Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Organisationskommitté med uppgift att ombilda Folkhälsoinstitutet till en myndighet med tydligare uppgifter av stabskaraktär på folkhälsoområdet, Dir. 1999:56
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 1999-06-23
Dir. 1999:56
Beslut vid regeringssammanträde den 23 juni 1999.
Sammanfattning av uppdraget
En organisationskommitté tillkallas med uppgift att föreslå en ombildning av
Folkhälsoinstitutet till en ny myndighet med tydligare uppgifter av
stabskaraktär på folkhälsoområdet. Det betyder att den nya myndigheten
framför allt skall följa och analysera utvecklingen på området både
nationellt och internationellt, ta fram fakta, utarbeta nationella
handlingsplaner, stå för kunskapsförsörjning och utveckling av metoder
samt arbeta med underlag och utredningsuppdrag som hör samman med
regeringens ledning, styrning och utvärdering av folkhälsoområdet.
Alkoholinspektionens uppgifter av övergripande tillsynskaraktär skall
också föras över till den nya myndigheten liksom Läkemedelsverkets uppgifter
när det gäller teknisk sprit.
Organisationskommittén får i uppdrag att mer i detalj beskriva mål och
uppgifter samt lämna förslag till övergripande organisation av den nya
myndighetens verksamhet. Avsikten är att uppgifterna skall renodlas och att
mål och verksamhet skall avgränsas bättre och därmed bli tydligare.
Kommittén skall också göra en övergripande utvärdering av
Folkhälsoinstitutets nuvarande verksamhet i syfte att ta fram underlag för
beslut om framtida inriktning. Detta bör ske i nära samverkan med
Nationella folkhälsokommittén.
Folkhälsoinstitutet ombildas och Alkoholinspektionen som egen myndighet
läggs ned i samband med att den nya stabsmyndigheten inrättas. Regeringen
avser att senare fatta beslut om direktiv för de administrativa och andra
åtgärder som krävs för att den nya myndigheten skall kunna fungera från och
med den 1 juli 2001.
Bakgrund
Regeringen uppdrog den 29 januari 1998 åt Statskontoret att kartlägga vissa
centrala och regionala myndigheters och andra organisationers ansvar och
uppgifter på alkohol- och narkotikaområdet. I uppdraget ingick också att
lämna principförslag till en ny myndighetsstruktur på området.
Statskontoret redovisade uppdraget i rapporten Samordning mot droger -
kartläggning och skiss till ny myndighetsstruktur på alkohol- och
narkotikaområdet (1998:22) som överlämnades till regeringen den 1 oktober
1998. Rapporten har därefter remissbehandlats.
I rapporten anför Statskontoret bl.a. följande:
- Förutsättningarna för regeringen att samlat styra, leda och följa upp
samhällets insatser för att uppnå de alkohol- och narkotikapolitiska målen
måste förbättras. Denna styrning försvåras i dag av mängden aktörer på
alkohol- och narkotikaområdet.
- Dagens uppgiftsfördelning innehåller oklarheter, gränsdragningsproblem
och samordningssvårigheter såväl centralt som regionalt som är till men för
effektiviteten.
- Genom en förbättrad samordning och effektivisering av arbetet kan man
sänka statens kostnader på området.
Mot denna bakgrund presenterar Statskontoret olika alternativ för en ny
myndighetsstruktur på alkohol- och narkotikaområdet. I första hand förordar
Statskontoret att en ny stabsmyndighet på alkohol- och narkotikaområdet
bildas, i andra hand att uppgifterna läggs på Socialstyrelsen och i tredje
hand att uppgifterna läggs på Folkhälsoinstitutet.
I propositionen Vissa alkoholfrågor, m.m. (prop. 1998/99:134) instämmer
regeringen i allt väsentligt i den problembeskrivning som Statskontoret gör
i sin rapport vad gäller myndighetsstrukturen på alkohol- och
narkotikaområdet. Att det finns så många aktörer på central statlig nivå
framstår som ett huvudproblem. Detta försvårar bl.a. för regeringen att
leda, styra och följa upp verksamheten på det drogpolitiska området såväl
centralt som regionalt. Mot bakgrund av den kartläggning som Statskontoret
gjort finns det anledning att begränsa antalet centrala myndigheter på
området.
Alkohol, tobak och andra droger utgör några av de största riskfaktorerna
sett i ett folkhälsoperspektiv. Att bryta ut dessa frågor från en myndighet
som arbetar med folkhälsofrågor i enlighet med Statskontorets
förstahandsalternativ låter sig inte göras utan allvarliga konsekvenser för
myndighetens övriga folkhälsoarbete. Regeringen ser det därför som viktigt
att även fortsättningsvis hålla samman tobaks, alkohol- och
narkotikafrågorna med det övriga folkhälsoarbetet.
I regeringens förvaltningspolitiska proposition Statlig förvaltning i
medborgarnas tjänst (prop. 1997/98:136) framhålls att en renodling och
avgränsning av statens uppgifter även fortsättningsvis skall eftersträvas.
Det finns fortfarande stora effektivitetsproblem som beror på att
myndigheter inte är ändamålsenligt organiserade, att de har överlappande
uppgifter och samordningssvårigheter etc. Strukturförändringar ses därför
som en integrerad del av statsförvaltningens utveckling. Syftet är att öka
effektiviteten och göra verksamheten mer ändamålsenlig i förhållande till
de mål som fastslagits av riksdag och regering. Uppgifter som är
artfrämmande för staten bör också avvecklas eller överlåtas på annan
huvudman.
För folkhälsoområdets del kan detta enligt regeringens uppfattning innebära
att informativa styrmedel som informations-, opinionsbildnings- och
upplysningskampanjer i större utsträckning bör överlåtas på organisationer
och andra lokala eller regionala organ. Staten bör på det här området
främst fungera som kompetent beställare och tillhandahålla medel för
informations- och opinionsinsatser som andra utför och står som avsändare
för. Det kan också handla om att decentralisera uppgifter till regional
eller kommunal nivå där kunskapen om lokala förhållanden är av vikt och att
ompröva ansvarsfördelningen mellan olika myndigheter och organisationer och
mellan stat och kommun.
I propositionen Vissa alkoholfrågor, m.m. (prop. 1998/99:134) föreslår
regeringen att en ny folkhälsomyndighet bildas som får tydligare
myndighetsuppgifter av stabskaraktär. Alkoholinspektionens övergripande
tillsynsuppgifter på alkoholområdet liksom Läkemedelsverkets när det
gäller teknisk sprit bör också föras till denna nya folkhälsomyndighet.
Genom att sammanföra dessa övergripande tillsyns- och
uppföljningsuppgifter får den nya myndigheten en tydligare myndighetsroll
än Folkhälsoinstitutet har i dag.
Uppdraget
Stabsmyndighet på folkhälsoområdet
Organisationskommittén skall lämna förslag till hur Folkhälsoinstitutet kan
ombildas till en ny folkhälsomyndighet med tydligare myndighetsuppgifter
och klara avgränsningar mot andra myndigheter med folkhälsouppgifter.
Kommittén skall också låta göra en övergripande utvärdering av
Folkhälsoinstitutets nuvarande verksamhet i syfte att ta fram underlag för
beslut om framtida inriktning. Detta bör ske i nära samverkan med
Nationella folkhälsokommittén.
Den nya myndigheten skall fungera mer som central stabsmyndighet på hela
folkhälsoområdet än som egen opinionsbildningsmyndighet gentemot
allmänheten. Det betyder att myndigheten framför allt skall följa och
analysera utvecklingen på området både nationellt och internationellt, ta
fram fakta, utarbeta nationella handlingsplaner, stå för kunskapsförsörjning
och utveckling av metoder för det hälsofrämjande och förebyggande arbetet
samt arbeta med underlag och utrednings-uppdrag som hör samman med
regeringens ledning, styrning och utvärdering av folkhälsoområdet såvitt
uppgiften inte faller inom någon annan myndighets ansvarsområde. Kommittén
bör i detta sammanhang beskriva Folkhälsoinstitutets nuvarande
ansvarsområden och vilka eventuella andra myndigheter och organisationer som
har angränsande uppgifter inom dessa områden. Det står kommittén fritt att
pröva om nuvarande uppgifts- och ansvarsfördelning är relevant. Exempelvis
har både Socialstyrelsen och Folkhälsoinstitutet uppgifter när det gäller
tobaksfrågorna och det kan övervägas om man bör samla ansvaret för
tobaksfrågorna till den nya myndigheten. Andra exempel är smittskyddsområdet
där Folkhälsoinstitutet och Smittskyddsinstitutet har angränsande uppgifter
framför allt när det gäller hiv/aids. Folkhälsoinstitutet och
Barnombudsmannen har delvis överlappande uppgifter när det gäller
barnolycksfall. Kommittén bör därför även på andra områden där det finns
gränsdragningsproblem föreslå förändringar i uppgifts- och
ansvarsfördelningen för att effektivisera arbetet.
Organisationskommittén får i uppdrag att mer i detalj beskriva mål och
uppgifter samt lämna förslag till organisation av den nya myndighetens
verksamhet. Avsikten är att uppgifterna skall renodlas och att mål och
verksamhet skall avgränsas bättre och därmed bli tydligare.
Verksamhetens inriktning
Den nya myndigheten skall vara en kunskaps- och utvecklingsbaserad
myndighet vars verksamhet skall vara vetenskapligt förankrad. Verksamheten
bör inriktas på att främja likvärdiga förutsättningar för en god hälsa hos
hela befolkningen. Särskilda insatser bör riktas mot de faktorer som
påverkar hälsoutvecklingen hos de grupper som är mest utsatta för
hälsorisker. Forskning som bedrivs på grundval av samverkansavtal med
viktiga forskningsinstitutioner bör även vara en uppgift för den nya
myndigheten, liksom att upprätthålla en välutvecklad analys-, utrednings-
och utvärderingsfunktion inom myndigheten.
Myndighetens uppgifter, samarbetsformer m.m.
En viktig uppgift för den nya myndigheten skall vara att följa utvecklingen
på folkhälsoområdet och löpande rapportera om denna till regeringen. Detta
är ett viktigt underlag för regeringens överväganden om resursfördelning
och likaså ett viktigt beslutsunderlag när det gäller ledning och styrning
av den statliga verksamheten på folkhälsoområdet. Här är ett fortsatt
samarbete med Socialstyrelsens epidemiologiska centrum (EPC)
betydelsefullt. EPC har till uppgift att på nationell nivå följa, analysera
och rapportera om hur folkhälsoproblem, sjukdomar och sociala problem
utvecklas samt om hur dessa riskfaktorer är utbredda i olika
befolkningsgrupper. Socialstyrelsen utvärderar tillsammans med
Folkhälsoinstitutet folkhälsoläget i den folkhälsorapport som utarbetas vart
tredje år på regeringens uppdrag. Kommittén skall här belysa och tydliggöra
uppgifts- och ansvarsfördelningen mellan Socialstyrelsen och den nya
folkhälsomyndigheten och lämna förslag till de förändringar som kommittén
finner motiverade.
Detsamma gäller den nya myndighetens relation till Centralförbundet för
alkohol- och narkotikaupplysning (CAN). CAN är en fristående
folkrörelseanknuten organisation som i dag finansieras dels via statsbidrag,
dels via försäljning av tjänster bl.a. till Folkhälsoinstitutet. Förbundet
har till uppgift att förmedla basfakta samt följa och informera om
förändringar på drogområdet. CAN samarbetar i dag med Folkhälsoinstitutet
när det gäller att följa alkohol- och narkotikautvecklingen och sprida
saklig information på drogområdet. Kommittén skall utvärdera hur samarbetet
har fungerat och lämna förslag till hur samarbetet bör formaliseras och hur
eventuella samarbetsavtal bör utformas. Kommittén kan även lämna förslag
till förändringar när det gäller uppgifts- och ansvarsfördelning mellan CAN
och den nya myndigheten samt när det gäller finansieringen av CAN:s
verksamhet.
När det gäller upplysnings-, informations- och utbildningsverksamhet så bör
denna för myndighetens del främst koncentreras kring regelverket som avser
de frågor som myndigheten handlägger. Informations- och opinionsbildning i
övrigt skall myndigheten hantera huvudsakligen genom att ta fram
faktaunderlag och beställa informations- och utbildningsinsatser och i
största möjliga mån använda sig av olika organisationer, kommuner och
landsting för att föra ut folkhälsobudskapen. Att svara för
statistiksamordning på alkohol- och narkotikaområdet, fungera som
internationell länk på folkhälsoområdet och ta fram metoder för och
praktiskt pröva hälsokonsekvensbeskrivningar på olika folkhälsoområden är
andra viktiga funktioner för den nya myndigheten vilka kommittén skall lämna
förslag till. Kommittén skall därvid samråda med den Nationella
folkhälsokommittén (dir. 1995:158) och Narkotikakommissionen (dir.
1998:18).
På alkoholområdet skall den nya folkhälsomyndigheten vara central tillsyns-
och uppföljningsmyndighet när det gäller bestämmelserna i alkohollagen
(1994:1738) och lagen (1961:181) om försäljning av teknisk sprit m.m. och
svara för föreskriftsarbete, allmänna råd och övergripande tillsyn samt ha
en central expertfunktion på dessa områden i syfte att se till att
tillämpningen av de båda lagarna blir så riktig och enhetlig som möjligt
och enligt lagstiftarens intentioner. Myndigheten skall således följa upp
det alkoholpolitiska regelsystemet och utvärdera alkohollagstiftningens
tillämpning och funktion. Det skall även ingå i uppgiften att ta fram
informations- och utbildningsmaterial som riktar sig till olika
organisationer och myndigheter verksamma inom alkoholområdet och se till att
aktörerna på marknaden har nödvändig kunskap och information om frågor som
rör alkoholens risker, alkoholpolitiken och det alkoholpolitiska
regelverket. Myndigheten bör följa domstolarnas rättspraxis och sprida
kännedom om rättsutvecklingen samt ansvara för det nationella tillstånds-
och personregister som enligt alkohollagen skall finnas över dem som har
bl.a. serveringstillstånd för alkoholdrycker. Organisationskommittén skall
lämna förslag till hur dessa uppgifter lämpligast kan integreras med det
övriga folkhälsoarbetet och organiseras hos den nya myndigheten.
Kommittén skall också lämna förslag till vilken statistik som kommer att
behövas i framtiden för myndighetens tillsyn, kontroll och uppföljning på
alkoholområdet. Förändringen med att föra samman Alkoholinspektionens och
Läkemedelsverkets övergripande tillsyns- och uppföljningsuppgifter på
alkoholområdet med övrigt folkhälsoarbete skall ses som ett led i att skapa
en mer rationell och ändamålsenlig administration kring de här frågorna.
Kommittén skall i de här frågorna samråda med Alkoholutredningen (dir.
1998:19 och 1998:52).
Instruktion, m.m.
Organisationskommittén skall lämna förslag till instruktion för den nya
myndigheten och även i övrigt utarbeta förslag till de författningsändringar
som föranleds av uppdraget. Kommittén skall vidare lämna förslag till hur
den nya myndigheten skall vidareutveckla arbetet för att nå den regionala
och lokala nivån när det gäller folkhälsoarbete i landsting och kommuner.
Kommittén skall dessutom utarbeta en informationsstrategi för hur den nya
myndighetens verksamhet bör presenteras samt utveckla ett för myndigheten
anpassat verksamhets- och ekonomistyrningssystem som möjliggör uppföljning
och utvärdering av myndighetens arbete. Organisationskommittén skall lämna
de förslag i övrigt som den finner motiverade.
Kommittén skall hålla de berörda centrala arbetstagarorganisationerna
informerade om arbetet och bereda dem tillfälle att framföra synpunkter samt
genomföra förhandlingar enligt lagen (1976:580) om medbestämmande i
arbetslivet.
Organisationskommittén skall redovisa sina överväganden och förslag till
regeringen senast den 1 juni 2000. Regeringen avser att senare fatta beslut
om direktiv för de administrativa och de andra åtgärder som krävs för att
den nya myndigheten skall kunna fungera från och med den 1 juli 2001.