Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Delegation för stöd till vissa kommuner och landsting med svårigheter att klara balanskravet, Dir. 1999:65
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1999-08-19
Dir. 1999:65
Beslut vid regeringssammanträde den 19 augusti 1999.
Sammanfattning av uppdraget
En kommuns eller ett landstings svårigheter att nå balans i ekonomin kan
bero på flera olika yttre strukturella faktorer. Regeringen gör bedömningen
att det finns ett antal kommuner och landsting där särskilda åtgärder
behöver vidtas för att kravet på ekonomisk balans skall uppnås. En särskild
delegation tillkallas därför för att inför regeringens beslut bereda ärenden
om ett eventuellt ekonomiskt stöd skall ges till vissa kommuner och
landsting för åtgärder i syfte att nå ekonomisk balans, och att därvid
överlägga med berörda kommuner och landsting om vilka åtgärder de bör
vidta. Ett förslag till överenskommelse om villkoren för stödet skall
upprättas i samarbete med kommunen respektive landstinget. Delegationen
skall endast bereda ärenden som överlämnas av regeringen.
Bakgrund
Krav på ekonomisk balans för kommuner och landsting
I propositionen Den kommunala redovisningen (prop. 1996/97:52) föreslog
regeringen att ett lagreglerat krav på ekonomisk balans skulle införas för
kommuner från år 1999 och för landsting från år 2000. Balanskravet föreslogs
gälla även kommunalförbund. I 1997 års ekonomiska vårproposition (prop.
1996/97:150) föreslogs en ändrad tidpunkt för införandet av balanskravet så
att det skall tillämpas lika för kommuner, landsting och kommunalförbund
första gången för räkenskapsåret 2000.
Balanskravet innebär att budgeten varje år skall upprättas så att intäkterna
överstiger kostnaderna. Ett eventuellt negativt resultat vid räkenskapsårets
slut skall återställas inom två år. I propositionen om den kommunala
redovisningen angavs också vilka förutsättningar i övrigt som skall gälla
för balanskravet. I praktiken innebär detta ett förtydligande av vad som
redan gällt. I förarbetena till 1991 års kommunallag sägs uttryckligen att
det "sett över någon tid av inte alltför lång varaktighet måste vara balans
mellan kommunernas och landstingens inkomster och utgifter" samt att en
konsekvent underbalansering av budgetarna inte kan anses förenlig med god
ekonomisk hushållning (prop. 1990/91:117 s. 211).
Balanskravet skall ses som ett instrument för att förhindra en fortlöpande
urgröpning av kommunernas och landstingens ekonomi. Det skall ge
grundförutsättningar för en långsiktig stabil finansiell utveckling. Den
bakomliggande tanken är att skapa garantier för att varje generation bär
kostnaderna för den service som generationen själv beslutat om och själv
konsumerar. Det skall också skapa förtroende hos t.ex. kreditgivare och
leverantörer för kommunernas och landstingens förmåga att fullgöra sina
ekonomiska åtaganden.
Riksdagen antog regeringens förslag med vissa lagtekniska justeringar (bet.
1996/97:FiU15, rskr. 1996/97:281). Ändringarna i kommunallagen trädde i
kraft den 1 januari 1998 (SFS 1997:615). De nya reglerna om balanskravet
skall tillämpas senast avseende räkenskapsåret 2000. Balanskravet knyts i
huvudsak till resultaträkningen. Skälet är att möjliggöra enkla och
ändamålsenliga restriktioner. Vissa restriktioner framgår av propositionen
Den kommunala redovisningen. Lagen om kommunal redovisning (SFS 1997:614)
med bestämmelser om bl.a. resultaträkningen behandlades i samma proposition.
Förutsättningar för enskilda kommuner och landsting att uppnå balanskravet
I 1999 års ekonomiska vårproposition presenterades resultatet av en
enkätundersökning i kommuner och landsting som genomförts av Statistiska
centralbyrån, på uppdrag av Finansdepartementet, i december 1998.
Undersökningen bygger på kommunernas och landstingens beslut om budget för
år 1999 och på de ekonomiska planer som samtidigt togs fram för åren 2000
och 2001. Enligt enkätsvaren räknar 80 procent av de 225 kommuner som svarat
med att uppnå ett positivt resultat för år 2000. Bland landstingen, av vilka
samtliga har besvarat enkäten, är det 12 av 20 som räknar med att uppnå ett
positivt resultat år 2000.
En analys av svaren i SCB:s enkät visar på svårigheterna att få en tydlig
bild av dels kommunernas och landstingens förutsättningar, dels deras
ambitioner att klara balanskravet. Några av de kommuner som svarat, och som
enligt nuvarande planer uppvisar ett negativt resultat år 2000, skulle genom
mindre besparingar klara balanskravet. En del av de kommuner som uppger
att de inte klarar balanskravet planerar trots detta för realt sett ökade
verksamhetskostnader jämfört med år 1998. Ett antal kommuner kommer, med
utgångspunkt från deras resultat för år 1998, att behöva genomföra betydande
åtgärder för att uppnå ett positivt resultat år 2000. Dessa kommuner
återfinns i lika stor utsträckning bland dem som enligt sina planer kommer
att uppnå balanskravet som bland dem som uppger att de inte kommer att
klara kravet. Sammanfattningsvis finns det enligt enkätsvaren stora
skillnader både i förutsättningarna för och ambitionerna att uppnå kravet på
ekonomisk balans.
De kommuner som har problem till följd av stora åtaganden för boendet kan
under vissa förutsättningar få hjälp genom Bostadsdelegationen som har
inrättats för att tillfälligtvis hantera det särskilda stöd som lämnas
enligt förordningen (1998:666) om statligt stöd för vissa kommunala
åtaganden för boendet (prop. 1997/98:119, bet. 1997/98BoU:10, rskr.
1997/98:306). Stöd lämnas endast i den omfattning som behövs för att
kommunen skall kunna fullgöra sina ekonomiska förpliktelser.
En kommuns eller ett landstings ekonomiska svårigheter beror ofta på olika
yttre strukturella faktorer. En svag ekonomisk tillväxt i regionen, negativ
befolkningsutveckling, obalanser i åldersstrukturen samt behov av
infrastrukturinvesteringar är exempel på faktorer som kan försvåra
anpassningen av verksamheten till de ekonomiska ramarna. En kommun eller
ett landsting som utsätts för kraftiga strukturella förändringar kan få
svårt att nå balans i ekonomin.
Regeringen bedömer att det kan finnas 40-50 kommuner och ett antal landsting
som har problem i första hand till följd av sådana strukturella faktorer som
nämnts, och där särskilda åtgärder behöver vidtas för att kravet på
ekonomisk balans skall kunna uppnås. Det kan vara fråga om olika typer av
rekonstruktiva åtgärder, exempelvis omstrukturering i form av
kompetensutveckling och liknande. I vissa fall kan kommunen eller
landstinget behöva ekonomiskt stöd för att genomföra åtgärder med en annan
inriktning än vad som gäller för det tillfälliga stöd som i dag kan lämnas
till kommuner med bostadsåtaganden. Medel för bidrag till särskilda
insatser i vissa kommuner och landsting har av riksdagen ställts till
regeringens förfogande för att även i sådana fall kunna bistå kommuner och
landsting som befinner sig i en särskilt svår ekonomisk situation. För att
föra en dialog med de berörda kommunerna och landstingen om vilka åtgärder
de kan vidta bör nu en särskild delegation tillkallas.
Uppdraget
En särskild delegation tillkallas för att inför regeringens beslut bereda
ärenden om huruvida ett ekonomiskt stöd skall ges till vissa kommuner och
landsting för åtgärder i syfte att nå ekonomisk balans, och att därvid
överlägga med berörda kommuner och landsting om vilka åtgärder de bör
vidta. Delegationen skall endast bereda ärenden som överlämnas till den
efter särskilda beslut av regeringen.
För att regeringen skall kunna få en helhetsbild över de aktuella
kommunernas eller landstingens ekonomiska situation behöver ansökningar om
stöd ha kommit in till regeringen senast den 1 november 1999.
Delegationen skall göra en grundlig analys av de enskilda kommunernas och
landstingens ekonomiska situation och föra en aktiv dialog med dem om vilka
åtgärder som bör vidtas och vilka krav som måste ställas för att stöd skall
bli aktuellt. Vid sidan av direkta bidrag skall även andra former för ett
eventuellt stöd övervägas. Delegationen skall bedöma vilka åtgärder och
former för stöd som är mest lämpade med hänsyn till kommunens respektive
landstingets förutsättningar. I detta sammanhang skall särskilt
kostnadssidan i ekonomin analyseras och jämförelser göras med andra kommuner
eller landsting när möjliga åtgärder diskuteras. Kommunen eller landstinget
måste vidta åtgärder i syfte att effektivisera och rationalisera
verksamheten innan ett stöd kan lämnas. Det åligger därvid kommunen eller
landstinget att aktivt arbeta för att ta fram förslag till lämpliga
åtgärder, och att bistå delegationen med de underlag som kan behövas för
delegationens bedömningar. Delegationen bör också bistå kommunen eller
landstinget i arbetet med att finna långsiktigt hållbara lösningar.
Förslag om ekonomiskt stöd skall lämnas till regeringen endast för kommuner
och landsting som befinner sig i en särskilt svår ekonomisk situation och
som till följd av strukturella faktorer har problem att nå balans. Stödet
skall lämnas på sådana villkor att statens kostnader minimeras. Behovet av
ekonomiskt stöd skall prövas av delegationen dels mot kommunens eller
landstingets egna ekonomiska förutsättningar, dels mot de aktuella
åtgärdernas kostnad och ekonomiska effekt. Delegationens förslag som
innefattar stöd i form av bidrag till den enskilda kommunen eller det
enskilda landstinget måste baseras på de ekonomiska ramar regeringen
förfogar över för detta ändamål samt den totala ekonomiska situationen för
samtliga sökande kommuner och landsting.
Delegationen bör sträva efter att tillsammans med Bostadsdelegationen
utveckla ett likartat synsätt på dels de kommunal-ekonomiska bedömningarna,
dels hur de strukturella faktorernas inverkan på en kommuns framtida
ekonomiska utveckling skall bedömas.
I de ärenden där delegationen bedömer att ekonomiskt stöd bör komma i fråga
skall delegationen i samarbete med kommunen respektive landstinget upprätta
ett förslag till överenskommelse om villkoren för stödet. Villkoren skall
ange hur en rekonstruktion av ekonomin skall göras och i övrigt vilka
åtgärder som skall vidtas i syfte att nå ekonomisk balans. Förslaget till
överenskommelse skall också ange hur överenskommelsen skall följas upp.
Förslaget kommer sedan att ligga till grund för regeringens beslut. En
förutsättning för regeringens beslut om stöd skall beviljas är att förslaget
till överenskommelse har godkänts av kommunfullmäktige eller
landstingsfullmäktige.
Redovisning av uppdraget
Uppdraget skall redovisas löpande till regeringen och vara avslutat senast
den 1 juli år 2000.