Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till Utredningen (M 1998:04) om samordning av lokalt Agenda 21-arbete för att samordna det svenska Habitat-arbetet, Dir. 1999:37
Departement: Miljödepartementet
Beslut: 1999-04-08
Dir. 1999:37
Beslut vid regeringssammanträde den 8 april 1999.
Sammanfattning av uppdraget
Utredningen (M 1998:04) om samordning av det lokala Agenda 21-arbetet får nu
i uppdrag att också samordna det svenska arbetet med att fullfölja de
åtaganden som ryms i Habitatagendan och den svenska nationalrapporten till
Habitat II-konferensen i Istanbul 1996 om boende, bebyggelse och
stadsutveckling.
Uppdraget innebär även att lämna underlag till de svenska redovisningar som
skall läggas fram i samband med att Habitat och Agenda 21 utvärderas inom
FN-systemet åren 2000, 2001 och 2002.
I uppdraget ingår också att i tillämpliga delar följa det arbete inom EU som
berör Habitatagendan och Agenda 21 samt att samverka med de myndigheter som
har viktiga uppgifter i anslutning till Agenda 21 och Habitatfrågorna.
Bakgrund
Agenda 21 är det handlingsprogram för hållbar utveckling som antogs vid FN:s
konferens om miljö och utveckling i Rio de Janeiro 1992. Habitatagendan är
ett handlingsprogram som fokuserar på frågor kring främjande av hållbar
utveckling i boende och bebyggelsemiljöer. Dokumentet antogs vid FN:s
världskonferens om boende, bebyggelse och stadsutveckling (Habitat II) i
Istanbul 1996.
Regeringen tillkallade den 2 april 1998 en särskild samordnare med uppgift
att samordna det lokala Agenda 21-arbetet (dir. 1998:25).
Samordnarens huvudsakliga arbetsuppgifter är att
· föra en aktiv dialog om Agenda 21-arbetet med lokala Agenda
21-kommittéer, företag och andra lokala aktörer,
· sprida erfarenheter och information om metoder och arbetssätt bl. a.
genom ett forum för ekologisk omställning,
· förmedla förslag till förändringar till de myndigheter som ansvarar för
den nationella samordningen av Agenda 21 och till internationella organ, och
· följa det internationella arbetet med den lokala Agenda 21-processen så
att erfarenheter kan föras i båda riktningarna.
I direktivet framhåller regeringen bl.a. att Habitat II-konferensen i
Istanbul 1996 om boende, bebyggelse och stadsutveckling behandlade frågor av
särskilt intresse för Agenda 21. Det gäller bl.a. behovet av samverkan genom
lokala partnerskap och införande av verklig delaktighet från de olika
aktörerna i planering och förvaltning av städer och bebyggelsemiljöer. I
1992 års FN-konferens om miljö och utveckling i Rio de Janeiro behandlas
dessa frågor främst i dess slutdokument Agenda 21 kapitel 10.
I sin proposition Bostadspolitik för hållbar utveckling (prop. 1997/98:119,
BoU10, rskr. 306) framhåller regeringen bl.a. att det är en central uppgift
att finna former för boende och bebyggelse som leder till en långsiktigt
hållbar utveckling i ett globalt perspektiv. Kommunerna har en nyckelroll i
genomförandet genom den vikt som ges den lokala samhällsplaneringen,
vilket vid Istanbulkonferensen markerades i de principer som antogs om
samarbete med näringslivet, delaktighet och stärkt lokal demokrati, bl.a.
genom engagemang från enskilda organisationer.
I regeringens proposition Svenska miljömål - Miljöpolitik för ett hållbart
Sverige (prop. 1997/98:145) läggs bl.a. fram ett förslag till
miljökvalitetsmål som rör den byggda miljön och som har direkta
beröringspunkter med Habitat-frågorna. Miljökvalitetsmålet God bebyggd miljö
innebär att städer, tätorter och annan bebyggd miljö skall utgöra en god och
hälsosam livsmiljö samt medverka till en god regional och global miljö.
Natur- och kulturvärden skall tas till vara och utvecklas. Byggnader och
anläggningar skall lokaliseras och utformas på ett miljöanpassat sätt och så
att en långsiktigt god hushållning med mark, vatten och andra resurser
främjas. I propositionen föreslås vidare att de nationella
miljökvalitetsmålen, tillsammans med övriga nationella mål, skall vara
vägledande för fysisk planering och samhällsbyggande. Genom samverkan över
sektorsgränserna i samhällsplaneringen skall statliga och kommunala
myndigheter främja en ekologiskt hållbar utveckling med en god livsmiljö för
alla. En ökad samordning mellan samhällsplanering och insatser för ökad
social välfärd samt med det pågående arbetet med Agenda 21 är viktig. I
propositionen anförs vidare att Sverige har anslutit sig till de mål,
principer och rekommendationer som ryms i den vid Habitat II antagna
Habitatagendan och att det handlingsprogram och de prioriteringar som finns
i Sveriges nationalrapport till Habitat II skall fullföljas.
Det globala perspektivet från Habitat II bör bli ett viktigt stöd i arbetet
med att bygga om Sverige för hållbar utveckling. Habitatagendan innefattar
ett omfattande program för hållbar utveckling av städer och
bebyggelsemiljöer och innehåller mål och principer för bl.a. hållbar
markanvändning, miljömässigt hälsosamma och ändamålsenliga städer och
boplatser, hållbar energianvändning, hållbara transport- och
kommunikationssystem samt vård och upprustning av det fysiska kulturarvet.
Habitat II ger enligt regeringens uppfattning ökad tyngd åt den lokala
samhällsplaneringen och kommunerna har en nyckelroll i genomförandet av
Habitatagendans strategi och den svenska nationalrapportens prioriteringar
kan följas upp bl.a. i de lokala investeringsprogrammen för ekologisk
hållbarhet.
Regeringen konstaterar att uppföljningen av Habitatagendan på lokal nivå har
ett nära samband med arbetet med Agenda 21 och att det därför är en fördel
om dessa aktiviteter samordnas. Den särskilde samordnare som tillkallats med
uppgift att samordna det lokala Agenda 21-arbetet bör därför få i uppdrag
att även svara för samordning av det svenska arbetet med att fullfölja de
åtaganden som ryms i Habitatagendan och den svenska nationalrapporten till
Habitat II.
Uppdraget
Uppdraget innebär att samordnaren, som tillägg till sitt uppdrag enligt dir.
1998:25, skall samordna det svenska arbetet med att fullfölja de åtaganden
som ryms i Habitatagendan och den svenska nationalrapporten till Habitat II.
I detta uppdrag ingår
- att lämna underlag till den redovisning inom FN-systemet som år 2000 skall
göras när det gäller arbetet med att förbättra system för planering,
hushållning och utvärdering i fråga om mark och markresurser,
- att lämna underlag för redovisningen år 2001 av Habitatagendan i
anslutning till generalförsamlingens uppföljning av Habitat II,
- att i tillämpliga delar följa det arbete inom EU som rör bl.a. hållbar
stadsutveckling och som har viktiga beröringspunkter med Habitatagendan och
Agenda 21, samt
- att fortlöpande samverka med de myndigheter som har viktiga uppgifter i
anslutning till arbetet med Agenda 21 och Habitatfrågorna.
I uppdraget ingår vidare att lämna underlag till regeringen i anslutning
till generalförsamlingens uppföljning år 2002 av 1992 års FN-konferens om
miljö och utveckling i Rio de Janeiro.
Redovisning av uppdraget
Samordnaren skall senast den 1 september 1999 lämna en lägesredovisning av
de delar av arbetet som tillkommer genom detta direktiv. Delrapporter om
vidtagna åtgärder och förberedelser när det gäller de samlade redovisningar
som skall göras till FN skall lämnas senast den 15 april 2000 respektive den
15 april 2001. En samlad slutrapport, som skall utgöra underlag för den
rapport som Sverige skall lämna till FN vid 2002 års uppföljning av 1992 års
Riokonferens, skall lämnas senast den 15 april 2002.