Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Högskolans styrning - en utvärdering, Dir. 1999:70
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 1999-09-30
Dir. 1999:70
Beslut vid regeringssammanträde den 30 september 1999.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att utreda vissa frågor om
högskolans styrning.
Utgångspunkten för uppdraget skall vara att nuvarande mål- och
resultatstyrda resurstilldelnings- och styrsystem för grundutbildningen
i sina grunddrag skall ligga fast. Utredaren skall analysera
möjligheterna för en vidareutveckling av nuvarande system och
föreslå förbättringar av systemet. Utredaren skall också redovisa
erfarenheterna av hur målstyrningen inom grundutbildningen har
fungerat sett ur såväl riksdagens och regeringens som högskolans
perspektiv. Vidare skall utredaren överväga möjligheterna för
införande av mål- och resultatstyrd resursfördelning för anslag
till forskning och forskarutbildning.
Bakgrund
Grundutbildning
1993 års högskolereform (prop. 1992/93:169, bet. 1992/93:UbU14,
rskr. 1992/93:363 samt prop. 1992/93:170, bet. 1992/93:UbU22,
rskr. 1992/93:390), innebär en decentralisering av ansvaret
för vissa viktiga beslut till varje enskilt lärosäte. Regeringen
ställer upp generella mål i form av effekt- och verksamhetsmål
som högskolan skall uppfylla. Riksdagen och regeringen har ett
övergripande ansvar för den högre utbildningen och forskningen.
Ansvaret utövas dels genom resultatstyrningen och den finansiella
styrningen, dels genom den löpande tillämpningen av denna styrning.
Riksdagen och regeringen fastställer målen och ramarna för
högskolans verksamhet, såväl de ekonomiska som de författningsmässiga.
Inom dessa ramar ankommer det på lärosätena att genomföra
verksamheten och därmed besluta om bl.a. den institutionella
organisationen, principerna för den interna fördelningen av
resurser samt den årliga budgeten och uppföljningen av densamma,
utbildningsutbudet inklusive dimensioneringen inom grundutbildningen,
samt lokalförsörjningen och anskaffningen av anläggningstillgångar.
Högskolans uppgift är enligt 1 kap. 2 § högskolelagen (1992:1434)
att anordna utbildning som vilar på vetenskaplig eller konstnärlig
grund och på beprövad erfarenhet samt att bedriva forskning,
konstnärligt och annat utvecklingsarbete. Verksamheten skall
bedrivas så att det finns ett nära samband mellan utbildning och
forskning. Verksamheten skall också avpassas så att en hög kvalitet
uppnås och de tillgängliga resurserna utnyttjas effektivt.
Genom 1993 års universitets- och högskolereform infördes ett nytt
resurstilldelningssystem för den grundläggande högskoleutbildningen.
Resurstilldelningen är beroende av de resultat som uppnås. Med
resultat menas antal helårsstudenter och helårsprestationer som
dessa uppnår per helår. Vad som avses med helårsstudent respektive
helårsprestation anges i 4 kap. 7 § respektive 8 § förordningen
(1993:1153) om redovisning av studier m.m. vid universitet och
högskolor. Fram till dess att det nya resurstilldelningssystemet
infördes var antalet tillhandahållna studieplatser grunden för
resurstilldelningen och lärosätenas utbildningsuppdrag formulerades
som planeringsramar uttryckta i ett antal nybörjarplatser.
Avsikten med den nya styrmodellen är att styrningen skall vara i
huvudsak mål- och resultatorienterad. Förutom att systemet skall
göra det möjligt för högskolan att fatta beslut om den interna
resursfördelningen, skall systemet motivera till att fortlöpande
förbättra verksamheten. Systemet ger också ett incitament för
högskolan att öka studenternas prestationer.
Inför varje budgetår får varje lärosäte ett anslag som består
av ett takbelopp och i de flesta fall även av en ersättning för
särskilda åtaganden. Anslaget är preliminärt, eftersom det
slutliga anslaget inte kan fastställas förrän efter budgetårets
slut då det faktiska utfallet av antal helårsstudenter och
helårsprestationer är känt.
Ersättningsbeloppen för helårsstudent och helårsprestation
fastställs årligen. De är olika stora för olika utbildningsområden
men enhetliga såtillvida som samma ersättning för helårsstudent
och helårsprestation inom samma utbildningsområde gäller för
samtliga lärosäten.
I det årliga regleringsbrevet till lärosätena beslutar regeringen
om deras verksamhet på grundval av vad riksdag och regering
anser skall gälla för verksamheten under kommande budgetår. I
regleringsbrevet fastställs såväl effektmål som verksamhetsmål.
Sedan 1997 anges också årliga mål för antalet helårsstudenter
samt därav minsta antal helårsstudenter inom de naturvetenskapliga
och tekniska utbildningsområdena. Vidare består styrningen av
grundutbildningen i att högskolan inför varje treårsperiod får
ett utbildningsuppdrag av regeringen där kvantitativa mål avseende
vissa examina under treårsperioden anges. För det aktuella budgetåret
kan i vissa fall även krav finnas på särskild återrapportering.
De generella återrapporteringskraven regleras i 4 kap. förordningen
(1993:1153) om redovisning av studier m.m. vid universitet och
högskolor.
Forskning och forskarutbildning
Riksdagen beslutade med anledning av regeringens proposition
Högskolans ledning, lärare och organisation (prop. 1996/97:141,
bet. 1997/98:UbU3, rskr. 1997/98:12) att anslag till forskning
och forskarutbildning från och med den 1 januari 1999 huvudsakligen
skall fördelas på vetenskapsområden. Enligt riksdagens beslut skall
det finnas fyra vetenskapsområden: humanistisk-samhällsvetenskapligt
(motsvarar de tidigare teologiska, juridiska, humanistiska och
samhällsvetenskapliga fakulteterna) medicinskt (motsvarar de
tidigare medicinska, farmaceutiska och odontologiska fakulteterna),
naturvetenskapligt samt tekniskt vetenskapsområde. Det är riksdagen,
som efter förslag från regeringen, beslutar om vilka vetenskapsområden
vid universitet och högskolor med vetenskapsområde som skall
få anslag.
De lärosäten som före den 1 januari 1999 var universitet får ett
anslag uppdelat i anslagsposter per vetenskapsområde och en
anslagspost för lokalhyror m.m. För de lärosäten som blev universitet
från den 1 januari 1999 ingår även lokalkostnader i anslagsposterna
för vetenskapsområdena.
Alla universitet får inte resurser till samtliga vetenskapsområden.
Endast Uppsala och Lunds universitet får anslag till samtliga
vetenskapsområden. Övriga universitet tilldelas resurser till mellan
ett och tre olika vetenskapsområden. Sveriges lantbruksuniversitet,
som ligger inom Jordbruksdepartementets ansvarsområde, får ett
samlat anslag för grundutbildning, forskarutbildning och forskning.
Till vetenskapsområde har kopplats rätten att anordna
forskarutbildning och utfärda doktorsexamen. En högskola som inte
är universitet kan hos regeringen ansöka om att få rätt till ett
vetenskapsområde. Om regeringen beslutar att tilldela en högskola
ett vetenskapsområde innebär det att högskolan kan anordna
forskarutbildning och utfärda doktorsexamina inom området. Som en
följd härav kan lärosätets forskningsanslag helt eller delvis
koncentreras till detta vetenskapsområde.
Riksdagen och regeringen kan bl.a. styra forskningen och
forskarutbildningen till vissa områden genom resursfördelningen.
Regeringen har dessutom möjlighet att inom ett vetenskapsområde
peka ut speciella ämnesområden som en högskola särskilt skall
ansvara för.
Av nuvarande högskolor har Högskolan i Karlskrona/Ronneby fått
tekniskt vetenskapsområde, Malmö högskola medicinskt vetenskapsområde
och Högskolan i Kalmar naturvetenskapligt vetenskapsområde.
Övriga högskolor får permanenta forskningsresurser utan att
statsmakterna bestämmer vilken inriktning dessa skall ha.
Uppdraget
Utgångspunkt för uppdraget
Utgångspunkt för uppdraget skall vara att det nuvarande mål- och
resultatstyrda resurstilldelnings- och styrsystemet för
grundutbildningen i sina grunddrag skall ligga fast. Utredaren
skall analysera möjligheterna för en vidareutveckling av nuvarande
system och föreslå förbättringar av systemet. Utredaren skall
också redovisa erfarenheterna av hur målstyrningen inom
grundutbildningen har fungerat sett ur såväl riksdagens och
regeringens som högskolans perspektiv. Vidare skall utredaren
överväga möjligheterna för införande av mål- och resultatstyrd
resursfördelning för anslag till forskning och forskarutbildning.
Uppdragets inriktning
1 Mål
Utredaren skall göra följande:
· Utvärdera hur arbetet med att formulera och fastställa mål
(inklusive utbildningsuppdrag) har fungerat. I utvärderingen
ingår att granska och analysera det underlag som regeringen har
haft tillgång till vid beslut om mål och resursfördelning samt
hur kommunikationen mellan regeringen och lärosätena har fungerat.
· Utvärdera hur och i vilken mån regeringens mål och prioriteringar
har fått genomslag i högskolornas planering och hur målen och
prioriteringarna har fungerat i praktiken.
· Bedöma om nuvarande system innehåller tillräckliga incitament
för högskolan att uppnå målen samt vilka förhållanden i systemet
som eventuellt verkar hindrande eller bromsande för att målen
skall uppnås och lämna förslag till hur sådana hinder kan lösas.
· Föreslå vilka kriterier som är rimliga att utgå ifrån när
regeringen bestämmer mål för examina samt föreslå eventuella
förändringar av målen för grundutbildning.
· Överväga vilka kriterier som kan användas i samband med
målformuleringen för att tydliggöra en avvägning mellan utbildning
förlagd till lärosätets campus och distansutbildning, liksom
mellan utbildning som riktar sig till nybörjare i högskolan
jämfört med utbildning som riktar sig till studenter som bedriver
fortsatta studier. I det sammanhanget skall även problem med att
anordna utbildning på deltid och distansutbildning uppmärksammas
och förslag till åtgärder redovisas.
· Överväga om resurstilldelningssystemet kan utformas så att det
premierar lärosäten som har en bred social rekrytering och en
rekrytering som bryter de könsbundna studievalen samt aktivt
arbetar med att dels öka mångfalden i utbildningar och dels
förnya desamma samt föreslå hur det skall genomföras.
2 Övrigt
Utredaren skall göra följande:
· Utvärdera statens satsningar på högskolan under senare delen av
1990-talet ur ett samhällsekonomiskt perspektiv. En aspekt som
skall belysas är hur satsningarna har motsvarat arbetsmarknadens
behov av högskoleutbildad arbetskraft.
· Granska och analysera lärosätenas resursutnyttjande, t.ex. vilka
resurser högskolan använder till undervisning, lokaler m.m. Vidare
skall skillnaderna mellan olika lärosätens förutsättningar att
bedriva verksamhet belysas.
· Utvärdera modeller som gör det möjligt dels för regeringen att
skapa incitament för en profilering av forskning och forskarutbildning,
dels för att fördelning av forskningsmedel i större utsträckning
skall kunna baseras på kvalitetsomdömen.
· Utvärdera nuvarande styrning av forskarutbildningen med examensmål
och minimibelopp för studiefinansiering samt överväga om mer
utvecklade mål för forskarutbildningen skall införas, t.ex. avvägning
mellan olika inriktningar och områden.
· Överväga hur resurstilldelningssystemet kan utformas, så att
fördelningen av medel skall kunna göras utifrån hur väl lärosätet
har uppfyllt sina mål. Utredaren skall vidare redovisa och lämna
förslag till övriga åtgärder, för de fall de mål, som regeringen
har ställt upp för högskolan, uppnås eller inte uppnås.
3 Ersättningsnivåer
Utredaren skall göra följande:
· Utvärdera de nuvarande ersättningsnivåerna som finns för olika
utbildningsområden samt hur lärosätena avräknar mot dessa
ersättningsnivåer. Redovisningen skall visa för- och nackdelar med
nuvarande modell. Utredaren skall föreslå eventuella justeringar
inom givna ekonomiska ramar.
4 Resurstilldelningssystem
Utredaren skall göra följande:
· Analysera och överväga hur fördelningen av anslag för forskning
och forskarutbildning kan utformas. Bedömningen skall baseras på
kvalitetsomdömen med anknytning till bl.a. lärosätets profilering.
Utredaren skall lämna förslag om hur ett sådant system kan utformas
samt för- och nackdelar med ett sådant system.
I den del som avser att analysera hur högskolan möter arbetsmarknadens
och studenternas efterfrågan, skall utredaren samråda med Högskoleverket
beträffande det uppdrag, som regeringen den 11 mars 1999 gav verket,
att analysera arbetsmarknadens behov av högskoleutbildade. Samråd
skall även ske med Högskoleverket med anledning av det regeringsuppdrag
som verket fick den 4 mars 1999 om forskarskolor samt dessas inverkan
och möjligheter i förhållande till forskarutbildningen. Vidare skall
samråd ske med den utredare som regeringen avser att tillkalla för
att utreda mångfalden i högskolan.
Utredningsarbetet skall bedrivas i samverkan med berörda lärosäten.
Dessa skall ge utredaren det bistånd som behövs för uppdragets
genomförande.
Utredaren får inte föreslå ökade utgifter utan att samtidigt föreslå
hur finansiering skall ske.
Utredaren skall analysera om det krävs några särskilda ändringar i
aktuella författningar och, i förekommande fall, lämna förslag till
sådan ändringar.
Redovisning av uppdraget
Uppdraget skall redovisas senast den 31 maj 2000.