Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Principer för en bättre helhetssyn vid planeringen för civilt försvar och beredskapen mot svåra påfrestningar på samhället i fred
, Dir. 1999:63
Departement: Försvarsdepartementet
Beslut: 1999-06-23
Dir. 1999:63
Beslut vid regeringssammanträde den 23 juni 1999.
Sammanfattning av uppdraget
Formerna för att på ett effektivt och rationellt sätt kunna
möta ett bredare spektrum av hot och risker måste utvecklas.
En särskild utredare skall analysera och lämna förslag till
principer för att åstadkomma en förbättrad helhetssyn när
det gäller planeringen för civilt försvar och beredskapen
mot svåra påfrestningar på samhället i fred.
I uppdraget ingår att ta ställning till om nuvarande
funktionsindelning, myndighetsuppgifter och samordningssystem
behöver ändras.
Inledning
Riksdagens beslut år 1995 och 1996 om säkerhets- och
försvarspolitiken innebar en utvidgad syn på samhällets
hantering av hot och risker. Det framhölls i besluten att
samhällets resurser för dessa ändamål skall användas
så effektivt som möjligt och att hanteringen av skilda
hot och risker därför skall präglas av en helhetssyn.
Resurser som avdelats för mer traditionella säkerhetspolitiska
hotsituationer skall nu kunna utnyttjas för att komplettera
samhällets resurser i övrigt för att hantera hot, risker
och svåra påfrestningar.
Totalförsvarsresurserna skall mot bakgrund av detta
utformas så att de även kan användas vid internationella
fredsfrämjande och humanitära insatser och för att stärka
samhällets förmåga att förebygga och hantera svåra påfrestningar
på samhället i fred.
Mot bakgrund av det vidgade säkerhetsbegreppet beslutade
vidare riksdagen våren 1997 om den ambition som skall
gälla för beredskapen mot svåra påfrestningar på samhället
i fred.
Det vidgade säkerhetsbegreppet, som inkluderar icke-militära
hot och risker, medför att det är svårt att i dag dra en
skarp gräns mellan vad som i traditionell mening är
säkerhetspolitiska hot och vad som är risker i fredssamhället.
Nuvarande planering inom civilt försvar och när det gäller
beredskapen mot svåra påfrestningar på samhället i fred.
Civilt försvar
Totalförsvar är, enligt lagen (1992:1403) om totalförsvar
och höjd beredskap, den verksamhet som behövs för att
förbereda Sverige för krig. Under högsta beredskap är
totalförsvaret all samhällsverksamhet som då skall bedrivas.
Totalförsvaret består av militär verksamhet (militärt försvar)
och av civil verksamhet (civilt försvar). Civilt försvar är
således inte en organisation utan en verksamhet som flera
aktörer genomför. Det civila försvarets förmåga grundas
främst på samhällets inneboende stabilitet och flexibilitet
inför skilda slag av störningar. Denna basförmåga kompletteras
genom planeringen för det civila försvaret med de särskilda
beredskapsåtgärder som vidtas med utgångspunkt i krav som
ställs vid i första hand ett väpnat angrepp. I krig utgör
det omställda fredstida samhället civilt försvar.
En viktig grund för planeringen inom det civila försvaret
är den s.k. ansvarsprincipen som innebär att den som har
ansvar för en verksamhet i fred även skall ha det i krig.
Med utgångspunkt i ansvarsprincipen har statsmakterna sedan
mitten av 1980-talet för planeringsändamål delat in samhället
i funktioner. Funktionerna, som för närvarande är 18 till
antalet, är samhällsektorer som i krig är av särskild
betydelse för totalförsvaret. För varje funktion finns
en funktionsansvarig myndighet som har till uppgift att
samordna planeringen inom funktionen. Ett antal myndigheter
har uppgifter i en eller flera funktioner enligt vad
som framgår av beredskapsförordningen (1993:242).
Överstyrelsen för civil beredskap har till främsta uppgift
att leda och samordna det civila försvarets beredskapsförberedelser
vid de funktionsansvariga respektive områdesansvariga
myndigheterna. Inom Regeringskansliet har Försvarsdepartementet
ett samordnande ansvar för totalförsvarsfrågor.
Sedan 1987 års försvarsbeslut används en s.k. ekonomisk
planeringsram som ett styr- och avvägningsinstrument. Den
ekonomiska planeringsramen, som för närvarande uppgår till
ca 2,4 miljarder kronor per år, omfattar främst investeringar
för beredskapsändamål som bedöms så viktiga att de skall
finansieras med särskilda medel över statsbudgeten. I
nuläget ingår 10 av de 18 funktionerna i den ekonomiska
ramen. Övriga beredskapsåtgärder, främst planering,
finansieras inom ramen för de ordinarie myndighetsanslagen.
De skilda verksamheterna inom det civila försvaret är
i flera fall starkt inbördes beroende. De har också i
olika grad ett samband med det militära försvaret.
Beroendeförhållandena mellan verksamheterna för det
civila försvaret medför att det inte är meningsfullt
att ta ställning till inriktningen av de olika
verksamheterna var för sig. Mot bakgrund av detta angav
regeringen i 1996 års försvarsbeslut (prop. 1996/97:4)
att en samlad bedömning även fortsättningsvis måste
göras och att den ekonomiska planeringsramen skall
användas vid avvägningen av vilka resurser som skall
satsas på skilda ändamål. Regeringen angav vidare
att planeringsramens betydelse som avvägningsinstrument
kan utvecklas.
Enligt försvarsbeslutet bör vidare planeringsramen
för det civila försvaret ha ett sådant innehåll och
en sådan struktur att avvägningar skall kunna möjliggöras
mellan det civila försvarets huvuduppgifter, mellan
olika funktioner samt mellan skilda behov inom funktionerna.
Ramen bör därför bl.a. omfatta så stor del som möjligt
av de totala resurser som står till förfogande för civilt
försvar. Ramen bör vidare endast omfatta resurser som
är avsedda för beredskapsändamål.
Allt civilt försvar är starkt beroende av i vilken
utsträckning det fredstida samhället har en inbyggd
uthållighet och förmåga till omställning. Ett sårbart
samhälle kräver mer långtgående och omfattande
beredskapsförberedelser än ett samhälle som präglas
av robusthet och flexibilitet.
De senaste årens samhällsutveckling har inneburit
en ökad användning och därmed även beroende av sårbara
tekniska infrastruktursystem såsom elförsörjning,
telekommunikationer och informationsförsörjning.
Beroendeförhållanderna gör att svåra störningar på
ett område snabbt kan medföra allvarliga konsekvenser
för samhällets funktionsförmåga. Nämnda områden kan
därmed även i stor utsträckning bedömas vara gränssättande
för det civila försvarets och därmed totalförsvarets
förmåga.
I proposition Förändrad omvärld - omdanat försvar
(1998/99:74) redovisar regeringen även sin syn på
utvecklingen av informationsteknik och dess påverkan
på samhällets sårbarhet. Mängden information ökar
i samhället och information i olika former kan
förmedlas snabbare och till en allt större grupp
mottagare. Samtidigt som systemen utvecklas och
förbättras blir de allt mer sammansatta. Beroendet
av IT-system gör att många vitala samhällsfunktioner
har svårigheter att lösa sina uppgifter om datasystem
slås ut.
Det finns i många fall både förmåga och vilja att
på illegal väg få tillgång till informationssystem
för att därmed kunna förvränga eller förstöra viktig
information. Detta kan vara en del i en krigsaktivitet
men det kan också vara ett medel som utnyttjas av
grupper eller enskilda aktörer i annat syfte.
Informationskrigföring bedöms potentiellt vara en
viktig metod för att försöka påverka ett lands
lednings- och informationssystem.
Mot bakgrund av det vidgade säkerhetsbegreppet
anges i 1996 års försvarsbeslut att totalförsvarets
resurser skall utformas för att även kunna användas
vid internationella fredsfrämjande och humanitära
insatser och för att kunna stärka samhällets förmåga
att förebygga och hantera svåra påfrestningar på
samhället i fred. Med totalförsvarsresurser avses
alla de resurser som finns inom totalförsvarsverksamheten.
Det kan vara fråga om både materiel och personal.
Investeringar som görs i infrastruktursystem som
elförsörjning och telekommunikationer är av särskilt
stor betydelse för beredskapen mot svåra fredstida
påfrestningar. Likaså har den utbildnings- och
övningsverksamhet som bedrivs för det civila försvaret
allmänt positiva effekter för beredskapen mot
svåra fredstida påfrestningar.
I de s.k. operativa anvisningar som regeringen
beslutade om i december 1996 förtydligas användningen
av det civila försvaret genom att kravet på
beredskapsförmåga relateras till olika tidsperspektiv.
Det civila försvarets skall ha en omedelbar förmåga
att stödja samhället vid en svår fredstida påfrestning
och vid ett begränsat väpnat angrepp i nuvarande
omvärldsläge. Vidare skall en förmåga finnas att
bidra till internationella insatser. Efter en period
av anpassning skall samhället ha en förmågan att
möta ett väpnat angrepp.
Regeringen har i proposition Förändrad omvärld -
omdanat försvar (prop.1998/99:74) redovisat en
bedömning av den säkerhetspolitiska utvecklingen
sedan år 1996 och redogjort för vilka konsekvenser
utvecklingen haft för totalförsvarets beredskap,
omfattning, utveckling och förnyelse.
Av propositionen framgår att regeringen inte anser
att det finns någon risk för invasion syftande till
ockupation av Sverige under den närmaste tioårsperioden,
förutsatt att Sverige har en grundläggande förmåga till
försvar.
Vad avser förmågan till anpassning anger regeringen
i prop. 1998/99:74 att det civila försvaret på kort
sikt (enstaka år) skall kunna utveckla en sådan
förmåga hos viktiga samhällsfunktioner att samhället
kan motstå mer omfattande insatser av fjärrstridsmedel
och begränsade luftrörliga insatsstyrkor. Det civila
försvaret skall kunna bidra till den samlade förmågan
att på medellång sikt (inom fem år) kunna möta ett
väpnat angrepp som innebär mer omfattande militära
operationer och att på lång sikt (mer än tio år)
kunna möta flera olika typer av väpnade angrepp.
Överstyrelsen för civil beredskap har på regeringens
uppdrag den 19 maj 1999 redovisat förslag till
utformning av ledningsstrukturen för övergripande
områdesledning (geografisk) inom det civila försvaret.
Utgångspunkt för redovisningen är en reduktion till
en regional ledningsnivå. Av Överstyrelsens rapport
framgår vilka av civilbefälhavarnas nuvarande uppgifter
som behöver lösas även fortsättningsvis och hur dessa
bör fördelas på central nivå respektive länsnivå.
Redovisat förslag är ett första steg i utformningen
av en ny ledningsstruktur för det civila försvaret.
Beredskapen mot svåra påfrestningar på samhället i fred
Mot bakgrund av bl.a. det vidgade säkerhetsbegreppet
beslutade riksdagen våren 1997 om en ambition för
beredskapen mot svåra fredstida påfrestningar.
Enligt propositionen är det för följande områden
särskilt viktigt med en god beredskap.
* Nedfall av radioaktiva ämnen
* Svåra störningar i viktiga infrastruktursystem
- Elförsörjning
- Telekommuniktioner
- Hälso- och sjukvårdens el- och vattenförsörjning
- Försörjning med vatten
- Radio och TV
* Översvämningar och dammbrott
* Massflykt av asyl- och hjälpsökande till Sverige
* Allvarlig smitta
* Terrorism
* Kemikalieolyckor och utsläpp av farliga ämnen
till sjöss m.m.
* Säkerhet i samhällsviktiga datasystem
Regeringen har i skrivelse till riksdagen i december
1998 (skr. 1998/99:33) anmält att området Hälso-
och sjukvårdens el- och vattenförsörjning bör utgå
och att Säkerhet i samhällsviktiga datasystem i
fortsättningen bör benämnas IT-säkerhet.
Regeringen har också i nämnda skrivelse redovisat
regeringens uppfattning om synen på begreppet
svåra påfrestningar på samhället i fred.
I skrivelsen finns en redogörelse för övervägandena
och förslagen i rapporten (Ds 1998:32) Skyldigheter
och befogenheter vid svåra påfrestningar på samhället
i fred. Enligt rapporten utgör en svår påfrestning
inte en enskild händelse i sig, exempelvis en olycka,
ett sabotage osv. utan är ett tillstånd som kan
uppstå när en eller flera händelser utvecklar sig
eller eskalerar till att omfatta flera delar av
samhället. Tillståndet är av en sådan omfattning
att det uppstår allvarliga störningar i viktiga
samhällsfunktioner eller att det hotar grundläggande
värden av olika slag i samhället och kräver att
insatser från flera olika myndigheter och organ
samordnas för att kunna hantera situationer och
därmed begränsa konsekvenserna.
Svåra påfrestningar kan enligt rapporten sägas
utgöra olika slag av extrema situationer med låg
sannolikhet som skiljer sig åt i sak. De områden
som anges i propositionen 1996/97:11 om beredskapen
mot svåra påfrestningar på samhället i fred är
exempel på inom vilka områden sådana situationer
kan uppstå. Exemplifieringen är givetvis inte
heltäckande men tillsammans täcker områdena ett
brett spektrum av möjliga händelser. Enligt
rapporten är det inte möjligt eller ens önskvärt
att, i generella termer, dra en skarp gräns
mellan vad som är en händelse som kan innebära
svåra påfrestningar på samhället i fred och vad
som inte är det. Eftersom samhället skall ha en
beredskap och förmåga att hantera alla typer av
händelser i fred är det sålunda inte heller
nödvändigt att definiera en sådan generell gräns.
Regeringen angav i skrivelsen att regeringen i
allt väsentligt inte hade något att invända mot
vad som redovisats i rapporten. Försvarsutskottet
delade regeringens bedömning (bet. 1998/99:FöU3).
Planeringen mot svåra påfrestningar är inte en
del av totalförsvarsplaneringen utan genomförs
inom ramen för berörda departements och myndigheters
reguljära planering. Enligt 1996 års totalförsvarsbeslut
skall emellertid, som ovan nämnts, totalförsvarsresurserna
kunna användas för att stödja samhället vid svåra
fredstida påfrestningar. Någon samordnande myndighet
för beredskap mot fredstida påfrestningar är inte
utsedd. Inom Regeringskansliet har Försvarsdepartementet
ett samordnande ansvar.
Beredskapen mot svåra påfrestningar på samhället
i fred kan karaktäriseras som ett system som syftar
till att kunna bedöma samhällets förmåga att förebygga
och hantera extrema fredstida situationer samt att
vid behov kunna vidta åtgärder för att förbättra
denna förmåga.
Planeringen i fråga om förebyggande åtgärder genomförs
av sektorsansvariga myndigheter medan förberedelser
för krishantering sker hos både sektorsansvariga
myndigheter och geografiskt områdesansvariga myndigheter.
För finansieringen av åtgärder mot svåra påfrestningar
på samhället i fred finns inte någon särskild ekonomisk
ram avsatt. Finansieringen av åtgärder sker inom
ramen för berörda myndigheters ordinarie förvaltningsanslag.
I utredningen Skyldigheter och befogenheter vid
svåra påfrestningar på samhället i fred (Ds 1998:32)
föreslås en sektorsvis genomgång av författningsregleringen
inom de områden som kan bli berörda vid en svår
påfrestning på samhället. Regeringen beslutade den
4 mars 1999 att berörda departement skall genomföra
sektorsvisa genomgångar av behovet av åtgärder och
en översyn av författningsreglering m.m. inom de
områden som kan bli berörda vid även en svår
påfrestning på samhället i fred.
Problemen med nuvarande planeringssystem
En central del i 1996 års totalförsvarsbeslut är
som ovan nämnts att en helhetssyn skall prägla
samhällets satsningar och åtgärder för att förebygga
och hantera hot och risker i såväl fred som krig.
Vidare angavs att det är väsentligt att de
samordningsvinster som bör följa av tillämpningen
av en helhetssyn verkligen uppnås.
Det civila försvarets förmåga vid ett väpnat angrepp
kan sägas utgöra summan av
- samhällets ständigt prövade förmåga vid och beredskap
mot fredstida normala störningar,
- samhällets sällan prövade förmåga vid och beredskap mot
fredstida allvarliga störningar eller svåra påfrestningar samt
- samhällets relativt omfattande kompletterande åtgärder
för de specifika krav som ett krig ställer.
På en skala av olika tänkbara hot mot samhället
kan förmågan att klara mer vardagliga olyckor och
störningar anses utgöra samhällets basförmåga. Denna
basförmåga kompletteras genom det civila försvarets
planering av åtgärder för den mest extrema situationen,
nämligen krig. Beredskapen mot mellanliggande
situationer, dvs. svåra påfrestningar på samhället
i fred, grundas på resurser "underifrån" genom basförmågan
mot normala störningar och på resurser "ovanifrån"
genom de kompletterande beredskapsåtgärderna för ett
krig. Endast inom vissa områden genomförs för
närvarande direkta åtgärder när det gäller beredskapen
mot svåra fredstida påfrestningar. Som exempel kan
nämnas kärnenergiområdet.
Att "genomföra internationella fredsfrämjande och
humanitära insatser" och "stärka samhällets samlade
förmåga att möta svåra nationella påfrestningar i
fred" är inte totalförsvarsverksamhet och verksamheten
skall därmed inte dimensioneras för fredstida påfrestningar.
Av 1996 års försvarsbeslut (prop. 1996/97:4 sid 79)
och av lagen (1992:1403) om totalförsvar och höjd
beredskap framgår dock att totalförsvarsresurserna
skall utformas så att de också kan användas för
dessa situationer.
Den åtgärdsmässiga gränsdragningen mellan svåra
fredstida påfrestningar och krig upplevs många gånger
som diffus. Som exempel kan nämnas el- och teleområdena.
Oavsett anledningen till avbrott krävs i stort sett
samma slag av åtgärder. Det är dessutom ofta samma
aktörer som planerar alla åtgärder för att hantera
alla händelser i hotskalan, dvs. från mindre olyckor
över svåra påfrestningar till väpnat angrepp.
I 1996 års försvarsbeslut anger regeringen även målen
för respektive funktion. I regleringsbrev till
myndigheterna anger regeringen sedan dels funktionsmålen
enligt försvarsbeslutet, dels verksamhetsmål som är en
nedbrytning av funktionsmålen. Av funktionsmålen
framgår att de resurser som skapas för det civila
försvaret skall kunna utnyttjas vid svåra påfrestningar
på samhället i fred och för internationella fredsfrämjande
och humanitära insatser. Verksamhetsmålen är dock
utformade utifrån målet för väpnat angrepp och krig
i vår omvärld.
Den civila verksamheten som genomförs inom ramen
för totalförsvaret är vissa kompletterande
beredskapsåtgärder som kan behövas i händelse av
krig. Utgångspunkten är emellertid samhällets
basförmåga. Denna basförmåga säkerställs bl.a.
genom att ansvariga sektorsmyndigheter, inom ramen
för sin normala ordinarie fredsverksamhet, genomför
vissa åtgärder.
Regeringen anger i regleringsbrev mål för beredskapen
mot svåra påfrestningar. Då en sektorsmyndighet i
flera fall även är funktionsmyndighet innebär detta
att myndigheten skall, med utgångspunkt i en
grundläggande förmåga mot vardagliga olyckor,
utforma resurser för att ha en god beredskap i
händelse av svåra påfrestningar på samhället i
fred men också vidta ytterligare åtgärder som
behövs för krigets specifika krav.
Myndigheten skall dock ta hänsyn till båda målen
och därmed göra avvägningar så att den totala
nyttan med resurserna blir så stor som möjligt.
De former för planering som nu tillämpas underlättar
inte detta och kan därmed leda till olämplig
allokering av resurser. Detta leder också till
risk för att samhället inte har en god förmåga
mot de mer mellanliggande hoten och riskerna,
dvs. svåra påfrestningar på samhället i fred.
I planeringen har helhetssynen ännu inte börjat
tillämpas i särskilt stor utsträckning. För att
finansiera beredskapsåtgärder för att motstå ett
krig finns som ovan nämnts särskilda medel avsatta
inom den civila ekonomiska planeringsramen
(utgiftsområde 6 Totalförsvar). De brister som
successivt kan visa sig inom området svåra
påfrestningar skall däremot avhjälpas genom att
åtgärder vidtas och finansieras av respektive
myndighets anslag inom andra utgiftsområden. Inom
varje samhällssektor kommer således åtgärderna att
avvägas mot åtgärder för andra mer normala fredstida
uppgifter men inte mot andra beredskapsåtgärder.
Åtgärder som vidtas för det civila försvaret med
avseende på krigets krav utformas endast i mycket
begränsad utsträckning utifrån den nytta åtgärden
kan ha vid svåra påfrestningar. De 2,4 miljarder
kronor som årligen satsas på det civila försvaret
kan i och för sig ge viktiga effekter på förmågan
vid svåra påfrestningar men det sker på ett indirekt
och osystematiskt sätt.
I beredskapsplaneringen används som tidigare nämnts
för närvarande begreppen sektorsansvarig respektive
funktionsansvarig myndighet. I flera fall sammanfaller
indelningen så att en myndighet har uppgifter inom
såväl en sektor som en funktion. Målen för verksamheterna
är ofta också likartade, nämligen att uppnå en allmän
förmåga att klara olika former av allvarliga störningar.
Uppdraget
Den särskilde utredaren skall ta fasta på vad som
sagts om svåra påfrestningar på samhället i fred i
regeringens skrivelse 1998/99:33.
Utredaren skall analysera och lämna förslag till
principer för att åstadkomma en förbättrad helhetssyn
när det gäller planeringen för civilt försvar och
beredskapen mot svåra påfrestningar på samhället i
fred. Följande frågeställningar bör beaktas:
- Hur bör planeringen utformas för civilt försvar
och för svåra påfrestningar på samhället i fred för
att samhället skall få bästa möjliga beredskapsförmåga?
Utredaren skall föreslå former för en systematisk
planering som tillgodoser samhällets behov av förmåga
när det gäller beredskapen mot svåra påfrestningar
på samhället i fred, civilt försvar och att kunna
bidra till internationella fredsfrämjande och humanitära
insatser. Planeringen skall också vara så utformad
att den inom varje område, dvs. funktion/sektor,
kan ses som ett sammanhängande system för olika
former av hot.
Med tillämpning av ansvarsprincipen skall beredskapen
byggas "underifrån", dvs. utgångspunkten skall
vara samhällets basförmåga och den reguljära
fredsverksamheten och att åtgärder sedan successivt
vidtas utefter hela hotskalan från svåra påfrestningar
till krig. Det skall även prövas om det finns
behov av att skilja på åtgärder vidtagna för krig
respektive för en svår påfrestning på samhället
i fred.
En utvecklad helhetssyn i planeringen av beredskapsåtgärder
kan innebära att behovet av att vidta åtgärder för
höjd beredskap förändras. Utredaren skall belysa
detta och därmed även ta hänsyn till den i prop.
1998/99:74 redovisade anpassningsfilosofin som
innebär att beredskapsåtgärder för krig kan ominriktas
och att åtgärder kan skjutas på framtiden.
- Vilken organisatorisk eller strukturell indelning
bör finnas?
Planeringen när det gäller beredskapen mot svåra
påfrestningar på samhället i fred sker inom ramen
för den reguljära verksamheten hos berörda
sektorsansvariga myndigheter.
Funktionsbegreppet som finns för det civila försvaret
har tillämpats sedan mitten av 1980-talet. Myndigheter
som har uppgifter när det gäller beredskapen mot
svåra påfrestningar på samhället i fred har ofta
även uppgifter inom någon av funktionerna för
civila försvaret.
Mot bakgrund av de utgångspunkter som redovisats
tidigare skall utredaren pröva om behovet av
funktionsindelning kvarstår eller om funktionsbegreppet
skall få en ny innebörd. Om funktionsbegreppet
skall bibehållas skall utredaren, mot bakgrund
av den förändrade hotbilden, även analysera om
det finns funktioner för det civila försvaret som
inte längre behövs men också om det finns behov
av nya funktioner. En analys skall även göras av
vilka myndigheter som bör ingå i funktionerna.
Utredaren skall, efter analys av nuvarande ansvars-
och rollfördelning, föreslå hur utformningen av
en tvärsektoriell samordning för IT-säkerhet och
skydd mot informationskrigföring bör utformas.
Utredaren skall beakta vad regeringen redovisat
i propositionen Förändrad omvärld - omdanat försvar
(prop. 1998/99:74).
- Vilka mål skall gälla för samhällets förmåga
under höjd beredskap och vid svåra påfrestningar
på samhället i fred ?
I 1996 års försvarsbeslut fastställde riksdagen
uppgifter för det civila försvaret och mål för
varje funktion.
Med utgångspunkt i riksdagens beslut år 1997
om beredskapen i samhället i fred har regeringen
i regleringsbrev för berörda myndigheter fastställt
mål för olika slag av påfrestningar.
Utifrån den organisatoriska strukturella indelningen
som utredaren föreslår skall även förslag till
övergripande målformuleringar lämnas.
- Hur bör finansieringssystemet utformas?
Planeringen för civilt försvar och för beredskapen
mot svåra påfrestningar på samhället i fred
skall tillgodose kravet på att det i samhället
finns en grundläggande förmåga att hantera
olika slag av hot.
Utredaren skall lämna förslag för hur långt
det statliga finansiellaåtagandet skall sträckas
när det gäller åtgärder mot svåra fredstida
störningar.
Ett statligt åtagande att säkerställa en beredskap
mot svåra fredstida påfrestningar får i sig inte
innebära att kommuner och landsting i minskad
omfattning genomför grundläggande åtgärder för
att hantera och förebygga olika former av fredstida
olyckor och störningar.
Som tidigare nämnts sker den statliga finansieringen
av civilt försvar och beredskapen mot svåra
påfrestningar på samhället i fred på olika sätt.
Utredaren skall analysera följande alternativ:
- nuvarande finansieringssystem för respektive
område bibehålls men utvecklas,
- riktade medel avsätts för båda områdena inom en
gemensam ekonomisk ram,
- riktade medel avsätts för båda områdena inom två
separata ekonomiska ramar,
- medel för åtgärder för civilt försvar respektive
för området svåra påfrestningar fördelas ut på
respektive utgiftsområde utan krav på avvägning
inom en civil ekonomisk planeringsram eller motsvarande,
- annat alternativ som utredaren finner vara ändamålsenligt.
- Vilket behov av samordning finns?
Utredaren skall överväga om nuvarande samordningssystem
bör ändras när det gäller verksamhet för civilt försvar.
I detta sammanhang skall även den internationella
aspekten beaktas.
Som nämnts genomförs planeringen mot svåra fredstida
påfrestningar inom ramen för berörda myndigheters
reguljära verksamhet. Någon särskild samordnande
myndighet finns inte. Utredaren skall pröva om det
är ändamålsenligt att ge någon myndighet vissa
samordnande uppgifter på detta område.
Utredaren skall vid dessa överväganden göra en
avvägning mellan behovet av samordning av verksamhet
för alla former av hot och behovet att särskilja
samordning inom de olika funktionerna respektive
samhällssektorerna men ändå få ett i lämplig utsträckning
sammanhängande system.
- Eventuella författningsförslag
Om utredaren finner att det finns ett behov av att
föreslå författningsändringar skall utredaren lämna
lagtekniskt genomarbetade förslag till bestämmelser.
Samråd och avrapportering
Utredaren skall bedriva arbetet i nära samarbete
med myndigheter med uppgifter inom det civila försvaret
och beredskapen mot svåra fredstida påfrestningar
och i förekommande fall med det militära försvaret.
Samråd skall ske med Svenska Kommunförbundet och
Landstingsförbundet.
Information skall fortlöpande lämnas till den parlamentariskt
sammansatta Försvarsberedningen.
Utredaren skall utgå från regeringens proposition
1998/99:74 Förändrad omvärld - omdanat försvar och
riksdagens behandling av denna.
Utredaren skall senast den 1 april år 2000 redovisa
en delrapport angående de frågor som berör IT-säkerhet
och skydd mot informationskrigföring. Uppdraget
skall slutredovisas senast den 1 februari år 2001.