Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till Utredningen (Fi 1998:08) om översyn av Nämnden för offentlig upphandling, m.m., Dir. 1999:34
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1999-05-12
Dir. 1999:34
Beslut vid regeringssammanträde den 12 maj 1999
Sammanfattning av uppdraget
Enligt regeringens bemyndigande den 25 juni 1998 har en särskild utredare
tillkallats med uppgift att utreda organisationen av Nämnden för offentlig
upphandling, m.m. Utredningen har antagit namnet NOU-utredningen (Fi
1998:08). Utredningen skall övergå till en parlamentarisk kommitté.
Kommittén skall, utöver vad som omfattas av redan givna direktiv,
- bedöma vilka närmare avvägningar som en upphandlande enhet bör göra när
enheten skall anta det anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga,
- ta fram riktlinjer för det svenska arbetet med upphandlingsfrågor i
Europeiska unionen,
- följa det arbete som bedrivs i fråga om miljökrav vid offentlig
upphandling,
- behandla frågan om möjligheten att upphandla lokalt,
- analysera möjligheterna för en upphandlande enhet att ta in s.k.
antidiskrimineringsklausuler i upphandlingsavtal.
Bakgrund
Den offentliga upphandlingen uppgår till cirka 300 miljarder kronor per år.
Det är av stort samhällsekonomiskt intresse att den offentliga
upphandlingen fungerar väl. En effektiv upphandling kan verksamt bidra
till besparingar i de offentliga utgifterna.
Det pågår ett omfattande arbete inom Europeiska unionen med
upphandlingsfrågor. Offentlig upphandling är ett område som enligt
kommissionens handlingsplan för den inre marknaden bör prioriteras.
Kommissionen har i ett meddelande om offentlig upphandling (KOM (98) 143)
anfört att reglerna bör göras enklare, flexiblare och anpassade efter
förändringarna på marknaden.
Riksdagens revisorer har på initiativ av finansutskottet granskat den
offentliga upphandlingen. Granskningen har redovisats i Riksdagens
revisorers förslag till riksdagen 1997/98:RR10 Offentlig upphandling. Syftet
med granskningen har varit att undersöka effekterna av lagen (1992:1528) om
offentlig upphandling (LOU), särskilt för statliga myndigheter och vilka
problem som uppstått för upphandlande enheter. Revisorerna har också
granskat tillsynen över lagen och inköpssamordningen samt användningen av
ramavtal. Enligt revisorerna finns det ett behov av att ta ett mer samlat
grepp om upphandlingsfrågorna för att upphandlingen skall bli effektivare.
Finansutskottet anser i sitt betänkande med anledning av revisorernas
förslag (bet.1998/99:FiU17 Offentlig upphandling) att den pågående
NOU-utredningen skall ges tilläggsdirektiv innebärande att utredningen
skall övergå till att bli parlamentariskt sammansatt. I likhet med
Riksdagens revisorer anser utskottet att det behöver tas ett mer samlat
grepp om upphandlingsfrågorna för att upphandlingen skall bli effektivare.
Utskottet delar revisorernas bedömning att det som vägledning för
upphandlarna och för arbetet i EU behövs en tydlig nationell policy för
upphandlingsfrågor samt att det föreligger ett behov av en fortsatt översyn
av reglerna för offentlig upphandling. Enligt utskottet bör utredningen
sammanfatta de övergripande riktlinjerna för den offentliga upphandlingen
och ta fram riktlinjer för det svenska arbetet i EU. Utskottet anser vidare
att det är väsentligt att det klargörs under vilka förutsättningar
miljökrav får ställas vid offentlig upphandling. Slutligen anser utskottet
att utredningen skall behandla frågan om lokal upphandling. Riksdagen
beslutade i enlighet med förslaget i utskottsbetänkandet.
Uppdraget
Avvägningar vid offentlig upphandling
Det har visat sig att det för upphandlande enheter många gånger är svårt att
förena reglerna om offentlig upphandling, bl.a. med deras krav på öppenhet,
konkurrens och affärsmässighet, med målen för andra samhällssektorer, t.ex.
miljömål och regional-och sysselsättningspolitiska mål.
EG:s upphandlingsdirektiv ligger till grund för LOU. Grundprinciperna är
att offentlig upphandling skall göras affärsmässigt, i konkurrens och på
ett ickediskriminerande sätt (1 kap. 4 § LOU). I förarbetena till LOU
(prop. 1992/93:88 s. 60) anges att reglerna bl.a. är utformade i syfte att
försvåra möjligheterna att vid en upphandling gynna eller missgynna vissa
leverantörer på ett obehörigt och därmed konkurrenssnedvridande sätt.
Enligt 1 kap. 22 § LOU skall den upphandlande enheten anta det anbud som
är det ekonomiskt mest fördelaktiga eller det anbud som har lägst
anbudspris. När enheten skall avgöra vilket anbud som är det ekonomiskt mest
fördelaktiga anbudet, skall den ta hänsyn till samtliga omständigheter som
pris, leveranstid, driftkostnader, kvalitet, estetiska, funktionella och
tekniska egenskaper, service, tekniskt stöd, miljöpåverkan m.m. Den
upphandlande enheten skall i förfrågningsunderlaget eller i annonsen ange
vilka omständigheter den kommer att lägga till grund för
anbudsutvärderingen. Om det är möjligt skall kriterierna rangordnas. Denna
bestämmelse i lagen överensstämmer i princip med motsvarande bestämmelser i
upphandlingsdirektiven.
Kraven i förfrågningsunderlaget och utvärderingskriterierna skall tydligt
utvisa den upphandlande enhetens behov för anbudsgivarna/leverantörerna,
vara rimliga och ändamålsenliga samt stå i proportion till det som skall
upphandlas och syfta till att identifiera det för enheten ekonomiskt mest
fördelaktiga anbudet.
Regeringen beslutade i februari 1999 att tillkalla en särskild utredare
med uppdrag att bl.a. utreda om frivillig jämställdhetsmärkning skulle
innebära problem i förhållande till LOU, lagen (1994:615) om otillbörligt
upphandlingsbeteende samt marknadsföringslagen (1994:450).
Regeringen beslutade i mars 1999 om tilläggsdirektiv till Utredningen (S
1998:01) om sjukvårdsupphandling. Den särskilde utredaren skall, utöver vad
som omfattas av redan givna direktiv, utreda om LOU är tillämplig t.ex. vid
överlåtelse av driften av hälso- och sjukvårdsverksamhet mellan landsting
och kommuner och då kommuner köper hälso- och sjukvårdstjänster.
Kommittén skall med utgångspunkt från det som framförts i detta avsnitt
analysera vilka avvägningar som en upphandlande enhet bör göra när enheten
skall anta det anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga och om enheten
skall göra samma avvägningar oberoende av om upphandlingen avser
upphandlingar under eller över de s.k. tröskelvärdena.
Riktlinjer för arbetet i Europeiska unionen
Regeringen har i yttrande över kommissionens grönbok om offentlig
upphandling bl.a. framfört att det är viktigt att EU:s medlemsländer och
EES-länderna snarast genomför upphandlingsdirektiven i sina nationella
rättssystem, att det blir en likartad tillämpning och att kommissionen
noggrant följer upp genomförandet av upphandlingsdirektiven.
Vidare har regeringen anfört att det bör vara möjligt att upphandla
elektroniskt, t.ex. att anbud får lämnas elektroniskt. Slutligen har
framhållits att det finns ett stort behov att utreda vilka miljökrav som får
ställas vid offentlig upphandling, eftersom det är viktigt att i framtiden
kunna ta större miljöhänsyn i upphandlingssammanhang.
Kommittén skall pröva om de av regeringen i yttrandet lämnade riktlinjerna
bäst motsvarar det övergripande svenska intresset. Om de inte överensstämmer
med kommitténs uppfattning, bör den föreslå andra riktlinjer för det
svenska arbetet i Europeiska unionen.
Miljökrav
Frågan om offentlig upphandling och miljökrav diskuteras mycket i Sverige
och i andra länder, bl.a. Danmark. Det råder oklarheter om i vilken
utsträckning som miljökrav får ställas enligt LOU och EG:s
upphandlingsdirektiv. Detta har såväl i Sverige som inom EU i övrigt gett
upphov till olika tolkningar. Nämnden för offentlig upphandling har på
uppdrag av regeringen lämnat en redogörelse för hur den anser att miljökrav
får ställas enligt LOU och EG:s upphandlingsdirektiv (rapport om ekologiskt
hållbar offentlig upphandling, 1998-03-24).
Vid bedömningen av det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet får en
upphandlande enhet bl.a. ta hänsyn till miljöpåverkan enligt 1 kap. 22 §
LOU. Ordet miljöpåverkan är ett svenskt tillägg som saknas i motsvarande
artiklar i EG-direktiven. Kommissionen har i en formell underrättelse till
svenska regeringen kritiserat Sveriges införlivande av
upphandlingsdirektiven på denna punkt. Kommissionen har dock i sin grönbok
om offentlig upphandling uttalat att miljöfaktorer kan vägas in vid val av
det ekonomisk mest fördelaktiga anbudet, om det innebär en ekonomisk fördel
som är beroende av den prestation som är föremål för upphandlingen och som
direkt tillfaller den upphandlande enheten, t.ex. genom minskade kostnader
för underhåll, avfallshantering eller återanvändning.
Genom Amsterdamfördraget betonas att miljöhänsyn skall integreras i alla
gemenskapens politikområden för att en hållbar utveckling skall uppnås.
Kommissionen har uttalat att den i ett tolkningsmeddelande skall analysera
behovet av och möjligheten att ta hänsyn till miljöaspekter vid offentlig
upphandling. Tolkningsmeddelandet skall presenteras under 1999.
Regeringskansliet har i en skrivelse till kommissionen lämnat synpunkter på
kommissionens dokument "Offentlig upphandling och miljö". Av skrivelsen
framgår att det är angeläget att skapa klarhet på det här området. Bl.a.
skall det vara möjligt att ställa krav på att produkter som köps in
uppfyller kriterier för miljömärkning. Vidare skall upphandlare kunna ställa
krav på att anbudsgivare uppfyller kriterierna för miljöledningssystemet
EMAS eller likvärdiga system. Det är dock angeläget att kommissionen först
gör en analys av de samhällsekonomiska effekterna.
Inom Regeringskansliet arbetar en beredningsgrupp med att ta fram en svensk
ståndpunkt om vilka miljökrav som bör kunna få ställas vid offentlig
upphandling. Avsikten är att Sverige utifrån den ståndpunkten skall verka
för att EG-direktiven klargörs eller ändras så att det tydligt framgår vilka
miljökrav som får ställas.
Regeringen har under 1998 inrättat en särskild delegation för ekologiskt
hållbar upphandling. Delegationen skall bl.a. vara pådrivande för att den
offentliga upphandlingen skall vara ett instrument för att åstadkomma en
ekologiskt hållbar samhällsutveckling.
Kommittén skall följa dessa arbeten och lämna de synpunkter som är
motiverade.
Lokal upphandling
Romfördragets principer om varors och tjänsters fria rörlighet för skapandet
av den inre marknaden innebär att de upphandlande enheterna inte får ta
regionala eller lokala hänsyn vid upphandling. Innebörden av dessa principer
har bedömts av EG-domstolen.
EG-domstolen har sålunda i några domar behandlat frågan om särbehandling av
geografiska skäl och funnit att förfarandet strider mot fördraget. I domen
C-21/88 hade den upphandlande enheten i enlighet med italiensk lag
förbehållit företag i södra Italien en viss andel av de beställningar som
omfattades av upphandlingen. Lagstiftningens syfte var att skapa
arbetstillfällen i regionen och EG-domstolen fann att reglerna stod i strid
med artikel 30 i Romfördraget.
En upphandlande enhets möjligheter att ställa upp villkor för deltagande i
en upphandling eller tillämpa utvärderingskriterier som innebär att den tar
lokala hänsyn är således mycket begränsade, eftersom det torde strida mot
såväl huvudregeln om affärsmässighet i 1 kap. 4 § LOU som
diskrimineringsförbudet i Romfördraget.
Kommittén skall utreda i vilken utsträckning och på vilket sätt den
offentliga sektorn kan upphandla lokalt utan att komma i konflikt med LOU,
upphandlingsdirektiven och gemenskapsrätten.
Antidiskrimineringsklausuler
I kommissionens grönbok om offentlig upphandling anges under vilka
omständigheter hänsyn till "sociala kriterier" kan tas vid offentlig
upphandling. En upphandlande enhet får t.ex. ställa krav på att gällande
social lagstiftning skall tillämpas. I kommissionens meddelande om offentlig
upphandling utvecklar komissionen sin syn på denna fråga. Bl.a. framhåller
kommissionen att upphandlingsdirektiven ger utrymme för att utesluta
potentiella leverantörer som bryter mot gällande lagstiftning på det
sociala området, inklusive sådan lagstiftning som syftar till att främja
lika möjligheter. Kommissionen anser att en beställare i samband med
offentlig upphandling kan kräva att leverantören verkar för vissa "sociala
mål", t .ex. att främja skyddet av vissa utsatta grupper.
Det kan inte uteslutas att s.k. antidiskrimineringsklausuler i samband med
offentlig upphandling kan användas på ett sådant sätt att de kan spela en
viktig roll för att motverka diskriminering. Genom sådana klausuler skulle
som förutsättning för en offentlig upphandling gälla att leverantören följer
gällande lagstiftning mot diskriminering.
Kommittén skall analysera möjligheterna för offentliga sektorn att ta in
s.k. antidiskrimineringsklausuler i upphandlingsavtal.
Redovisning av uppdraget
Kommittén skall samråda med Utredningen (S 1998:01) om sjukvårdsupphandling,
Delegationen för ekologiskt hållbar upphandling (M 1998:01) och Utredningen
om frivillig jämställdhetsmärkning (N 1999:03).
Kommittén skall i enlighet med gällande tidsplan, dvs. senast den 31
december 1999, avlämna ett delbetänkande omfattande det uppdrag kommittén
fått genom dir. 1998:58. Dessa tilläggsdirektiv gör det nödvändigt med
ytterligare tid för uppdraget. Kommittén skall redovisa resultatet av
tilläggsdirektiven senast i december 2000.