Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Expertgrupp för utredning av möjligheterna att förenkla utjämningssystemet för kommuner och landsting, Dir. 1999:58
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1999-06-23
Dir. 1999:58
Beslut vid regeringssammanträde den 23 juni 1999.
Sammanfattning av uppdraget
En expertgrupp tillkallas med uppgift att undersöka möjligheterna att
förenkla utjämningssystemet för kommuner och landsting och att göra
systemet mer stabilt. Flera alternativ skall belysas ur olika aspekter.
Bakgrund
Den 1 januari 1996 infördes ett nytt statsbidrags- och utjämningssystem för
kommuner och landsting. Huvudsyftet med utjämningssystemet är att skapa
likvärdiga ekonomiska förutsättningar för kommuner respektive landsting att
bedriva sin verksamhet. Systemet består av inkomstutjämning,
kostnadsutjämning och införanderegler. Inkomstutjämningen skall utjämna
för skillnader i skattekraft. Kostnadsutjämningen skall utjämna för
strukturella kostnadsskillnader. Kostnadsutjämningen skall däremot inte
kompensera för skillnader i servicenivå, kvalitet, avgiftssättning eller
effektivitet, och den skall baseras på mätbara och för kommuner och
landsting opåverkbara faktorer som mäter strukturella kostnadsskillnader.
En parlamentariskt sammansatt kommitté tillkallades redan i augusti 1995 för
att följa upp och utvärdera samt lämna förslag i syfte att utveckla systemet
(dir. 1995:118). Kommittén, som antog namnet Kommunala
utjämningsutredningen, överlämnade i december 1998 sitt slutbetänkande
Kostnadsutjämning för kommuner och landsting (SOU 1998:151) till regeringen.
Betänkandet skickades ut på remiss till samtliga kommuner och landsting, ett
antal myndigheter och organisationer m.fl. Remissbehandlingen visade att
det fanns ett starkt stöd för huvudlinjerna i utredningens förslag. I
propositionen Förändringar i utjämningssystemet för kommuner och landsting
(prop. 1998/99:89) har regeringen presenterat förslag till vissa
förändringar i utjämningssystemet för kommuner och landsting, vilka skall
gälla från år 2000 och vilka till stor del bygger på de förslag som
Kommunala utjämningsutredningen lämnade i sitt betänkande. De grundläggande
principerna för utjämningen av ekonomiska förutsättningar föreslås ligga
fast. De föreslagna förändringarna berör endast kostnadsutjämningen. De
största förändringarna föreslås i modellerna för hälso- och sjukvården och
individ- och familjeomsorgen. Vidare föreslås att en kostnadsutjämning för
barn och ungdomar med utländsk bakgrund införs. Nya införanderegler föreslås
dessutom för perioden 2000 till 2004. Ett fortsatt uppföljnings- och
utvecklingsarbete aviseras. Riksdagen beslutade den 14 juni i enlighet med
de förslag som lämnades i propositionen.
Utjämningssystemets omfattning och komplexitet
I samband med remissbehandlingen av Kommunala utjämningsutredningens
betänkande framfördes flera synpunkter på det nuvarande utjämningssystemets
omfattning och komplexitet, och att detta kan bidra till att systemet
uppfattas som svårt att förstå. En annan effekt av komplexiteten är att de
årliga förändringarna hos de olika faktorer som systemet bygger på
sammantaget kan få stora effekter på utfallet för en enskild kommun eller
ett enskilt landsting från ett år till ett annat, vilket kan orsaka
planeringsproblem för kommunen eller landstinget. I propositionen pekar
regeringen på problemet att göra avvägningen mellan enkelhet och rättvisa.
Det nuvarande systemet är komplext till följd av ambitionen att systemet
skall innehålla alla de faktorer som gör att det på ett rimligt sätt kan
spegla utvecklingen av de viktigaste kommunala verksamheterna och
kostnaderna för dem. Regeringen föreslår därför inga förändringar i detta
hänseende, men anser att möjligheterna att förenkla systemet måste
analyseras.
Även under riksdagsbehandlingen har detta problem tagits upp i ett antal
motioner. Finansutskottet delar regeringens bedömning att en avvägning
måste göras mellan enkelheten och graden av träffsäkerhet, och att den som
förespråkar förenkling också måste acceptera de konsekvenser som detta kan
få på graden av utjämning och rättvisa.
Mot denna bakgrund bör ett utredningsarbete genomföras, med syfte att
undersöka möjligheterna att göra utjämningssystemet enklare och mer
stabilt. Förenklingar av kostnadsutjämningen måste ställas mot systemets
förmåga att utjämna strukturella kostnadsskillnader. Om utjämningssystemet
skall förenklas och göras mer stabilt måste därför fördelarna med en större
stabilitet och ökade möjligheter till förståelse av systemets konstruktion
och funktion ställas mot nackdelarna av en eventuell minskad träffsäkerhet i
utjämningen av strukturella kostnadsskillnader, och mot frågan om huruvida
likvärdiga ekonomiska förutsättningar ändå kan skapas. Frågan om förenkling
måste analyseras utifrån bl.a. demokratiska, planeringsmässiga och praktiska
aspekter samt inte minst rättviseaspekter. Även samhällsekonomiska aspekter
kan behöva belysas.
Uppdraget
En expertgrupp tillkallas med uppgift att förutsättningslöst pröva olika
möjligheter att göra utjämningssystemet för kommuner och landsting enklare
och mer stabilt samtidigt som det fortfarande skall uppfylla de
grundläggande intentionerna med utjämningen. Flera alternativ skall
analyseras och jämföras ur de olika aspekter som angivits ovan. Alternativen
skall vara statsfinansiellt neutrala.
Redovisning av uppdraget
Expertgruppen skall redovisa sitt uppdrag till regeringen senast 30 november
2000.