Uppdraget skall redovisas före utgången av maj 2000.