Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Barn i homosexuella familjer, Dir. 1999:5
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 1999-02-04
Dir. 1999:5
Beslut vid regeringssammanträde den 4 februari 1999.
Sammanfattning av uppdraget
En parlamentariskt sammansatt kommitté skall undersöka och analysera
villkoren för barn i homosexuella familjer.
Kommitténs ena huvuduppgift är att utreda förhållandena för barn i
homosexuella familjer. Kommittén skall därvid bl.a. sammanställa,
analysera och redovisa den kunskap som finns om dessa barn.
Kommitténs andra huvuduppgift är att ta ställning till de rättsliga
skillnader som i dag finns mellan homosexuella och heterosexuella par i
fråga om möjligheten att adoptera och att utses till särskilt förordnade
vårdnadshavare. Kommittén skall bedöma om skillnaderna är sakligt
motiverade och lämna förslag om hur eventuellt omotiverade skillnader
lämpligen kan undanröjas. Bedömningen skall göras på grundval av vad som
har utretts om förhållandena för barn i homosexuella familjer och vad
som är känt om adoptivbarns särskilda behov. Bedömningen skall utgå från
principen om barnets bästa men i övrigt göras förutsättningslöst.
Om kommittén kommer fram till att de rättsliga skillnaderna bör tas bort
i fråga om adoption, skall kommittén även överväga om kvinnor som lever
i homosexuella parförhållanden bör ges tillgång till assisterad
befruktning.
Bakgrund
Barn i homosexuella familjer
I vårt land finns ett stort antal barn som växer upp i homosexuella
familjer. Många homosexuella har barn från tidigare heterosexuella
förhållanden. Enligt vissa uppskattningar kan det röra sig om omkring 40
000 barn. Det förekommer också att personer i homosexuella förhållanden
skaffar barn som sedan växer upp i det homosexuella förhållandet, i
praktiken som parets gemensamma barn. Det kan ske genom att någon av dem
har en förbindelse med någon av motsatt kön eller genom att någon av dem
ensam adopterar ett barn eller låter sig insemineras. Två homosexuella
par, dvs. två män och två kvinnor, kan också skaffa barn tillsammans och
ta ett gemensamt faktiskt ansvar för barnet.
Det är givet att den rättsliga relationen mellan barnet och dess
föräldrar kan variera, såväl för barn i homosexuella familjer som för
barn i andra familjer. Sålunda kan barnets mor eller far ha vårdnaden
gemensamt med barnets andra biologiska förälder eller adoptivförälder. I
andra fall kan modern eller fadern vara ensam vårdnadshavare och barnets
andra förälder vara utan del i vårdnaden. Det kan också vara så att
barnets andra förälder är avliden eller att barnet adopterats av en
ensamstående person.
Trots att det i Sverige finns ett stort antal barn som växer upp i
homosexuella familjer är kunskapen om dessa barn och deras förhållanden
bristfällig. En del forskning om homosexuella och barn har bedrivits i
USA och i vissa västeuropeiska länder, bl.a. Danmark och Storbritannien,
men någon svensk forskning som utförligt och samlat behandlar barnens
situation finns inte. Folkhälsoinstitutet anordnade dock våren 1997 en
hearing om homosexuella och barn. Vid hearingen, som i första hand
riktade sig till riksdagspolitiker och intresseorganisationer,
behandlades frågor om barn i homosexuella familjer och om barn till
homosexuella föräldrar av internationellt erkända forskare och av
svenska sakkunniga som föreläste om sina forskningsrön inom området.
Föredragen och diskussionerna under hearingen dokumenterades i en
rapport (Homosexuella och barn, Folkhälsoinstitutet 1997:23).
Barnets bästa
Synen på barn har förändrats starkt under 1900-talet och barnets
ställning har successivt förbättrats. Principen om barnets bästa är
numera väl förankrad i svensk rätt. Det är i dag självklart att barnets
bästa skall stå i centrum i de lagregler som nära berör barn. Detta
gäller både de familjerättsliga och de socialrättsliga regelsystemen.
Samma grundsyn kommer också till uttryck i FN:s konvention om barnets
rättigheter (barnkonventionen). Där sägs i artikel 3 att barnets bästa
skall komma i främsta rummet vid alla åtgärder som rör barn, vare sig de
vidtas av offentliga eller av privata sociala välfärdsinstitutioner,
domstolar, administrativa myndigheter eller lagstiftande organ.
Principen om barnets bästa skall tillämpas på alla områden och gäller
också i lagstiftningsarbetet.
Det framgår av formuleringen av artikel 3 i barnkonventionen att barnets
bästa alltid skall beaktas när åtgärder som rör barn vidtas.
Konventionen kräver inte att barnets bästa skall vara utslagsgivande,
men barnets bästa skall ligga med och väga tungt i vågskålen när
åtgärder som rör barn vidtas (se bl.a. prop. 1997/98:182). Svensk lag
bärs emellertid upp av tanken att inga andra intressen kan ta över
barnets när det gäller adoption och vårdnad.
Adoption
Syftet med en adoption är att skapa ett rättsligt förhållande mellan
adoptanten (den som adopterar) och adoptivbarnet. En adoption innebär
att barnet i rättsligt hänseende betraktas som adoptantens barn och inte
som barn till sina biologiska föräldrar. Konsekvenserna framträder bl.a.
i fråga om arvsrätten. Adoptivbarnet och dess avkomlingar tar arv och ärvs
som om adoptivbarnet var adoptantens eget barn. En annan följd av
adoptionen är att vårdnaden om barnet och skyldigheten att försörja det
övergår till adoptanten.
För adoption krävs tillstånd av domstol. I de flesta fall krävs även
medgivande av socialnämnd. Bedömningen utgår från principen om barnets
bästa. Domstolen får således ge sitt tillstånd endast om adoptionen är
till fördel för barnet. Dessutom krävs att den som vill adoptera barnet
har uppfostrat barnet eller vill uppfostra det eller att det annars med
hänsyn till det personliga förhållandet mellan sökanden och barnet finns
särskild anledning till adoptionen. En adoption kräver som regel
samtycke av barnet. Är barnet under 18 år krävs normalt samtycke också
av barnets föräldrar.
Den som är gift får i princip adoptera endast gemensamt med sin make,
såvida det inte är fråga om adoption av den andra makens barn
(biologiskt eller adopterat). Efter en sådan s.k. styvbarnsadoption
anses barnet som makarnas gemensamma. Andra än makar får inte adoptera
gemensamt, dvs. inte heller sambor.
Särskilda regler gäller för registrerade partner. Registrerade partner
får varken gemensamt eller var för sig adoptera barn; inte heller i form
av styvbarnsadoption. Det finns däremot inte något formellt hinder för
en homosexuell person som inte är partner i ett registrerat partnerskap
att adoptera.
Vårdnad
Frågor om vårdnad skall alltid avgöras efter vad som är bäst för barnet.
Bedömningen är beroende av en prövning av samtliga omständigheter i det
enskilda fallet. Vid avgörandet skall hänsyn tas till barnets vilja med
beaktande av barnets ålder och mognad. Den omständigheten att en
förälder är homosexuell utgör inte hinder för förälderns möjlighet att
få vårdnaden om sitt barn.
Ett barn står normalt under vårdnad av båda föräldrarna eller en av dem.
I vissa fall kan vårdnaden emellertid anförtros åt en eller två särskilt
förordnade vårdnadshavare. Så kan ske om en förälder vid utövandet av
vårdnaden brister i omsorgen om barnet på ett sätt som medför bestående
fara för barnets hälsa eller utveckling. Har föräldrarna gemensam
vårdnad om barnet och gäller bristerna i omvårdnaden endast den ena av
dem, skall domstolen anförtro vårdnaden om barnet åt den andra föräldern
ensam. Brister även den föräldern i omsorgen om barnet på det sätt som
angetts, skall domstolen flytta över vårdnaden till en eller två
särskilt förordnade vårdnadshavare. Står barnet under endast en
förälders vårdnad, skall domstolen flytta över vårdnaden till den andra
föräldern eller, om det är lämpligare, till en eller två särskilt
förordnade vårdnadshavare. Att flytta över vårdnaden till en eller två
särskilt förordnade vårdnadshavare kan också bli aktuellt om barnet
stadigvarande vårdats och fostrats i ett annat enskilt hem än
föräldrahemmet och det är uppenbart bäst för barnet att det rådande
förhållandet får bestå. Vårdnaden skall då flyttas över till den eller
dem som tagit emot barnet eller någon av dem.
Det kan vidare bli aktuellt att anförtro vårdnaden om ett barn till en
eller två särskilt förordnade vårdnadshavare om någon av föräldrarna
dör. Har föräldrarna gemensam vårdnad om barnet och dör en av dem,
fortsätter visserligen den andra föräldern automatiskt att ha vårdnaden
om barnet. Men om båda föräldrarna dör skall domstolen anförtro
vårdnaden åt en eller två särskilt förordnade vårdnadshavare. Om barnet
står under vårdnad av endast den ena föräldern och den föräldern dör,
skall domstolen anförtro vårdnaden åt den andra föräldern eller, om det
är lämpligare, åt en eller två särskilt förordnade vårdnadshavare.
När vårdnadshavare förordnas särskilt, skall någon som är lämpad att ge
barnet omvårdnad, trygghet och en god fostran utses. I det enskilda
fallet får hänsyn tas till bl.a. barnets ålder och utveckling samt den
personliga anknytningen till de tilltänkta vårdnadshavarna.
När domstolen prövar vem som skall utses till vårdnadshavare för ett
barn efter en förälders död beaktas under vilka förhållanden barnet har
levt medan föräldern var i livet och vilka relationer som barnet haft
och har till den efterlevande föräldern och andra vuxna personer (t.ex.
en styvförälder). Skall vårdnadshavare förordnas efter föräldrarnas död
och har någon av föräldrarna gett till känna vem han eller hon önskar
som vårdnadshavare, skall den personen förordnas om det inte är
olämpligt.
Två personer kan utses att gemensamt utöva vårdnaden, om de är gifta med
varandra eller bor tillsammans under äktenskapsliknande förhållanden.
Med uttrycket "samboende under äktenskapsliknande förhållanden" avses i
detta sammanhang endast heterosexuell samlevnad. Registrerade partner
och homosexuella sambor kan inte utses att som särskilt förordnade
vårdnadshavare gemensamt utöva vårdnaden om ett barn. Även här gäller
alltså särskilda regler för homosexuella.
En vanlig missuppfattning är att en ny partner till den förälder som är
vårdnadshavare (en styvförälder) kan utses att gemensamt med denna
förälder ha vårdnaden om barnet. Som framgått är detta emellertid inte
möjligt, vare sig i heterosexuella eller homosexuella förhållanden. Om
vårdnadshavaren avlider har den efterlevande samlevnadspartnern
emellertid möjlighet att som särskilt förordnad vårdnadshavare få
vårdnaden om den avlidnes barn, oavsett om det varit fråga om en homo-
eller en heterosexuell samlevnad.
Assisterad befruktning
Assisterad befruktning kan utföras dels i form av insemination, dels i
form av befruktning utanför kroppen.
Insemination får utföras endast om kvinnan är gift eller bor tillsammans
med en man under äktenskapsliknande former. För insemination krävs
skriftligt samtycke av maken eller sambon. Är det med hänsyn till
samtliga omständigheter sannolikt att barnet avlats genom
inseminationen, anses en make eller sambo som lämnat sitt samtycke vara
barnets far.
Insemination med sperma från en annan man än den som kvinnan är gift
eller samboende med (s.k. givarinsemination) får utföras endast vid
allmänt sjukhus under överinseende av läkare med specialistkompetens i
gynekologi och obstetrik. Läkaren skall pröva om det med hänsyn till
makarnas eller de samboendes medicinska, psykologiska och sociala
förhållanden är lämpligt att inseminationen äger rum. Inseminationen får
utföras endast om det kan antas att det blivande barnet kommer att växa
upp under goda förhållanden.
Ett barn som tillkommit genom givarinsemination har, sedan det uppnått
tillräcklig mognad, rätt att få del av de uppgifter om spermagivaren som
har antecknats i sjukhusets särskilda journal.
Befruktning utanför kroppen får utföras endast på kvinnor som är gifta
eller sambor. Det ägg som befruktas utanför kvinnans kropp skall vara
kvinnans eget och det skall befruktas med makens eller sambons sperma.
Maken eller sambon skall skriftligen ha lämnat sitt samtycke. Är det med
hänsyn till samtliga omständigheter sannolikt att barnet avlats genom
befruktningen, anses en make eller sambo som lämnat sitt samtycke vara
barnets far.
Registrerade partner och homosexuella sambor ges, som framgått, inte
tillgång till assisterad befruktning. Också i detta avseende gäller
alltså särskilda regler för homosexuella.
Tidigare överväganden
Frågan om barn i homosexuella familjer har övervägts vid tidigare
tillfällen.
Adoption och vårdnad
I början av 1980-talet tog Utredningen om homosexuellas situation i
samhället i sitt betänkande Homosexuella och samhället (SOU 1984:63) upp
frågan om två personer av samma kön borde ges möjlighet att adoptera
gemensamt. Sammanfattningsvis ansåg utredningen att en sådan möjlighet
inte borde införas förrän den homosexuella familjen accepterats som en
naturlig del av samhället. I proposition 1986/87:124 om de homosexuellas
situation i samhället instämde regeringen i utredningens bedömning att
det inte borde införas någon möjlighet för två personer av samma kön att
adoptera gemensamt. Riksdagen var av samma mening (se bet.
1986/87:LU28).
Frågan övervägdes därefter av Partnerskapskommittén. Kommittén ansåg i
sitt betänkande Partnerskap (SOU 1993:98) att det inte var lämpligt att
möjliggöra för homosexuella par att adoptera barn gemensamt så länge det
inte råder någorlunda enighet bland forskare om vilka konsekvenser det
kan ha för ett barn att växa upp i en homosexuell familj. Av samma skäl
ansåg kommittén att ett homosexuellt par inte heller skulle ges
möjlighet att förordnas gemensamt till vårdnadshavare för barn. Som
ytterligare ett argument angav kommittén att en lagstiftning som
möjliggör ett gemensamt rättsligt föräldraskap för homosexuella par
sannolikt skulle strida mot värderingarna i samhället. Kommittén
påpekade vidare att en övervägande del av de barn som adopteras kommer
från främmande länder och att "givarländerna" skulle ställa sig negativa
till homosexuella partners möjlighet till adoption.
Frågor om gemensamt föräldraskap för homosexuella par övervägdes av
riksdagen våren 1994 i samband med utarbetandet av lagen om registrerat
partnerskap (se bet. 1993/94:LU28). Lagutskottet instämde i sitt av
riksdagen godkända betänkande i Partnerskapskommitténs uttalanden.
Utskottet framhöll att frågan om barns juridiska ställning i förhållande
till ett registrerat partnerskap måste bedömas utifrån helt andra
utgångspunkter än när det gäller rättsverkningarna i övriga hänseenden.
Så länge det inte är vetenskapligt klarlagt att ett barns sociala och
känslomässiga utveckling objektivt sett är lika garanterad i en
homosexuell familj som i en heterosexuell familj, saknades enligt
utskottet den grundläggande förutsättningen för att ett gemensamt
föräldraskap skall kunna etableras i ett registrerat partnerskap,
nämligen hänsynen till barnets bästa.
Utskottet betonade att principen om barnets bästa är väl förankrad i
svensk rätt; den innebär bl.a. att vuxnas önskan och intresse av att
leva med och uppfostra barn får stå tillbaka för vad som bedöms vara
bäst för det barn som av någon anledning inte har möjlighet att växa upp
hos sina biologiska föräldrar. Även frågan om styvbarnsadoption måste,
ansåg utskottet, bedömas från helt andra utgångspunkter än de som gäller
för rättsverkningarna i övrigt av ett registrerat partnerskap, nämligen
utifrån principen att i första hand barnets bästa skall beaktas.
Frågan har härefter behandlats i riksdagen med anledning av motioner vid
flera tillfällen och senast våren 1998 (se bet. 1997/98:LU28).
Lagutskottet förordade då i sitt av riksdagen godkända betänkande ett
tillkännagivande om behovet av att utifrån barnets perspektiv se över
den rättsliga situationen för barn som växer upp i homosexuella
familjer.
I sitt betänkande tog lagutskottet särskilt upp frågan om
styvbarnsadoptioner. Utskottet pekade på att en person som är gift har
möjlighet att under sin makes livstid adoptera makens barn eller
adoptivbarn genom styvbarnsadoption. En sådan adoption kan enligt
utskottet i vissa fall tänkas öka barnets ekonomiska och sociala
trygghet och dessutom vara psykologiskt betydelsefull för barnet. Någon
motsvarande möjlighet till styvbarnsadoption för en partner finns
däremot inte. Utskottet betonade att barnets bästa enligt
barnkonventionen skall komma i främsta rummet vid alla åtgärder som rör
barn, vare sig de vidtas av offentliga eller privata sociala
välfärdsinstitutioner, domstolar, administrativa myndigheter eller
lagstiftande organ och att det sålunda är barnets bästa som skall
genomsyra och vara vägledande för den familjerättsliga lagstiftningen.
Mot denna bakgrund framträdde enligt utskottet ett behov av att utifrån
barnets perspektiv ytterligare belysa den rättsliga situationen för de
barn som växer upp i homosexuella familjer. Utskottet ansåg att de
frågor som kan uppkomma med anledning av dessa barns förhållanden borde
utredas förutsättningslöst och olika aspekter på barnens behov och
rättigheter genomlysas noggrant. Med barnets bästa i blickpunkten borde
därvid enligt utskottets mening särskilt övervägas om skillnaden är
sakligt motiverad mellan gifta pars och partners möjlighet till
styvbarnsadoption.
Assisterad befruktning
Frågan om möjligheten för kvinnor som lever tillsammans i ett
homosexuellt parförhållande att få tillgång till assisterad befruktning
diskuterades under utarbetandet av lagen om insemination. I det
sammanhanget uttalade regeringen att insemination borde begränsas till
de fall som medfört att metoden börjat användas, nämligen när det av
olika skäl brister i de naturliga förutsättningarna för ett havandeskap.
Det anfördes vidare bl.a. att avsaknaden av forskning om situationen för
de barn som kommit till genom insemination talade emot att den tekniken
användes i andra fall än då barnet kan växa upp med föräldrar av båda
könen (se prop. 1984/85:2 s. 10). Lagutskottet delade regeringens
uppfattning samt framhöll att det måste vara en strävan att så långt som
möjligt se till det blivande barnets bästa och att det därvid måste
beaktas att bland barnpsykiatriker och barnpsykologer särskilt betonas
vikten för barnets utveckling av att det har både en mor och en far (se
bet. 1984/85:LU10 s. 16). Riksdagen godkände utskottets betänkande.
Frågan aktualiserades även i samband med förslaget till lag om
registrerat partnerskap. Lagutskottet strök då under att så länge det
inte är vetenskapligt klarlagt att ett barns sociala och känslomässiga
utveckling objektivt sett är lika garanterad i en familj med två mödrar
eller två fäder med en inbördes sexuell relation som i en heterosexuell
familj, saknas den grundläggande förutsättningen för att ett gemensamt
föräldraskap skall kunna etableras i ett registrerat partnerskap,
nämligen hänsynen till barnets bästa (se bet. 1993/94:LU28 s. 27).
Vid sin senaste behandling av frågan anförde lagutskottet att frågan
måste bedömas utifrån ett övergripande synsätt som i första hand tar
sikte på det blivande barnets bästa. Utskottet vidhöll mot den
bakgrunden sin tidigare bedömning. Utskottet påpekade också att
befruktning utanför kroppen inte heller för heterosexuella får äga rum
med sperma som har donerats (se bet. 1997/98:LU28 s. 15).
Behovet av en utredning
Frågor om homosexuella och barn har således övervägts tidigare. Det har
då gjorts tillsammans med frågor som rört homosexuellas rättigheter och
situation i samhället. Som skäl för att bibehålla de rättsliga
skillnaderna mellan heterosexuella och homosexuella par vad gäller
adoption och vårdnad har anförts bl.a. att den homosexuella familjen
inte var accepterad som en naturlig del av samhället och att det inte
var vetenskapligt klarlagt att ett barns känslomässiga utveckling var
lika väl garanterad i en homosexuell familj som i en heterosexuell
familj.
Sedan de tidigare övervägandena har samhällets syn på homosexualitet
förändrats. Samtidigt har kunskapen om homosexuella och barn
förbättrats. Det finns behov av att på nytt utreda förhållandena för
barn i homosexuella familjer och med utgångspunkt i resultatet av denna
utredning och utifrån barnets perspektiv, men i övrigt
förutsättningslöst, överväga om de rättsliga skillnaderna är sakligt
motiverade mellan heterosexuella och homosexuella par när det gäller
adoption och vårdnad.
En särskild fråga som bör tas upp i det sammanhanget - för det fallet
att en möjlighet till adoption föreslås öppnad - är möjligheten för
kvinnor som lever i lesbiska parförhållanden att få tillgång till
assisterad befruktning.
Uppdraget
En parlamentariskt sammansatt kommitté tillkallas och får följande
uppdrag.
Förhållandena för barn i homosexuella familjer
Kommitténs ena huvuduppgift är att utreda förhållandena för barn i
homosexuella familjer. Förhållandena skall ges en så noggrann
genomlysning att utredningen kan läggas till grund för en bedömning av
om de rättsliga skillnaderna är sakligt motiverade mellan heterosexuella
och homosexuella par när det gäller adoption och vårdnad.
Kommittén skall sammanställa, analysera och redovisa den erfarenhet och
forskning som finns på området. Kommittén skall därvid bedöma om den
kunskap som finns om förhållandena i andra länder, bl.a. Danmark,
Storbritannien och USA, har relevans också för Sverige. Om det behövs
skall kommittén göra kompletterande studier.
I denna del av uppdraget ligger att kommittén skall undersöka hur
vanligt det är att barn i Sverige växer upp i homosexuella familjer och
beskriva den faktiska och rättsliga situationen för dessa barn. Hur
vanligt är det att personer i homosexuella förhållanden skaffar barn som
i praktiken växer upp som parets gemensamma barn? Hur många av de barn
som växer upp i homosexuella familjer har tillkommit i ett
heterosexuellt förhållande innan föräldern blev medveten om eller valde
att leva i enlighet med sin homosexualitet? Hur ser barnens faktiska
bindningar ut? Hur vanligt är det att den förälder som inte bor
tillsammans med barnet tar aktiv del i barnets liv tillsammans med det
homosexuella paret? Hur upplever barn i homosexuella familjer sin
situation? Vilka för- och nackdelar har barn som växer upp i
homosexuella familjer? Vilket stöd kan barnen och deras föräldrar behöva
från samhället för att komma över eventuella svårigheter? Hur ser den
rättsliga situationen för barnen ut? Kommittén skall besvara dessa och
andra frågor som kommittén anser vara av betydelse för att förhållandena
för barn i homosexuella familjer skall kunna beskrivas.
Adoption och vårdnad
Kommitténs andra huvuduppgift är att ta ställning till de rättsliga
skillnader som i dag finns mellan homosexuella och heterosexuella par i
fråga om möjligheten att adoptera och att utses till särskilt förordnade
vårdnadshavare gemensamt. Kommittén skall bedöma om skillnaderna är
sakligt motiverade. Bedömningen skall göras på grundval av vad som
utretts om förhållandena för barn i homosexuella familjer och vad som är
känt om adoptivbarns särskilda behov. Bedömningen skall utgå från
principen om barnets bästa men i övrigt göras förutsättningslöst. En
grundläggande fråga för kommitténs ställningstagande i denna del är om
det för barn innebär någon nackdel psykologiskt eller socialt att växa
upp i en homosexuell familj och om en lagändring i övrigt får betydelse
för barnens bästa.
När det gäller adoption skall kommittén särskilt bedöma om skillnaden
mellan registrerade partners och äkta makars möjligheter till
styvbarnsadoption har tillräckliga skäl för sig. När ett barn växer upp
med två vuxna av samma kön är det, liksom i andra styvbarnssituationer,
fullt tänkbart att barnets relation till styvföräldern är väl så god som
relationen till de biologiska föräldrarna. Det förekommer också att
barnet har endast en förälder, t.ex. därför att den andra föräldern är
död eller okänd. Som reglerna i dag är utformade har en registrerad
partner ingen möjlighet att under sin partners livstid adoptera
partnerns barn eller adoptivbarn genom en styvbarnsadoption. En
möjlighet till styvbarnsadoption skulle kunna medföra att barnet får en
tryggare juridisk, ekonomisk, social och känslomässig bas. Samtidigt
skulle det kunna innebära psykologiska påfrestningar för ett barn att i
rättslig mening ha två föräldrar av samma kön.
Kommittén skall även överväga om det bör införas en allmän möjlighet för
barn att bli adopterade av registrerade partner gemensamt. I sådana fall
är ingen av parterna barnets biologiska förälder. Vidare kan barnet vara
mer sårbart och ha ett svårare utgångsläge än barn som växer upp med
någon av sina biologiska föräldrar. Vid gemensam adoption är det som
regel fråga om adoption av barn från ett annat land. I rättspraxis har
efter sakkunnigutlåtanden ansetts att utländska adoptivbarn har en i
psykologiskt hänseende svårare situation än andra barn och att risken
för psykiska störningar hos barnet blir oacceptabelt stora om man till
detta lägger den psykiska påfrestning det innebär att växa upp med
homosexuella adoptivföräldrar (RÅ 1993 ref. 102). Kommittén skall pröva
om denna bedömning alltjämt har skäl för sig.
När det gäller internationella adoptioner, men även när det gäller
styvbarnsadoptioner, är givarländernas inställning av betydelse.
Tidigare utredningar har funnit att en möjlighet för registrerade
partner att adoptera sannolikt skulle väcka negativa reaktioner från
dessa länder. Kommittén skall undersöka och redovisa hur de länder som
Sverige i dag samarbetar med om internationella adoptioner skulle ställa
sig om en möjlighet för registrerade partner att adoptera gemensamt
infördes och vad detta skulle innebära för andra personer som vill
adoptera utländska barn. Om kommittén föreslår en möjlighet för
registrerade partner att adoptera, skall den också lämna förslag om hur
man från svensk sida kan motverka eller lösa eventuella svårigheter i
det internationella samarbetet.
I kommitténs uppdrag ingår inte att överväga att införa en möjlighet för
sambor - heterosexuella eller homosexuella - att adoptera gemensamt.
I vissa fall kan vårdnaden om ett barn anförtros åt en eller två
särskilt förordnade vårdnadshavare. Så är fallet t.ex. om barnets
föräldrar dött eller om de är olämpliga att ha vårdnaden om barnet.
Kommittén skall överväga om registrerade partner och homosexuella sambor
bör kunna utses att såsom särskilt förordnade vårdnadshavare gemensamt
utöva vårdnaden om ett barn.
Ändrade regler om adoption och vårdnad kan ge upphov till problem av
internationellt privat- och processrättslig natur. Till exempel torde
många länder inte erkänna en adoption där adoptanterna är registrerade
partner. Kommittén skall - oavsett om kommittén föreslår ändrade regler
eller inte - belysa de följder av internationellt privat- och
processrättslig natur som en ändrad rättslig reglering kan ge upphov
till.
Kommittén skall överväga hur en ändrad reglering förhåller sig till
internationella överenskommelser på området, främst 1967 års europeiska
konvention om adoption av barn och 1993 års Haagkonvention om skydd av
barn och samarbete vid internationella adoptioner.
Om kommittén kommer fram till att de rättsliga skillnader som i dag
finns mellan homosexuella par och heterosexuella par inte är sakligt
motiverade, skall kommittén ta ställning till hur skillnaderna lämpligen
kan undanröjas och föreslå de lagändringar som behövs.
Assisterad befruktning
Om kommittén finner att de rättsliga skillnaderna bör tas bort när det
gäller adoption, skall kommittén pröva om de kvinnor som lever
tillsammans i ett homosexuellt parförhållande bör ges möjlighet till
assisterad befruktning i form av insemination. Utgångspunkten för
kommitténs överväganden skall även här vara barnets bästa.
Om kommittén kommer fram till att kvinnor som lever i homosexuella
parförhållanden bör ges tillgång till insemination, skall kommittén
föreslå behövliga lagändringar. Kommittén skall därvid sträva efter att
reglerna om behörighet, villkor för befruktningen och barnets rätt att
få vetskap om sitt ursprung m.m. så långt det är möjligt och lämpligt
blir desamma som för heterosexuella par och deras barn. Kommittén skall
även behandla frågan om hur det rättsliga föräldraskapet till barnet bör
regleras.
Befruktning utanför kroppen får i dag inte äga rum med sperma som har
donerats. Inte heller tillåts äggdonation. Det saknas mot den bakgrunden
för närvarande tillräckliga skäl för kommittén att överväga möjligheten
för lesbiska kvinnor att få tillgång till dessa former av assisterad
befruktning. Vissa frågor i samband med befruktning utanför kroppen har
övervägts av Statens medicinsk-etiska råd. Rådet anser bl.a. att
provrörsbefruktning med egna ägg och donators sperma bör tillåtas under
vissa förutsättningar. Rådets rapport har remissbehandlats och bereds
för närvarande inom Regeringskansliet. Kommittén skall hålla sig
informerad om detta arbete och - om reglerna i dessa delar ändras för
heterosexuella par - överväga om eventuella ändringar i regelsystemet
bör omfatta även lesbiska par.
Övrigt
Kommittén skall belysa nuvarande värderingar i samhället när det gäller
möjligheten till ett gemensamt rättsligt föräldraskap för homosexuella
par.
Vidare skall kommittén redovisa och beakta gällande rätt och pågående
lagstiftningsarbete i Norden. Kommittén skall redogöra för effekterna
för den nordiska rättslikheten av de förslag som läggs fram.
Kommittén skall slutligen redovisa och beakta gällande rätt och pågående
lagstiftningsarbete i de utomnordiska länder som kommittén bedömer vara
av intresse samt det internationella arbete som bedrivs inom bl.a.
Europarådet.
Kommittén skall inhämta synpunkter från Statens medicinsk-etiska råd,
barnrättsorganisationer och homosexuellas organisationer.
Uppdraget skall redovisas senast den 1 januari 2001.