Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Reglerna för beskattning av ägare i fåmansföretag m.m., Dir. 1999:72
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1999-09-09
Dir. 1999:72
Beslut vid regeringssammanträde den 9 september 1999
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att se över de regler som
gäller för beskattning av utdelning från och reavinst vid
försäljning av aktier i fåmansföretag samt de särskilda regler
i arvs- och gåvoskattelagstiftningen som gäller vid arv och
gåva av företag. Utredaren skall också föreslå hur de skatteregler
skall vara utformade som skall tillämpas när aktiebolag i
vissa fall förvärvar aktier i det egna bolaget.
Beskattning av ägare i fåmansföretag
Särskilda regler gäller för beskattningen av aktieägare i ett
fåmansföretag i de fall aktieägaren i betydande omfattning är
verksam i företaget. Regelsystemet infördes genom 1990 års
skattereform (prop. 1989/90:110 och 1990/91:54) och finns i
3 § 12 - 12 e mom. lagen (1947:576) om statlig inkomstskatt (SIL).
Med fåmansföretag avses ett företag där ägaren eller ägarna
så fullständigt kan behärska företaget att man i realiteten
inte kan tala om ett tvåpartsförhållandevid transaktioner
mellan ägare och företaget. Är ägarna i ett fåmansföretag
aktiva i detta utgör inkomsterna i företaget en blandning
av arbets- och kapitalinkomster. Eftersom skattebelastningen
för förvärvsinkomster i de högre skikten är högre än för
kapitalinkomster uppkommer skillnader mellan uttag i form av
progressivt beskattad lön och uttag i form av utdelning. De
särskilda reglerna för delägare i fåmansföretag har sin
utgångspunkt i denna skillnad i beskattningen.
Definitionen av fåmansföretag finns i punkt 14 av anvisningarna
till 32 § kommunalskattelagen (1928:370, KL). Enligt åttonde
stycket a i anvisningspunkten anses ett fåmansföretag föreligga
om en fysisk person eller ett fåtal fysiska personer äger så
många aktier eller andelar i ett aktiebolag eller en ekonomisk
förening att dessa personer har mer än hälften av rösterna för
aktierna eller andelarna i företaget. Riksskatteverket (RSV)
har i sina rekommendationer (RSV S 1999:21) uttalat att med
"ett fåtal" bör avses högst tio personer. Inom Regeringskansliet
bereds för närvarande ett förslag från Stoppregelutredningen
(SOU 1998:116) om ändrad utformning av fåmansföretagsdefinitionen.
Med fåmansföretag avses även företag som visserligen ägs av så
många personer att man inte kan tala om ett fåtal personer men
vars verksamhet är uppdelad på flera avgränsade rörelsegrenar.
Rörelsegrenarna antas var och en i stort sett fungera som ett
självständigt fåmansföretag. Det är här fråga om främst fria
yrkesutövare som driver verksamhet i ett aktiebolag eller en
ekonomisk förening med många delägare. Denna subsidiära definition
av fåmansföretag finns i nämnda anvisningspunkt åttonde stycket
b. Av den framgår att som fåmansföretag räknas aktiebolag och
ekonomisk förening vars verksamhet är uppdelad på verksamhetsgrenar,
som är oberoende av varandra, såvida en person genom aktie-
eller andelsinnehav, avtal eller på därmed jämförligt sätt har
den reella bestämmanderätten över sådan verksamhetsgren och
självständigt kan förfoga över dess resultat.
Av nionde stycket i anvisningspunkten framgår att aktiebolag
vars aktier är noterade vid en svensk eller utländsk börs inte
räknas som fåmansföretag.
Definitionen av fåmansföretag i KL utgör grunden även för
tillämpning av bestämmelserna i 3 § 12 - 12 e mom. SIL. Enbart
det förhållandet att det är fråga om ett fåmansföretag motiverar
emellertid inte att de särskilda reglerna för beskattning av
utdelning och reavinster tillämpas. Det är motiverat endast
om inkomsterna i företaget kan anses utgöra en blandning av
arbets- och kapitalinkomster. Ett villkor för att bestämmelserna
i 3 § 12 - 12 e mom. SIL skall vara tillämpliga är därför att
aktieägaren - eller någon närstående - i betydande omfattning
är verksam i företaget. Vad som avses med verksam i betydande
omfattning har kommenterats i prop. 1989/90:110 s.703. Eftersom
det villkoret knyter an till verksamhet som utövas av den
enskilda aktieägaren måste tillämpligheten av bestämmelserna
i 3 § 12 - 12 e mom. SIL prövas i förhållande till varje
enskild aktieägare.
Enligt 3 § 12 a mom. fjärde stycket SIL skall vid bedömningen
av om ett fåmansföretag föreligger utländska juridiska personer
jämställas med svenska aktiebolag och svenska ekonomiska
föreningar. Vidare skall vid bedömningen av om ett fåtal
personer äger aktierna i ett företag sådana ägare som själva
eller genom någon närstående är verksamma i företaget, anses
som en person. Definitionen av fåmansföretag är här något
utvidgad i förhållande till den grundläggande definitionen
i KL. Om utomstående äger del i företaget i betydande omfattning
och i motsvarande mån har rätt till utdelning tillämpas ej
bestämmelserna i 3 § 12 - 12 e mom. SIL. Enligt förarbetena
till lagstiftningen bör utomstående äga minst 30 procent av
aktierna för att undantagsregeln skall bli tillämplig.
I ett hänseende är bestämmelserna i 3 § 12 - 12 e mom. SIL
tillämpliga på utdelning och reavinst i företag som varit
ett fåmansföretag men som, exempelvis därför att ett antal
nya delägare har tillkommit, inte längre är ett sådant. För
att förhindra kringgående tillämpas bestämmelserna om företaget
någon gång under de senaste fem åren utgjort ett fåmansföretag
i vilket delägaren har varit verksam (3 § 12 a mom. tredje
stycket SIL).
Från och med 1998 års taxering föreligger under vissa
förutsättningar en begränsad skattefrihet för utdelning och
reavinst på aktier i onoterade företag. Reglerna om beräkning
av den enkelbeskattade utdelningen - de s.k. lättnadsreglerna
- knyter i stor utsträckning an till reglerna om beräkning av
hur stor del av en utdelning som beskattas som kapitalinkomst
(3 § 1 a - 1 g mom. SIL). Motsvarande gäller vid beräkning av
reavinst.
Beskattning av utdelning
Regelsystemet utgår från att avkastning på det i företaget
investerade kapitalet bestäms schablonmässigt. Den del av det
från fåmansföretaget utdelade beloppet som anses motsvara
kapitalavkastningen - det kapitalinkomstbehandlade utrymmet -
tas upp som intäkt av kapital hos ägaren. Uppgår det utdelade
beloppet till ett högre belopp betraktas den överskjutande
delen som arbetsinkomst och skall därför tas upp som intäkt
av tjänst.
Det kapitalinkomstbehandlade utrymmet beräknas med utgångspunkt
i anskaffningskostnaden för aktierna med tillägg för eventuellt
sparat utrymme från tidigare år. Anskaffningskostnaden får
i viss utsträckning räknas upp med index. Möjlighet finns
att i stället utgå från ett värde som beräknas med utgångspunkt
i kapitalunderlaget i företaget.
Underlaget multipliceras med statslåneräntan ökad med 5
procentenheter. Det belopp som erhålls vid denna beräkning
utgör det kapitalinkomstbehandlade utrymmet. Utdelning som
ryms inom detta utrymme beskattas som intäkt av kapital hos
aktieägaren.
Vid beräkning av det kapitalinkomstbehandlade utrymmet får
hänsyn tas till löner och skattepliktiga förmåner till andra
anställda än aktieägare i företaget och i dess dotterföretag.
Bestämmelserna om löneunderlag finns i 3 § 12 d mom. SIL och
innebär att den utbetalade lönesumman - med vissa begränsningar
- läggs till anskaffningskostnaden för aktierna. Löneunderlaget
utgörs av den del av lönesumman som överstiger 10 prisbasbelopp.
En förutsättning för regelns tillämplighet är att aktieägaren,
om han själv arbetat i bolaget, har tagit ut en lön som minst
uppgår till det lägsta av 10 prisbasbelopp eller 120 procent
av den lön som har betalats ut till den högst betalde anställde.
När lämnad utdelning överstiger den schablonmässigt beräknade
avkastningen skall det överskjutande beloppet tas upp som intäkt
av tjänst. I de fall lämnad utdelning understiger beräknad
avkastning får skillnaden sparas till nästa år (sparad utdelning)
och ökar då det kapitalinkomstbehandlade utrymme som beräknas
för det året. Det sparade utrymmet får också läggas till det
underlag som ligger till grund för beräkning av kapitalavkastningen.
Innebörden av detta är att ett belopp motsvarande det sparade
utrymmet kommer att ränteuppräknas där räntesatsen utgörs av
statslåneräntan ökad med 5 procentenheter.
Beskattning av reavinst
Även en reavinst vid avyttring av aktier i ett fåmansföretag
kan bero på att arbetsinkomster har hållits kvar i företaget.
Särskilda regler gäller därför för beskattning av sådan reavinst.
Utgångspunkten vid 1990 års skattereform var att det inte
ansågs nödvändigt att beskatta en försäljningsvinst med samma
skattesats som gäller för arbetsinkomster eftersom man inte
kan räkna med att få full betalning för tillgångarna i bolaget
vid en försäljning. En försäljning är dessutom förenad med
vissa kostnader (prop. 1989/90:110 s. 472). Ett rimligt
skatteuttag ansågs ligga på ca 40 procent. Uttag av
arbetsinkomster genom avyttring av aktierna i bolaget med
uttag av bolagsskatt och inkomstskatt på reavinsten skulle
med detta skatteuttag ge ägaren approximativt samma behållning
efter skatt som ett uttag av lön efter arbetsgivaravgifter
och progressiv inkomstskatt. Den tekniska lösning som har
valts för att få detta skatteuttag är att reavinsten skall
fördelas mellan intäkt av tjänst och intäkt av kapital,
varvid 50 procent tas upp som intäkt av tjänst och 50
procent som intäkt av kapital. Till den del reavinsten
motsvaras av kvarstående sparad utdelning blir det endast
fråga om beskattning i inkomstslaget kapital.
Den reavinst som skall fördelas enligt 3 § 12 b mom. SIL
beräknas i huvudsak enligt allmänna regler. Anskaffningskostnaden
för aktier som förvärvats före år 1990 får dock räknas upp
med index (3 § 12 c mom. SIL). För aktier som har förvärvats
före utgången av år 1992 finns alternativt möjlighet att
beräkna reavinsten med utgångspunkt i kapitalunderlaget i
företaget. Vid beräkning av den reavinst som skall fördelas
enligt 3 § 12 b mom. SIL kan det avdragsgilla omkostnadsbeloppet
därför vara högre än det omkostnadsbelopp som följer av de
allmänna reglerna för beräkning av reavinst (jfr 27 § 2 mom.
SIL). Därmed kommer också den vinst som skall behandlas
enligt bestämmelserna i 3 § 12 b mom. SIL att vara lägre än
den som beräknats enligt de allmänna reglerna. Skillnadsbeloppet
beskattas enligt allmänna reavinstregler, dvs. som intäkt
av kapital.
Det finns en övre gräns för hur stor del av en reavinst som
skall tas upp som intäkt av tjänst. Enligt den s.k. takregeln
är gränsen 100 prisbasbelopp. Eftersom hälften av reavinsten
skall tas upp som intäkt av kapital innebär denna takregel
att när en reavinst överstiger 200 prisbasbelopp - utöver
kvarstående sparad utdelning - beaktas överskjutande del som
kapitalavkastning som beskattas enligt de allmänna reglerna
för reavinst.
Beskattningen vid arv och gåva av företag
För att inte försvåra generationsskiften i familjeföretag
som driver näringsverksamhet i form av rörelse eller jordbruk,
finns sedan år 1974 särskilda skattelättnader i lagen (1941:416)
om arvsskatt och gåvoskatt (AGL) för värderingen av förmögenheten
i sådana företag. De särskilda värderingsreglerna gäller såväl
vid enskilt bedriven verksamhet som när verksamheten bedrivs
indirekt genom juridisk person. Däremot är de inte tilllämpliga
om verksamheten drivs i ett aktiebolag som är marknadsnoterat.
Inte heller är reglerna tillämpliga på sådan näringsverksamhet
som innebär fastighetsförvaltning.
Bestämmelserna är tillämpliga såväl vid arv som vid gåva.
För reglernas tillämplighet vid gåva förutsätts dock att gåvan
skall ha lämnats utan förbehåll till förmån för givaren eller
annan. Ett förbehåll som t.ex. innebär att egendomen inte får
överlåtas utan givarens tillstånd medför att de särskilda
värderingsreglerna inte kan tillämpas. Vidare måste givaren
ge bort hela sin rätt till förvärvskällan. Slutligen måste
gåvomottagaren behålla egendomen i minst fem år. Om så ej
sker kommer gåvotagaren att beskattas för gåvan utan att
lättnadsreglerna tilllämpas. Bakgrunden till de särskilda
villkor som ställs upp vid gåva är att så likartade förhållanden
som möjligt skall föreligga i arvssituationer och i gåvosituationer.
Villkoren är därför utformade på ett sätt så att efterträdarens
position inte kan påverkas av föregående ägare.
Det materiella innehållet i de särskilda värderingsreglerna
finns i 1947 års förmögenhetsskattelag i dess lydelse intill
utgången av år 1991.
Värdering
Enligt huvudregeln skall aktier värderas genom att värdet
uppskattas till det pris som kan påräknas vid en försäljning
under normala förhållanden.
För rörelsedrivande fåmansbolag bör värderingen i första hand
ske med hjälp av en substansvärdeberäkning.
När det gäller värderingen av enskild näringsverksamhet skall
värderingen ske med utgångspunkt från värdet på de enskilda
tillgångarna. Någon goodwill hänförlig till verksamheten som
sådan torde därvid inte beaktas.
Enligt de särskilda värderingsreglerna skall en företagsförmögenhet
beräknas enligt den s.k. substansvärdemetoden. Denna innebär
att de tillgångar och skulder som finns i företaget skall
värderas var för sig och utan beaktande av att dessa kan ha
ett annat värde på grund av att företaget bedriver verksamhet.
Lättnaden består i att nettovärdet därefter reduceras till
30 procent.
Besvärliga gränsdragningsproblem kan uppkomma när det gäller
bedömningen av huruvida en tillgång eller skuld är att hänföra
till företaget eller till arvlåtarens respektive gåvogivarens
privata sfär. I sakens natur ligger att gränsdragningen blir
komplicerad när företaget ägs direkt utan förmedling av
juridisk person.
Värderingen skall ske med hänsyn till förhållandena vid
skattskyldighetens inträde.
Uppkommer vid värderingen ett negativt värde för en enskild
näringsidkare får detta i sin helhet dras av i bouppteckningen,
dvs. det sker inte någon nedsättning till 30 procent av det
negativa värdet. Aktier kan inte tas upp till ett negativt
värde. Inte heller det förhållandet att aktieägaren har tecknat
borgen för bolagets förpliktelser kan medföra att ett negativt
värde uppkommer.
I stället för substansvärdemetoden kan undantagsvis två
alternativa värderingsmetoder, de s.k. avkastningsvärdemetoderna,
tillämpas. Dessa innebär att man räknar fram ett värde antingen
med utgångspunkt från företagets redovisade vinst under de
närmaste 5 - 10 åren före arvs- respektive gåvotillfället eller
med ledning av bolagets vinstutdelningar och förväntade framtida
utdelningar. Beräkningen förutsätter att vinstdispositioner i
form av för stora löneuttag inte förekommer samt att vinstutdelning
sker i skälig omfattning.
Förvärv av egna aktier
Aktiebolagskommittén har i delbetänkandet, SOU 1997:22,
Aktiebolagets kapital, föreslagit regler om att svenska
aktiebolag under vissa förutsättningar skall kunna förvärva
aktier i det egna bolaget. Frågan bereds i Justitiedepartementet.
Arbetet bedrivs med inriktningen att under hösten 1999
föreslå riksdagen regler som innebär att publika bolag skall
kunna förvärva aktier i det egna bolaget. Ändringarna i
aktiebolagslagstiftningen planeras träda i kraft den 1 mars
2000. En proposition med anslutande skatteregler - och med
samma ikraftträdandetidpunkt - bereds i Finansdepartementet.
När det gäller de privata bolagen har regeringen uttalat att
det inte är möjligt att redan till år 2000 hinna med motsvarande
skattelagstiftningen men att regeringen så snart som möjligt
avser att återkomma till den frågan (jfr 1999 års ekonomiska
vårproposition, avsnitt 8.3.1).
Behovet av en översyn
Företagandet, dess struktur och arbetssätt förändras
kontinuerligt. Andelen tjänsteproduktion ökar och företagen
blir alltmer kunskapsberoende. Särskilt inom den snabbväxande
tjänstesektorn minskar betydelsen av det finansiella kapitalet
till förmån för strukturkapital och humankapital. Strukturkapitalet
utgörs exempelvis av värdet av att bygga upp en organisation,
värdet av produktionsprocesser i företaget och upparbetade
kundrelationer. Humankapitalet ackumuleras i form av kompetens
och erfarenhet i företaget. När ett företag säljs är värdet
inte sällan multiplar av det egna kapitalet. Denna utveckling
innebär bl.a. att det blir allt viktigare för företagen att
knyta till sig sina anställda som delägare. Andra trender
inom företagssektorn är exempelvis att samverkansformerna
mellan företag tenderar att förändras i riktning mot olika
former av nätverkssamarbete. Internationaliseringen av den
svenska ekonomin når också alltmer de mindre företagen,
vilket i sin tur innebär förändrade förutsättningar för
systemkonstruktionen av fåmansföretagsreglerna.
Regelsystemet har nu tillämpats i ca åtta år. Den systematiserade
kunskapen kring frågan om hur reglerna har utnyttjats är
begränsad. Detta innebär i sin tur att kunskaperna om reglernas
effekter på t.ex. företagens investeringar också är begränsade.
Det är därför lämpligt att nu göra en utvärdering av detta.
Det finns ett samband mellan reglerna i 3 § 12 - 12 e mom. SIL
och reglerna om arvs- och gåvobeskattning vid generationsskiften.
Det är därför lämpligt att även denna fråga tas upp i detta
sammanhang.
Frågan om civilrättsliga regler i anslutning till de privata
bolagens möjligheter att kunna förvärva aktier i det egna
bolaget bereds i Justitiedepartementet. Detsamma gäller
motsvarande fråga för publika bolag vars aktier inte är
noterade på en börs, en auktoriserad marknadsplats eller
någon annan reglerad marknad. Behovet av en sådan reglering
torde i första hand göra sig gällande i samband med ägar-
och generationsskiften. Det finns därför behov av att nu
ta ställning till vilka skatteregler som aktualiseras i
dessa sammanhang. Till bilden hör att det finns ett nära
samband mellan den skattemässiga behandlingen av bolagens
förvärv av aktier i det egna bolaget och reglerna i 3 § 12 -
12 e mom. SIL. Också denna fråga bör ingå i det diskuterade
arbetet.
Uppdraget
Grundläggande utgångspunkter
En genomgående linje i utredarens uppdrag är att pröva
olika möjligheter till förändring för att stimulera tillväxt,
investeringar och aktivt risktagande i fåmansföretagen i
Sverige. Givetvis måste förändringarna i varje enskilt fall
avvägas mot övriga grundläggande mål för regelsystemet.
Lagstiftningens förutsägbarhet och stabilitet är grundläggande
för goda villkor för företagsamheten. Utredaren bör därför
ingående pröva och redovisa samtliga tänkbara förslag och
åtgärder för att konstruera ett regelsystem som är avsett
att gälla under lång tid framöver. En genomgående kritik
mot reglerna har varit systemets komplexitet. Det är därför
väsentligt att systemet förenklas.
Beskattning av ägare i fåmansföretag
De särskilda fåmansföretagsreglerna har debatterats alltsedan
de tillkom. Regelsystemets uppbyggnad och dess komplexitet
har som nyss nämnts kritiserats. Komplexiteten i det nuvarande
systemet beror till stor del på att det finns ett antal
alternativregler som införts i syfte att under vissa
förutsättningar öka det kapitalinkomstbehandlade utrymmet.
En av dessa alternativregler innebär att man i stället
för anskaffningskostnaden eller en indexering av denna
får använda storleken på det egna kapitalet vid utgången
av 1992. Denna regel missgynnar nystartade företag genom
att de inte har tillgång till detta alternativ. Förslag
har därför framförts att denna regel skulle ersättas med
en ordning där det egna kapitalet löpande skulle få läggas
till grund för beräkning av det kapitalinkomstbeskattade
utrymmet. En sådan ordning skulle möjliggöra avveckling
av de övriga alternativen och därmed innebära en förenkling.
Med hänsyn till önskemålen att förbättra villkoren för
relativt nystartade företag finns anledning att se över
utformningen av den aktuella alternativregeln, exempelvis
lämpligheten av att även fortsättningsvis utgå från storleken
på det egna kapitalet vid utgången av 1992. Frågan om
klyvningen skall knytas till det egna kapitalet tas upp
i det följande.
Som ett led i utvärderingen skall utredaren kartlägga och
analysera bl.a. sådana frågor som den relativa betydelsen
av lönesummeregeln, de olika alternativreglerna, i vilken
utsträckning ägarna har utnyttjat befintliga utrymmen för
kapitalbeskattad utdelning och reavinst och, motsatsvis,
storleken på ännu ej utnyttjade utrymmen. Redovisningen
skall avse olika slag av företag, exempelvis med en uppdelning
på olika näringsgrenar. Vidare skall utredaren också studera
motsvarande regelsystem i andra jämförbara länder, särskilt
de länder som har ett system som liknar det svenska. Den
fortgående internationaliseringen av den svenska ekonomin
ställer hårda krav på uppbyggnaden av nationella regelsystem
kring vissa ägarkategorier och företag. En viktig utgångspunkt
är att skattereglerna för aktiva ägare till fåmansföretag
skall vara neutrala när det gäller exempelvis investeringar
i svenska respektive utländska företag.
Särskilda regler för företag med ett fåtal delägare ställer
mycket höga krav på systemets uppbyggnad och dess inverkan på
bl.a. fåmansföretagens konkurrensförmåga gentemot andra företag.
Eftersom fåmansföretagen bör få en större samhällsekonomisk
betydelse i Sverige i framtiden är det viktigt att se till
att aktiva ägare i fåmansföretag - i förhållande till passiva
kapitalägare - inte missgynnas av reglerna. Hänsyn måste
emellertid tas till att de aktiva ägarnas inkomster, till
skillnad från vad som gäller för de passiva delägarna, delvis
utgörs av arbetsinkomster.
Vid utformningen av särregler för en viss kategori ägare bör
hänsyn tas till önskemål om främjad tillväxt bland fåmansföretagen.
Utvärderingen i detta avseende skall omfatta bl.a. en bedömning
av gällande reglers effekter på riskvilligheten att starta
företag samt tillväxten bland fåmansföretagen och vilka incitament
regelsystemet ger för exempelvis uppbyggnad av eget kapital
i företaget och riskkapitalförsörjning från externa delägare.
Även om uppdraget i sig inte omfattar en översyn av reglerna
för enskilda näringsidkare måste önskemålet om likvärdiga
regler för de olika företagsformerna beaktas. Utredaren skall
därför göra en bedömning av i vilken utsträckning de förslag
som presenteras innebär neutralitet mellan olika företagsformer
och föreslå nödvändiga konsekvensändringar.
En utgångspunkt för utredaren är att det även i fortsättningen
behövs särskilda regler för beskattningen av aktieägare i
fåmansföretag med hänsyn till att skattesystemet är uppbyggt
med en enhetlig skattesats för kapitalinkomster och en progressiv
beskattning av tjänsteinkomster. Det typiska för aktieägare
i fåmansföretag är att de disponerar över företaget och på
grund därav också kan bestämma om överskottet skall tas ut
som lön eller som utdelning. Ett regelverk som definierar
vad som anses vara lön respektive kapitalinkomst är nödvändigt
för att hindra skattskyldiga att ta ut arbetsinkomster i
form av kapitalbeskattad utdelningsinkomst.
Någon form av klyvning mellan vad som skall anses vara
kapitalavkastning och arbetsinkomst blir följaktligen nödvändig.
Vid gällande regler - där klyvningen utgår från en på förhand
bestämd schablonmässig kapitalavkastning på ett kapitalunderlag
och i förekommande fall ett löneunderlag - har kalibreringen
av nivån för kapitalavkastningen följande utgångspunkt. Den
avkastning som skall kapitalbeskattas skall svara mot den
förväntade avkastningen på kapital som tillskjuts företaget.
Den förväntade avkastningen anses bestå av dels en riskfri
del, dels en riskpremie som skall kompensera för osäkerheten
i det framtida utfallet på den bakomliggande investeringen.
Riskpremien om 5 procent har valts utifrån bedömningar av
meravkastningen på den svenska börsen i förhållande till
avkastningen på obligationer med lång löptid. Räntesatsens
lämpliga höjd är omdiskuterad. Företagsskatteutredningen
(SOU 1993:29) ansåg exempelvis att räntesatsen skulle höjas
mot bakgrund av det högre risktagande ett ägande i ett
fåmansföretag normalt innebär när den jämförs med en placering
i ett börsnoterat företag. Under förutsättning att riskpremien
är korrekt vald innebär det dock att den faktiska avkastningen
i genomsnitt kommer att svara mot den schablonmässigt bestämda
normen. Däremot kan avkastningen på enskilda investeringar
avvika från denna norm.
Utformningen av reglerna har kritiserats för att de skulle
missgynna företag vars faktiska avkastning kan komma att
överstiga den schablonmässiga normen och därmed medföra att
en del av en kapitalavkastning beskattas som inkomst av
tjänst. Detta kan medföra att investeringar med låg risk
genomförs trots att ett högriskprojekt ger en högre förväntad
bruttoavkastning. Givet att klyvningsräntan är i genomsnitt
korrekt kommer dock avkastningen på mindre lönsamma investeringar
att beskattas för lågt. Innebörden av detta är att det uppkommer
ett outnyttjat utrymme för kapitalbeskattad utdelning och
reavinst som kan användas för att sänka skatteuttaget på
sparade arbetsinkomster i företaget.
Att skatteuttaget blir relativt sett högre för mer lönsamma
företag är givetvis ur ett tillväxtperspektiv negativt.
Eftersom det i praktiken torde vara mycket besvärligt att
arbeta med alternativa klyvningsräntor, baserade på förväntad
avkastning i olika företag eller branscher, skall utredaren
i första hand pröva om den valda riskkompensationsnivån är
korrekt. I denna fråga finns anledning för utredningen att
göra ytterligare bedömningar.
Inom ramen för en modell där klyvningen baseras på en
schablonmässigt bestämd kapitalavkastning, dvs. den modell
som gäller i dag, skall utredaren även pröva uppräkningen
av sparade utrymmen. Detta är särskilt aktuellt för det
fall utredaren finner anledning att justera den schablonmässigt
fastställda riskpremien.
En central uppgift för utredaren är att analysera vilken
form det särskilda regelsystemet bör ha, både när det gäller
beskattning av utdelning och beskattning av reavinst. En
strävan bör vara att reglerna i sin grundläggande uppbyggnad
utformas så att fördelningen mellan kapitalinkomster och
arbetsinkomster återspeglar den ekonomiskt korrekta uppdelningen
mellan skälig avkastning på det kapital som delägaren riskerar
och de arbetsinkomster som upparbetats i företaget. Den
uppdelningen kan i praktiken vara ytterst svår att göra på
ett företagsekonomiskt korrekt sätt i ett mer eller mindre
schabloniserat system. En företagare som exempelvis väljer
att inte ta ut lön eller utdelning och istället behålla
medlen som riskkapital i företaget kommer enligt dagens
regler inte att kunna tillgodogöra sig ett lika stort
kapitalbeskattat utrymme som om kapitalet tillskjuts genom
en nyemission.
En utgångspunkt för en skattemässig åtskillnad mellan
arbets- och kapitalinkomster kan synas vara att fastställa
vad som kan betraktas som en marknadsmässig ersättning för
det arbete som utförts. Det är av naturliga skäl inte en
framkomlig väg att bygga regelsystemet på en prövning av
vad som i varje enskilt fall kan anses utgöra lön. Det har
vid tidigare diskussioner inte heller ansetts möjligt att
fastställa en rimlig schablon för löneuttag.
Även om utgångspunkten för en översyn är att ett särskilt
system måste upprätthållas skall utredaren analysera om
detta skall ha samma uppbyggnad som det nuvarande, dvs.
en schablonmässigt bestämd kapitalavkastning. Alternativet
kan t.ex. vara att i stället fastställa en normallön för
olika branscher eller för samtliga företag. Ett sådant
system skulle bl.a. innebära att utdelning utöver den
fastställda normallönen alltid kapitalbeskattas. Om normallönen
fastställs till ett för lågt belopp i förhållande till
den verkliga marknadslönen skulle emellertid arbetsinkomster
delvis kunna tas ut som kapitalbeskattad utdelning. Det
motsatta gäller dock om normallönen överstiger marknadslönen.
Då kommer delar av kapitalinkomsterna att beskattas som
arbetsinkomst. Det är lämpligt att regelsystemen i t.ex.
Norge, Finland, Danmark och Nederländerna belyses i detta
sammanhang.
Utredaren skall även pröva möjligheten att koppla beräkningen
av det kapitalinkomstbeskattade utrymmet till företagets
redovisade egna kapital. En sådan modell, där det egna
kapitalet beaktas vid ingången av varje beskattningsår,
skulle innebära ett avsteg från principen att beräkningen
av det kapitalinkomstbeskattade utrymmet skall baseras på
fullbeskattat kapital som tillskjutits företaget. Avsteg
har dock gjorts tidigare från denna princip genom t.ex.
lönesummeregeln. Utredaren skall vid prövningen av en sådan
modell ingående överväga vilka andra ändringar som i så
fall måste göras för att inte möjligheterna att omvandla
arbetsinkomster till lägre beskattade kapitalinkomster
skall bli för stora.
Översynen av de särskilda regler som gäller för beskattning
av reavinst bör innefatta en utvärdering av nuvarande
fördelningsregler mellan kapital- och arbetsinkomster och
de regler som styr det högsta belopp som behöver tas upp
som tjänsteinkomst.
I uppdraget ingår också att göra en samlad översyn av de
olika närståendebegrepp som förekommer inom skattelagstiftningen
och att pröva olika förändringar som kan innebära ökad
enhetlighet, enkelhet och ett mer ändamålsenligt närståendebegrepp.
Gällande regler bygger på en avvägning mellan å ena sidan
önskemålet att skapa goda villkor för realinvesteringar
och tillväxt i fåmansägda företag, å andra sidan önskemålet
att begränsa utrymmet för skattemässig omvandling av det
som är att anse som arbetsinkomst till lägre beskattad
kapitalinkomst. Detta är en grannlaga avvägning.
Utredaren skall analysera hur de föreslagna ändringarna
påverkar utformningen av de s.k. lättnadsreglerna. I den
mån ändringar är befogade skall utredaren föreslå sådana.
Utöver de frågor som här har tagits upp har utredaren
möjlighet att utreda och lämna förslag om även andra frågor
som har samband med beskattningen av utdelning och reavinst
på aktier i fåmansföretag.
Beskattningen vid arv och gåva av företag
Inom Finansdepartementet pågår en översyn av AGL. Utgångspunkten
för översynen är Arvs- och gåvoskattekommitténs betänkande,
SOU 1987:62, Ny arvs- och gåvoskattelag. Avsikten är att
åstadkomma en modernare lagstiftning som är bättre anpassad
till dagens villkor. Ändrade kapitalbeskattningsregler i
kombination med reglerna i 3 § 12 - 12 e mom. SIL gör att
förhållandena numera är annorlunda och mer komplicerade än
vad som var fallet när de särskilda reglerna i arvs- och
gåvoskattelagstiftningen kom till. Det är därför lämpligt
att utredaren vid sin översyn av reglerna i SIL även belyser
frågan om generationsskiften i företagen.
Utredaren skall vid översynen av reglerna överväga olika
ändringar som kan underlätta generationsskiften av företag.
En av utgångspunkterna för översynen av skattereglerna för
generationsskiften i företag och värderingen av företagets
tillgångar bör vara de regler som gäller vid förmögenhetsbeskattningen.
Samtidigt måste en bedömning göras utifrån principiella
och praktiska utgångspunkter av följderna av från arvs-
och gåvobeskattningen i övrigt avvikande regler för viss
typ av egendom. Framför allt de villkor som uppställs för
att de särskilda värderingsreglerna skall vara tillämpliga
vid gåva kan ge upphov till svårigheter vid generationsskiften
av företag. Som ovan framgått skall hela förvärvskällan
ges bort för att de särskilda värderingsreglerna skall vara
tillämpliga. Detta villkor innebär t.ex. att givaren inte
kan behålla en del av förvärvskällan och ge bort resterande
andel till t.ex. barn. Även övriga villkor, dvs. att gåvan
måste ske utan förbehåll och att gåvotagaren måste behålla
gåvoegendomen i fem år, kan ge upphov till svårigheter för
företagen.
Givaren kan alltså inte genom förbehåll försäkra sig om att
gåvomottagaren inte förfar med egendomen på ett sätt som
strider mot givarens vilja. Det kan också sett ur mottagarens
synvinkel innebära problem att denne måste behålla hela
egendomen i fem år efter gåvotillfället. Det kan t.ex. tänkas
att gåvomottagaren behöver frigöra kapital men inte vill
göra det på grund av att fem år ännu inte gått efter gåvotillfället.
Självklart kan mottagaren vidta sådana åtgärder, men detta
utlöser ytterligare beskattning. Inte heller kan gåvomottagaren
utan skattekonsekvenser för denne i sin tur inom femårsperioden
ge bort egendomen till t.ex. nästa generation inom familjen.
Översynen av beskattningen vid generationsskiften i företag
skall omfatta dels den avgränsningsproblematik som föreligger
mellan företagsegendom och privat egendom, framför allt när
verksamheten bedrivs utan förmedling av en juridisk person.
Även värderingen av egendomen skall omfattas av översynen.
Ett tänkbart alternativ till en förmånlig värdering av
egendomen kan vara att i stället skapa särskilda grundavdrag
vid arv och gåva av företagsförmögenhet.
Vidare skall de villkor som i dag ställs upp i samband med gåva
av företag ses över. Ett allmänt problem vid generationsskiften
av företag är att transaktionen normalt träffas av en relativt
tung skattebörda genom att betalning av arvs- och gåvoskatten
måste ske med beskattade medel. Beroende på vilka ändringar
utredaren i övrigt föreslår, kan det bli aktuellt att överväga
behov och möjligheter till anstånd med betalning av arvs- och
gåvoskatt vid generationsskifte av företag, i syfte att underlätta
generationsskiften. Utredaren är oförhindrad att föreslå
konsekvensändringar i arvs- och gåvoskattelagstiftningen i
övrigt.
Förvärv av egna aktier
Som ovan angetts skall utredaren vid översynen överväga olika
ändringar som kan underlätta generationsskiften i företag. I
samband härmed skall utredaren ta upp frågan om hur de skatteregler
skall vara utformade som skall tillämpas när ett privat aktiebolag
eller ett publikt aktiebolag - vars aktier inte är noterade
på en börs, en auktoriserad marknadsplats eller någon annan
reglerad marknad - förvärvar aktier i det egna bolaget.
Redovisning av uppdraget
Utredningsuppdraget skall vara avslutat senast den 31 oktober
2001. Den särskilde utredaren är dock oförhindrad att dessförinnan
redovisa sitt uppdrag i delbetänkanden om han finner det lämpligt.