Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Uppehållstillstånd vid adoption, Dir. 1999:67
Departement: Utrikesdepartementet
Beslut: 1999-10-07
Dir. 1999:67
Beslut vid regeringssammanträde den 7 oktober 1999
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall ta ställning till vilken betydelse
en adoption av en vuxen person bör ha vid bedömningen av ett
ärende om uppehållstillstånd för den adopterade och även ta
ställning till hur administrativa frågor kring detta skall
lösas. Även vissa likartade frågor som rör adoption av barn
skall utredas.Om utredaren kommer fram till att författningsändringar
behövs för att genomföra ställningstagandena, skall förslag
till dessa författningsändringar läggas fram.
Kritiken mot nuvarande förhållanden
I den allmänna debatten har det på den sista tiden vid flera
tillfällen riktats kritik mot att ett domstolsbeslut om adoption
av en utländsk medborgare inte ger en ovillkorlig rätt till
uppehållstillstånd för den adopterade. Det har framhållits
att det är olyckligt att en person som adopterats genom beslut
av svensk domstol senare nekas uppehållstillstånd här.
Med anledning av en motion föreslog socialförsäkringsutskottet
att riksdagen skulle begära att regeringen redovisade dessa
problem och eventuellt lämnade förslag till lösningar (bet.
1997/98:SfU9). Riksdagen biföll utskottets begäran (rskr.
1997/98:164).
I motionen redovisades följande. En svensk domstol kan meddela
ett beslut som innebär att adoptionen av en vuxen person
godkänns. Statens invandrarverk kan därefter komma fram till
att den adopterade inte skall ges uppehållstillstånd.
Invandrarverket kan göra den bedömningen trots att den berörda
domstolen vanligen inhämtar yttrande från verket inför sitt
avgörande. Enligt motionären bör det vara så att om domstolen
ger tillstånd till adoptionen, så skall Invandrarverket se
detta som tillräckligt skäl för att ge uppehållstillstånd.
Enligt socialförsäkringsutskottet kan det framstå som
svårförklarligt att en domstol först går med på adoption
med hänsyn till det personliga förhållandet mellan adoptanten
och den adopterade och att Invandrarverket därefter vägrar
uppehållstillstånd. Utskottet anser därför dels att det
finns skäl att överväga om en ovillkorlig kommunikation
bör ske mellan domstolen och Invandrarverket i sådana
fall, dels att det bör utredas om det vid vuxenadoption
av en utlänning bör ske en samlad bedömning av samtliga
omständigheter innefattande såväl frågan om uppehållstillstånd
som frågan om adoption.
Enligt Statens invandrarverk har samma principiella fråga
varit aktuell i ett fåtal fall som rör adoption av personer
som är under arton år. Enligt verket förekommer det, även
då barn adopterats efter beslut av svensk domstol, att en
ansökan om uppehållstillstånd avslås under hänvisning till
att adoptionen använts för att kringgå utlänningslagstiftningen.
Enligt Invandrarverket är det mycket sällsynt att en fråga
av detta slag uppkommer i fall som rör barn under 18 år.
I regel handlar det om adoption av tonårsbarn där det normalt
finns en släktskap mellan barnet och adoptivföräldrarna,
t.ex. syskonbarn eller kusinbarn. I några av fallen har
adoptionen föregåtts av ansökningar om uppehållstillstånd
av annat skäl, såsom anknytning eller studier. De barn det
handlar om har enligt Invandrarverket haft en social bas i
hemlandet och levt under normala förhållanden, t.ex.
tillsammans med sina föräldrar.
Ett annat exempel som nämns av Invandrarverket är fall där
verket gjort bedömningen att syftet med adoptionen snarare
varit att hjälpa barnet till en drägligare tillvaro än att
skapa en förälder-barn-relation. Det kan t.ex. röra sig om
ett barn som kommit till Sverige som asylsökande och som
riskerar avvisning eller ett barn som adoptivföräldrarna
kommit i kontakt med under utlandstjänstgöring eller liknande.
Gällande bestämmelser
De grundläggande bestämmelserna om adoption finns i 4 kap.
föräldrabalken (FB). För adoption krävs domstols tillstånd.
Domstolen får ge sitt tillstånd endast om adoptionen är
till fördel för barnet samt om sökanden har uppfostrat
barnet eller vill uppfostra det eller om det annars med
hänsyn till det personliga förhållandet mellan sökanden
och den som skall adopteras finns särskild anledning till
adoptionen. När det gäller vuxenadoption är det företrädesvis
det sistnämnda ledet i bestämmelsen som är tillämpbart.
För att tillstånd skall ges, fordras normalt att det är
fråga om ett förhållande av väsentligen samma innehåll
som det som finns mellan föräldrar och barn. Under vissa
förhållanden gäller ett adoptionsbeslut som meddelats
utomlands automatiskt i Sverige. Statens nämnd för
internationella adoptionsfrågor (NIA) kan i andra fall
bestämma, att ett utomlands meddelat beslut skall gälla
här i landet.
I utlänningslagen (1989:529) finns bestämmelser om i
vilka fall uppehållstillstånd får beviljas en utlänning
som är anhörig till en person som bor i Sverige eller
som har beviljats uppehållstillstånd för bosättning här.
Ett sådant tillstånd får bl.a. ges till make, maka eller
sambo, till barn under 18 år under förutsättning att
barnet är eller har varit hemmavarande barn till någon
som är bosatt i Sverige eller som har beviljats
uppehållstillstånd här samt till andra nära anhöriga
som levt i hushållsgemenskap med den i Sverige boende
personen. Vidare kan uppehållstillstånd ges till en
utlänning som har särskild anknytning till Sverige.
Regeringen har under år 1997 använt den sistnämnda
grunden för att i ett enskilt utlänningsärende bevilja
uppehållstillstånd till en person som adopterats i vuxen
ålder. Bestämmelsen tillämpas också i ärenden om
uppehållstillstånd där den som adopterats är under 18 år.
Utredningsuppdraget
Utredaren skall ta ställning till vilken betydelse en
adoption av en vuxen person bör ha vid bedömningen av
ett ärende om uppehållstillstånd för den adopterade och
även ta ställning till hur de administrativa frågorna
kring detta skall lösas.
Frågan om vilken betydelse ett beslut om s.k. vuxenadoption
bör ha vid bedömningen av ett ärende om uppehållstillstånd
för den adopterade är komplicerad. Att t.ex. ändra
ordningen så att en utlänning som adopterats i vuxen
ålder alltid skulle ha rätt till uppehållstillstånd
kan få till följd att den adopterade behandlas gynnsammare
än t.ex. invandrares vuxna barn. I bilden måste också
vägas in att domstolen som avgör adoptionsärendet har
att utgå från helt andra bevekelsegrunder än Invandrarverket,
som har till uppgift att se till att den lagstiftning
som ligger till grund för den svenska ordningen med
reglerad invandring tillämpas på ett konsekvent sätt.
Inte heller kan det komma i fråga att neka tillstånd
till en vuxenadoption enbart på den grunden att den
adopterade inte kommer att beviljas uppehållstillstånd
i Sverige. Det är inte alltid den adopterade har för
avsikt att bosätta sig här.
Likartade problem finns när det gäller adoptionsbarn
under 18 år. Även denna fråga skall utredaren ta sig an.
Utredaren skall kartlägga omfattningen och arten av de
konflikter som kan uppkomma mellan adoptionsreglerna
och utlänningslagstiftningen och bedöma om det finns
anledning att vidta några åtgärder. I första hand skall
utredaren ta reda på om det är möjligt att komma till
rätta med problemen genom en förbättrad kommunikation
mellan berörda myndigheter eller genom förbättrad
information till parterna om innehållet i lagstiftningen.
Förslag till de författningsändringar som anses nödvändiga
skall därvid läggas fram.
Utredarens ställningstaganden bör innefatta såväl
adoptionsbeslut som meddelats i Sverige som utländska
adoptionsbeslut som gäller eller förklarats gälla här
i landet.
För utredaren gäller kommittéförordningen (1998:1474).
Redovisning av uppdraget
Uppdraget skall redovisas senast den 31 mars 2000.