Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Ökade möjligheter till informationsutbyte mellan Riksförsäkringsverket, Arbetsmarknadsstyrelsen, Centrala studiestödsnämnden och arbetslöshetskassorna, Dir. 1999:53
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1999-06-23
Dir. 1999:53
Beslut vid regeringssammanträde den 23 juni 1999.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppdrag att se över
förutsättningarna för ett ökat utbyte av information i
elektronisk form mellan Riksförsäkringsverket,
Arbetsmarknadsstyrelsen, Centrala studiestödsnämnden och
arbetslöshetskassorna. Syftet med ett sådant informationsutbyte
skall vara att öka servicen för den enskilde, säkerställa
ett korrekt beslutsunderlag samt förebygga felaktiga
utbetalningar.
Utredaren skall undersöka om behovet av ett ökat utbyte av
information går att förena med kraven på skydd mot oacceptabla
intrång i den personliga integriteten. Om dessa intressen
kan förenas, skall utredaren lämna de författningsförslag
som är nödvändiga.
Uppdraget skall vara slutfört före utgången av juni månad
2000. Om det är möjligt skall utredaren dessförinnan även
lämna förslag som möjliggör att en försöksverksamhet med
ökat informationsutbyte kan inledas så snart som möjligt.
Bakgrund
År 1997 inleddes ett samarbetsprojekt mellan Arbetsmarknadsstyrelsen
(AMS), Riksförsäkringsverket (RFV), Centrala studiestödsnämnden
(CSN) och arbetslöshetskassorna, genom deras samorganisation.
Projektet, som benämns kontrollrutinprojektet, syftar till
att utveckla system, metoder och rutiner för att uppnå en
rationell, snabb och säker hantering av ärenden om stöd,
bidrag och ersättningar. Projektet syftar även till att
förbättra beslutsunderlaget och att förhindra att oförenliga
utbetalningar sker från två eller flera bidrags- och stödsystem.
Informationsutbytet är huvudsakligen avsett att utföras
genom sambearbetning av myndigheternas och arbetslöshetskassornas
ADB-system.
Redan i dag finns det ADB-baserade rutiner för avstämning
mellan RFV och CSN av fattade beslut om förmåner och
utbetalningar. För dessa sambearbetningar finns det
författningsstöd. Till RFV lämnar CSN på detta sätt
uppgifter om t.ex. studiestöd, tidsperioder och tidpunkter
för utbetalning. RFV lämnar uppgifter till CSN om t.ex.
utbildningsbidrag för arbetsmarknadsutbildning och om
sjukperioder när dessa sammanfaller med tidsperioder
för studiestöd.
På motsvarande sätt sker vissa sambearbetningar av
uppgifter hos AMS och CSN. Även i dessa fall finns
det författningsstöd för informationsutbytet. I
samband med att CSN prövar en ansökan om särskilt
vuxenstudiestöd eller särskilt utbildningsbidrag
lämnar AMS ut uppgifter t.ex. om en person varit
arbetslös vid studiernas början. CSN lämnar sedan
uppgifter till AMS om stöd eller bidrag beviljats
och om datum för kursstart.
Däremot saknas motsvarande avstämningar mellan
arbetslöshetskassorna å ena sidan och CSN respektive
RFV å den andra sidan. Den kontroll som sker på
arbetslöshetskassorna måste därför begränsas till att
dessa inför ett beslut om utbetalning telefonledes tar
kontakt med myndigheter när det anses motiverat. Den typ
av uppgifter som arbetslöshetskassorna har intresse av
är t.ex. beviljade studiestöd, utbetald sjukpenning,
föräldrapenning och olika pensioner.
De i projektet medverkande myndigheterna och
arbetslöshetskassorna har kartlagt de regler som anger
förutsättningarna för utbetalningar av skilda stöd,
bidrag och ersättningar. Detta arbete har skett i syfte
att undersöka om en viss ersättning kan respektive inte
kan betalas ut samtidigt med andra bidrag från de
myndigheter eller arbetslöshetskassor som medverkar i
projektet. Projektet omfattar således endast de
ersättningssystem där beslut om ersättning från ett
system kan påverka beslut om ersättning från ett annat.
Exempel på detta utgör olika typer av inkomstersättningar.
När det gäller beslut om ersättning eller stöd som inte
påverkar andra beslut, t.ex. barnbidrag, saknas däremot
behov av informationsutbyte.
Informationsutbytet är huvudsakligen tänkt att utföras
genom sambearbetning mellan de aktuella myndigheternas
och arbetslöshetskassornas databaser. I praktiken skall
handläggaren på en myndighet eller en arbetslöshetskassa
kunna ställa en fråga till de andra i projektet ingående
myndigheterna eller arbetslöshetskassorna. Svar skall
kunna erhållas efterföljande dag. Detta innebär att det
behövliga beslutsunderlaget alltid finns tillgängligt
hos beslutsfattaren i varje enskilt ärende. En
beslutsfattare skall därigenom kunna förhindra eller
åtgärda felaktiga utbetalningar av ersättning.
Myndigheterna och arbetslöshetskassorna skall kunna få
ömsesidig information inför ett beslut. De skall även
kunna få besked om förändringar i andra ärenden som
påverkar rätten till bidrag.
Informationsutbytet mellan myndigheterna skulle avse de
uppgifter som behövs för ett korrekt beslutsunderlag och
riktiga beslut. Utbytet skulle därför i stort sett kunna
begränsas till uppgifter om vilken typ av ersättning som
betalats ut, vilket belopp och datum för utbetalandet.
Det är således resultatet av en myndighets handläggning
av ett ärende som skall kunna utbytas, inte de övriga
uppgifter om den enskilde som kan finnas i en akt.
Projektarbetet har nu fortskridit så långt att det inom
kort finns tekniska förutsättningar för ett ökat
informationsutbyte baserat på befintliga tekniska system.
De i projektet medverkande myndigheterna samt
arbetslöshetskassorna genom deras samorganisation har i
en skrivelse den 21 december 1998 hemställt om regeringens
tillstånd att påbörja en försöksverksamhet med
informationsutbyte mellan myndigheterna och
arbetslöshetskassorna.
Förutsättningar för och behov av en översyn
I dag finns endast i vissa fall tillstånd till att utbyta
elektroniskt lagrad information mellan de aktuella
myndigheterna. I förhållande till arbetslöshetskassorna
är sådant informationsutbyte med något undantag över
huvud taget inte tillåtet. Avstämningar och kontroller
måste därför - i den mån det alls finns tid och möjlighet
- utföras manuellt. Intyg och andra handlingar som krävs
för att handlägga en ansökan måste ofta begäras in från
den enskilde som i sin tur måste hämta in dessa från
andra myndigheter.
Hanteringen är således ur effektivitetssynpunkt på många
håll otidsenlig och omständlig. Samtidigt är den mycket
tids- och resurskrävande för såväl intygsutfärdande som
mottagande myndighet. Ofta måste lämnad information
dessutom kompletteras genom en direkt kontakt mellan
myndigheterna eller berörda arbetslöshetskassor.
Det finns därför behov av att utveckla system och metoder
för att uppnå en rationell, snabb och säker hantering av
olika typer av ärenden om stöd, bidrag och ersättningar.
Det är även viktigt att förebygga felaktiga beslut om
utbetalningar och minimera risken för fusk. Mot denna
bakgrund är det aktuella projektet, som tar till vara den
moderna informationsteknikens möjligheter till en snabb
och säker informationshantering, av stor betydelse. De
totala utbetalningarna från de system som ingår i
kontrollrutinprojektet uppgår till drygt 150 miljarder
kronor per år.
Att på det sätt som här har diskuterats sambearbeta en
mängd olika uppgifter från flera offentliga organ
aktualiserar integritetsaspekter på ett helt annat sätt
än hittills på detta område. Det är därför av grundläggande
betydelse att i detta sammanhang ta ställning till och
värdera vilka konsekvenser från integritetssynpunkt som
ett ökat informationsutbyte skulle medföra. Fördelarna
med ett sådant utbyte måste noggrant prövas i förhållande
till det intrång i den personliga integriteten som detta
kan leda till.
Det finns därför anledning att gå vidare med den modell
för ett ökat informationsutbyte som utredaren kommer
fram till först om utredaren bedömer att andra intressen
än behovet av skydd för den personliga integriteten väger
tyngst.
Det kan i detta sammanhang påpekas att de nu nämnda
intressena inte nödvändigtvis behöver stå i motsatsförhållande
till varandra. Vid ett ökat informationsutbyte mellan
myndigheterna bör nämligen integritetsintresset i många
fall kunna tillgodoses genom att uppgifterna omfattas av
sekretess hos de myndigheter som har tillgång till dem.
Vidare måste beaktas att den information som skulle bli
aktuell för utbyte skulle begränsas till främst ersättningstyp,
utbetalade belopp och tidpunkten för utbetalning.
En förutsättning för att ett utökat informationsutbyte
skall kunna komma till stånd är att det står i överensstämmelse
med de lagar och andra bestämmelser som finns på området.
Redan den genomgång som skett inom projektets ram har
utvisat behov av regeländringar för att möjliggöra ett
sådant informationsutbyte.
Informationsutbytet mellan arbetslöshetskassorna och de
aktuella myndigheterna är i dag begränsat. Detta gäller
i synnerhet utlämnande av uppgifter till arbetslöshetskassorna.
Förklaringen är att arbetslöshetskassorna inte är några
myndigheter och att sekretesslagen (1980:100) inte gäller
för dem. För myndigheterna innebär det t.ex. att uppgifter
inte kan lämnas till arbetslöshetskassorna med stöd av
den s.k. generalklausulen i 14 kap. 3 § sekretesslagen
eftersom regleringen endast gäller uppgiftslämnande mellan
myndigheter. En annan konsekvens är att en arbetslöshetskassa
inte hindras av sekretesslagen när det gäller att till
utomstående lämna ut uppgifter som den fått från någon
annan. Den särställning som arbetslöshetskassorna har i
sekretesshänseende gör det under nuvarande förhållanden
svårt att föra in dem i ett system med ett utökat
informationsutbyte. För att information skall kunna lämnas
ut till arbetslöshetskassorna krävs att sekretess kan
garanteras. En möjlig lösning på detta skulle kunna vara
att arbetslöshetskassorna omfattas av sekretesslagstiftningen,
åtminstone i fråga om det nu diskuterade informationsutbytet.
Det som nu sagts förutsätter en översyn av regleringen
av myndigheternas register och databaser med utgångspunkt
i de krav som ställs i personuppgiftslagen (1998:204).
Ett ökat informationsutbyte förutsätter också vissa
sekretessbrytande bestämmelser.
Uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att utreda frågor
som har samband med ett utökat informationsutbyte mellan
RFV, AMS, CSN och arbetslöshetskassorna.
Syftet med ett sådant informationsutbyte skall vara att
öka servicen för den enskilde, säkerställa ett korrekt
beslutsunderlag samt förebygga felaktiga utbetalningar.
Utredaren skall undersöka om behovet av ett ökat
informationsutbyte går att förena med kraven på skydd
mot oacceptabla intrång i den personliga integriteten.
Om prövningen leder till bedömningen att dessa intressen
kan förenas, skall utredaren lämna de författningsförslag
som är nödvändiga. Förslagen skall om möjligt utformas
så att de tar hänsyn till förändringar av förutsättningarna
för myndigheternas verksamheter, t.ex. när det gäller
bidragssystemen. Utredaren skall även beakta att ytterligare
myndigheter i framtiden kan komma att delta i informationsutbytet.
Ett förslag om ökat informationsutbyte måste tillfredsställa
behovet av sekretess för uppgifter som lämnas till
arbetslöshetskassorna.
Vidare måste utredaren ta hänsyn till förhållanden som
rör de berörda myndigheternas register och utlämnande av
uppgifter från dessa med utgångspunkt i de krav som
personuppgiftslagen (1998:204) ställer. I detta sammanhang
bör utredaren överväga om det är lämpligt att göra informationen
tillgänglig genom direktåtkomst.
Utländska förhållanden bör studeras och erfarenheter
därifrån beaktas.
Redovisning av uppdraget m.m.
Utredaren skall samråda med företrädare för kontrollrutinprojektet
och företrädare för berörda myndigheter.
Utredaren skall redovisa sitt arbete senast före utgången
av juni månad 2000. Om det är möjligt skall utredaren
dessförinnan även lämna förslag som möjliggör att en
försöksverksamhet med ökat informationsutbyte kan inledas
så snart som möjligt.