Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Erfarenheter av branden i Göteborg den 29-30 oktober 1998, Dir. 1999:46
Departement: Försvarsdepartementet
Beslut: 1999-06-10
Dir. 1999:46
Beslut vid regeringssammanträde den 10 juni 1999.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare får i uppgift att kartlägga och
sammanställa resultaten av de olika utredningsaktiviteter
som genomförts med anledning av branden i Göteborg den
29-30 oktober 1998. Syftet med utredningen är att samla
erfarenheter i avsikt att ge underlag för agerandet vid
eventuella framtida olyckor med konsekvenser av mycket
allvarlig natur och för beslut om hur samhällets beredskap
skall kunna stärkas.
Bakgrund
Den brand som inträffade natten till den 30 oktober 1998
under en ungdomsfest i en föreningslokal i Göteborg krävde
63 unga människoliv. Det är den svåraste branden som
inträffat i Sverige i modern tid. De flesta döda och
skadade var ungdomar med invandrarbakgrund.
Branden har bl.a. aktualiserat frågor om samhällets
beredskap i vid mening mot olyckor med konsekvenser av
mycket allvarlig natur och om människors säkerhetsmedvetande.
Det är angeläget att erfarenheter av branden i Göteborg
kan utnyttjas i den fortsatta planeringen av beredskapen.
Genomförda och pågående utredningar
Flera olika utredningar har, utöver den sedvanliga
brandorsaksutredning som polisen genomför, påbörjats med
syfte att belysa olika aspekter av den mycket omfattande
branden i Göteborg.
* Statens haverikommission har i november 1998 beslutat att
utreda olyckan enligt lagen (1990:712) om undersökning av
olyckor. Haverikommissionens utredningar syftar till att ge
underlag för beslut och åtgärder som har som mål att förebygga
upprepningar av en händelse eller att begränsa effekterna av
en liknande händelse och på så sätt höja säkerheten i samhället.
Haverikommissionen utreder inte bara vad som orsakat en olycka
utan även de omständigheter som har bidragit till att en olycka
har fått allvarliga konsekvenser. Även räddningstjänstinsatser
utreds. Alla regelsystem som varit tillämpliga gås igenom.
* Regeringen beslutade den 9 november 1998 att en särskild
utredare senast den 31 maj 1999 skall redovisa hur
nyhetsförmedlingen och informationen om branden har fungerat
för de närmast berörda som har en icke svenskspråkig bakgrund.
Utredaren skall kartlägga hur informationen om branden och
dess följder har förmedlats genom massmedier och andra
informationskanaler. Utredaren skall också kartlägga vilka
informationsmedier som utnyttjas av människor med en icke
svenskspråkig bakgrund och belysa möjligheterna för olika
grupper att få information om händelserna. Därvid skall
situationen för människor med olika språklig bakgrund belysas.
* Regeringen uppdrog den 9 november 1998 åt Länsstyrelsen i
Västra Götalands län att dels samordna informationen till
anhöriga till omkomna samt till skadade och andra som drabbats
i samband med branden, dels såsom regeringens företrädare i
länet på ett samlat sätt förse regeringen med nödvändig
information.
* Regeringen uppdrog den 22 april 1999 åt Statens skolverk
att i samråd med Statens räddningsverk dokumentera och
sammanställa skolans insatser vid den katastrofsituation
som uppstod i samband med branden.
* Statens räddningsverk har i april 1999 redovisat en s.k.
observatörsrapport om branden.
* Den katastrofmedicinska delegationen vid Socialstyrelsen
har inlett en utredning om branden.
* Överstyrelsen för civil beredskap har i december 1998
uppdragit åt Försvarets forskningsanstalt att studera
Göteborgs kommuns krisledning i samband med branden.
* Styrelsen för psykologiskt försvar har inlett ett
projekt som avser beskrivning och analys av hur samspelet
mellan myndigheter, medier och medborgare har fungerat i
samband med branden. Syftet är att förbättra kunskapen om
hur kommunikationen fungerade i situationer där personer
med olika etniska och kulturella bakgrunder är inblandade.
* När det gäller den kommunala nivån kan nämnas att
räddningstjänsten i Göteborg/Mölndal/Kungsbacka genomfört
en utredning om branden. Vidare har räddningstjänsten,
polisen och sjukvården i Göteborg samt Göteborgs kommun
sammanställt fakta och intryck från deltagande personal.
Uppdraget
En särskild utredare ges i uppdrag att kartlägga och
sammanställa resultaten av de olika utredningsaktiviteter
som genomförts med anledning av den stora branden i Göteborg.
Utredaren skall överväga om det finns viktiga frågor rörande
samhällets förmåga att hantera olyckor med konsekvenser av
mycket allvarlig natur som inte blivit eller kan bedömas bli
belysta av de genomförda eller pågående utredningarna. Om så
är fallet skall utredaren föreslå att utredning genomförs.
Syftet med utredarens uppdrag är att samla erfarenheter för
att ge underlag för agerandet vid eventuella framtida
allvarliga olyckor och för beslut om hur samhällets beredskap
skall kunna stärkas. Härvid skall beaktas att åtgärder också
av långsiktig natur kan behöva vidtas i samband med och efter
en olycka.
Utredarens verksamhet skall avse statliga myndigheters
agerande samt åtgärder av berörda kommuner och landsting.
Även insatser av andra organ skall belysas. Det gäller t.ex.
Svenska kyrkan, andra trossamfund och olika andra organisationer.
Utredaren skall ägna särskild uppmärksamhet åt kontakterna
och relationerna mellan de människor som drabbats vid
branden och berörda myndigheter och organ.
Utredaren skall inte överpröva det utredningsarbete som
genomförs eller genomförts av myndigheter och andra organ.
Utredaren skall ha stor frihet när det gäller granskningsarbetets
inriktning och omfattning och kan behandla ämnen ur andra
infallsvinklar än de ovan nämnda. Utredaren skall hålla
kontakt med och redogöra för de frågor som behandlas av
utredningar som har tillsatts och som fortfarande pågår.
Utredaren har också ett ansvar att skapa de samverkansformer
som är nödvändiga för att fullfölja uppdraget. Uppdraget
får inte medföra att arbetet med förundersökningen försvåras
eller fördröjs.
Redovisning av uppdraget
Uppdraget skall vara slutfört den 31 maj 2000.