Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av bestämmelserna inom fordonsområdet m.m., Dir. 1999:66
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 1999-08-26
Dir. 1999:66
Beslut vid regeringssammanträde den 26 augusti 1999.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att göra en
översyn av gällande bestämmelser inom fordonsområdet och
utarbeta förslag till den reglering som bedöms nödvändig.
Huvudsyftet är att förenkla, modernisera och effektivisera
regelsystemet.
Utredaren skall också överväga hur behandlingen av
personuppgifter i Vägverkets databas över vägtrafikolyckor
för bl.a. statistikändamål bör författningsregleras.
Gällande bestämmelser m.m.
Nationella bestämmelser
De grundläggande bestämmelserna om fordons beskaffenhet
och utrustning finns i fordonskungörelsen (1972:595). I
den kungörelsen finns även bestämmelser om hur kontrollen
skall ske av att fordonen uppfyller dessa krav. För vissa
fordon finns i stället motsvarande bestämmelser i
terrängtrafikkungörelsen (1972:594).
De närmare föreskrifterna om såväl fordonens utrustning
och beskaffenhet som kontrollen härav har meddelats huvudsakligen
av Vägverket. Föreskrifterna i Vägverkets författningssamling
(VVFS) är mycket omfattande.
EG-rättsakter
I syfte att harmonisera fordonsområdet har det utarbetats
ett flertal EG-rättsakter som rör typgodkännande av fordon,
s.k. helfordonsgodkännanden. Dessa rättsakter innehåller
bestämmelser om berörda fordons beskaffenhet och utrustning.
För närvarande finns det EG-direktiv om helfordonsgodkännande
i fråga om följande fordonstyper:
- personbilar genom rådets direktiv 70/156/EEG av den 6
februari 1970 om tillnärmning av medlemsstaternas lagstiftning
om typgodkännande av motorfordon och släpvagnar till dessa
(EGT L 42, 23.2.1970, s. 1, Celex 370L0156),
- skogs- och jordbrukstraktorer genom rådets direktiv
74/150/EEG av den 4 mars 1974 om tillnärmning av
medlemsstaternas lagstiftning om typgodkännande av jordbruks-
eller skogsbrukstraktorer med hjul (EGT L 84, 28.3.1974,
s. 10, Celex 374L0150), samt
- motorcyklar och mopeder genom rådets direktiv 92/61/EEG av
den 30 juni 1992 om typgodkännande av två- och trehjuliga
motorfordon (EGT L 225, 10.8.1992, s. 72, Celex 392L0061).
Dessa direktiv är s.k. ramdirektiv som anger de grundläggande
bestämmelserna för typgodkännande. Vart och ett av direktiven
kompletteras av ett flertal särdirektiv, som innehåller de
tekniska kraven för olika fordonsdelar och egenskaper hos
fordonen. Särdirektiven är mycket detaljerade och ändras
ofta i takt med den tekniska utvecklingen.
Direktiven har i svensk lagstiftning genomförts huvudsakligen
genom Vägverkets föreskrifter. De särdirektiv som behandlar
avgasemissioner har dock genomförts genom Naturvårdsverkets
föreskrifter (NVFS).
Även när det gäller de fordonsslag för vilka det fortfarande
saknas direktiv om helfordonsgodkännande finns vissa EG-rättsliga
bestämmelser. Det finns dessutom EG-rättsliga bestämmelser om
kontroll av fordon.
Behovet av en utredning
Fordonsområdet
Det nuvarande svenska regelsystemet inom fordonsområdet är i
stora delar utformat i början av 1970-talet. De grundläggande
författningarna - fordonskungörelsen och terrängtrafikkungörelsen
- trädde båda i kraft den 1 maj 1973. Regelsystemet har med
tiden blivit tämligen svåröverskådligt. En starkt bidragande
orsak till detta är att det har visat sig vara tämligen
komplicerat att författningstekniskt genomföra EG:s rättsakter
om fordon i det svenska författningssystemet. Dessutom stämmer
dagens svenska regelverk i vissa delar mindre väl överens
med EG-reglerna. Som exempel kan nämnas definitionerna av
de olika fordonstyperna.
En översyn av författningarna inom fordonsområdet är således
angelägen. Grundläggande krav på en sådan författningsreglering
är dels att den stämmer överens med EG:s nuvarande regelverk,
dels att den möjliggör ett enkelt genomförande av framtida
EG-direktiv utan att regelverket blir svårtillgängligt.
Ytterligare en omständighet som bidrar till att dagens regelverk
framstår som svåröverskådligt är uppdelningen av bestämmelserna
mellan å ena sidan fordons- och terrängtrafikkungörelserna och
å andra sidan myndighetsföreskrifter. Det är naturligt att de
mycket detaljerade tekniska bestämmelserna meddelas på myndighetsnivå.
Detta får emellertid inte leda till att regelverket i sin helhet
blir svårt att överblicka. Uppdelningen bör därför renodlas.
EG-direktivens uppdelning i ramdirektiv och särdirektiv skulle
här kunna vara en förebild.
En sammanhållen och moderniserad författningsreglering bör
leda till att reglerna blir enklare och mer enhetliga och
därmed att författningsområdet blir mer överskådligt. Detta
torde i sin tur kunna bidra till att resurser frigörs för
kontroll och tillsyn inom området.
Behandling av personuppgifter i samband med vägtrafikolyckor
Sedan år 1994 behandlar Vägverket bl.a. för statistikändamål
uppgifter om samtliga polisrapporterade vägtrafikolyckor i
en särskild databas, Vägverkets databas över vägtrafikolyckor
(vägtrafikolycksdatabasen). Polismyndigheterna är enligt
kungörelsen (1965:561) om statistiska uppgifter angående
vägtrafikolyckor skyldiga att lämna uppgifter om samtliga
vägtrafikolyckor som har inträffat inom respektive distrikt.
Härigenom förses Vägverket med uppgifter.
Statens institut för kommunikationsanalys (SIKA) ansvarar
för den officiella statistiken inom området Transporter
och Kommunikationer som bl.a. omfattar vägtrafikolyckor.
Vägverket förser SIKA med uppgifter om polisrapporterade
vägtrafikolyckor ur vägtrafikolycksdatabasen enligt ett
avtal mellan myndigheterna. För att kunna leverera uppgifter
som är användbara för SIKA behandlar Vägverket utöver
personuppgifterna i vägtrafikolycksdatabasen även andra
personuppgifter med stöd av tillstånd från Datainspektionen.
Endast vissa delar av behandlingen av personuppgifter med
anknytning till vägtrafikolyckor är författningsreglerade.
Bestämmelser saknas bl.a. om utlämnande av uppgifter om
olyckor till den statistikansvariga myndigheten SIKA. Det
nuvarande systemet bygger huvudsakligen på avtal samt
tillstånd från Datainspektionen. Dessa tillstånd gäller
enligt övergångsbestämmelserna till personuppgiftslagen
(1998:204) t.o.m. den 30 september 1999. Därefter kommer
personuppgiftslagen att gälla för behandlingen. Det kan
finnas ett behov av att göra avvikelser från den regleringen.
Det är mot den angivna bakgrunden angeläget att författningsreglera
behandlingen av personuppgifter i samband med registreringen
av vägtrafikolyckor.
Uppdraget
Fordonslagstiftningen
En särskild utredare tillkallas för att göra en översyn
av bestämmelserna inom fordonsområdet.
Huvudsyftet med översynen är att förenkla, modernisera
och effektivisera regelsystemet.
Utredaren skall särskilt analysera hur regelsystemet kan
utformas på ett bättre sätt än i dag för att stämma överens
med det gällande EG-rättsliga regelverket. Samtidigt måste
framtida EG-rättsliga harmoniseringar på ett smidigt sätt
kunna genomföras i svensk rätt. Vidare skall utredaren
analysera i vilken författningsform bestämmelserna skall
meddelas. Uppdelningen mellan olika typer av författningar
skall göras så att den blir renodlad och tydlig samt bidrar
till det grundläggande kravet på regelverkets överskådlighet.
Som ett led i sitt regelförenklingsarbete har regeringen
beslutat att i trafikförordningen (1998:1276) föra samman
de bestämmelser i terrängtrafikkungörelsen som innehåller
trafikregler med de trafikregler som gäller på väg. Det
innebär att terrängtrafikkungörelsen fr.o.m. den 1 oktober
1999 endast innehåller bestämmelser om terrängfordons
beskaffenhet och utrustning samt kontroll av sådana fordon.
Utredaren skall därför överväga en reglering som innebär
att de grundläggande bestämmelserna om samtliga typer
av fordon samlas i en författning.
Utredaren skall vidare analysera hur de gällande
myndighetsföreskrifterna på fordonsområdet är strukturerade
samt föreslå en ändrad struktur om det behövs för att göra
regelverket mer överskådligt.
Det står utredaren fritt att även i övrigt lämna förslag
till förändrade regler.
Utredaren bör samråda med Utredningen om bilavgaslagstiftningen
(M 1998:08). Som ett underlag för sina överväganden bör
utredaren vidare undersöka de berörda regelsystemen i några
av EU:s övriga medlemsländer.
Behandling av personuppgifter
Utredaren skall utarbeta ett förslag till hur behandlingen av
uppgifter i vägtrafikolycksdatabasen bör författningsregleras.
Detta inkluderar hur utlämnandet av personuppgifter om trafikolyckor
för den officiella statistiken bör författningsregleras.
Författningsregleringen bör anpassas till personuppgiftslagen.
Utredaren bör i denna del av uppdraget samråda med Statistikregelgruppen
inom Justitiedepartementet.
Redovisning av uppdraget
Utredaren skall redovisa sitt arbete senast den 31 december 2000.