Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Förslag till ett samlat programdokument för Europeiska socialfondens mål 3 under perioden 2000 - 2006, m.m., Dir. 1999:45
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 1999-06-10
Dir. 1999:45
Beslut vid regeringssammanträde den 10 juni 1999.
Sammanfattning av uppdragen
En särskild utredare tillkallas med uppdrag att utarbeta ett förslag till
ett samlat programdokument för Europeiska socialfondens mål 3 i fråga om
programperioden 2000 - 2006. Utredaren skall redovisa uppdraget senast den
10 september 1999.
Utredaren skall också planera och förbereda organisationen och verksamheten
för det nya mål 3. I detta uppdrag skall det som riksdagen skall ta
ställning till redovisas senast den 16 augusti 1999 medan övriga frågor
skall redovisas senast den 30 september 1999. Vidare skall utredaren fram
till den 1 januari 2000 fullgöra de uppgifter som krävs för att den nya
organisationen skall kunna fungera fr.o.m. detta datum.
Bakgrund
Europeiska socialfondens fem teman
Europeiska socialfonden används för att förstärka stödet till EU:s strategi
för sysselsättning och till utvecklingen av de mänskliga resurserna.
Socialfondens fem teman för den nya programperioden är att:
1. stödja en aktiv arbetsmarknadspolitik för att främja
sysselsättningen,
2. alla skall ha lika möjligheter komma in på arbetsmarknaden
med särskild uppmärksamhet riktad till dem som riskerar
social utslagning,
3. utveckla utbildning och fortbildning i samband med ett livslångt
lärande,
4. främja en kunnig, välutbildad och flexibel arbetskraft samt förnyelse och
anpassningsförmåga inom arbetsorganisationen, utveckla företagaranda och
göra det lättare att skapa arbetstillfällen,
5. särskilda åtgärder behövs för att förbättra kvinnors tillträde till och
ställning på arbetsmarknaden, inklusive deras möjligheter att avancera,
deras tillgång till nya arbetsmöjligheter och möjligheter att starta
företag.
Det skall råda samstämmighet mellan sysselsättningsstrategin i de nationella
handlingsplanerna och de insatsområden som stöds av Europeiska socialfonden.
Socialfondens mål 3 och 4 under innevarande programperiod ersätts nästa
programperiod av ett nytt mål, mål 3. Det nya mål 3 skall till stor del
innefatta och utveckla de uppgifter som nuvarande mål 3 och mål 4 har,
nämligen att stödja individen i förhållande till arbetsmarknaden med
åtgärder och kompetensutveckling. Det nya mål 3 skall också särskilt stödja
sådana insatser som görs inom ramen för den europeiska
sysselsättningsstrategin och de årliga riktlinjerna för sysselsättningen.
Inriktningen av mål 3 i Sverige
Allmänna rådet väntas den 21 juni 1999 fastställa
strukturfondsförordningarna, som bl.a. rör mål 3. Den indikativa
medelsramen för mål 3 i Sverige är beräknad till 720 miljoner euro från
Europeiska socialfonden för åren 2000 - 2006.
Regeringen beslöt den 17 september 1998 om direktiv till en särskild
utredare att bl.a. se över inriktningen av mål 3 m.m. inom EG:s
strukturfonder under programperioden 2000 - 2006. I februari 1999
överlämnade utredaren betänkandet Utveckling av mänskliga resurser i
arbetslivet - Förslag till inriktning av nya mål 3 inom EG:s strukturfonder
(SOU 1999:23) till regeringen. Betänkandet har behandlats vid en offentlig
utfrågning i mars 1999 med representanter för berörda myndigheter och
organisationer. Dessa har också haft tillfälle att komma in med skriftliga
synpunkter. Anteckningar från utfrågningen och en sammanställning av de
skriftliga synpunkterna finns i en skrivelse som har upprättats i
Näringsdepartementet (dnr 1999/5138/IRT).
Regeringen avser att i oktober 1999 till EG-kommissionen överlämna ett
förslag till program för mål 3 i Sverige. Förslaget till program skall också
utgöra en referensram för insatser av mål 3-karaktär inom mål 1.
Den förhandsbedömning - ex ante-utvärdering, som skall ingå i
programförslaget för mål 3, bereds inom Regeringskansliet.
Sedan det samlade programdokumentet fastställts av EG-kommissionen och
publicerats skall Sverige ta fram ett programkomplement som skall precisera
de åtgärder som väljs för att genomföra de prioriterade delarna av
programmet. Denna uppgift ingår inte i uppdraget till utredaren.
Förutsättningarna för den nya organisationen för mål 3
Den tidigare utredaren av mål 3 m.m. föreslog fyra olika alternativ för hur
arbetet med det nya mål 3 skall organiseras. Ett av dessa förslag ligger i
princip till grund för hur den nya organisationen skall utformas.
Inom Arbetsmarknadsstyrelsen (AMS) inrättas ett separat
strukturfondssekretariat som skall svara för mål 3. Sekretariatet skall vara
förvaltningsmyndighet för det nya programmet enligt definitionen i artikel 9
n i Rådets förordning (EG) nr xx/99 om allmänna bestämmelser för
strukturfonderna och AMS skall vara utbetalande myndighet. Sekretariatet
skall ha särskilda beslutsbefogenheter enligt instruktionen för
Arbetsmarknadsverket (AMV) och dess chef anställs genom beslut av
regeringen. Inom AMV skapas en ny regional organisation under sekretariatet
inom dess beslutsområde. Denna regionala organisation skall ha sin
utgångspunkt i den nuvarande organisationen för mål 4.
Förutsättningen för den nya verksamheten är att kompetensen hos den personal
som arbetar inom verksamhet med anknytning till den innevarande
programperiodens mål 3 och 4 skall tas till vara liksom engagemanget hos
partnerskapen för dessa program.
Uppdrag 1
Framtagande avsett förslag till ett samlat programdokument
Förslaget till program skall utgå från följande dokument:
· Europeiska unionens råds resolution om riktlinjer för sysselsättningen
under år 1999
· Den nationella handlingsplan för sysselsättning som regeringen lämnade
till EG-kommissionen den 31 maj 1999
· De rapporter som de oberoende utvärderarna för mål 3 och mål 4 har
överlämnat till respektive övervakningskommittéer
· Förslagen i den rapport om kompetensutveckling i arbetslivet som
Arbetsgruppen för kompetensutveckling i arbetslivet överlämnade till
arbetsmarknadsministern i september 1998
· 1999 års ekonomiska vårproposition (prop.1998/99:100)
· Regeringens skrivelse Lägesrapport angående de regionala tillväxtavtalen
(skr. 1998/99:96)
· De avstämningar av de regionala tillväxtavtalen som utarbetats av två
oberoende utvärderare
· Den rapport som Arbetsgruppen om den sociala ekonomin (In 1998:A) lägger
fram under juni månad 1999
Även följande dokument skall ligga till grund för uppdraget sedan de
fastställts av Allmänna rådet:
· Rådets förordning (EG) nr xx/99 om allmänna bestämmelser för
strukturfonderna
· Rådets förordning (EG) nr xx/99 om Europeiska socialfonden
· Kommissionens riktlinjer för strukturfonderna
· Kommissionens Vademecum för strukturfondsplaner och programdokument
Vissa dokument som nu relateras till förslaget till program omfattar
kortare tidsperioder än programperioden vilket ställer krav på flexibilitet
när det gäller det samlade programdokumentet. Detta skall även återspeglas
i programkomplementen.
Mål 3-programmet skall utgöra en referensram
Mål 3-programmet skall utgöra en referensram för alla socialfondens
insatser utanför målområdet.
Målgrupper
Europeiska socialfonden utgår från individens behov och detta perspektiv
skall förstärkas i det nya programmet. Under innevarande programperiod är
insatserna uppdelade så att mål 3 omfattar arbetslösa med tyngdpunkt på
grupper som står längst från arbetsmarknaden medan mål 4 omfattar redan
anställda. Det nya mål 3-programmet kommer att omfatta anställda, egen-
företagare och arbetslösa med tyngdpunkt på grupper som har svårast att få
eller behålla en förankring på arbetsmarknaden. Behoven skall relateras till
den omgivande arbetsmarknaden och tillväxtpolitiken samt den framtida
arbetsmarknaden. Insatserna skall utformas så att konkurrenssnedvridning
undviks samt att oönskad undanträngning av reguljära arbeten och
inlåsningseffekter minimeras.
Insatsområden
· Stöd till analyser som skall leda till utveckling av arbetsorganisationen
och därmed relaterade kompetensbehov i små och medelstora företag m.m.
Offentliga verksamheter skall jämställas med företag.
· Stimulanser till en verksamhetsrelaterad kompetensutveckling för
anställda under perioden 2000- 2002 enligt vad som beskrivs i ett särskilt
avsnitt i direktivet.En utvärdering av dessa insatser skall ligga till grund
för hur kompetensutvecklingen skall hanteras i den efterföljande delen av
programperioden.
· Stöd till utbildning av anställda i kombination med vikariat, praktik m.m.
för arbetslösa.
· Stöd till insatser för att integrera invandrare på arbetsmarknaden.
· Stöd till insatser för personer som står långt från arbetsmarknaden och
som behöver särskilt stöd för att motiveras att delta i reguljär utbildning
eller i arbetsmarknadspolitiska åtgärder.
· Integrerade jämställdhetsinsatser och riktade åtgärder för jämställdhet.
· Ramprogram för mindre projekt av lokal karaktär som överensstämmer med
programmets inriktning. Små lokala grupper och mindre projekt har normalt
sett svårt att få stöd via de traditionella systemen. Stödet skall kunna gå
till en "mellanhandsorganisation" som är väl förtrogen med dessa grupper och
som effektivt och snabbt kan förmedla stödet. Ett sådant ramprogram bör
inrättas för idéutveckling och planering av verksamheter som är kopplade
till kompetensutveckling, vägledning och andra utvecklande insatsområden.
Samtliga insatser skall präglas av ändamålsenlighet och långsiktighet. Även
kortvariga projekt skall utgöra en del i en helhet och öka individens
förmåga att komma närmare arbetsmarknaden och att få och behålla ett
arbete. Vad gäller arbetslösa skall ett projekt ingå i den individuella
handlingsplan som den arbetslöse upprättar i samråd med arbetsförmedlingen.
Insatserna skall kunna knyta an till de goda exempel som framkommit under
nuvarande programperiod för mål 3 och mål 4 och uppmuntra till innovativa
lösningar.
Insatser som är inriktade på småföretag och som stöder företagaranda skall
särskilt understödjas. Insatserna skall också utgå från principen om
mångfald i arbetslivet liksom att verksamhetsmässiga, fördelningspolitiska
och regionalpolitiska aspekter skall beaktas.
Oavsett typen av åtgärd skall vägledning övervägas i varje individuellt
fall.
Insatserna för utbildnings- och kompetensutveckling bör kunna kopplas till
utbudet inom det reguljära utbildningssystemet.
Beredskap skall finnas att möta de strukturella förändringar som kan
inträffa på lokala och regionala arbetsmarknader.
Utredaren skall beträffande förslaget till det samlade programdokumentet:
- översiktligt beskriva programmet för insatsområdena samt sammanfattande
beskriva de åtgärder som planeras för insatsområdena, inbegripet att ange
de uppgifter som behövs för att kontrollera överensstämmelsen med
programdokumentet.
- föreslå på vilket sätt partnerskapen skall organiseras och utbildas för
sin uppgift och då utgå från att partnerskapen inom nuvarande mål 3 och 4
skall utgöra en grund. Detta skall även gälla fristående partnerskap knutna
till de länsstyrelser som skall vara förvaltningsmyndigheter för mål 1.
- presentera en detaljerad analys av kostnaderna för varje åtgärd inom
insatsområdena.
- föreslå hur ett projekt skall kvalitetssäkras före genomförandet och hur
utvärdering skall genomföras även på projektnivå. En plan för hur
erfarenheterna skall kunnas spridas och återföras från mål 3-programmet
skall ingå i förberedelserna för projektarbetet.
- föreslå användningen och omfattningen av tekniskt stöd.
- beskriva hur det samlade programdokumentet skall förvaltas och beskriva
övervakning och utvärdering, inbegripet övervakningskommitténs roll och
sammansättning.
Stimulanser till verksamhetsrelaterad kompetensutveckling för anställda
Utredaren skall, som framgått, utgå från det förslag som Arbetsgruppen för
kompetensutveckling i arbetslivet överlämnade till arbetsmarknadsministern i
september 1998. Arbetsgruppens förslag innebär följande:
· Ett ekonomiskt stöd som beräknas på grundval av den tid som anställda i
företag deltar i kompetensutveckling. Offentliga verksamheter skall
jämställas med företag. Förutsättningen för stödet är att
kompetensutvecklingen grundas på en överenskommelse mellan parterna i
företaget och att det omfattar alla anställda. Stödet skall även omfatta
företag där kollektivavtal saknas.
· Stödet skall uppgå till en ännu icke preciserad andel av företagets
lönekostnader för tid i överenskommen kompetensutveckling. Stödet skall
vara begränsat med ett takbelopp som uttrycks som en andel av företagets
totala lönesumma. Förslaget är att stödet skall administreras genom att
arbetsgivaren sänder in en anmälan till en statlig myndighet.
Skattemyndigheten får sedan i uppdrag att kreditera stödbeloppet på
företagets skattekonto vilket medför en reducering av kommande inbetalning
av skatt.
Regeringen har i vårpropositionen (prop.1998/99:100) föreslagit att 400
miljoner kronor skall avsättas för kompetensutveckling under år 2000 och 1
miljard kronor per år under åren 2001 och 2002. Beloppen inkluderar
medfinansiering från Europeiska socialfonden.
Utredaren skall vidare utgå från att analyser som skall leda till utveckling
av arbetsorganisationen och därmed relaterade kompetensbehov i företag och
motsvarande skall ligga till grund för kompetensutvecklingen. De medel som
regeringen har föreslagit skall avsättas för kompetensutveckling skall
inkludera stöd till sådana analyser i små och medelstora företag inom privat
och offentlig verksamhet m.m.
Utredaren skall beträffande den verksamhetsrelaterade
kompetensutvecklingen:
- föreslå en procentandel av företagets lönekostnader, utgiftstak i procent
och i krontal vid den tekniska utformningen av stimulansen för att
möjliggöra en prioritering av små och medelstora företag inom den totala
ramen,
- ange vilka krav som bör ställas på analys av verksamheten och de
anställdas kompetensbehov, på handlingsplan och den efterföljande
utvärderingen,
- ange vilka krav som skall ställas på de företag som inte har
kollektivavtalande parter, dvs. där överenskommelse inte kan nås,
- föreslå de uppgifter som arbetsgivarens anmälan skall innehålla och vilka
uppgifter som skall finnas tillgängliga hos arbetsgivaren, vem eller vilka
som skall underteckna anmälan samt hur anmälan skall handläggas vid
myndigheten och hur stimulansbeloppet skall överföras till
företaget/förvaltningen,
- föreslå de tidsbegränsningar som bör gälla per stimulans och maximalt
antal tillfällen per år och/eller över hela perioden 2000 - 2002 som bör
gälla,
- i samråd med arbetsmarknadens parter föreslå eller beskriva hur de avser
att genomföra det arbete som krävs för att genomföra denna satsning,
- föreslå vilken statlig myndighet som arbetsgivaren skall sända in sin
anmälan till,
- samråda med EG-kommissionen vid utformningen av systemet.
Finansieringsplan
Utredaren skall vidare ställa upp en vägledande finansieringsplan för
insatsområdena och skall för varje år specificera den planerade
tilldelningen av anslagen från socialfonden. Det totala bidraget för varje
år från fonden skall vara förenligt med den gällande budgetplanen.
Uppdrag 2
Planering och förberedelse av verksamheten för det nya mål 3
Utredaren skall förbereda den nya verksamheten för mål 3. Arbetet skall
utgå från direktiven att ta fram programmet för det nya mål 3 och
programmets utformning skall vara vägledande för organisationens utformning.
Förutsättningen är att den nya verksamheten skall kunna starta den 1 januari
2000 och också kunna fullfölja åtaganden inom nuvarande programperiod.
Organisationen skall som utgångspunkt ha dels ett självständigt sekretariat,
vars chef utses av regeringen, dels den nuvarande organisationen för mål 4
med aktiva partnerskap. Organisationen skall anpassas till att behoven kan
variera mellan olika regioner.
En förutsättning skall vara att den nya organisationen från och med den 1
januari 2000 övertar det regeringsuppdrag som Svenska EU-programkontoret har
att avsluta mål 4 under åren 2000 och 2001.
Regeringen kommer att i budgetpropositionen för år 2000 närmare analysera
bakgrunden till organisationsförändringen.
Utredaren skall beträffande organisationen:
- föreslå ändringar i instruktionen för Arbetsmarknadsverket (AMV) och
eventuella tillägg till AMV:s verksamhetsmål på grundval av en analys av de
behov som finns och verksamhetens närmare inriktning m.m.
- vidta de administrativa åtgärder och de åtgärder i övrigt som behövs för
att förbereda inrättandet av den nya organisationen samt redovisa de
beräknade kostnaderna för organisationen.
- bemanna den nya organisationen utifrån nuvarande förhållanden inom mål 3
och mål 4 varvid bestämmelserna i 6 b § lagen (1982:80) om anställningsskydd
skall iakttas.
- fullgöra de åtgärder som krävs enligt lagen (1976:580) om medbestämmande i
arbetslivet.
- samråda med Arbetsgivarverket i arbetsrättsliga frågor.
Genomförande av utredningsuppdragen
Utredaren skall ta fram förslaget till program och planera och förbereda
verksamheten för det nya mål 3 i samarbete med AMS och Svenska
EU-programkontoret för utbildning och kompetensutveckling. Vidare skall
övervakningskommittéerna för mål 3 och mål 4, de nuvarande partnerskapen för
dessa mål på regional och lokal nivå samt de partnerskap för nya mål 3 som
bildats inom det blivande mål 1-området beredas möjligheter att aktivt
medverka när programmet tas fram.
Utredaren skall kontinuerligt samråda med den arbetsgrupp inom
regeringskansliet som svarar för den ex ante-utvärdering som skall ingå i
programförslaget.
Även organisationer och myndigheter som har stått utanför de nuvarande
partnerskapen och som önskar vara med bör så långt som möjligt beredas
utrymme att delta. Detta gäller även företrädare för den sociala ekonomin.
Processen för framtagande av programmet för det nya mål 3 skall utgå från
att det syftar till ett samlat nationellt program men med en utvecklad och
förstärkt regional dimension.
I den mån de regionala partnerskap som bildats i samband med utarbetandet av
de regionala tillväxtavtalen och de regionala kompetensråden inte täcks av
partnerskapen för mål 3 och mål 4 skall dessa också beredas möjligheter
att delta i framtagandet av programmen.
Utredaren skall också samråda med tvärsekretariatet som är placerat i
Näringsdepartementet. Samordning skall ske med länsstyrelserna inom mål
1-regionen, som fått regeringens uppdrag att utarbeta förslag till
utvecklingsplaner på NUTS II-nivå.
Vad gäller utformningen av satsningen på kompetensutveckling i arbetslivet
skall utredaren samråda med de arbetsmarknadsparter som ingick i
Arbetsgruppen för kompetensutveckling samt med Företagarnas
Riksorganisation.
Förslagens kostnadskonsekvenser skall redovisas enligt vad som anges i 14 §
kommittéförordningen (1998:1447).
Redovisning av uppdragen
Uppdrag 1 att ta fram ett förslag till samlat programdokument skall
redovisas senast den 10 september 1999.
Uppdrag 2 att planera och förbereda verksamheten skall i den del som
riksdagen skall ta ställning till redovisas senast den
16 augusti 1999 medan övriga frågor skall redovisas senast den 30 september
1999.
Utredaren skall fram till den 1 januari 2000 fullgöra de uppgifter som
krävs för att den nya organisationen skall fungera fr.o.m. detta datum.