Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Välfärdsbokslut över 1990-talet, Dir. 1999:7
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 1999-02-04
Dir. 1999:7
Beslut vid regeringssammanträde den 4 februari 1999.
Sammanfattning
För vägledning av socialpolitiken vid ingången till nästa årtusende
önskar regeringen att förbättra kunskapsunderlaget kring
välfärdsutvecklingen. Regeringen ger därför i uppdrag åt en grupp
forskare att sammanställa den kunskap som finns och identifiera de
områden där behovet av ökad kunskap kring välfärdsutvecklingen är
angeläget.
Ett första viktigt steg är att sammanfatta och tolka den statistik och
annan kunskap som finns tillgänglig, och identifiera de områden där
behovet av ökad kunskap är angeläget. Detta är innebörden i det bokslut
för 1990-talet som regeringen uppdrar åt en grupp forskare att göra.
Regeringen ser det som särskilt angeläget att beskriva
välfärdsutvecklingen för kvinnor och män, för olika socioekonomiska
grupper och ur ett livscykelperspektiv. Barns situation skall belysas.
Särskild uppmärksamhet bör ägnas åt utsatta grupper. I alla dessa delar
är uppgiften att dels beskriva välfärdsutvecklingen, dels identifiera
kunskapsbehov.
Kommittén skall lämna en delrapport senast i januari år 2000 och
slutredovisning skall lämnas i januari år 2001.
Bakgrund
Regeringens mål är att säkra alla människors välfärd i Sverige och verka
för en jämlik fördelning av människors livsvillkor och livschanser.
Ytterst handlar välfärd om individens förfogande över resurser som gör
det möjligt att kontrollera och styra sitt liv.
Under 1990-talet har Sverige genomgått en ekonomisk kris som har
inneburit stora påfrestningar på den svenska välfärden. Decenniet
började med negativ tillväxt och kris i de offentliga finanserna. Detta
utlöste nedskärningar i socialförsäkringar och bidrag, liksom en rad
skattehöjningar. Förändringarna och resursläget inom vård, skola och
omsorg har också varit föremål för uppmärksamhet under perioden.
Sverige har också under 1990-talet gått från full sysselsättning till en
situation med omkring en halv miljon arbetslösa. Många lämnade
arbetskraften vilket förändrat många människors försörjningsvillkor.
Förutsättningarna för välfärdspolitiken har även påverkats av
ränteutvecklingen, svenskt medlemskap i den Europeiska Unionen och en
fortsatt internationalisering av ekonomin.
Utvecklingen under 1990-talet med hög arbetslöshet, besparingar i
socialförsäkringar och bidrag har påverkat många människors välfärd.
Samtidigt har välfärdsproblem i utsatta bostadsområden och regioner
kunnat registreras. Ökad segregation medför utanförskap och riskerar att
föda onda cirklar där sociala problem förstärker varandra.
Framför allt styrning och organisation för produktionen av
välfärdstjänster har varit föremål för stora förändringar under
decenniet. Bland annat har decentraliseringen från stat till kommun
fortsatt och reformer som ÄDEL-reformen, psykiatrireformen och
handikappreformen inneburit att kommunerna fått vidgade och nya
ansvarsområden, samtidigt som landstingen har fått minskade
ansvarsområden.
På skolans område har en omfattande decentralisering skett. Flera
reformer har genomförts under 1990-talet trots åren av besparingar.
Under 1990-talet har också stora demografiska förändringar skett i
Sverige. Decenniet började med ett rekordhögt, men avslutas med ett
rekordlågt barnafödande. Dessutom ökar framförallt andelen äldre över 80
år mycket starkt.
Välfärdsbokslut över 1990-talet
För vägledning av socialpolitiken vid ingången till nästa årtusende
önskar regeringen att förbättra kunskapsunderlaget kring
välfärdsutvecklingen. Detta är av stor betydelse för regeringens mål att
säkra alla människors välfärd.
Ett första viktigt steg är att sammanfatta och tolka den statistik och
annan kunskap som finns tillgänglig samt identifiera de områden där
behovet av ökad kunskap är angeläget. Detta är innebörden i det bokslut
för 1990-talet som regeringen uppdrar åt en grupp forskare att göra.
Regeringen ser det som särskilt angeläget att beskriva
välfärdsutvecklingen för kvinnor och män, för olika socioekonomiska
grupper, och ur ett livscykelperspektiv. Särskild uppmärksamhet bör
ägnas åt utsatta grupper. I alla dessa delar är uppgiften att dels
beskriva välfärdsutvecklingen, dels identifiera kunskapsbehov.
Uppdraget
Kommitténs uppdrag är att beskriva utvecklingen av människors välfärd på
de mest centrala områdena, sedd mot bakgrund av den samhällsekonomiska
utvecklingen och de förändringar som gjorts av de välfärdspolitiska
systemen på dessa områden under 1990-talet. Inom svensk
välfärdsforskning har man betonat att människors faktiska
levnadsförhållanden bör utgöra grunden för välfärdsbedömningar och att
det framförallt är omfattningen och fördelningen av dåliga förhållanden
som bör uppmärksammas. Kommittén bör i linje med detta fokusera på
ofärdsutvecklingen, välfärdens baksida, vilket också ökar den
socialpolitiska relevansen.
Bedömningen av välfärdens utveckling bör fokuseras på varaktiga
förhållanden. Ofärd drabbar människor som under längre tider har låga
inkomster, hälsobesvär eller är utan arbete.
När det gäller människors ekonomiska resurser är det tre förhållanden
som får anses som särskilt angelägna att beskriva. Det första är den
allmänna inkomstutvecklingen och dess fördelning. Det andra är hur
förutsättningarna för individernas självförsörjning har förändrats. Det
tredje är de särskilda försörjningsproblem som ligger bakom ett ökat
socialbidragstagande.
I alla former av gruppbildningar är människor knutna till varandra via
olika slags sociala relationer. Om de sociala relationerna försvagas
upplöses också det kitt som håller samman grupper av människor, allt
från familjer till hela samhällen. Ett bokslut över 1990-talets
välfärdsutveckling bör därför även belysa hur människors sociala
förankring i familj, grupper och samhället utvecklats. Det
välfärdsproblem som intagit den kanske mest centrala positionen i den
socialpolitiska debatten i Sverige under 1990-talet är marginalisering.
Bristen på stabila sociala relationer, både när det gäller
sysselsättning och familj och vänner, utgör kärnan i denna problematik.
Det är därför en viktig uppgift för kommittén att beskriva brister
avseende sysselsättning och brister på social förankring som
ofärdsproblem.
Kommittén ska särskilt redovisa hur utsatta grupper som handikappade och
invandrare, eller individer som på annat sätt har en svag ställning på
arbetsmarknaden, har klarat sig under 1990-talet.
I den socialpolitiska debatten om marginalisering har två
ofärdsindikatorer; vräkningar och hemlöshet, givits särskild
uppmärksamhet. Här framstår kunskapsläget som angeläget att förbättra.
Frågor om folkhälsan och hälsans fördelning i befolkningen ska vara
centrala för kommitténs bedömning av välfärdens utveckling under 1990-
talet. Kommittén ska redovisa den allmänna hälsoutvecklingen i landet
och de skillnader i ohälsa som finns mellan olika sociala grupper och
hur detta förändrats under 1990-talet.
En allt äldre befolkning ställer ökade krav på samhällets äldreomsorg,
men även på de anhöriga. Kommittén skall därför söka belysa förändringar
i den offentliga omsorgen och de anhörigas roll för vården av de äldre.
När det gäller hur kvaliteten och tillgängligheten inom vård- och
omsorgssektorn utvecklats under 1990-talet kommer regeringen att ge
Socialstyrelsen ett särskilt uppdrag att göra en samlad bedömning i
denna fråga utifrån tillgängligt material. Avsikten är att
Socialstyrelsens redovisning skall överlämnas till den nu aktuella
kommittén för att utgöra ett underlag i dess arbete med ett
välfärdsbokslut.
Utbildning är en grundläggande välfärdsfråga. Det är nödvändigt för
individen att skaffa sig en god utbildning både för personlig utveckling
och för att kunna hävda sig i ett framtida samhälls- och arbetsliv.
Skolan utgör därmed en viktig del av välfärdssamhället. Skolan skall
förmedla kunskap, den skall fostra och är dessutom unga människors
arbetsmiljö under uppväxten. Det är angeläget att kommittén även belyser
frågor om hur kvaliteten i den svenska skolan har utvecklats under detta
decennium. Regeringen har för avsikt att uppdra åt Skolverket att göra
en samlad bedömning utifrån tillgängligt material. Skolverkets rapport
ska överlämnas till kommittén för att utgöra ett underlag i dess arbete.
Därutöver bör kommittén redovisa kunskapsläget och forskningsbehov vad
gäller barn och ungdomars levnadsförhållanden. Inte minst ungdomars
möjligheter till inträde i vuxenvärlden och på arbetsmarknaden bör
belysas.
Att människor kan göra sin röst hörd i politiken och gentemot olika
myndigheter är en viktig välfärdsfråga. Det är minst lika viktigt att
myndigheter som arbetsförmedlingar, försäkringskassor och socialkontor,
bemöter människor som värdiga medborgare. Det är angeläget att kommittén
söker att belysa förändringar härvidlag.
Hela 1990-talets utveckling låter sig inte beskrivas med tillgänglig
statistik. Här skall kommittén söka annan kunskap som är relevant för
beskrivningen av välfärdsutvecklingen.
Den centrala uppgiften för kommittén är alltså att göra en samlad
bedömning av välfärdsutvecklingen mot bakgrund av en beskrivning vad
gäller förändringar av de socialpolitiska välfärdssystemen och de stora
strukturförändringarna under 1990-talet. Därmed kan viktiga
kunskapsluckor och centrala forskningsuppgifter, med särskild relevans
för de utmaningar socialpolitiken står inför på 2000-talet,
identifieras.
Vid bedömningen av utvecklingen i Sverige bör kommittén göra jämförelser
med vad som inträffat i andra länder som genomgått en likartad
utveckling och där jämförelsematerial finns tillgängligt.
Former för uppdraget
Flera av de områden som kommittén förväntas belysa är redan föremål för
utredning i olika statliga kommittéer eller är en del av statliga
myndigheters uppgifter. Kommitténs arbete skall mot den bakgrunden ske i
kontakt med andra berörda statliga kommittéer och myndigheter.
För kommittén gäller kommittéförordningen (1998:1474).
Kommittén skall lämna en delrapport senast i januari år 2000 och
slutredovisning skall lämnas i januari år 2001. Uppdraget skall också
avslutas med en internationell konferens om utmaningar för
socialpolitiken på 2000-talet som regeringen bjuder in
till.