Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Processen i allmän domstol, Dir. 1999:62
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 1999-07-01
Dir. 1999:62
Beslut vid regeringssammanträde den 1 juli 1999.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall undersöka hur rättegången i tvistemål och
brottmål med bibehållen rättssäkerhet kan förbättras. Utredaren skall
särskilt uppmärksamma frågor om muntlighet, omedelbarhet och koncentration
i förfarandet samt frågor om bevisning. Vidare skall utredaren undersöka om
man kan förenkla arbetet med domskrivning. Frågor om domstolarnas
sammansättning och organisation och frågor som endast avser processen i
högre domstol ingår inte i uppdraget eftersom dessa frågor är föremål för
överväganden i annan ordning. Utredaren skall lägga fram de lagförslag som
undersökningarna ger anledning till.
Inledning
Rättsväsendet skall sörja för medborgarnas rättstrygghet och rättssäkerhet.
Alla mål och ärenden vid domstolarna skall handläggas på ett rättssäkert
och ändamålsenligt sätt och med rimliga handläggningstider. Ett effektivt
resursutnyttjande kräver att modern teknik används i den utsträckning det är
möjligt. Reglerna om handläggningen skall vara utformade utifrån ett
medborgarperspektiv. Däri ligger bland annat att hänsyn skall tas till
brottsoffrens ställning i processen. Reglerna bör vara utformade så att den
som vänder sig till en domstol får sina frågor behandlade och tvister lösta
på ett sätt som är anpassat för det enskilda fallet, en enkel, snabb och
rättssäker handläggning. Reglerna bör i den mån det är möjligt vara
utformade så att parter kan ta till vara sin rätt utan eget juridiskt ombud.
Reglerna skall givetvis motsvara de anspråk som Europakonventionen om skydd
för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna ställer.
Reglerna om förfarandet vid domstol i tvistemål och brottmål finns i
rättegångsbalken (RB), som vid sitt ikraftträdande år 1948 innebar
djupgående förändringar av rättegången. Särskilt betydelsefulla var nya
principer om att förfarandet skulle präglas av muntlighet, omedelbarhet och
koncentration. Under årens lopp har reglerna i balken ändrats vid
åtskilliga tillfällen. Viktigare justeringar av processens grundprinciper
gjordes år 1987 (prop. 1986/87:89, JuU 1986/87:31, rskr. 1986/87:278) på
grundval av Rättegångsutredningens betänkande Översyn av rättegångsbalken
1 Processen i tingsrätt (SOU 1982:25-26). De regler som då tillkom är i
huvudsak oförändrade.
Frågor som är specifika för hovrättsprocessen har nyligen undersökts av
Hovrättsprocessutredningen som lade fram vissa förslag i betänkandet Ett
reformerat hovrättsförfarande (SOU 1995:124). På grundval av det
betänkandet har riksdagen nyligen beslutat vissa smärre ändringar i
reglerna om hovrättsprocessen (prop. 1998/99:37; bet. 1998/99:JuU13; rskr.
1998/99:143). Andra delar av betänkandet återstår att ta ställning till.
Frågor som är specifika för hovrättsprocessen bör därför inte nu utredas på
nytt.
Lagen (1996:242) om domstolsärenden, som vid de allmänna domstolarna gäller
parallellt med rättegångsbalken, är vår modernaste förfarandereglering. Den
kan för den skull inte helt lämnas utanför reformövervägandena. I vissa
hänseenden kan den till och med tjäna som förebild.
Muntlighet, skriftlighet och omedelbarhet
Gällande rätt
Förfarandet i tingsrätt enligt rättegångsbalken är uppdelat i ett skede för
förberedelse (beredning) och ett skede för avgörande. När det gäller
förberedelsen upptog balken för tvistemålens del ursprungligen en huvudregel
om muntlighet. Numera gäller för tvistemålens del enligt 42 kap. 9 § RB att
förberedelsen sker vid sammanträde eller genom skriftväxling eller annan
handläggning. Om det är lämpligt, får olika former av förberedelse förenas.
En parts skyldighet att avge ett skriftligt svaromål eller att inställa sig
till ett sammanträde är för vissa fall sanktionerad genom att domstolen kan
meddela tredskodom, vilket innebär en summarisk prövning som i första hand
grundas på kärandens uppgifter.
I brottmål var förberedelsen i tingsrätt ursprungligen alltid rent
skriftlig. Numera kan tingsrätten enligt 45 kap. 13 § RB under
förberedelsen hålla ett sammanträde, om det finns särskilda skäl.
Förklaringen till att brottmålsförfarandet i huvudsak saknar muntlig
förberedelse inför tingsrätten är att polisutredningen (förundersökningen)
i praktiken fyller mycket av den funktionen.
Ett förberedelsesammanträde i tingsrätt får enligt 42 kap. 10 § och 45 kap.
13 § RB hållas per telefon, om det är lämpligt med hänsyn till sammanträdets
ändamål och övriga omständigheter eller om ett sammanträde inför rätten
skulle medföra kostnader eller olägenheter som inte står i rimligt
förhållande till betydelsen av att sammanträde hålls inför rätten.
När det gäller avgörandeskedet i tvistemål och brottmål bygger
rättegångsbalken fortfarande på en huvudregel om att avgörandet kräver en
huvudförhandling. För åtskilliga tvistemålsfall finns dock i 42 kap. 18 §
RB regler om att rätten i stället får avgöra målet utan att hålla
huvudförhandling. Det gäller bl.a. avgöranden genom slutligt beslut,
medgivna eller förlikta mål samt fall där någon huvudförhandling inte behövs
med hänsyn till utredningen i målet och inte heller begärs av någon av
parterna.
I brottmål är det endast avvisnings- och avskrivningsbeslut som kan
meddelas utan huvudförhandling. Många brottmål kan emellertid med stöd av
46 kap. 15 § RB avgöras utan att den tilltalade har infunnit sig till
huvudförhandlingen.
Även för rättegången efter ett överklagande från tingsrätt till hovrätt
bygger rättegångsbalken på att förfarandet skall vara uppdelat i en
förberedelse och ett avgörandeskede. Det är ovanligt med muntlig
förberedelse i hovrätten. Däremot är huvudförhandling, dvs. en muntlig
förhandling, det vanligaste sättet att avgöra ett mål efter sakprövning.
Reglerna om i vad mån förberedelsen skall vara skriftlig eller muntlig och
reglerna om i vilka fall ett avgörande kan grundas på handlingarna i målet
har alldeles nyligen reformerats (prop. 1998/99:37, bet. 1998/99:JuU13,
rskr. 1998/1999:143). Det finns därför inte anledning att här gå närmare in
på innehållet i dessa regler.
Vid huvudförhandling skall domstolens avgörande enligt 17 kap. 2 § och 30
kap. 2 § RB grundas på det som har förekommit vid förhandlingen
(omedelbarhetsprincipen). Enligt muntlighetsprincipen får parter och andra
vid förhandlingen inte läsa från papper utan är skyldiga att använda sig av
det talade ordet. Vissa handlingar, t.ex. skriftliga bevis, får dock läsas
upp. Det är i princip endast det som har sagts vid huvudförhandlingen som
blir processmaterial. En viss uppluckring skedde dock år 1987 på den
punkten. Enligt 43 kap. 8 § och 46 kap. 7 § RB kan domstolen besluta att
skriftliga bevis skall anses upptagna vid huvudförhandlingen utan att de
har lästs upp vid denna, om parterna medger detta, om domstolens
ledamöter tagit del av bevisen och om det inte är olämpligt med hänsyn
till omständigheterna. Om avgörandet inte sker efter huvudförhandling,
skall det grundas på det som handlingarna innehåller och det som i övrigt
har förekommit i målet.
Förfarandet enligt lagen (1996:242) om domstolsärenden är enligt 13 § den
lagen skriftligt, men i förfarandet bör det ingå sammanträde, när detta kan
antas vara till fördel för utredningen eller främja ett snabbt avgörande av
ärendet. Domstolen kan begränsa ett sammanträde till att utreda parternas
ståndpunkter i ärendet, till att ta upp muntlig bevisning eller på det sätt
som annars är lämpligt. Domstolens beslut i ett ärende skall enligt 27 § den
lagen grundas på det som handlingarna innehåller och det som i övrigt har
förekommit i ärendet.
Riksdagen har nyligen beslutat att anta regeringens proposition om
försöksverksamhet med användning av videoteknik i allmän domstol (prop.
1998/99:65, bet. 1998/99 JuU23, rskr. 1998/99:212). Det innebär att det från
och med den 1 januari år 2000 blir möjligt vid vissa domstolar att använda
videokonferens vid handläggningen av mål och ärenden. Lagen gäller till och
med utgången av år 2001. Regleringen innebär att parter i tvistemål,
brottmål, konkursärenden och domstolsärenden under vissa förutsättningar kan
delta i ett sammanträde inför rätten genom videokonferens och att bevisning
kan tas upp på samma sätt. Resultatet av försöksverksamheten skall enligt
propositionen följas fortlöpande och utvärderas.
Utredningsbehovet
Rättegångsbalkens principer om muntlighet, omedelbarhet och koncentration
vilka ligger bakom många av balkens paragrafer, genomfördes vid balkens
införande med betydande stränghet för att få genomslag i den praktiska
rättstillämpningen. Principerna har kunnat mjukas upp en hel del under
årens lopp i syfte att åstadkomma en effektiv process. De viktigaste
förändringarna har byggt på Rättegångsutredningens utredningsarbete.
Erfarenheterna av de reformer som skett är väsentligen goda, och det kan
nu finnas skäl att gå vidare.
Muntlighet eller skriftlighet är i modern tid kärnfrågan vid tillkomsten av
varje processordning. Fortfarande kan rättegångsbalken sägas vara präglad
av den ursprungliga principen om muntlighet. Muntlighet har i många fall
betydande fördelar när det gäller att åstadkomma ett förfarande som är både
rättssäkert och effektivt. En av de stora fördelarna är att det fritt talade
ordet tvingar fram en välgörande förenkling och begriplighet, vilket är av
värde för alla som deltar i eller åhör en rättegång. I andra fall har
skriftlighet fördelar som kan vara lika stora. De regler som numera finns
för tvistemålen ger i allmänhet möjlighet att under både förberedelsen och
avgörandeskedet välja det alternativ som bäst passar för det enskilda målet.
Gällande regler innebär emellertid att en part har en ovillkorlig rätt att
få en huvudförhandling till stånd, om inte målet utan att motparten behöver
kopplas in, kan avgöras som uppenbart ogrundat. För vissa fall kan den
nuvarande ordningen leda till att den ena parten kan fördröja processen
till nackdel för sin motpart genom att begära huvudförhandling.
Reformutrymmet när det gäller att i ökad utsträckning helt kunna avslå en
parts begäran om muntlighet begränsas av artikel 6 i Europakonventionen,
som ger en part rätt att bli hörd muntligen, om tvisten - som det heter - är
både reell och seriös.
För brottmålen i tingsrätt gäller fortfarande att en tingsrätt inte kan
pröva saken utan att hålla huvudförhandling. Enklare brottmål som skulle
kunna passa för ett avgörande på handlingarna, om detta var tillåtet, kan
emellertid i allmänhet avgöras relativt enkelt utan att den tilltalade är
närvarande. Att det med nuvarande regler inte finns någon möjlighet att
avgöra brottmål på handlingarna har därför kanske inte uppfattats som
särskilt besvärande i domstolarna, men detta utesluter inte i sig att det
kan finnas ett reformbehov som bör tillgodoses. En del tilltalade som med
dagens regler uteblir i enklare mål skulle sannolikt kunna komma bättre
till sin rätt genom att de får tillfälle att yttra sig skriftligt och
garanteras få kännedom om allt processmaterial. Det har vidare för
brottmålens del i en del sammanhang förespråkats ett införande av regler
om tredskodom. En reform för brottmålens del enligt de principer som gäller
för tredskodom i tvistemål bör emellertid inte ens övervägas eftersom man
inte kan låta en tilltalads passivitet inverka på prövningen av
ansvarsfrågan. Närmare till hands ligger en utvidgning av möjligheterna att
avgöra ett mål utan att den tilltalade inställer sig.
En annan sak är vad som skall vara föremål för ett sammanträde i ett
tvistemål eller brottmål. Här kommer omedelbarhetsprincipen in i bilden.
Den principens ändamål är i första hand att domstolen skall ha ett gott
underlag för en fri bevisprövning. När det inte förekommer någon bevisning
som skall prövas i målet eller om bevisprövningen är enkel att genomföra
eller om den bygger på skriftlig bevisning, har principen inte något
egentligt värde för den fria bevisprövningen. Ett annat ändamål med
principen skulle kunna vara att ge varje part fullständig klarhet om vad
motparten yrkar och på vad han eller hon grundar sitt yrkande. Det
ändamålet uppnås nog många gånger bäst genom muntlighet, särskilt om en
part för sin talan på egen hand, men för parter som biträds av advokat eller
annat juridiskt skolat ombud bör det kunna krävas att de skriftligen kan
förklara sin inställning till saken och på vilka grunder som de stöder denna
inställning. Med hänsyn till domstolens skyldighet att vid behov klargöra
parternas ståndpunkter bör man inte överskatta omedelbarhetsprincipens
betydelse i det nu berörda hänseendet.
Otvivelaktigt har omedelbarheten som regel ett utomordentligt stort värde
för en god process. Men det i reformsammanhang intressanta är att detta nog
långtifrån gäller alla fall i vilka muntlighet behövs på avgörandestadiet
eller fullt ut ens i särskilt många fall. Den möjlighet som införts att för
vissa fall låta en handling utgöra processmaterial trots att den faktiskt
inte har lästs upp är begränsad i flera hänseenden. I betänkandet
Näringslivets tvistlösning (SOU 1995:65) har man dock föreslagit en
begränsning av omedelbarhetsprincipen. Utredningen har föreslagit att det
skall vara möjligt att hänvisa till en skriftlig sammanfattning av parternas
ståndpunkter vid en huvudförhandling i stället för att upprepa vad som står
i sammanfattningen. Förslaget synes i sak innebära ett steg i rätt riktning
även om det givetvis har en begränsad inriktning. Mycket talar för att man i
betydligt större utsträckning bör tillåta att ett processmaterial beaktas
utan att det har lästs upp vid ett sammanträde. Målsättningen bör vara att
sammanträden - såväl för beredning som avgörande av målen - inte belastas
av sådant som inte behövs för att processens syften skall uppnås.
Det finns mot den nu angivna bakgrunden goda skäl att se närmare på
möjligheterna att gå vidare från 1987 års reform så att muntlighet och
skriftlighet i tvistemål och brottmål i större utsträckning kan blandas
efter vad förhållandena i det enskilda målet ger anledning till. En
möjlighet är att man tar bort parternas absoluta inflytande över vilka
handlingar som skall anses vara upptagna utan någon uppläsning och att man
samtidigt låter regeln omfatta även andra handlingar än sådana som kan
sägas utgöra skriftliga bevis. Det finns emellertid även alternativa
metoder. Det är sålunda att märka att rättegångsbalken, om man bortser från
reglerna om särskild dom, i sin nuvarande utformning inte tillhandahåller
någon mellanform mellan att avgörandet rörande saken helt och hållet
grundas på handlingarna i målet och att det över huvud taget inte får
grundas på dessa handlingar. Även om endast en liten del av saken eller
kanske bara en viss fråga behöver muntlighet för att avgöras, måste alltså
hela saken behandlas i alla sina delar vid huvudförhandlingen, i den mån
inte en särskild dom kan ges över något. Att en part vill ha sammanträde
bara för att få argumentera muntligen i en viss fråga får samma
konsekvenser. I en del andra länder förekommer det att rätten friare kan
bestämma om hur det muntliga inslaget i en process skall utformas. Det skall
i detta sammanhang nämnas att Europakonventionen inte ger någon rätt till
en huvudförhandling av den heltäckande typ som rättegångsbalken
förutsätter, men väl en rätt till att få komma till tals inför domstolen.
Det kan därför vara värt att närmare undersöka om man för sådana fall där
bevisfrågorna är föga framträdande bör öppna en möjlighet till att avgöra
målet efter ett sammanträde som begränsats till vissa frågor i målet eller
att man helt enkelt bör låta ett sammanträde i vissa fall utgöra endast
ett komplement till den skriftliga handläggningen. Med sådana lösningar
kan man särskilt för tvistemålens del behöva åstadkomma nya kopplingar
mellan sammanträden av förberedande natur och sammanträden som skall höra
till avgörandeskedet. Det kan finnas också andra lösningar som är värda att
undersöka. Självklart skall varje lösning ta stor hänsyn till parternas
synpunkter utan att dessa för den skull behöver vara styrande för domstolens
val.
Vid en utredning kring de nu berörda frågorna skall även möjligheterna att
använda telefon och videokonferens vägas in. Om försöksverksamheten med
videokonferens får en positiv bedömning vid den uppföljning och
utvärdering av verksamheten som skall ske, är det naturligt att arbeta in
reglerna om videokonferens i rättegångsbalken. I detta sammanhang finns
det anledning att uppmärksamma att de rekvisit som bör gälla för
sammanträden som hålls med hjälp av modern teknik kan behöva ges en mer
träffande beskrivning än de för närvarande har. Det finns även en del
andra lagtekniska frågor om användningen av telefon och videokonferens i
domstol som bör lösas (jfr Ds 1997:7 s. 192 f.). En utredning när det
gäller frågor om muntlighet, skriftlighet och omedelbarhet bör även avse
frågan om telefon i rättegång kan användas inte bara på
förberedelsestadiet utan också på avgörandestadiet under vissa
förutsättningar.
Ärendelagen är utformad så att frågorna om muntlighet, skriftlighet och
omedelbarhet är lösta efter de mer flexibla linjer som här skisserats.
Ärendelagen kan därför till stor del lämnas utanför ett reformarbete när det
gäller de frågorna.
Avvisande av bevisning
Gällande rätt
I princip har en part rätt att få den bevisning upptagen som han anser
styrker hans sak. Men om rätten finner att en omständighet som en part vill
bevisa är utan betydelse i målet eller att beviset inte behövs eller
uppenbart skulle bli utan verkan, får rätten enligt 35 kap. 7 § RB avvisa
beviset. Rätten kan också avvisa ett erbjudet bevis om bevisningen kan
föras på annat sätt med avsevärt ringare besvär eller kostnad.
Utredningsbehovet
För att rätten skall kunna avvisa ett erbjudet bevis krävs det något
påtagligt tecken på att beviset är onödigt eller att bevisningen bör föras
på ett annat sätt. De regler om detta som finns i 35 kap. 7 § RB har gällt
oförändrade sedan balkens införande och har i huvudsak fungerat väl. Det
finns emellertid situationer då reglerna är svårtillämpade. Det gäller
framför allt sådana situationer där beviset inte synes kunna tas upp eller i
vart fall inte kunna tas upp inom rimlig tid. Typfallet är förhör med
personer som inte kan anträffas. Lagstiftningen ger inte något uttömmande
svar på hur rätten bör hantera dessa fall. Klart är att rätten i en del av
de fall där parten inte återtar en begäran om förhör kan behöva
vilandeförklara målet enligt 32 kap. 5 § RB i avvaktan på att den det gäller
kan anträffas. Detta har belysts bl.a. i rättsfallet NJA 1975 s. 115.
De nu berörda förhållandena kan utnyttjas - och har enligt erfarna domare
också utnyttjats - av parter som vill obstruera. Lagstiftningen måste därför
gå en balansgång så att, å ena sidan, parten inte hindras från att komma
till sin rätt i de fall där de personer som han eller hon behöver ha hörda
är svåranträffbara och, å andra sidan, rättvisan inte hindras av att
parten, kanske i otillbörligt syfte, åberopar förhör med svåranträffbara
personer som inte i någon större utsträckning kan bidra till sakens
belysning. Ett problem är att med nu gällande regler en part i tvistemål
kan åberopa förhör med sig själv och därefter, genom att hålla sig
personligen helt oanträffbar, hindra att målet förs till slut.
Mot den nu angivna bakgrunden bör man utreda om reglerna i rättegångsbalken
bör justeras med avseende på sådana situationer i vilka ett bevis som en
part erbjuder faktiskt inte kan tas upp eller åtminstone inte kan tas upp
inom rimlig tid. Det fallet att det är parten själv som håller sig undan
förhör eller att på annat sätt omöjliggör ett upptagande av den bevisning
det gäller bör ges en särskild lösning.
Bevisupptagning
Gällande rätt
Balkens omedelbarhetsprincip är nära förbunden med en princip om det bästa
bevismaterialet. Den principen innebär bl.a. att personell bevisning inte
skall läggas fram i skriftlig form utan i stället tas upp direkt av
domstolen (bevisomedelbarhet). Vad lagstiftaren vid tillkomsten av
rättegångsbalken särskilt vände sig mot var ett utbrett bruk av skriftliga
vittnesberättelser, dvs. berättelser som någon avgett skriftligen med
anledning av en redan inledd eller förestående rättegång.
Balkens krav på muntliga förhör inför domstolen var till en början mycket
omfattande. Även från principen om det bästa bevismedlet finns det
emellertid numera flera undantag. Enligt 35 kap. 14 § RB får sålunda en
skriftlig vittnesberättelse åberopas om det är särskilt föreskrivet eller
om förhör med den som lämnat berättelsen inte kan hållas vid eller utom
huvudförhandling eller i övrigt inför rätten. En sådan berättelse får också
åberopas om det finns särskilda skäl med hänsyn till de kostnader eller
olägenheter som ett förhör vid eller utom huvudförhandling kan antas
medföra, vad som kan antas stå att vinna med ett sådant förhör, berättelsens
betydelse och övriga omständigheter.
Att ett vittnesförhör hålls inför domstolen vid en huvudförhandling och att
vittnets berättelse framläggs endast i skriftlig form är inte de enda
alternativ som erbjuds när det gäller upptagandet av ett bevis. Enligt 43
kap. 8 § och 46 kap. 7 § RB får sålunda ett vittnesförhör hållas per
telefon, om det är lämpligt med hänsyn till bevisningens art och övriga
omständigheter eller om bevisupptagning enligt vanliga regler skulle medföra
kostnader eller olägenheter som inte står i rimligt förhållande till
betydelsen av att bevisningen tas upp på sådant sätt. Ett vittnesförhör kan
vidare enligt 36 kap. 19 § RB äga rum utom huvudförhandling, om det inte är
möjligt för vittnet att infinna sig vid huvudförhandlingen eller om en
inställelse vid en sådan förhandling skulle medföra kostnader eller
olägenheter som inte står i rimligt förhållande till betydelsen av att
förhöret hålls vid huvudförhandlingen. I de nu berörda fallen kan förhöret
enligt 35 kap. 8 § RB hållas vid den domstol som handlägger målet eller vid
en annan inländsk domstol. Enligt lagen (1946:817) om bevisupptagning vid
utländsk domstol kan förhöret under vissa förutsättningar hållas utomlands.
Enligt den nyligen antagna propositionen om försöksverksamhet med
videokonferenser kan förhöret vid de domstolar som ingår i
försöksverksamheten i vissa fall hållas genom sådan konferens.
Förutsättningarna är desamma som för telefonförhör.
För ett partsförhör i tvistemål gäller till stor del samma regler som för
ett vittnesförhör. Även skriftliga partsberättelser i bevissyfte är sålunda
i princip otillåtna. Ett partsförhör får dock inte ske per telefon, men det
kan hållas utom huvudförhandling.
Vid handläggning enligt lagen om domstolsärenden skall reglerna i
rättegångsbalken i åtskilliga bevisningshänseenden tillämpas. En viktig
skillnad ligger emellertid i att skriftliga vittnesberättelser i allmänhet
är tillåtna. Vid handläggning enligt lagen om domstolsärenden kan även en
part tillåtas att avge en skriftlig berättelse i bevissyfte. En annan sak är
att bevisvärdet kan vara lägre hos bevis av detta slag.
Utredningsbehovet
Parts- och vittnesförhör utgör i många fall den centrala delen av
bevisningen i ett tvistemål eller brottmål. Det finns många goda
förklaringar till varför man inte kan frångå principen att framförallt
vittnesbevisning normalt skall tas upp genom omedelbara förhör inför
domstolen. Några av dessa brukar inte sällan sammanfattas i det klassiska
uttrycket: "Papper rodnar inte". Samtidigt måste man konstatera att
skriftliga vittnesberättelser i stället för förhör kan underlätta
handläggningen av ett mål och påskynda förfarandet, om målet utan förhöret
kan avgöras på handlingarna. Det bör särskilt övervägas om inte parterna
åtminstone i de dispositiva tvistemålen kan ges möjlighet att komma
överens om att det är tillräckligt med skriftliga vittnesberättelser. Det
finns nämligen i övrigt nästan ingen officialskyldighet för domstolen i
sådana mål när det gäller utredningens omfattning och beskaffenhet. Med en
ordning av det antydda slaget skulle den part som godtar att motparten
t.ex. åberopar en skriftlig vittnesberättelse själv få bära eventuella
konsekvenser av sitt handlande på samma sätt som han eller hon med dagens
regler bär konsekvenserna av att inte åberopa motbevisning. Ett liknande
synsätt förefaller i viss utsträckning kunna anläggas på skriftliga
partsberättelser. Även för sådana mål som inte är dispositiva kan det
finnas anledning att mjuka upp de restriktiva reglerna om tillåtande av
skriftliga berättelser. För samtliga måltyper kan det tänkas förekomma fall
där rätten bör ges möjlighet att tillåta en skriftlig vittnesberättelse
samtidigt som rätten kanske avslår en begäran om förhör inför domstolen. Hur
långt det är möjligt att gå i nu berörda hänseenden kan inte fastställas
utan en närmare utredning.
Det är inte endast de skriftliga berättelserna som är intressanta i ett
reformsammanhang. En bevisupptagning i ett tvistemål eller brottmål kan ju
med nu gällande regler ske på så många andra sätt än genom ett direktförhör
vid huvudförhandling inför domstolen eller en skriftlig berättelse. För
vart och ett av de sätt som inte bygger på en direktupptagning vid
huvudförhandling finns i lagen begränsande rekvisit. Det finns däremot inga
bestämmelser om hur valet mellan två av flera sätt bör ske. Anmärkningsvärt
är att rättegångsbalken inte heller innehåller några regler som tar sikte på
förutsättningarna för att rätten skall kunna frångå en parts begäran om ett
visst sätt för upptagande av ett bevis. Frånvaron av regler bör ses som en
följd av att man vid balkens införande i huvudsak räknade endast med
bevisupptagning genom den hördes närvaro i en rättssal. Om skriftliga
vittnesberättelser tillåts finns det anledning att undersöka i vad mån den
nu berörda frågan bör regleras.
Även de förutsättningar som gäller för några av sätten att ta upp bevis kan
behöva justeras. I första hand bör prövas i vad mån erfarenheterna av
försöksverksamheten med videokonferens ger anledning att i
rättegångsbalken ta in bestämmelser om förhör genom sådan konferens. Det
finns här anledning att uppmärksamma att i ärendet om tillåtande av
försöksverksamheten förekom vissa uttalan-den om de uttryckssätt som använts
för att ange förutsättningarna för en videokonferens. Samma uttryckssätt
används för närvarande i rättegångsbalken när det gäller telefonförhör.
Åtminstone såvitt gäller de förhören kan det finnas anledning att i
lagtexten ge tillåtlighetsfrågan en tydligare styrning. Högsta domstolen
har nämligen i flera rättsfall kritiserat lägre domstolars användning av de
nuvarande reglerna om telefonförhör i brottmål (se rättsfallen NJA 1997 s.
822 och 1998 s. 862).
Vilka förutsättningar som bör gälla för bevisupptagning utomlands kommer
att uppmärksammas i arbetet med en ny lagstiftning om internationellt
samarbete i brottmål och behöver därför inte behandlas i detta sammanhang.
Ändrade regler om bevisupptagningen i tvistemål och brottmål kan i vissa
fall på grund av de hänvisningar som görs i lagen (1996:242) om
domstolsärenden automatiskt komma domstolsärendena till del. Det bör
emellertid påpekas att den lagen till stor del har andra lösningar än
rättegångsbalken när det gäller frågor om bevisomedelbarhet och därför kan
lämnas utanför reformarbetet t.ex. när det gäller frågan om
tillåtligheten av skriftliga berättelser.
Koncentrationen i stora mål
Gällande rätt
En princip som hänger nära samman med muntlighets- och
omedelbarhetsprinciperna är koncentrationsprincipen. Den innebär att en
huvudförhandling om möjligt skall fortgå i ett sammanhang. Enligt 1 kap. 9 §
RB får dock uppehåll i handläggningen göras under två arbetsdagar i veckan.
Vid längre uppehåll anses huvudförhandlingen ha uppskjutits. Skulle den
sammanlagda uppskovstiden överstiga femton dagar måste i allmänhet enligt
43 kap. 11 §, 46 kap. 11 §, 50 kap. 17 §, 51 kap. 17 § och 55 kap. 15 § RB
en ny huvudförhandling hållas, dvs. förfarandet göras om. Undantag gäller
för det fallet att det föreligger synnerliga skäl att hålla fortsatt
huvudförhandling och syftet med en sammanhållen huvudförhandling inte
eftersätts i väsentlig mån. När ett uppskov har föranletts av en
rättspsykiatrisk undersökning får enligt 46 kap. 11 § tredje stycket RB och
hänvisningar dit i 51 kap. 17 § och 55 kap. 15 § RB en fortsatt
huvudförhandling alltid hållas, om det inte är olämpligt med hänsyn till
uppskovets längd och omständigheterna i målet.
Utredningsbehovet
Det är naturligt att en utredare som har till uppgift att syssla med frågor
som berör principerna om muntlighet och omedelbarhet också måste komma in
på frågor som berör koncentrationsprincipen. De tre principerna har ju ett
nära samband och syftar alla till att ge domstolen goda möjligheter att
bedöma bevismaterialet i målet. Koncentrationsprincipen har under årens gång
mjukats upp i flera hänseenden. Möjligheterna till avbrott och uppskov i
en påbörjad huvudförhandling är sålunda numera relativt omfattande. Förslag
om ytterligare uppmjukningar har lagts fram i promemorian Domstolsväsendet
Förslag till förbättringar (Ds 1997:7). Det förslaget, som för närvarande
handläggs inom Justitiedepartementet, innebär att reglerna om avbrott i
huvudförhandling upphävs och att reglerna om uppskov i sådan förhandling
ändras i väsentlig mån. En huvudförhandling skall enligt förslaget
genomföras utan onödiga uppehåll och så långt som möjligt i ett sammanhang.
Om förhandlingen inte kräver mer än tre dagar, skall den enligt förslaget
genomföras inom loppet av en vecka. I andra fall skall den pågå minst tre
dagar per vecka. Om det finns särskilda skäl, får dock enligt förslaget
uppehåll göras i större omfattning. Ny huvudförhandling skall enligt
förslaget hållas, om uppehåll i förhandlingen gjorts i sådan omfattning
att syftet med en sammanhållen huvudförhandling väsentligen gått förlorat.
Förslaget syftar till att bemästra de särskilda problem som kan vara
förenade med koncentrationsprincipens iakttagande i de verkligt omfattande
rättegångarna. Framför allt är det vissa brottmålsrättegångar som stått i
blickfältet.
Det nu berörda promemorieförslaget har fått ett mycket gott mottagande av
remissinstanserna och det är regeringens avsikt att under hösten detta år
föreslå riksdagen lagändringar i huvudsaklig överensstämmelse med förslaget.
Regeringen räknar med att de lagändringar som kan komma till stånd kan
träda i kraft under våren år 2000. Särskilt med tanke på att förslagen
innebär ett viktigt avsteg från en av rättegångsbalkens bärande principer
finner regeringen det vara angeläget att tillämpningen följs noga under en
övergångstid. I den mån det är möjligt bör en utvärdering av
lagstiftningen ske redan i samband med att de förut berörda frågorna utreds.
När det gäller de berörda problemen med omfattande brottmålsrättegångar kan
även andra lösningar än sådana som gör ingrepp i reglerna om avbrott och
uppskov vara värda att pröva. En tänkbar ordning är att man i undantagsfall
delar upp en rättegång på det sättet att vissa delar av ett åtal handläggs
och avdöms i ett sammanhang, medan andra delar sparas till ett senare
tillfälle. Med den ordningen kan ändamålet bakom koncentrationsprincipen
tillgodoses för varje del för sig. Enligt 30 kap. 4 § RB kräver dock en
sådan uppdelning synnerliga skäl när det gäller åtal som avser samma
tilltalade. Det finns anledning att överväga om denna restriktivitet behöver
upprätthållas. Det är i sammanhanget att märka att 45 kap. 3 § RB, som
ursprungligen innehöll en ovillkorlig regel om att flera åtal mot samma
tilltalade skulle handläggas i samma rättegång, år 1956 mjukades upp så att
åtalen kan handläggas i skilda rättegångar, om det är till gagn för
utredningen.
Ett annat problem som har att göra med ny eller fortsatt huvudförhandling
gäller rättspsykiatriska undersökningar. En sådan undersökning förutsätter
enligt 2 § lagen (1991:1137) om rättspsykiatrisk undersökning att den
misstänkte har erkänt gärningen eller att övertygande bevisning har lagts
fram om att han har begått den. Detta medför att undersökningen i förnekade
fall sällan beslutas förrän en huvudförhandling har hållits. Av den förut
angivna regeln följer att rätten kan fortsätta huvudförhandlingen sedan
undersökningen har inkommit, dvs. inte behöver hålla någon ny förhandling
med nya domare. Emellertid är det långtifrån ovanligt att den tilltalade
efter beslutet om rättspsykiatrisk undersökning åberopar ny bevisning. Av
rättsfallet NJA 1998 s. 82 framgår att jävsreglerna medför att de domare
som har deltagit i beslutet om rättspsykiatrisk undersökning inte kan
besluta om avvisning av den nya bevisningen med stöd av 35 kap. 7 § RB. Det
är på grund av samma regler tveksamt om de domare som har beslutat om
undersökningen över huvud taget kan delta i målets fortsatta handläggning
sedan den nya bevisningen har åberopats (jfr RH 1997:74). I
rättstillämpningen har det i flera fall förekommit att en omfattande
huvudförhandling har tagits om på nytt med nya domare sedan utlåtande över
en rättspsykiatrisk undersökning har kommit in. Det kan knappast anses vara
den bästa lösningen. En lösning kan vara att ändra förutsättningarna för en
rättspsykiatrisk undersökning så att en sådan undersökning kan tillkomma
genom ett beslut som inte gör de beslutande domarna jäviga vid en fortsatt
prövning av saken. Vilken väg man bör gå för att komma till rätta med de
handläggningsproblem som uppkommit i samband med rättspsykiatriska
undersökningar går inte att bedöma utan en närmare utredning.
Avfattningen av domar och beslut
Gällande rätt
Beteckningen dom används för avgöranden av saken i ett tvistemål eller
brottmål (17 kap. 1 § och 30 kap. 1 § RB). Övriga domstolsavgöranden är
beslut. Vissa beslut är slutliga.
En dom i tvistemål skall enligt 17 kap. 7 § RB avfattas skriftligen och i
skilda avdelningar ange domstolen samt tid och ställe för domens
meddelande, parterna samt deras ombud eller biträden, domslutet, parternas
yrkanden och invändningar och de omständigheter dessa grundats på samt
domskälen med uppgift om vad som är bevisat i målet. Om en part har rätt att
överklaga eller att ansöka om återvinning, skall det i domen anges vad han
eller hon i så fall skall göra. Enligt 17 kap. 8 § RB får en tredskodom och
en dom genom vilken kärandens talan bifalls på grund av medgivande utfärdas
i förenklad form. Den praktiska innebörden av detta är främst att domens
uppgifter inte behöver tas upp i skilda avdelningar. En beslutad dom skall
enligt 17 kap. 9 § RB avkunnas eller meddelas genom att hållas tillgänglig
på domstolens kansli. Ett avkunnande av domen sker genom ett muntligt
återgivande av domslutet och skälen samt meddelande av klagoanvisning.
Domskälen och slutet måste till sitt innehåll vara definitivt fastställda
redan vid ett avkunnande, men paragrafen lämnar utrymme för en närmare
utformning av domskälen vid domens skriftliga uppsättande (se Gärde m.fl.,
Nya rättegångsbalken, s. 190).
För en dom i brottmål gäller enligt 30 kap. 5 och 7 §§ RB i huvudsak samma
regler som för tvistemål i fråga om innehållet i domen och dess meddelande.
En dom i brottmål får enligt 30 kap. 6 § RB utfärdas i förenklad form, om
den tilltalade har erkänt gärningen och brottspåföljden bestäms till annat
än fängelse eller sluten ungdomsvård eller till fängelse i högst sex
månader. Av motivuttalanden framgår att domen inte får utfärdas i
förenklad form, om bedömningen av gärningen är tveksam. Påföljdsfrågan måste
vara klar och parterna kunna förväntas godta den valda påföljden. Förs i
målet talan om enskilt anspråk med anledning av brottet, förutsätter en dom
i förenklad form att den mot vilken anspråket riktats medgett anspråket
eller att saken är uppenbar.
Beträffande ett slutligt beslut skall enligt 17 kap. 12 § och 30 kap. 10 §
RB reglerna om innehållet i en dom tillämpas, om det behövs med hänsyn till
frågans beskaffenhet. Det som sägs om meddelande av dom skall tillämpas i
fråga om slutligt beslut. Även ett beslut som inte är slutligt kan komma att
avkunnas.
Enligt 28 § lagen om domstolsärenden skall det av ett beslut genom vilket
ett domstolsärende avgörs framgå vilka skäl som bestämt utgången, om
beslutet går någon part emot. Detsamma gäller andra beslut enligt den lagen,
om det behövs.
Utredningsbehovet
Domskrivningen tar en avsevärd del av domarnas tid i anspråk. Särskilt
gäller detta arbetet med domskälens utformning. Mot den bakgrunden är det
naturligt att det från domarhåll då och då förekommer krav på nya regler som
underlättar arbetet med domskrivning. Det allmänna kravet på domskäl utgör
emellertid ett mycket viktigt inslag i varje demokratiskt domstolssystem
(se Bergholtz utförliga redogörelse i Ratio et Auctoritas, år 1987).
Signifikativt är att domstolar förr i världen aldrig angav några skäl, men
att regler med krav på domskäl tillkom i de flesta europeiska länder efter
den franska revolutionen år 1789.
Det är i första hand parterna som kan antas ha intresse av att få ta del av
domskälen. Av olika skäl kan det emellertid finnas även andra intressenter.
För den allmänhetens insyn och kontroll som utövas av pressen och andra
media är en utförlig redovisning av vad som förekommit i målet och klara och
tydliga domskäl av stort värde och ägnat att befästa förtroendet för
domstolsavgöranden. Kravet på domskäl brukar också inverka skärpande på
domstolsöverläggningar i målet.
Om överklagande sker, har den högre domstolen ofta ett behov av att den
överklagade domen är välmotiverad. Det gäller i synnerhet sådana fall som
är underkastade krav på prövningstillstånd. Särskilt från hovrättshåll har
det riktats kritik mot att tingsrättsdomar inte sällan är otillräckligt
motiverade. Det finns nog fall när ett överklagande sker av den enda
anledningen att klaganden inte har förstått hur tingsrätten resonerat.
De nu gällande reglerna innebär i princip att kravet på domskäl inte tar
hänsyn till om det i det konkreta fallet existerar några sakliga skäl som
föranleder att domskälen verkligen behöver skrivas. I vissa fall får domen
visserligen utfärdas i förenklad form. De fallen är emellertid av det
slaget att innehållet i domskälen utgör självklarheter. Som grundprincip
borde, åtminstone i förlikningsbara tvistemål, gälla att domstolen skall
kunna begränsa sina insatser när det gäller sådana domskäl som i det
konkreta fallet ingen rimligen kan vara intresserad av samtidigt som
domarna får tid över för domskrivning i de mer kvalificerade fallen. Ett
mer flexibelt system än det nuvarande skulle härigenom kunna leda till en
högre rättssäkerhet och effektivitet, särskilt om sådana domar som
överklagas blir bättre motiverade.
Utomlands har man prövat olika vägar för att rationalisera arbetet med
domskrivning. Detta gäller bl.a. Danmark, där en huvudförhandling i ett
dispositivt tvistemål vanligen avslutas med att domaren frågar parterna om
de är beredda att i anslutning till sammanträdet eller vid en senare
tidpunkt ta emot ett slags tillkännagivanden (på danska; "tilkendegivelse").
Om frågan bejakas sker vad som enligt svensk ordning på sätt och vis
kan betecknas som ett domsavkunnande. Parterna får sålunda
genom tillkännagivandet en redogörelse för domarens uppfattning om saken
och de skäl som domaren grundar sin uppfattning på. Om parterna efter viss
given betänketid godtar tillkännagivandet, meddelas inte någon dom. I
stället uppfattas parterna ha ingått en förlikning i enlighet med
tillkännagivandet. Själva slutet i en godtagen tillkännagivelse tas in i
domstolens protokoll och är rättskraftigt bindande samt - vid
fullgörelsetalan - verkställbart. Om ett tillkännagivande har godtagits kan
givetvis inte något överklagande ske. Tillkännagivandena är dock inte några
förlikningsförslag från domarens sida. I stället är de genomgående så väl
avvägda att domaren aldrig frångår dem i den händelse att de inte godtas.
Däremot förekommer på samma sätt som i Sverige att skälen ges en närmare
utformning vid domens uppsättande. Om ett tillkännagivande inte har
godtagits brukar domen som regel överklagas. När en brottmålsdom avkunnas i
Danmark tillfrågas parterna regelmässigt om de godtar domen. Ett godtagande
hindrar emellertid i sådant fall inte ett senare överklagande. Det danska
systemet har gällt sedan länge och anses ha fungerat väl med bibehållen
rättssäkerhet.
Det danska systemet visar en väg att förenkla domskrivningen. Särskilt
intressant är att det för dispositiva tvistemål i Danmark synes råda en hög
överensstämmelse mellan skrivna domskäl och överklaganden. När ett
tvistemål överklagas finns det sålunda goda domskäl, medan domskäl sällan
skrivits i fall där det inte sker något överklagande. Det finns skillnader
mellan den svenska och den danska processordningen som bör uppmärksammas i
sammanhanget, det gäller domarens ställning och ansvaret för
rättegångskostnader. Detta hindrar inte att man bör undersöka vilka
möjligheter som finns att i vårt land införa ett system liknande det danska
systemet med tillkännagivande eller något annat system med liknande syfte.
Givetvis måste man i ett sådant sammanhang uppmärksamma att det även i ett
fall som kommer att stanna i den domstol som dömt kan finnas andra än
parterna som har ett intresse av att det skrivs en fullständig dom.
I första hand gäller reformbehovet tingsrätternas domar. Liknande problem
som domskrivningen förorsakar kan emellertid i vissa fall förekomma när det
gäller tingsrätternas beslut. Besluten bör därför inte lämnas helt utanför
reformöverväganden.
Det har förekommit omfattande diskussioner inom domarkåren rörande frågan i
vad mån sådana utsagor som i målet eller ärendet avgetts i bevissyfte skall
återges i ett avgörande. Den frågan har i någon mån kommit i ett nytt läge
genom det av riksdagen nyligen antagna förslaget om att även den tilltalades
berättelse skall tas in i ett huvudförhandlingsprotokoll (prop.
1998/99:37). I praktiken tas därmed alla utsagor som anges i bevissyfte upp
på band, som raderas sedan tiden för överklagande gått ut. Utredaren bör
vara oförhindrad att lägga synpunkter i den delen om det är motiverat av
övervägandena i övrigt.
Utredningsuppdraget
Utredaren skall undersöka hur muntlighet och skriftlighet bör vägas mot
varandra i de allmänna domstolarnas behandling av tvistemål och brottmål
för att processen med bibehållna rättssäkerhetskrav skall vara så effektiv
som möjligt. Utredaren skall särskilt uppmärksamma frågor om huruvida
muntligheten i avgörandeskedet i vissa fall bör begränsas på ett eller
annat sätt och avgörandet i målet alltså kunna grundas även på annat än
sådant som har förekommit vid en huvudförhandling. Utredaren skall
emellertid inte behandla frågor som enbart rör processen i högre domstol.
Utredaren skall också undersöka om reglerna om avvisande av bevisning och
om bevisupptagningen i ett tvistemål eller brottmål bör ändras. Utredaren
skall särskilt uppmärksamma möjligheterna att i ökad utsträckning tillåta
skriftliga berättelser.
När det gäller såväl sammanträden som förhör skall utredaren undersöka om nu
gällande förutsättningar för medverkan per telefon bör ändras. Om
utvärderingen av försöksverksamheten med videokonferenser ger vid handen
att verksamheten bör permanentas, skall utredaren lägga fram förslag om de
regler som behövs för att detta skall kunna ske.
Utredaren skall vidare undersöka vissa frågor om koncentrationen i stora
mål. I det sammanhanget skall utredaren särskilt uppmärksamma möjligheterna
att dela upp ett brottmål och hur domstolen skall hantera sådana fall i
vilka det beslutas om en rättspsykiatrisk undersökning
När det gäller domstolarnas avgöranden skall utredaren undersöka om det går
att underlätta domstolarnas arbete genom ett system där avgörandet inte
skrivs ut fullständigt i sådana fall där varken parterna eller någon annan
har något behov av det. Utredaren är oförhindrad att lägga synpunkter på
domskrivningen i övrigt.
Utredaren får undersöka även annat som har att göra med handläggningen i
tingsrätt av tvistemål och brottmål och som med nu gällande regler
eventuellt motverkar att processen där uppfyller högt ställda krav när det
gäller rättssäkerhet och effektivitet. Frågor om domstolsorganisationen
som sådan och frågor om domstolarnas sammansättning ligger dock utanför
detta uppdrag.
Utredaren skall lägga fram de lagförslag som undersökningarna ger anledning
till. Utredaren skall härvid beakta vilka konsekvenser ett förslag kan få
för processen i högre domstol. I den mån de överväganden som görs
beträffande tingsrättsprocessen påverkar eller bör få genomslag också för
processen i högre domstol, skall utredaren lägga fram lagförslag även
rörande den processen. Utredaren skall även uppmärksamma behovet av
följdlagstiftning.
Utredaren bör hålla kontakt med Domstolsverket när det gäller frågor om
användningen av videokonferens i rättegång samt med den arbetsgrupp inom
Domstolsverket som arbetar med processrättsliga frågor. Utredaren skall
vidare samråda med utredningen om ansvar och påföljder för psykiskt störda
lagöverträdare (dir. 1999:39).
Uppdraget skall redovisas skyndsamt och senast före utgången av år 2001.