Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till utredningen Förverka vinning av brott (Ju 1997:48), Dir. 1999:48
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 1999-06-17
Dir. 1999:48
Beslut vid regeringssammanträde den 17 juni 1999.
Sammanfattning av uppdraget
Förverkandeutredningen (Ju 1997:02) ges i uppdrag att utöver vad som anges i
de ursprungliga direktiven utreda ytterligare två frågor.
För det första skall utredningen undersöka om möjligheterna att förverka
mutor samt vinster från bestickning eller mutbrott bör utvidgas för att
därigenom bättre uppfylla åtagandet i den inom OECD upprättade konventionen
om bekämpande av korruption i internationella affärsförbindelser
För det andra skall utredningen mot bakgrund av ett beslut inom EU undersöka
vilka åtgärder som behöver vidtas för att Sverige skall kunna återkalla
eller i största möjliga mån begränsa förklaringen till artikel 2 punkt 1 i
Europarådets förverkandekonvention av år 1990. Artikeln föreskriver att
parterna skall vidta nödvändiga åtgärder för att kunna förverka hjälpmedel
och vinning av brott och Sverige har förklarat att artikeln skall vara
tillämplig på endast vissa typer av brott.
Utredningen skall lämna de förslag till författningsändringar som den finner
nödvändiga.
Tiden för uppdraget förlängs till utgången av oktober 1999.
Huvuddirektiven
Regeringen beslutade den 20 mars 1997 om direktiv till en särskild utredare
med uppgift att utreda frågor om att förverka vinning av brott (Dir.
1997:48). Utredningen antog namnet Förverkandeutredningen.
Huvuduppgiften för utredningen är att, mot bakgrund av utvecklingen i fråga
om ekonomisk och annan grov organiserad brottslighet, särskilt
narkotikabrottslighet, undersöka om dagens regler om att förverka vinning av
brott är tillräckliga för att kunna angripa denna brottslighet på ett
effektivt sätt. Utredningen skall också överväga om häleribestämmelserna
bör ändras för att kriminalisera straffvärda, men i dag ej brottsliga
förfaranden i fråga om tillgångar som på ett eller annat sätt har brottslig
anknytning.
Utredningen skall ta reda på utvecklingen i fråga om det internationella
samarbetet när det gäller förverkande. Vid behov skall utredaren utarbeta
förslag till lagändringar eller andra åtgärder som behövs för att
effektivisera detta samarbete.
Bestämmelserna i Europarådets förverkandekonvention av år 1990 skall beaktas
med ambitionen att tillämpningsområdet skall göras så vidsträckt som
möjligt.
OECD-konventionen
Inom OECD har en konvention förhandlats fram om bekämpande av bestickning
av utländska offentliga tjänstemän i internationella affärsförbindelser.
Sverige undertecknade konventionen den 17 december 1997. Nödvändiga
lagstiftningsåtgärder för att Sverige skall kunna tillträda konventionen har
vidtagits (prop. 1998/99:32, bet. 1998/99:JuU16, rskr. 1998/99:167).
Lagändringarna träder i kraft den 1 juli 1999. Regeringen beslutade den 6
maj 1999 att Sverige skall ratificera konventionen (dnr UD1999/619/IH).
Artikel 3.3 i konventionen föreskriver bl.a. att varje part skall vidta de
åtgärder som är nödvändiga för att säkerställa att mutan och vinsten av
bestickning av en utländsk offentlig tjänsteman, eller egendom av ett värde
som motsvarar sådan vinst, kan beslagtas och förverkas.
Enligt 36 kap. 1 § brottsbalken skall utbyte av brott förklaras förverkat,
om det inte är uppenbart oskäligt. I begreppet utbyte ligger att någon
mottagit egendom eller något värde. Det innebär att en muta kan förverkas
hos den som mottagit den och därmed gjort sig skyldig till mutbrott. Däremot
torde förverkande inte kunna ske när mutan inte överlämnats, t.ex. om den
blivit kvar hos den som erbjudit eller utlovat den. Det kan därför
ifrågasättas om svensk lag till fullo uppfyller åtagandet i konventionen att
själva mutan skall kunna förverkas. Regeringen ansåg att detta inte torde
medföra att Sverige skulle vara förhindrat att tillträda konventionen, men
att den närmare innebörden av åtagandet i denna del och dess konsekvenser
för svensk lagstiftning borde hanteras inom ramen för den pågående
utredningen om förverkande (a. prop. s. 61). Under riksdagsbehandlingen
framfördes inte några synpunkter på regeringens bedömning i denna del.
Utredningens uppdrag bör mot denna bakgrund utvidgas till att gälla frågan
om den närmare innebörden av åtagandet i artikel 3.3 i konventionen och
dess konsekvenser för svensk lagstiftning.
Den gemensamma åtgärden och förverkandekonventionen
Den 3 december 1998 antogs inom EU en gemensam åtgärd om penningtvätt,
identifiering, spårande, spärrande, beslag och förverkande av hjälpmedel
och vinning av brott (EGT L 333, 9.12.1998, s. 1). Åtgärden kompletterar
Europarådets förverkandekonvention av år 1990. Medlemsstaterna åtar sig i
den gemensamma åtgärden att se till att deras lagstiftning om penningtvätt
och förverkande är mer generellt tillämplig och inte begränsad till vissa
brott eller brottstyper. Medlemsstaterna skall inte utnyttja rätten till
reservationer till förverkandekonventionen och de skall vidta lämpliga
åtgärder för att genomföra den gemensamma åtgärden så snart den träder i
kraft. I den mån det krävs lagändringar skall medlemsstaterna inom tre år
lägga fram de förslag som krävs.
I samband med att förverkandekonventionen ratificerades utnyttjade Sverige
rätten till reservationer avseende bl.a. artiklarna 2 och 6 (SÖ 1996:19). I
det lagstiftningsarbete som föregick Sveriges ratifikation angav regeringen
att man vid framtida överväganden av den svenska lagstiftningen bör beakta
förverkandekonventionens bestämmelser med syfte att konventionens
bestämmelser skall få en så vidsträckt tillämpning som möjligt (prop.
1995/96:49 s. 11). Riksdagen godtog detta.
Artikel 6 punkt 1 behandlar penningtvättsbrott och föreskriver att parterna
skall straffbelägga vissa åtgärder som vidtas med egendom som utgör vinning
av brott. Sverige förklarade att artikeln endast skall gälla egendom som
härrör från brottsligt förvärv. Regeringen har vidtagit nödvändiga åtgärder
för att förklaringen skall kunna återkallas. I proposition till riksdagen om
ändringar i lagen (1993:768) om åtgärder mot penningtvätt, m.m. (prop.
1998/99:19) gjorde regeringen bl.a. den bedömningen att förklaringen kunde
återkallas med hänsyn till regeringens förslag till ändringar av
brottsbalkens bestämmelser om häleri. Riksdagen har, i samband med
antagandet av de i propositionen framlagda förslagen till ändringar i
brottsbalken, lämnat regeringens bedömning om att förklaringen kan
återkallas utan erinran (bet. 1998/99:JuU8, rskr. 1998/99:134).
Lagändringarna träder i kraft den 1 juli 1999. Regeringen beslutade den 10
juni 1999 att förklaringen, med verkan fr.o.m. den 1 juli 1999, skall
återkallas (dnr Ju1999/2704/L5). Detta innebär att det inte längre finns
anledning för utredningen att överväga om häleribestämmelserna bör ändras.
Enligt artikel 2 punkt 1 i förverkandekonventionen skall varje part vidta
sådana lagstiftningsåtgärder och andra åtgärder som är nödvändiga för att
kunna förverka hjälpmedel och vinning eller egendom vars värde motsvarar
sådan vinning. Enligt artikel 2 punkt 2 kan en part förklara att punkt 1 i
artikeln är tillämplig endast på de brott eller kategorier av brott som
anges i förklaringen. I samband med att konventionen ratificerades
förklarade Sverige att bestämmelsen i artikel 2 punkt 1 för Sveriges del
skall vara tillämplig på sådant utbyte av brott och sådana hjälpmedel vid
brott som kan förverkas enligt bestämmelserna i brottsbalken,
narkotikastrafflagen (1968:64) eller lagen (1991:1969) om förbud mot vissa
dopningsmedel. Beträffande annan brottslighet förbehöll sig Sverige rätten
att, i den utsträckning så är motiverat med hänsyn till brottstypen,
föreskriva förverkande i mer begränsad omfattning (SÖ 1996:19).
Begreppet utbyte av brott torde i allt väsentligt motsvara vinning med den
innebörd som detta uttryck har enligt förverkandekonventionen. Trots detta
ger konventionens förverkandebestämmelser anledning till vissa
tillämpningsproblem. Även om förverkande av utbyte kan komma i fråga vid
brottsbalksbrotten och många brott inom specialstraffrätten, så sträcker
sig lagstiftningen inte alltid lika långt som förverkandekonventionen.
Detta gäller t.ex. lagen (1960:418) om straff för varusmuggling
(varusmugglingslagen). Enligt 9 § varusmugglingslagen kan sålunda i fråga
om egendom som varit föremål för varusmugglingsbrott endast egendomen
förklaras förverkad eller, om egendomen inte längre finns i behåll, dess
värde förklaras förverkat. Förverkande kan alltså inte ske i fråga om
annat utbyte av ett varusmugglingsbrott. Med hjälpmedel avses enligt
artikel 1 i förverkandekonventionen egendom som använts eller "varit avsedd
att användas" vid brott. Detta senare går längre än vad som är generellt
möjligt att förverka enligt svensk lag, även om egendom av detta slag i
många fall kan förverkas enligt 36 kap. 2 eller 3 § brottsbalken (prop.
1995/96:49 s. 10).
Det är lämpligt att frågan om innebörden av den gemensamma åtgärdens
bestämmelser vad gäller Sveriges förklaring till artikel 2 punkt 1 i
förverkandekonventionen, behandlas av utredningen. Uppdraget bör därför
utvidgas till att gälla denna fråga. Det bör i detta sammanhang nämnas att
Finansdepartementet nyligen har gjort en översyn av varusmugglingslagen (Ds
1998:53). I promemorian föreslås bl.a. att även vinning av
varusmugglingsbrott skall kunna förverkas. Promemorian bereds för
närvarande inom regeringskansliet.
Uppdraget
Utredaren skall överväga den närmare innebörden av artikel 3.3 i
OECD-konventionen och artikel 1 a i den gemensamma åtgärden.
Utredningen skall därvid utarbeta förslag till författningsändringar eller
andra åtgärder som kan krävas för att Sverige dels till fullo skall uppfylla
angivna åtaganden i OECD-kon-ventionen och den gemensamma åtgärden, dels
kunna återkalla, eller i största möjliga mån begränsa, förklaringen till
artikel 2 punkt 1 i förverkandekonventionen.
Övrigt
Dessa tilläggsdirektiv föranleder att den tid inom vilken utredningens
uppdrag skall fullgöras bör förlängas. Utredningen medges därför förlängning
med att slutredovisa arbetet till utgången av oktober 1999.