Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Ansvar och påföljder för psykiskt störda lagöverträdare, Dir. 1999:39
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 1999-05-20
Dir. 1999:39
Beslut vid regeringssammanträde den 20 maj 1999.
Sammanfattning av uppdraget
En parlamentariskt sammansatt kommitté tillkallas med uppdrag att utreda
frågor om ansvar och påföljder för psykiskt störda lagöverträdare.
Kommittén skall lämna förslag till en reformerad reglering av det
straffrättsliga ansvaret samt formerna för ingripanden mot denna grupp av
lagöverträdare. Reformen skall syfta till att åstadkomma en ordning som
innebär att psykiskt störda personer som begår brott och som är
straffrättsligt ansvariga också kan dömas till en påföljd som tillgodoser
kravet på ett rimligt ingripande med hänsyn till det begångna brottet.
Reformen syftar också till att psykiatrin inte skall bära ett ansvar för
straffrättsliga aspekter eller behovet av samhällsskydd under längre tid än
som motiveras av ett vårdbehov.
Kommittén skall
- analysera argumenten för och emot införandet av en
tillräknelighetsreglering och de konsekvenser en sådan förändring skulle
medföra,
- överväga om det finns behov av att lagreglera frågan om ansvar vid
tillfällig sinnesförvirring som uppkommit utan eget vållande, och om det
finns ett påtagligt praktiskt behov av en särreglering när det gäller de
utvecklingsstörda,
- ta ställning till hur påföljdsregleringen för de psykiskt störda
lagöverträdarna skall utformas,
- med utgångspunkt från de övriga lösningar kommittén föreslår analysera
behovet av ett system med samhällsskyddsåtgärder samt om det är möjligt och
lämpligt att införa ett sådant system,
- lämna förslag till hur ansvaret för den rättspsykiatriska vården skall
fördelas,
- överväga hur behovet av rättspsykiatrisk vård, såväl i öppna som i slutna
former, för intagna i kriminalvårdsanstalt bäst tillgodoses.
Bakgrund
Principen att vissa personer bör ges straffrättslig särbehandling på grund
av sin psykiska status gäller sedan lång tid, både i vårt land och i andra
länder. Huvuddragen i den nuvarande regleringen om påföljder för psykiskt
störda lagöverträdare kom till när brottsbalken infördes 1965. Den
straffrättsliga särbehandlingen gäller endast psykiskt störda och inte
t.ex. utvecklingsstörda. Genom en reform 1992 började en ny lagstiftning om
psykiatrisk vård av lagöverträdare att gälla. Vidare ändrades brottsbalkens
påföljdsregler (prop. 1990/91:58, bet. 1990/91:SoU13, rskr. 1990/91:329,
bet. 1990/91:JuU34, rskr. 1990/91:330). Reformen innebar bl.a. att begreppet
allvarlig psykisk störning infördes i lagstiftningen. Därutöver infördes den
särskilda utskrivningsprövningen.
Psykiskt störda lagöverträdare kan dömas till straffrättsligt ansvar. Enligt
30 kap. 6 § brottsbalken är det dock förbjudet att välja fängelse som
påföljd, om brottet begåtts under påverkan av en allvarlig psykisk störning.
Om rätten finner att inte heller någon annan påföljd bör dömas ut, skall den
tilltalade enligt samma paragraf vara fri från påföljd. Andra påföljder än
fängelse kan emellertid dömas ut, även om gärningen begåtts under påverkan
av en allvarlig psykisk störning.
Överlämnande till rättspsykiatrisk vård får enligt 31 kap. 3 § brottsbalken
ske, förutsatt att påföljden inte bedöms kunna stanna vid böter, om den som
har begått brottet lider av en allvarlig psykisk störning och det med
hänsyn till hans eller hennes psykiska tillstånd och personliga
förhållanden i övrigt är påkallat att han eller hon är intagen på en
sjukvårdsinrättning för psykiatrisk vård som är förenad med frihetsberövande
eller annat tvång. Rätten kan meddela beslut om särskild
utskrivningsprövning om brottet begåtts under påverkan av en allvarlig
psykisk störning och det till följd av den psykiska störningen finns risk
för att den tilltalade återfaller i brottslighet som är av allvarligt slag.
Vården skall i sådana fall upphöra om det inte längre till följd av den
psykiska störningen som föranlett beslutet om särskild utskrivningsprövning
finns risk för att patienten återfaller i brott som är av allvarligt slag
och det inte heller med hänsyn till patientens psykiska tillstånd eller
personliga förhållanden i övrigt är påkallat att han är intagen för
psykiatrisk vård som är förenad med frihetsberövande och annat tvång.
Beträffande dem som genomgår rättspsykiatrisk vård utan särskild
utskrivningsprövning görs, i samband med utskrivningen, inte någon prövning
av risken för återfall i brott.
Straffansvarsutredningen
Regeringen beslutade i maj 1994 om direktiv till en särskild utredare med
uppdrag att utreda vissa frågor inom den allmänna straffrätten. Utredaren
fick i uppdrag att överväga bl.a. om regelsystemet är ändamålsenligt
utformat vad avser bedömningen av gärningar som någon begått under
självförvållat rus, under påverkan av en allvarlig psykisk störning eller
under tillfällig sinnesförvirring som någon råkat i utan egen skuld.
Uppdraget redovisades till regeringen i december 1996 (SOU 1996:185,
Straffansvarets gränser). Straffansvarsutredningen redovisade en modell för
ett nytt reaktionssystem för psykiskt störda lagöverträdare.
Den 5 juni 1998 hölls en hearing i Justitiedepartementet med anledning av
utredningens förslag. De frågor som främst diskuterades var om det finns
ett behov av att göra förändringar i det nuvarande systemet och om
Straffansvarsutredningens modell i så fall är en lämplig utgångspunkt för
den fortsatta beredningen. De skriftliga yttranden som gavs in i anslutning
till hearingen samt en redovisning av de synpunkter som framfördes finns
tillgängliga i Justitiedepartementet (dnr Ju98/2067).
Tvångspsykiatrikommittén
Regeringen beslutade i november 1995 om direktiv till en parlamentarisk
kommitté (Tvångspsykiatrikommittén, dir. 1995:140) med uppdrag att utvärdera
lagen (1991:1128) om psykiatrisk tvångsvård (LPT) och lagen (1991:1129) om
rättspsykiatrisk vård (LRV). Kommittén överlämnade i mars 1998
slutbetänkandet Rättssäkerhet, vårdbehov och samhällsskydd vid psykiatrisk
tvångsvård (SOU 1998:32). Tvångspsykiatrikommitténs slutbetänkande har
remissbehandlats och bereds för närvarande inom Socialdepartementet.
Behovet av en översyn
Den nuvarande regleringen av påföljder för psykiskt störda lagöverträdare
har under årens lopp utsatts för kritik från olika utgångspunkter. Vid den
hearing som hölls i Justitiedepartementet den 5 juni 1998 och som
behandlade den modell för reglering som Straffansvarsutredningen presenterat
uttalade deltagarna också samfällt att det finns ett behov av att reformera
den nuvarande lagstiftningen.
Fängelseförbudet i 30 kap. 6 § brottsbalken
Det nu gällande fängelseförbudet i 30 kap. 6 § brottsbalken innebär att en
person som har begått ett brott under inflytande av en allvarlig psykisk
störning inte kan dömas till fängelse. Om det vid tidpunkten för domen inte
finns någon allvarlig psykisk störning som gör det påkallat med tvångsvård
finns det inte heller någon möjlighet att överlämna honom eller henne till
rättspsykiatrisk vård. Detta kan, särskilt om det är fråga om ett allvarligt
brott, leda till otillfredsställande resultat eftersom domstolen kan hamna i
en situation då den saknar möjligheter att döma ut en lämplig påföljd.
Högsta domstolen har dock behandlat frågan om tillämpningen av
fängelseförbudet vid tillfälliga tillstånd av psykotisk karaktär, utlöst av
alkoholberusning, och funnit att ett sådant tillstånd inte är att anse som
en allvarlig psykisk störning vid tillämpning av 30 kap. 6 § brottsbalken
(NJA 1995 s. 48).
Fängelseförbudet torde också innebära att det inte är möjligt att döma till
villkorlig dom eller skyddstillsyn med föreskrift om samhällstjänst eftersom
rätten i sådana fall i domslutet skall ange hur långt fängelsestraff som
skulle ha dömts ut, om fängelse i stället hade valts som påföljd. Inte
heller skyddstillsyn med föreskrift om kontraktsvård torde kunna komma i
fråga förutsatt att domstolen i domslutet skall ange ett alternativt
fängelsestraff. Intensivövervakning med elektronisk kontroll kan inte komma
i fråga eftersom intensivövervakning är en form av verkställighet av
fängelsestraff. Däremot är det möjligt att döma till villkorlig dom eller
skyddstillsyn, om påföljden inte förenas med föreskrift och
alternativstraff.
Tillfälliga förvirringstillstånd
När det gäller s.k. tillfälliga förvirringstillstånd är rättsläget något
osäkert. Med tillfällig förvirring avses bl.a. förvirring på grund av feber
eller chock, i samband med epilepsianfall eller vid medicinering enligt
läkares anvisningar. Gärningar som har begåtts under påverkan av en
tillfällig sinnesförvirring som uppkommit utan eget vållande leder normalt
inte till straffrättsligt ansvar. Någon uttrycklig reglering av frågan
finns inte, och det kan diskuteras om ansvarsfrihet följer av en oskriven
ansvarsfrihetsgrund eller av den allmänna uppsåtsregleringen.
Straffansvarsutredningen har som sin mening uttalat att det finns ett behov
av att i lag reglera betydelsen i detta avseende av tillfällig förvirring
som uppkommit utan eget vållande.
Särskild utskrivningsprövning
Domstolen kan, i samband med överlämnande till rättspsykiatrisk vård,
besluta att vården skall vara förenad med särskild utskrivningsprövning. Det
innebär att frågan om utevistelser, permissioner eller vårdens upphörande
prövas av allmän förvaltningsdomstol. För att den rättspsykiatriska vården
skall få upphöra i dessa fall krävs att det inte längre finns något behov
sådan vård samt att det inte längre till följd av den psykiska störning som
föranledde beslutet om särskild utskrivningsprövning finns risk för att
patienten återfaller i brottslighet som är av allvarligt slag. För att
utskrivning skall kunna nekas krävs det dock inte att den psykiska
störningen bedöms som allvarlig. Vården får inte heller upphöra om det med
hänsyn till patientens psykiska tillstånd och personliga förhållanden i
övrigt är påkallat att han eller hon är intagen för fortsatt
rättspsykiatrisk vård. Systemet med den särskilda utskrivningsprövningen
tillkom för att i ökad utsträckning tillgodose behovet av samhällsskydd.
Den nuvarande ordningen har kritiserats för att den innebär att personer
hålls kvar i sluten vård trots att den behandlande läkaren bedömer att sådan
vård inte längre behöver fortgå av medicinska skäl. Detta medför att
psykiatrin måste ta på sig ett större ansvar för samhällsskyddet än som är
befogat och att reglerna ger upphov till etiska konflikter för läkarna. En
enkätundersökning som utfördes under 1995 visar också att många läkare som
kommer i kontakt med patienter som dömts till rättspsykiatrisk vård upplever
att den nuvarande ordningen ger upphov till etiska konflikter
(Läkartidningen 1996 nr 46 s. 4165-4167). Tvångspsykiatrikommittén tar upp
denna fråga men anser sig inte kunna föreslå någon ändring av de nuvarande
reglerna på grund av att det straffrättsliga systemet i dag inte innehåller
regler som beaktar behovet av samhällsskydd genom någon form av
omhändertagande med tvång. Utredningen är dock inte främmande för att någon
ändring bör göras om påföljdssystemet ändras (SOU 1998:32 s. 360 f.).
Den särskilda utskrivningsprövningen har medfört att vårdtiderna har blivit
längre inom den rättspsykiatriska vården. Samtidigt har det under senare tid
uppmärksammats fall där personer som har begått allvarliga brott bedömts som
allvarligt psykiskt störda och överlämnats till rättspsykiatrisk vård
varefter den behandlande läkaren efter en relativt kort vårdtid gjort
bedömningen att patienten inte har någon allvarlig psykisk störning och
gjort en anmälan till länsrätten om att patienten skall skrivas ut. Kritik
har då riktats mot systemet på den grunden att de straffrättsligt motiverade
kraven på reaktion med anledning av brotten inte tillgodoses.
Psykiskt störda i fängelse
Straffansvarsutredningen påpekade att det finns risk för att alltför många
psykiskt störda lagöverträdare döms till fängelse, bl.a. för att begreppet
allvarlig psykisk störning ges en snävare tillämpning än som avsetts.
Straffansvarsutredningen pekade också på risken för att de som döms till
fängelse inte får den vård de är i behov av.
Genom 1991 års reform ökade möjligheten att döma till fängelse i de s.k.
jämställdhetsfallen (när brottet begåtts under inflytande av annan själslig
abnormitet av så djupgående natur att den måste anses jämställd med
sinnessjukdom). Justitieutskottet uttalade i lagstiftningsärendet att
regeringen måste ägna särskild uppmärksamhet åt kriminalvårdens resurser för
de psykiskt störda lagöverträdarna (bet. 1990/91:JuU34 s. 33).
Undersökningar som gjorts tyder på att det finns ett stort antal intagna i
kriminalvårdsanstalt som har psykiska problem. Kriminalvården har inte några
resurser för sluten psykiatrisk vård. I enlighet med den s.k.
normaliseringsprincipen ansvarar i första hand andra samhällsorgan för de
intagnas hälso- och sjukvård. Således ansvarar landstingen för den slutna
rätts-psykiatriska vården. Även kriminalvårdens behov av tillgång till
psykiatrisk behandling i form av öppen vård täcks i viss utsträckning genom
vårdinsatser inom den allmänna sjukvården. Kriminalvården har dock, genom
några psykiatriska avdelningar, en mindre resurs för viss psykiatrisk
öppenvård. Det har också inrättats särskilda stödavdelningar för intagna som
har särskilda problem på grund av psykisk störning och som psykiatrin inte
anser sig kunna ge någon behandling. Det gäller framför allt vissa
personlighetsstörda.
Utvecklingsstörda lagöverträdare
I samband med 1991 års reform avskaffades möjligheten att överlämna en
lagöverträdare som är utvecklingsstörd till vård i specialsjukhus enligt
1967 års omsorgslag. Lagrådet uttalade som sin mening att enbart förlitande
på möjligheten att överlämna utvecklingsstörda till rättspsykiatrisk vård
skulle kunna leda till svårigheter i rättstillämpningen eftersom det måste
påvisas att lagöverträdaren, förutom en utvecklingsstörning, lider av en
annan psykisk störning som kräver vård. Föredragande statsrådet uttalade
dock att den särskilda påföljden för utvecklingsstörda bör behållas bara om
det framstår som påkallat av påtagliga och praktiskt betydelsefulla behov.
Statsrådet uttalade vidare att möjligheterna att tillämpa påföljden
överlämnande till rättspsykiatrisk vård på lagöverträdare som är
utvecklingsstörda gav ett tillräckligt utrymme för omhändertagande genom
brottspåföljd för denna grupp som krävs utanför kriminalvården (prop.
1990/91:58 s. 471 f.). Under senare tid har frågan om påföljder för
utvecklingsstörda uppmärksammats. Kritik har riktats mot att de riskerar att
dömas till fängelsestraff trots att det inte är rimligt med hänsyn till
deras personliga förhållanden och att de riskerar att överlämnas till
rättspsykiatrisk vård trots att de inte har något psykiatriskt vårdbehov.
Det finns därför skäl att åter överväga om det finns ett påtagligt praktiskt
behov av en särreglering för denna grupp av lagöverträdare.
Straffansvarsutredningens förslag
Straffansvarsutredningen har identifierat tre olika intressen som gör sig
gällande vid utformningen av regelsystemet för psykiskt störda
lagöverträdare - ett straffrättsligt intresse, ett vårdintresse och ett
samhällsskyddsintresse. Den modell som utredningen har presenterat är
utformad på ett sådant sätt att dessa intressen klart skall skiljas åt.
Modellen innebär i huvudsak följande.
Frihet från ansvar
Särregleringen beträffande psykiskt störda lagöverträdare skall gälla inte
endast påföljdsbestämningen utan även avse frågan om den som begått
gärningen på grund av sitt tillstånd är straffrättsligt ansvarig för
gärningen. Utredningen föreslår att ett krav på tillräknelighet för
straffrättsligt ansvar skall gälla (ansvarsförmåga). Det innebär att den som
begår gärningar under påverkan av en allvarlig psykisk störning eller en
tillfällig sinnesförvirring inte skall dömas till straffrättsligt ansvar
förutsatt dels att tillståndet inte är självförvållat, dels att han eller
hon till följd av tillståndet saknat omdömesförmåga eller förmåga att
kontrollera sitt handlande. Gärningarna skall alltså inte utgöra brott. De
skall dock kunna föranleda förverkande av egendom, företagsbot eller annan
särskild rättsverkan samt skadeståndsskyldighet. Vidare skall, under vissa
förutsättningar, särreaktioner i form av rättspsykiatrisk vård eller
samhällsskyddsåtgärder kunna beslutas. Åklagaren skall ha rätt att föra
talan om särreaktioner, och bestämmelserna i rättegångsbalken om allmänt
åtal för brott på vilket kan följa fängelse i mer än ett år skall gälla i
tillämpliga delar. Prövningen av ansvarsförmågan skall göras före uppsåts-
eller oaktsamhetsbedömningen.
Som grund för sitt ställningstagande har utredningen anfört att grundsynen
på straffrättspolitiken har förändrats under de senaste åren. Det har lett
till att allt större vikt läggs vid frågor om skuld och ansvar och krav på
likformighet, förutsebarhet och rättvisa. Utformningen av regleringen för
psykiskt störda som har begått brottsliga gärningar har inte i samma
utsträckning som påföljdssystemet i övrigt förändrats till följd av denna
ändrade grundsyn. Utredningen har också anfört att det svenska systemet
nästan är unikt i världen och att de flesta med Sverige jämförbara länder
tillämpar tillräknelighetsläran. Det är enligt utredningen i sig ett starkt
skäl för Sverige att överväga förändringar av den nuvarande ordningen.
Vidare uppkommer vissa praktiska problem vid tillämpningen av den nuvarande
ordningen.
Påföljder för psykiskt störda lagöverträdare
Utredningen har föreslagit att det nuvarande fängelseförbudet i 30 kap. 6 §
brottsbalken skall upphävas liksom bestämmelsen om överlämnande till
rättspsykiatrisk vård i 31 kap. 3 § brottsbalken. Grundtanken är att
majoriteten av de psykiskt störda lagöverträdarna i princip skall kunna
dömas till samma påföljder som andra lagöverträdare. En mindre grupp skall
dock befrias från straffrättsligt ansvar i enlighet med vad som redovisats
ovan. Den tilltalades psykiska särart skall beaktas vid påföljdsbestämningen
bl.a. genom tillämpning av 29 kap. 3 § 2 brottsbalken.
Vidare bör en särbehandling ske vid verkställigheten genom införandet av en
ny påföljd: fängelse genom rättspsykiatrisk vård. Förhållandena vid
domstillfället skall vara avgörande för om en person skall kunna dömas till
fängelse genom rättspsykiatrisk vård. Däremot skall det inte ställas krav
på orsakssamband mellan den psykiska störningen och den brottsliga
gärningen. Påföljden skall kunna tillämpas om den tilltalade är allvarligt
psykiskt störd och har behov av vård eller om den psykiska störningen inte
är allvarlig men det finns ett vårdbehov och den tilltalade samtycker till
påföljden. Verkställigheten skall ske hos sjukvårdshuvudmännen. Om
vårdbehovet upphör innan straffet verkställts, skall den dömde överföras
till kriminalvården för fortsatt verkställighet. Bestämmelser om villkorlig
frigivning skall tillämpas vid fängelse genom rättspsykiatrisk vård.
Samhällsskydd
Utredningen har vidare föreslagit en ny form av frihetsberövande eller
frihetsinskränkande åtgärder av samhällsskyddsskäl som skall kunna
tillämpas beträffande psykiskt störda lagöverträdare
(samhällsskyddsåtgärder). Beslut om sådana åtgärder skall kunna komma i
fråga som en särreaktion vid ansvarsfrihet. Ett sådant beslut kan också
komma i fråga efter det att en person underkastats vård och vårdbehovet
upphört, eller efter verkställt fängelsestraff.
Beslut om samhällsskyddsåtgärder skall utgå från en straffbelagd gärning
och beslutet skall fattas på grundval av en bedömning av en persons
psykiska störning och risken för återfall i brott.
Ansvaret för vården
Utredningen anser slutligen att staten, formellt och finansiellt, skall
ansvara för den rättspsykiatriska vården men att den faktiska vården skall
ges av sjukvårdshuvudmännen.
Utredningens förslag kräver ytterligare överväganden
Straffansvarsutredningens modell för en reglering bemöttes positivt vid den
hearing som hölls den 5 juni 1998, och de flesta var eniga om att
utredningens modell kan ligga till grund för fortsatta överväganden om hur
ett reformerat system skall byggas upp. Modellen bygger, som tidigare sagts,
på en renodling av olika intressen om att tillgodose vårdbehov,
samhällsskydd samt krav på förutsebarhet och proportionalitet. Förslagen
utgör dock, som utredningen själv understrukit, endast en modell för en ny
reglering, och flera frågor kräver ytterligare överväganden. Detta gäller
särskilt grundelementen i utredningens förslag, nämligen återinförandet av
en tillräknelighetsreglering och införande av samhällsskyddsåtgärder som
ett komplement till påföljdsregleringen.
Införande av en tillräknelighetsreglering
Tillräknelighetsregleringen innebär att vissa psykiskt störda lagöverträdare
inte skall åläggas straffrättsligt ansvar för sina gärningar. Den teoretiska
grunden för en sådan reglering är att det inte är rimligt att ålägga
straffrättsligt ansvar med hänsyn till att den som begick den brottsliga
gärningen hade bristande mentala resurser som tog sig uttryck i en förvrängd
verklighetsuppfattning eller avsaknad av förmåga att kontrollera sitt
handlande vid gärningstillfället. En sådan reglering kan emellertid i viss
utsträckning anses gå i en annan riktning än de förändringar på andra
områden som genomförts beträffande psykiskt störda under senare år, t.ex.
avskaffandet av reglerna om omyndighetsförklaring och 1995 års
psykiatrireform som bl.a. klargör att psykiskt störda har samma rättigheter
och skyldigheter som andra medborgare.
Utredningen föreslår att tillräknelighetsbedömningen skall göras innan
domstolen prövar den tilltalades uppsåt eller oaktsamhet. Det innebär att
det inte kommer att ske någon sådan prövning om domstolen finner att den
tilltalade skall vara fri från ansvar med tillämpning av
tillräknelighetsläran. Detta kan medföra svårigheter. Enligt utredningens
förslag kommer den straffbelagda gärningen nämligen att läggas till grund
för ingripanden i form av t.ex. skadestånd och förverkande liksom
tvångsvård eller samhällsskyddsåtgärder, även i fall där straffrättsligt
ansvar inte föreligger. En sådan ordning väcker frågan om hur den brottsliga
gärningen på ett rättssäkert sätt skall kunna rubriceras och läggas till
grund för ingripanden utan någon bedömning av uppsåt eller oaktsamhet.
Andra frågor som aktualiseras är vilka processuella regler som skall
tillämpas i fall där en frikännande dom på grund av bristande
tillräknelighet kan förutses, åklagarens roll i mål eller ärenden av detta
slag och möjligheten att besluta om tvångsmedel i sådana fall.
Bedömningar av straffvärdet
Straffansvarsutredningens modell bygger på tanken att vissa personer inte
skall vara straffrättsligt ansvariga eftersom de har en sådan psykisk
störning att de saknat omdömesförmåga eller förmåga att kontrollera sitt
handlande. Enligt utredningen förväntas denna grupp bli liten. Andra
allvarligt psykiskt störda personer skall vara straffrättsligt ansvariga.
Även dessa kommer dock i stor utsträckning att anses ha begränsad
omdömesförmåga eller förmåga att kontrollera sitt handlande.
Bestämmelserna om förmildrande omständigheter i 29 kap. 3 § 2 och 3
brottsbalken kommer därför att bli tillämpliga på den grupp som nu omfattas
av fängelseförbudet. Frågan är hur straffvärdebedömningen skall göras i
dessa fall. En logisk följd av att vissa helt undantas från ansvar torde
vara att straffvärdet anses lågt när en person som har en allvarlig psykisk
störning begått ett brott, även om brottet i sig är allvarligt. För att
åstadkomma en enhetlig rättstillämpning finns det anledning att analysera
hur straffvärdebedömning och påföljdsval bör göras för denna kategori.
Samhällsskydd
Frågan om att införa samhällsskyddsåtgärder är svårbemästrad av flera olika
skäl, och det var också i denna del som tveksamhet kom till uttryck vid
hearingen i juni 1998. Det ifrågasattes bl.a. om det var etiskt försvarbart
att införa möjligheter till frihetsberövanden eller frihetsinskränkande
åtgärder på grundval av bedömningar om risken för framtida brottslighet.
Införandet av samhällsskyddsåtgärder förutsätter att det är möjligt att göra
väl grundade bedömningar av risken för att en person skall återfalla i
brottslighet. Ett rättssäkert system förutsätter också bl.a. att det klart
går att avgränsa den krets av personer som kan träffas av sådana åtgärder.
Det är sannolikt att det för bedömningar av behovet av
samhällsskyddsåtgärder krävs hög psykiatrisk kompetens och att ingripandet,
för att motsvara rimliga krav på kvalitet, även i övrigt skulle komma att -
i vart fall i viss utsträckning - likna den psykiatriska vården och kräva
medverkan av psykiatrin. Frågan uppstår då om det är rimligt att skapa en
särskild ordning för sådana omhändertaganden och hur personal med lämplig
kompetens för sådan verksamhet skall rekryteras.
Uppdraget
Kommittén skall mot bakgrund av det som nu har redovisats lämna förslag till
en reformerad reglering av de psykiskt störda lagöverträdarnas
straffrättsliga ansvar samt formerna för ingripanden mot denna grupp av
lagöverträdare.
Utgångspunkter för uppdraget
Det är angeläget att söka finna en ordning som tillgodoser grundläggande
krav på humanitet, rättvisa och rättssäkerhet, liksom straffrättsligt
motiverade krav på förutsebarhet och proportionalitet.
Kraven på rättssäkerhet och förutsebarhet innebär bl.a. att reglerna måste
vara tydliga och väl avgränsade. Avgränsningen av den personkrets av
psykiskt störda som skall särbehandlas inom det straffrättsliga systemet har
under årens lopp lett till tillämpningsproblem. Inom ramen för ett förändrat
system är det viktigt att klargöra vilka grupper som i praktiken kommer att
omfattas av olika bestämmelser och att utforma bestämmelserna så att det
underlag som skall ligga till grund för prövningarna ger förutsättningar
för rättssäkra och förutsebara bedömningar.
Reformen skall syfta till att åstadkomma en ordning som innebär att psykiskt
störda personer som begår brott och som anses kunna bära straffrättsligt
ansvar också kan dömas till en påföljd som är trovärdig och som tillgodoser
kravet på ett rimligt ingripande med hänsyn till det begångna brottet. Det
innebär att en lagöverträdares psykiska störning och behov av vård inte
ensam bör styra omfattningen av de ingripanden som sker med anledning av
brottet. Även andra faktorer - främst brottets straffvärde fastställt med
hänsyn till såväl dess objektiva som dess subjektiva sida - måste alltså
kunna påverka ingripandenivån. Detta leder till att domstolen måste ges
någon möjlighet att tidsbestämma påföljder även för denna grupp av
lagöverträdare och att domstolen åtminstone måste ges möjlighet att pröva
om påföljden är tillräckligt ingripande med hänsyn till den brottsliga
gärningen.
Den nuvarande regleringen har kritiserats för att läkare inom
rättspsykiatrin tvingas tvångsvårda personer som inte har något vårdbehov.
Det strider mot principer som gäller för läkare inom rättspsykiatrin och har
därför skapat etiska konflikter för denna yrkesgrupp. Samtidigt kan inte
bortses från behovet av samhällsskydd. Det måste därför övervägas om inte
detta behov skall kunna tillgodoses också på andra sätt än genom
psykiatrisk tvångsvård. Reformen måste syfta till att skapa en ordning som
innebär att psykiatrin inte får bära ett ansvar för behovet av samhällsskydd
under längre tid än som motiveras av ett vårdbehov.
Krav på humanitet och rättvisa innebär vidare att psykiskt störda personer
som begått brottsliga gärningar och som har ett vårdbehov har rätt att få
vård och behandling under verkställigheten, oavsett om de skall
särbehandlas vid påföljdsvalet eller inte.
Kommitténs uppgift är att åstadkomma en praktiskt fungerande ordning som
tillgodoser de grundläggande krav som nu nämnts och som avhjälper de brister
som den nuvarande lagstiftningen har. Kommittén skall analysera och ta
ställning till vilka förändringar som krävs för att uppnå de syften som
tidigare nämnts.
Straffansvarsutredningen har, som tidigare redovisats, utarbetat en modell
för hur påföljdssystemet kan reformeras i syfte att tillgodose grundläggande
principiella krav. Den är logisk och konsekvent och vilar på en tydlig
straffteoretisk grund. Förslaget innebär en mycket ingripande reformering
av systemet och medför krav på omfattande förändringar i den straffrättsliga
regleringen.
Kommittén skall, mot bakgrund av vad som tidigare sagts om syftet med
reformen och kommitténs uppgift, pröva om en så grundläggande förändring som
utredningen föreslagit behövs för att uppnå de krav som ställs eller om
dessa krav i stället bör tillgodoses genom förändringar av och tillägg till
det nuvarande systemet.
Tillräknelighetsreglering m.m.
Kommittén skall analysera argumenten för och emot att införa en
tillräknelighetsreglering och de konsekvenser en sådan förändring skulle
innebära. Att Sverige har en avvikande utformning av regelsystemet jämfört
med andra länder bör i sig inte innebära något avgörande skäl för att
förändra den nuvarande ordningen om den inte medför faktiska problem i det
internationella samarbetet. Kommittén skall göra en kartläggning och
kritisk analys av regelsystemen i några med Sverige jämförbara länder.
Kartläggningen skall också avse hur vårdbehov och samhällsskydd tillgodoses
i dessa system. Kommittén skall vidare belysa vilka erfarenheter man kan
göra av den praktiska tillämpningen av systemen.
Vid övervägandena av om en tillräknelighetsreglering bör införas skall
kommittén bedöma om en ordning som innebär att gärningsmän som har en
kvalificerad psykisk störning skall vara fria från påföljd är lämpligare än
en regel om ansvarsfrihet. Ett påföljdsförbud ligger närmare vår nuvarande
uppbyggnad av straffsystemet.
Om kommittén anser att ett system med frihet från ansvar eller frihet från
påföljd bör införas, skall kommittén också överväga vilka ingripanden som
bör kunna komma i fråga för denna grupp av personer.
Kommittén skall i detta sammanhang också ta ställning till om det finns
behov av en reglering av frågan om ansvar vid tillfällig sinnesförvirring,
som uppkommit utan eget vållande. Utgångspunkten bör vara att regleringen
skall vara klar och tydlig så att krav på rättssäkerhet och förutsebarhet
tillgodoses.
Dessutom skall kommittén överväga om det finns ett påtagligt praktiskt
behov av en särreglering när det gäller de utvecklingsstörda t.ex. för att
undvika att denna kategori av lagöverträdare drabbas av fängelsestraff i
fall då utvecklingsstörningen medför att en sådan påföljd måste anses som
inhuman och olämplig.
Påföljder för psykiskt störda lagöverträdare
Kommittén skall ta ställning till hur påföljdsregleringen för de psykiskt
störda lagöverträdarna skall utformas. Om kommittén anser att de psykiskt
störda lagöverträdarna i större omfattning skall kunna dömas till samma
påföljder som andra är det viktigt att analysera vilka resultat det kommer
att leda till när det gäller den grupp som i dag träffas av
fängelseförbudet. Kommittén skall i det sammanhanget särskilt uppmärksamma
bestämmelserna om straffmätning i 29 kap. 3 § 2 och 3 brottsbalken.
För att fängelsestraff skall kunna komma i fråga i ökad utsträckning är det
av avgörande betydelse att de dömda kan få sitt behov av rättspsykiatrisk
vård tillgodosett inom ramen för verkställigheten av fängelsestraffet.
För att åstadkomma en ökad flexibilitet mellan vård- och fängelsepåföljderna
har Straffansvarsutredningen föreslagit införandet av påföljden fängelse
genom rättspsykiatrisk vård. Möjligheten att få fängelse genom
rättspsykiatrisk vård är enligt förslaget helt frikopplad från frågan om
brottet begåtts under inflytande av en allvarlig psykisk störning.
Förhållandena vid domstillfället skall vara avgörande.
Om kommittén föreslår att fängelse genom rättspsykiatrisk vård skall
införas, bör kommittén överväga också om det är lämpligt att inom ramen för
verkställigheten av fängelsestraffet skapa ett system som ger möjligheter
att fatta beslut om att fängelsestraffet skall verkställas genom
rättspsykiatrisk vård.
Om kommittén väljer att behålla den nuvarande påföljden överlämnande till
vård, kunde den påföljden i så fall kombineras med en möjlighet att på
begäran av åklagaren undanröja påföljden om det i efterhand visar sig att
den tilltalades vårdbehov var så ringa att påföljden resulterade i ett
ingripande som inte på något sätt motsvarar brottets svårhet.
Samhällsskyddsåtgärder
Kommittén skall, med utgångspunkt från sina övriga förslag, analysera
behovet av ett system med samhällsskyddsåtgärder. Kommittén skall överväga
om det är möjligt att skapa ett förutsebart och rättssäkert sådant system,
om det är lämpligt att införa ett sådant system och hur systemet kan
utformas. Kommittén skall i det sammanhanget ta ställning till frågorna om
hur personkretsen skall avgränsas, vilka grupper som i praktiken kommer att
omfattas av regleringen, vilken utredning som skall ligga till grund för
besluten och var besluten skall fattas. Kommittén måste också lösa frågan om
vilka krav som skall ställas för att samhällsskyddsåtgärder skall komma i
fråga och när åtgärderna skall upphöra samt vilka som skall ge underlag för
bedömningarna av behovet av ingripande.
Enligt Straffansvarsutredningens förslag skall samhällsskyddsåtgärder kunna
komma i fråga vid frihet från ansvar på grund av bristande tillräknelighet,
när kravet på uppsåt inte är uppfyllt men också i samband med villkorlig
frigivning under vissa förutsättningar. För att samhällsskyddsåtgärder skall
kunna komma i fråga skall enligt förslaget krävas att brottet begåtts under
inflytande av en allvarlig psykisk störning eller en psykisk störning som
typiskt sett medför återfallsrisk. Vidare krävs att gärningen varit av viss
allvarlig art samt riktat sig mot eller medfört fara för annans liv eller
hälsa och att det finns en påtaglig risk för återfall i brott. Dessa
kriterier innebär att tillämpningsområdet kommer att bli relativt omfattande
och bl.a. avse många av dem som i dag döms till fängelsestraff för
allvarligare våldsbrott.
Kommitténs förslag bör inte innebära avsevärt ökade möjligheter att besluta
om tidsobestämda frihetsberövanden eller frihetsinskränkningar vid
allvarligare brottslighet. Samhällsskyddsåtgärder inom ramen för det
straffrättsliga systemet för psykiskt störda lagöverträdare bör därför, om
en sådan särreglering anses nödvändig, begränsas till fall där behovet av
en sådan reglering gör sig särskilt starkt gällande.
Om kommittén finner att en särskild ordning för samhällsskyddsåtgärder bör
införas skall kommittén också behandla frågan om vem som lämpligen bör
ansvara för verkställigheten av sådana beslut. Det bör dock inte i första
hand komma i fråga att bygga upp någon ny myndighetsorganisation för denna
kategori av personer utan kommittén bör försöka hitta en lösning som innebär
att verksamheten kan byggas upp inom ramen för någon befintlig
myndighetsstruktur.
Övrigt
Kommittén skall grundligt överväga hur personkretsen skall avgränsas i olika
situationer inom ramen för ett nytt system så att kraven på förutsebarhet
och rättvisa kan tillgodoses. Det är också angeläget att, med samma syfte,
noga utreda vilket underlag som skall ligga till grund för besluten och var
besluten skall fattas.
Kommittén skall vidare behandla och lämna förslag till hur ansvaret för den
rättspsykiatriska vården skall fördelas.
Kommittén skall också, oavsett vilka konsekvenser förslagen kan få när det
gäller antalet psykiskt störda i anstalt, ta ställning till hur de intagnas
behov av rättspsykiatrisk vård, såväl i öppna former som sluten vård, bäst
tillgodoses.
Kommittén skall belysa frågan om hur statens skadeståndsansvar för
straffprocessuella och administrativa frihetsberövanden påverkas av en
reformerad reglering och lämna förslag till de förändringar som kommittén
anser nödvändiga.
Det står kommittén fritt att ta upp även andra frågor inom ramen för
uppdraget som aktualiseras under utredningsarbetet.
Uppdragets genomförande och tidsplan
Kommittén skall följa den fortsatta beredningen av
Tvångspsykiatrikommitténs betänkande som pågår inom Socialdepartementet.
För att kunna genomföra en förändring av det nuvarande systemet är det av
stor betydelse att utforma en ordning som kan accepteras av de yrkesgrupper
som berörs av verksamheten, trots att dessa ofta har olika utgångspunkter
för sina ställningstaganden. Kommittén bör därför under utredningen samråda
med företrädare för myndigheter och organisationer som verkar inom ramen för
det område uppdraget avser.
Kommittén skall analysera vilka konsekvenser förslagen får för processen vid
domstol och beakta det reformarbete som pågår i detta hänseende.
Kommittén skall utarbeta och lägga fram fullständiga lagförslag. Kommittén
bör således presentera ett sammanhängande system med förslag till en ny
reglering. Eftersom uppdraget är omfattande och innehåller ett flertal
kontroversiella och komplicerade frågor bör kommittén sträva efter att skapa
ett så brett beredningsunderlag som möjligt i de frågor som behandlas.
Förslagets konsekvenser skall redovisas enligt vad som anges i 14 och 15 §§
kommittéförordningen (1998:1474), varvid särskild vikt skall läggas vid att
redovisa förslag till finansiering i de delar redovisade förslag innebär
ökade kostnader eller minskade intäkter för det allmänna och vid att
redovisa förslagens betydelse för brottsligheten och det brottsförebyggande
arbetet samt för sysselsättning och service i olika delar av landet.
Uppdraget skall redovisas senast vid utgången av 2001. Om kommittén anser
det lämpligt kan någon eller några delar av uppdraget redovisas i ett eller
flera delbetänkanden.