Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Det statliga exportfrämjandet genom Sveriges exportråd, Dir. 1999:69
Departement: Utrikesdepartementet
Beslut: 1999-10-14
Dir. 1999:69
Beslut vid regeringssammanträde 1999-10-14
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall se över den del av det statliga
exportfrämjandet som sker genom Sveriges exportråd (Exportrådet).
Översynen skall omfatta rådets utlands- och hemmaorganisation,
inklusive den regionala närvaron i Sverige och förhållandet
till utrikesförvaltningen och andra aktörer. En utvärdering
av det statliga uppdraget skall presenteras. Analysen skall
visa om det statliga uppdraget till Exportrådet överensstämmer
med samhällsekonomiska mål och företagens behov i olika delar
av landet. Vidare skall samarbetet mellan Exportrådets båda
huvudmän, respektive andra aktörer som främjar exporten,
belysas.
Utredaren skall redogöra för problem som hänger samman med
det förhållandet att Exportrådets intäkter i huvudsak består
dels av ett statligt basanslag och därtill särskilda statliga
projektanslag, dels av intäkter från försäljning av olika
typer av tjänster till svenska företag på en marknad där det
också kan finnas andra aktörer. Utredaren skall beakta att
rådets mer marknadsmässiga verksamhet ökat kraftigt som andel
av den totala omsättningen under senare år.
Förslag till åtgärder och förbättringar på samtliga områden
skall presenteras. En utgångspunkt skall vara att det statliga
basanslaget i princip skall vara oförändrat. De små och
medelstora företagens behov, arbetsförutsättningar,
konkurrensförmåga och exportförutsättningar skall särskilt
uppmärksammas. Slutsatser av tidigare gjorda utredningar skall
beaktas.
Bakgrund
Omfattande förändringar i omvärlden har skett sedan den
senaste översynen(1) av Sveriges exportråd gjordes. Ökad
globalisering och nya förutsättningar på den internationella
marknaden liksom strukturförändringar i det svenska
näringslivet har krävt en snabb anpassning hos företagen,
i fråga om exempelvis internationalisering, produktutveckling,
effektivisering och bildandet av strategiska allianser.
(1)"Statens roll vid främjande av export", SOU 1991:3
Genom den nya regionala näringspolitik som riksdagen beslutade
om våren 1998 intruducerades nya former för samverkan mellan
näringslivet och den offentliga sektorn. Fokuseringen på
regionala prioriteringar för tillväxt i näringslivet och på
nätverksorienterat samarbete innebär förändrade förutsättningar
för de organ som har till uppgift att främja näringslivets
utveckling.
Den svenska exporten har under senare år ökat avsevärt. Bakom
denna utveckling ligger en kraftig förstärkning av den svenska
konkurrenskraften men också öppnare marknader och Sveriges
deltagande i EU:s inre marknad. Dessa förändringar har medfört
nya förutsättningar för svenska företag.
Den svenska exporten spelar en avgörande roll för sysselsättning
och välfärd i Sverige. Det är därför en prioriterad uppgift
för regeringen att skapa gynnsamma förutsättningar för svenska
exportörer. I Sverige liksom i flertalet jämförbara länder
tillhandahåller staten särskilda medel till exportfrämjande
insatser.
Exportrådets verksamhet
Statens centrala exportfrämjande organ är Sveriges exportråd.
Exportrådets uppgift är att initiera, planera, samordna,
marknadsföra och genomföra åtgärder för att främja svensk
export och internationalisering i samband med export.
Rådet skall särskilt samla in, bearbeta och tillhandahålla
marknadsinformation, lämna råd i samband med export och
internationalisering som leder till export, stimulera och
stödja kollektiva och enskilda exportsatsningar.
Rådet skall dessutom planera och leda handelssekreterarnas
verksamhet och den exportfrämjande verksamheten inom
utrikesrepresentationen, enligt den lagstadgade s.k.
funktionella direktivrätten över ambassader och konsulat
(prop. 1979/80:16).
Sveriges exportråd skapades efter riksdagsbeslut den 1
juli 1972 genom ett avtal mellan staten och Sveriges
Allmänna Exportförening (prop. 1972:31). Avtal mellan
huvudmännen och stadgar för Exportrådet har efterhand
kommit att ändras. Nu gällande stadgar fastställdes av
regeringen i april 1997 och gällande avtal trädde i kraft
i september 1998. Staten styr rådets verksamhet främst
genom riktlinjer enligt regeringsbeslut(2). Staten utser
hälften av styrelsens ledamöter.
(2) Riktlinjer för budgetåret 1999 avseende Sveriges exportråd
(regeringsbeslut N98/2990).
Finansiering av Exportrådets verksamhet
I propositionen Statens roll i den exportfrämjande
verksamheten vid Sveriges exportråd (prop. 1991/92:108),
konstaterade regeringen att det finns samhällsekonomiska
motiv för fortsatt statligt stöd till den exportfrämjande
verksamheten vid Exportrådet. Förslag lämnades bl.a. om
inriktning och organisation av det statliga stödet. I
enlighet med förslaget beslutade riksdagen samtidigt om
en halvering av det statliga stödet under en treårsperiod.
Det statliga basanslaget till Exportrådets verksamhet
motsvarar för närvarande ungefär en tredjedel av rådets
totala omsättning och används i huvudsak för exportinformation
till svenska företag. Under de senaste åren har rådet
genomfört satsningar för att i större utsträckning kunna
erbjuda denna tjänst via olika IT-baserade kanaler.
Härtill kommer att Exportrådet vid flera tillfällen fått
särskilda medel för att ansvara för genomförandet av
särskilda program eller projekt, t.ex. när det gäller
livsmedelsexport, miljöteknikexport, Östersjösatsningar
och vid några tillfällen vid upprättandet av nya handelskontor.
Övriga intäkter kommer i huvudsak från uppdragsverksamhet
samt abonnemangsavgifter.
Neddragningen av statsanslaget som påbörjades 1992 och
övergången till en mer marknadsmässig uppdragsverksamhet
har inneburit att förutsättningarna och inriktningen av
Exportrådets verksamhet har förändrats på flera sätt.
Exportrådet kan inte längre i samma utsträckning ge
kostnadsfria råd. Konkurrens om uppdragen kan uppstå
internt inom organisationen. Rådets funktion som stödorgan
till utrikesförvaltningen har minskat. Vidare har rådet
dragit ner på initiativ och stöd till allmänna Sverige-
manifestationer och företagens möjligheter att gemensamt
delta i nationsmontrar på internationella fackmässor.
På ett annat plan har förskjutningarna inneburit en ökad
konkurrens mellan Exportrådet och privata exportkonsulter.
Dessutom har antalet aktörer som med statligt stöd bedriver
exportfrämjande verksamhet ökat (t.ex. ALMI Företagspartner
AB, NUTEK och länsstyrelser), vilket delvis är ett resultat
av det faktum att exportinriktade EU-program administreras
av NUTEK. Vidare har rådet ingått nya externa samverkansformer,
såsom de regionala så kallade ExportCentra.
Genom Regeringskansliets satsning på exportfrämjande med
bl.a. särskilda främjare och ett förstärkt projektexportsekretariat
(PES) har en ny rollfördelning mellan Regeringskansliet och
Exportrådet uppstått.
Exportrådet tillhör de statligt finansierade organ som
skall medverka i arbetet med regionala tillväxtavtal,
som är det bärande instrumentet i den regionala
näringspolitiken. Uppgiften påverkar Exportrådets relation
till såväl företagen som andra näringslivsfrämjande organ.
De problem och möjligheter som hänger samman med dessa
förändringar skall belysas, liksom Exportrådets avtalsstadgade
roll som centralt serviceorgan för exportfrämjande åtgärder.
Uppdraget
Det är angeläget att en översyn av Exportrådets inriktning
och verksamhet görs. Syftet är att föreslå en tydligare
inriktning av vad statsanslaget skall användas till utifrån
en samhällsekonomisk bedömning.
Utredaren skall analysera behovet av en eventuell omfördelning
inom ramen för de sammanlagda resurser som staten anslår
till exportfrämjande verksamhet.
De små och medelstora företagens faktiska utnyttjande av
rådets olika tjänster skall särskilt utredas. I det fall
utredaren finner att en ökad servicegrad för dessa företag
är önskvärd, skall orsaker och förslag till åtgärder
presenteras.
Utredaren skall också belysa och analysera samarbetet
mellan och med Exportrådets båda huvudmän, respektive
andra exportfrämjande aktörer, liksom relationen mellan
Exportrådet och privata exportkonsulter. Om det finns
anledning till förbättringar i dessa avseenden skall
förslag till detta presenteras.
En bedömning skall göras av företagens behov av nya
finansierings- och samverkansformer som de regionala
tillväxtavtalen skapar.
Förslag till eventuella åtgärder och förbättringar på
samtliga områden som omfattas av analysen skall presenteras.
Utredaren skall särskilt behandla följande frågor:
- Har det statliga uppdraget till Exportrådet en lämplig
inriktning mot bakgrund av samhällsekonomiska överväganden
och företagens önskemål i olika delar av landet? Bör
inriktningen ändras eller kompletteras?
- Bör Exportrådet ha en tydligare samordningsroll för
de statliga exportsatsningarna som samtliga exportfrämjande
aktörer i Sverige bedriver? Vad bör det i så fall innebära?
- Behöver arbetsfördelningen mellan Exportrådet,
projektexportsekretariatet och UD:s näringslivsfrämjare
klargöras bättre?
- Hur fungerar den regionala exportfrämjarorganisationen -
ExportCentra.? Finns behov av förändringar?
- Hur har Exportrådet hittills anpassat sig till de nya
arbetsformer och samverkansrelationer som arbetet med
regionala tillväxtavtal förutsätter? Tillvaratas Exportrådets
kunnande på ett bra sätt?
- Finns det skäl att precisera det statliga uppdraget
för att därmed tydliggöra statens roll som beställare av
exportfrämjande tjänster?
- Har utrikesförvaltningen avsatt tillräckliga resurser
för samarbete med Exportrådet?
- Har Exportrådet inom ramen för det statliga uppdraget
avsatt tillräckliga resurser för samarbete med utrikesförvaltningen?
- I vilken utsträckning arbetar Exportrådet inom ramen
för det statliga uppdraget med långsiktiga nationella
strategiska exportfrämjandesatsningar? Finns det ett
behov av att utveckla sådant arbete?
- Bör Exportrådet i annan omfattning än idag inom ramen
för det statliga uppdraget satsa på Sverige-manifestationer,
t.ex. utställningar, och vad skulle detta i så fall få
för konsekvenser för andra delar av det statliga uppdraget?
- Finns anledning att förändra sammansättningen av rådets
styrelse och vilka arbets- och styrformer tillämpas för
att leda rådets verksamhet? I vilken omfattning och i
vilka former utnyttjar Exportrådet de båda huvudmännen
som en resurs i det operativa arbetet?
- Hur dras gränsen mellan den statligt finansierade
verksamheten och övrig verksamhet?
- Tillhandahåller Exportrådet den marknads- och
landsinformation som företagen efterfrågar?
- Tillhandahåller Exportrådet tjänster som är av särskilt
intresse för mindre och medelstora företag som behöver råd
och hjälp i sin internationalisering? Finns det anledning
att utveckla nya tjänster och/eller arbetsmetoder?
- Vilken flexibilitet och handlingsberedskap har Exportrådet
att möta snabba förändringar på marknaden eller andra
omvärldsförändringar, som kan generera nya exportmöjligheter
för svenska företag?
- Bör samarbete och allianser med statliga och privata
exportfrämjande aktörer (t.ex. NUTEK, exportfrämjare och
projektexportsekretariatet, privata exportkonsulter,
handelskammare) stimuleras i större utsträckning, såväl
på utlandsmarknaden som i Sverige? På vilka sätt kan detta
ske?
- I vilken omfattning arbetar rådet med frågor som inte
direkt rör exportfrämjande, men är handelsrelaterade,
t.ex logistikplanering, utbildning? Vilken analys och
rekommendation kan göras kring rådets fortsatta engagemang
i sådan verksamhet?
- Vilka möjligheter finns att samordna den importfrämjande
verksamhet som idag finns i Sverige med den exportfrämjande?
- I vilken omfattning medverkar Exportrådet till - eller
skulle Exportrådet kunna medverka till - att antalet
svenska exportföretag ökar och att detta sker i hela landet?
Ramar för arbetet
Utredaren skall i sitt analysarbete ha kontakt med Sveriges
exportråd och andra statliga aktörer som bedriver
exportfrämjande verksamhet. Vidare skall utredaren ha kontakt
med olika företag och företagens intresseorganisationer.
Detta gäller både företag som är kunder till Exportrådet och
företag som inte är det.
Utredaren skall ta del av det material om företagsutveckling
via exportfrämjande som ingår i de regionala tillväxtavtalen
för perioden 2000-02.
Erfarenheter från tidigare och pågående utvärderingar,
vad gäller svenskt statligt exportfrämjande skall inhämtas.
Erfarenheter från UD:s administrativa samarbetsavtal med
Sida (1999-05-04) skall inhämtas. Vidare skall jämförelser
med några andra länders system för exportfrämjande göras.
Utredaren skall beakta de särskilda begränsningar som
följer av EG-fördragets regler om statligt stöd.
För utredarens arbete gäller kommittéförordningen (1998:1474).
Om utredaren lämnar förslag med kostnadskonsekvenser skall
förslag till finansiering anges.
Redovisning av uppdraget
Utredaren skall redovisa resultatet av sitt arbete i ett
slutbetänkande senast den 15 maj 2000.