Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av fartygssäkerhetslagstiftningen, Dir. 1999:50
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 1999-06-23
Dir. 1999:50
Beslut vid regeringssammanträde den 23 juni 1999.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppdrag att göra en översyn av
fartygssäkerhetslagstiftningen och utarbeta förslag till den
författningsreglering som behövs.
Gällande regler
Lagbestämmelser om säkerhet på fartyg finns huvudsakligen i
fartygssäkerhetslagen (1988:49) (FSL). Lagen är till stora delar en ramlag
med allmänt hållna bestämmelser och bemyndiganden för regeringen och
myndigheter att utfärda närmare föreskrifter. Regeringens föreskrifter
finns i fartygssäkerhetsförordningen (1988:594) (FSF) och
detaljbestämmelser finns i tillämpningsföreskrifter som utfärdas framför
allt av Sjöfartsverket.
EG-rättsakter
Det finns ett antal EG-rättsakter av betydelse för fartygssäkerheten.
Exempel på dessa är följande:
1. rådets direktiv 94/57/EG om gemensamma regler och standarder för
organisationer som utför inspektioner och utövar tillsyn av fartyg och för
sjöadministrationernas verksamhet i förbindelse därmed, ändrat genom
kommissionens direktiv 97/58/EG,
2. rådets direktiv 95/21/EG om tillämpning av internationella normer för
säkerhet på fartyg, förhindrande av föroreningar samt boende- och
arbetsförhållanden ombord på fartyg som anlöper gemenskapens hamnar och
framförs i medlemsstaternas territorialvatten (hamnstatskontroll), senast
ändrat genom kommissionens direktiv 98/42/EG,
3. rådets förordning (EG) nr 3051/95 om säkerhetsorganisation för
roll-on/roll-off-passagerarfartyg, ändrad genom kommissionens förordning
(EG) nr 179/98,
4. rådets direktiv 96/98/EG om marin utrustning, ändrat genom kommissionens
direktiv 98/85/EG,
5. rådets direktiv 98/18/EG om säkerhetsbestämmelser och säkerhetsnormer för
passagerarfartyg,
6. rådets direktiv 99/35/EG om ett system med obligatoriska besiktningar för
en säker drift av ro-ro-passagerarfartyg och höghastighetspassagerarfartyg i
reguljär trafik.
Utredningsbehovet
Såväl FSL som FSF har ändrats vid ett flertal tillfällen efter 1988 men
någon samlad översyn av författningarna har inte gjorts sedan tillkomsten.
Bland annat är avsnitten om arbetsmiljön ombord på fartyg numera föråldrade
och bestämmelserna om tillsynsbok behöver moderniseras för att anpassas
till Sjöfartsverkets datoriserade tillsynssystem och för att bättre möta
framtida behov.
När olika EG-rättsakter blivit tillämpliga här i landet har nödvändiga
lagändringar gjorts, men inte alltid på det bästa eller lämpligaste sättet.
Dagens svenska regelverk stämmer därför i vissa fall mindre väl överens med
den EG-rättsliga ordningen på området. Exempelvis har vissa artiklar i
rådets direktiv 95/21/EG inte införlivats på ett fullt korrekt sätt. Vidare
kommer de svenska reglerna att behöva anpassas till ett helt nyligen antaget
direktiv 99/35/EG om ett system med obligatoriska besiktningar för en säker
drift av ro-ro-passagerarfartyg och höghastighetspassagerarfartyg i reguljär
trafik.
Sjöfartsverket har i en skrivelse till regeringen den 3 december 1998
(N1999/249/RS) föreslagit en översyn av de aktuella författningarna och
pekat på ett antal brister. Kustbevakningen har i ett yttrande över
Sjöfartsverkets skrivelse anfört att lagstiftningen om fartygs säkerhet är
mycket detaljrik och tämligen svår att överblicka och att en genomgripande
översyn av fartygssäkerhetslagen, tillhörande förordning och
myndighetsföreskrifter bör genomföras. Även Facket för Service och
Kommunikation (SEKO) har anfört att FSL och FSF bör genomgå en total översyn
inom bl.a. arbetsmiljöområdet.
Sjöfartsverket har i brev till regeringen den 3 juli 1998 (N1999/516/RS)
uttryckt att man bör se över frågan om reglering av företagshälsovården för
sjöpersonal.
Mot denna bakgrund bör nu fartygssäkerhetslagstiftningen ses över.
Uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att göra en översyn av
fartygssäkerhetslagen och fartygssäkerhetsförordningen. Utgångspunkten för
utredarens förslag skall vara att hela lagstiftningen moderniseras,
förenklas och bringas att överensstämma med de internationella regelverk som
binder Sverige. Det gäller då inte bara EG:s regelverk utan också vad som
följer av Sveriges åtaganden i andra sammanhang. Det står också utredaren
fritt att i övrigt lämna förslag till förändrade regler i det fall detta
bedöms lämpligt.
Redovisning av uppdraget
Utredaren skall redovisa resultatet av sitt arbete senast den 30 september
2000. Ett förslag till införlivande av artiklarna 11.4 och 16.3 i rådets
direktiv 95/21/EG och artikel 9a i ändringsdirektivet 98/25/EG samt av
rådets direktiv 99/35/EG skall dock redovisas separat senast den 1 december
1999.