Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Den personliga integriteten i arbetslivet, Dir. 1999:73
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 1999-09-23
Dir. 1999:73
Beslut vid regeringssammanträde den 23 september 1999
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att se över behovet av
lagstiftning eller andra åtgärder för att stärka skyddet av
den enskildes personliga integritet i arbetslivet.
I översynen skall det i första hand ingå frågor om användning
av drogtester och andra medicinska kontroller samt frågor om
användning av persondatorer, elektronisk post (e-post) och
Internet i arbetet. Även andra integritetsfrågor som kommer
upp under utredningsarbetets gång och där skyddet för den
personliga integriteten i arbetslivet kan vara allvarligt
hotat skall tas upp av utredaren.Behovet av skydd för
arbetssökande skall särskilt belysas.
Utredaren skall utnyttja det arbete som utförts av tidigare
utredningar och beakta det underlag som redan finns, t.ex.
i betänkandet Medicinska undersökningar i arbetslivet
(SOU 1996:63).
Bakgrund
Övervakning och kontroll i arbetet
I de flesta verksamheter förekommer någon form av övervakning
och kontroll av arbetet samt registrering av uppgifter om
arbetet och de enskilda arbetstagarna. Det innebär att mer
eller mindre omfattande uppgifter om arbetet och arbetstagarna
registreras, lagras och bearbetas av arbetsgivaren. Övervakningen
och kontrollen kan sägas vara ett led i utövandet av arbetsgivarens
arbetsledningsrätt, dvs. rätten att leda och fördela arbetet
samt att anställa och säga upp personal.
Kontrollen kan ha olika ändamål. Det kan handla om närvaro-
och frånvaroregistrering och andra sedvanliga personaladministrativa
åtgärder. Kontrollen kan vara av huvudsakligen produktionsteknisk
natur och avse arbetsprocessen och produktionsflödet. Även
om en sådan kontroll primärt inte syftar till att kontrollera
de enskilda individerna kan registrerade uppgifter i vissa
fall ändå hänföras till en enskild person. Tillträdes- och
behörighetskontroll för att bl.a. skydda information och andra
tillgångar förekommer i de flesta verksamheter. Medicinska
kontroller av olika slag används i en hel del verksamheter
inför och under anställningen. Hit hör drogtester för att
kontrollera om de arbetssökande eller anställda använder
narkotika eller andra droger.
I samband med rekrytering av personal används olika metoder
för att granska arbetssökandes kompetens, egenskaper och
lämplighet. Lämplighetstester av olika slag är därvid vanliga.
Faktorer som minskad bemanning på arbetsplatserna, ökad
betydelse av personliga egenskaper och höga krav på kompetens
kan eventuellt leda till krav på ökad kontroll av de arbetssökande.
Det har förekommit att arbetssökande ombetts att visa utdrag ur
kriminalregistret eller att uppgifter hämtats in om förekomsten av
betalningsförsummelser. Det har även förekommit att arbetssökande har
avkrävts graviditetstest.
Den snabba utvecklingen av informationstekniken har förändrat
produktionsprocesser och arbetsmetoder. Tekniken har blivit
tillgänglig för allt fler. I stort sett alla, oberoende av var man
arbetar, använder i dag en persondator eller annan datorutrustning
i arbetet. Tekniken har också förändrat möjligheterna till kontroll.
Stora mängder information om arbetet och om de enskilda arbetstagarna
kan registreras och lagras elektroniskt. Verksamheter och
system blir känsligare för störningar och risken för intrång och
obehörigt utnyttjande av information ökar. Detta kan i sig leda
till behov av ökad kontroll. I en allt hårdare konkurrens ökar
vidare kraven på kostnadseffektivitet, kundanpassning och
kvalitetssäkring. Även detta kan leda till ett ökat behov av mer
ingående kontroll. Den kontroll som sker genom registrering i
datamedier är för den enskilde ofta dold och svår att upptäcka.
E-post och Internet används i arbetet av allt fler arbetstagare.
Internet ger med sin öppenhet tillgång till en enorm informationsmängd
och stora möjligheter att sprida information. Detta leder samtidigt
till ett ökat behov för arbetsgivaren av att kontrollera användningen.
Ett skäl för det kan vara skyddet mot att utomstående får obehörig
åtkomst till uppgifter i verksamheten genom Internetuppkopplingen.
Ett annat skäl kan vara en önskan att begränsa eller helt
förhindra en privat användning av Internet på arbetsplatsen.
I de flesta datasystem "loggas" transaktionerna i systemet som en
del av behörighetskontrollen. Registreringen av användningen av
e-postsystem och Internet innebär en mer komplicerad
integritetsproblematik bl.a. av det skälet att meddelanden och
uppgifter av privat natur kan bli registrerade. Liksomannan kontroll
av användningen av datorsystem sker registreringen dessutom i regel
utan någon direkt insyn från den enskilde.
Elektronisk övervakning kan också användas på ett mer sofistikerat
sätt för att kontrollera den enskildes arbete. Electronic Performance
Monitoring (EPM) handlar om system och program för att på elektronisk
väg samla in information om och närmare analysera de anställdas
aktiviteter. I bl.a. USA används sådana system i vissa
telefonserviceföretag, t.ex. bokningscentraler, samt i bank- och
telekommunikationsföretag.
En del av den registrering och kontroll som sker är en nödvändig följd
av anställningsförhållandet, t.ex. för att lön och andra förmåner
skall kunna betalas ut på ett korrekt sätt. Andra kontroller kan
vara nödvändiga av säkerhetsskäl och i vissa fall rent av obligatoriska
på grund av författningsbestämmelser.
Den kontroll och registrering som sker innebär att omfattande uppgifter
om de enskilda arbetstagarna kan komma att registreras. Uppgifterna
kan avse närvaro och frånvaro, mer eller mindre detaljerade uppgifter
om arbetsprestationer, registrerad e-post och Internetanvändning,
utbildning, förtjänst- och resultatuppgifter m.m. Under vissa
förutsättningar kan även hälsouppgifter och uppgifter om resultatet
av drogtester registreras. En hel del av dessa uppgifter är till
karaktären integritetskänsliga. För den enskilde är situationen i
arbetet normalt sådan att det inte är möjligt att påverka om och hur
personuppgifterna skall registreras. Även om det finns en teoretisk
valsituation, vilket är fallet för en arbetssökande, kan situationen
ändå vara sådan att det i praktiken är svårt att avvisa en viss kontroll.
Generellt sett kan, på grund av de skyldigheter som följer av
anställningsförhållandet, handlingsfriheten och den fredade sektorn för
den enskilde betraktas som mer inskränkt i arbetslivet än i andra delar
av samhällslivet. De enskilda arbetstagarna får i relativt stor
utsträckning tåla att arbetsgivaren utför kontroll och har tillgång
till en mängd uppgifter om dem och det arbete de har utfört.
Arbetsgivarens berättigade intresse av kontroll för att kunna leda
och fördela arbetet m.m. måste ställas mot arbetstagarnas anspråk på
ett skydd för den personliga integriteten.
Den tidigare behandlingen av frågor om drogtestning och annan
medicinsk kontroll
I september 1994 tillsattes en särskild utredare för att utreda vissa
frågor om medicinska kontroller i arbetslivet. Utredaren redovisade i
april 1996 sitt arbete i betänkandet Medicinska undersökningar i
arbetslivet (SOU 1996:63). Utredaren bedömde att de dåvarande
förhållandena inte motiverade någon begränsande lagstiftning vad
gäller sedvanliga medicinska undersökningar i samband med eller under
en anställning. När det gäller narkotikatester fann utredaren inte
heller skäl att föreslå lagstiftning. Enligt utredaren borde
frågan om narkotikatester lösas av arbetsmarknadens parter. Någon
lagstiftning vad avser alkoholtester föreslogs inte heller.
Betänkandet har remissbehandlats. Flera av remissinstanserna anser
att frågan om en reglering av medicinska kontroller borde utredas
ytterligare.
I svensk rätt finns det för närvarande ingen lagstiftning som direkt
tar siktepå skyldigheten att genomgå narkotikatester eller andra
drogtester i arbetslivet. Frågan om drogtester inom ramen för
anställningen har dock i två fall varit uppe till Arbetsdomstolens
(AD) prövning.
Det ena målet är från 1991 och det rörde montage av
byggnadsställningar. I det målet fann AD, med utgångspunkt i
arbetstagarnas medansvar för arbetsmiljön, att de anställda, som
arbetade med montage av byggnadsställningar, var skyldiga enligt
anställningsavtalet att underkasta sig provtagning för att utröna
användning av cannabis (AD 1991 nr 45).
I det andra målet från hösten 1998 prövade AD om en städerska på
kärnkraftsverket i Oskarshamn kunde anses skyldig att genomgå
alkohol- och narkotikatest (AD 1998 nr 97). AD ansåg att arbetsgivaren
hade starka skäl för att genomföra narkotikatester på samtliga
anställda och att städerskan därför var skyldig att genomgå sådana
tester enligt den ordning som beslutats gälla på arbetsplatsen. Även
i detta fall skedde bedömningen mot bakgrund av skyldigheter
enligt arbetsmiljölagen. Domstolen kom dock av olika skäl till motsatt
ståndpunkt när det gällde skyldigheten att genomgå alkoholtestning.
AD uttalade i domen från 1991 att mer vittsyftande bedömningar på det
aktuella området inte borde göras på grundval enbart av förhållandena
i en enskild tvist. Det naturliga var enligt domstolen att ett ämne som
detta regleras i kollektivavtal eller i förekommande fall genom
lagstiftning.
Lufträttsutredningen, som i mars 1999 avlämnade sitt slutbetänkande
Ny luftfartslag (SOU 1999:42), har föreslagit att det i en ny
luftfartslag tas in bestämmelser som gör det möjligt att föreskriva
att den som fullgör tjänst som är av betydelse för flygsäkerheten
skall genomgå drogtest.
Gentester
I betänkandet om medicinska undersökningar i arbetslivet behandlas
även gentester, dvs. medicinska undersökningar med hjälp av genteknik.
Utredaren gjorde bedömningen att gentester i arbetslivet borde
förbjudas. Utredaren lämnade emellertid inget förslag i denna del
utan hänvisade till det förslag till lag om genetisk integritet som
hade lämnats i en rapport från Socialdepartementet (Ds 1996:13).
I oktober 1998 tillsattes en arbetsgrupp inom Regeringskansliet med
uppgift att ytterligare analysera en rad frågor om genetisk integritet.
Regeringen har i skrivelse (skr 1998/99:136) redogjort för
beredningsarbetet bl.a. när det gäller frågorna om den genetiska
integriteten i arbetslivet. Regeringen har bedömt att dessa frågor
behöver övervägas ytterligare i ett större sammanhang. Avsikten är
att en parlamentarisk kommitté skall tillkallas med uppgift att
lägga fram ett samlat förslag till hur det på alla samhällsområden
skall kunna garanteras att det inte sker någon diskriminering på grund
av det genetiska arvet.
Den tidigare behandlingen av frågor om elektronisk övervakning
I oktober 1988 tillsattes en arbetsgrupp inom dåvarande
Arbetsmarknadsdepartementet för att göra en kartläggning av
arbetsgivarnas användning av datatekniken för att leda, övervaka och
kontrollera arbetet och de enskilda arbetstagarna. I kartläggningen
ingick också att studera arbetstagarnas inflytande över inrättande och
drift av datasystemen.
Arbetsgruppen presenterade i maj 1989 sitt arbete i rapporten
Datatekniken och den personliga integriteten i arbetet - en
kartläggning (Ds 1989:24). Arbetsgruppen fann att då gällande
lagstiftning i princip gav tillfredsställande möjligheter till
integritetsskydd och inflytande för arbetstagarna när det gäller
personregistrering i arbetet. Gruppen ansåg dock att bl.a. frågan om
arbetstagarnas rätt till insyn i vilka datasystem och personregister
som arbetsgivaren har borde övervägas i en kommande översyn av datalagen.
Gruppen uppmärksammade vidare bl.a. behovet av forskning och utbildning
inom området.
Datalagen (1973:289) har sedermera ersatts av personuppgiftslagen
(1998:204) som genomför Europaparlamentets och rådets direktiv
95/46/EG av den 24 oktober 1995 om skydd för enskilda personer med
avseende på behandling av personuppgifter och om det fria flödet av
sådana uppgifter. Lagen omfattar all automatiserad behandling av
personuppgifter och manuell behandling av personregister. Rent privat
användning är dock undantagen.
Uppdraget
Allmänna utgångspunkter
En hel del frågor är obesvarade när det gäller behovet av lagstiftning
om drogtester och andra medicinska kontroller och det finns fortfarande
en betydande osäkerhet om rättsläget när det gäller möjligheterna att
genomföra sådana kontroller. Det saknas också en gemensam grundsyn
på arbetsmarknaden om när och hur t.ex. drogtester bör få utföras.
Som AD har uttalat bör mer vittsyftande bedömningar på det aktuella
området inte göras på grundval enbart av förhållandena i en enskild
tvist. Det bör därför övervägas om frågor som dessa bör regleras i
lagstiftning eller kollektivavtal.
Användningen av persondatorer samt e-post och Internet i arbetet ger
upphov till en hel del nya frågor när det gäller kontrollen och
skyddet av den personliga integriteten i arbetet. Den utveckling som
skett sedan frågorna om datatekniken och den personliga integriteten
kartlades förra gången gör det motiverat att se över integritetsskyddet
vid användning av datatekniken i arbetslivet med särskild tonvikt på
användning av persondatorer, e-post och Internet.
Den snabba utvecklingen av informationstekniken och möjligheterna att
hämta in och samla omfattande information om enskilda individer,
ökade krav på kostnadseffektivitet och ökade krav på den enskildes
kompetens och personliga egenskaper i arbetslivet är faktorer som kan
skapa behov av mer ingående kontroll. Integritetsfrågorna i arbetslivet
behöver därför även i övrigt uppmärksammas.
Uppdraget till den särskilde utredaren
En särskild utredare tillkallas för att mot den angivna bakgrunden se
över behovet av lagstiftning eller andra åtgärder för att stärka skyddet
för den enskildes personliga integritet i arbetslivet. I översynen
skall det i första hand ingå frågor om användning av drogtester och
andra medicinska kontroller samt frågor om användning av persondatorer,
e-post och Internet i arbetet. Även andra integritetsfrågor som kommer
upp under utredningsarbetets gång och där skyddet för den personliga
integriteten i arbetslivet kan vara allvarligt hotat skall tas upp av
utredaren. Behovet av skydd för arbetssökande skall särskilt belysas.
Utredaren skall klarlägga de behov av kontroll och övervakning som
arbetsgivarna har. De integritetsproblem som kontrollen och övervakningen
leder till skall belysas. Utredaren skall därvid utnyttja det arbete
som utförts av tidigare utredningar och beakta det underlag som redan
finns, t.ex. i betänkandet Medicinska undersökningar i arbetslivet
(SOU 1996:63).
Utredaren skall bedöma behovet av ny eller kompletterande lagstiftning
till skydd för den personliga integriteten i arbetet och i det
sammanhanget göra en avvägning mellan de berättigade behoven av
kontroll och den enskildes integritetsskydd. En utgångspunkt för
bedömningen bör vara att den tekniska och arbetsorganisatoriska
utvecklingen i arbetslivet är positiv för tillväxten och för att få
bättre arbetsvillkor och arbetsmiljö, men att en förutsättning för
detta är att individen kan känna trygghet i arbetssituationen, vilket
bl.a. förutsätter respekt för den personliga integriteten.
Utredaren skall beakta kollektivavtal på området och möjligheterna för
arbetsmarknadens parter att träffa sådana avtal. Även andra åtgärder
och initiativ från parterna bör beaktas.
Utredaren skall informera sig om hur andra länder har hanterat de
aktuella frågorna. Även utvecklingen inom EU samt det arbete som har
utförts inom ILO och andra internationella organisationer bör beaktas.
Om utredaren bedömer att det finns ett behov av reglering skall förslag
om den närmare utformningen av regleringen lämnas.
Utredaren skall ange kostnaderna för sina förslag samt föreslå hur
de skall finansieras.
Utredaren skall särskilt ta hänsyn till de små företagens
arbetsförutsättningar, konkurrensförmåga och villkor i övrigt.
Arbetsformer
Utredaren skall i sitt arbete samråda med arbetsmarknadens parter,
IT-kommissionen samt andra berörda myndigheter.
Redovisning av uppdraget
Utredaren skall redovisa resultatet av sitt uppdrag senast den
1 april 2001.
(Näringsdepartementet)