Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Fordonsförsörjningen på järnvägsområdet, Dir. 1999:3
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 1999-02-18
Dir. 1999:3
Beslut vid regeringssammanträde den 18 februari 1999.
Sammanfattning av uppdraget
Tillgången på moderna järnvägsfordon är i dag starkt begränsad vilket
utgör ett hinder för en ökad konkurrens och en effektiv upphandling
inom järnvägssektorn. En utredare tillkallas därför med den övergripande
uppgiften att analysera behovet av och ge förslag till åtgärder för
fordonsförsörjningen på järnvägsområdet. Utredaren skall analysera och
jämföra alternativa lösningar samt föreslå former för samt avgränsning
och finansiering av ett eventuellt statligt engagemang i
fordonsförsörjningen. Det ingår i uppdraget att överlägga med olika
intressenter i syfte att nå en grund för en överenskommelse om den
framtida fordonsförsörjningen på järnvägsområdet.
Bakgrund
I den transportpolitiska propositionen (prop.1997/98:56) anför
regeringen att det i första hand är trafikintressenterna som bör ansvara
för fordonsförsörjningen på järnvägsområdet. I propositionen anförs även
att i den av staten och regionerna upphandlade persontrafiken är
tillgången till moderna och ändamålsenliga järnvägsfordon i dag starkt
begränsad, vilket utgör ett hinder för en effektiv upphandling. I
propositionen konstateras vidare att vid upphandling av trafik måste i
dag huvudmannen för trafiken antingen själv göra en fordonsinvestering
eller förlita sig på att operatören håller med fordon för trafiken.
Upphandlingsperioderna vid den statliga upphandlingen är i dag högst fem
år. De korta avtalstiderna ger inte en ny operatör den långsiktighet som
krävs för att kunna bära de stora kostnader som investeringar i rullande
materiel innebär. Därför anförs i propositionen att det bör övervägas om
staten skall ta ett större ansvar på detta område, t.ex. genom
ekonomiska garantier för investeringar i fordon, för att stärka
konkurrensen vid upphandling av trafik och säkerställa att viktiga
investeringar i järnvägsfordon kommer till stånd. Riksdagen hade
inga invändningar (bet. 1997/98:TU10, rskr. 1997/98:266) mot vad som i
propositionen anfördes om fordonsförsörjningen inom järnvägsområdet.I
direktiven till utredningen (K 1999:05) Rikstrafiken - mål,
arbetsuppgifter och organisation m.m. (dir.1998:46) fastslås att
Rikstrafiken skall analysera och lämna förslag till åtgärder som gäller
fordonsförsörjningen samt i samråd med intressenterna ta fram
övergripande funktionskrav för de nya fordon som kan komma att omfattas
av statliga garantier. I en PM med principförslag om ett gemensamt bolag
för järnvägsfordon (N1999/701/4) pekar Svenska lokaltrafikföreningen,
Statens järnvägars resedivision samt Mälardalstrafik AB på det akuta och
stora behovet av nya fordon till järnvägstrafiken. Upphovsmännen till
skrivelsen skisserar även ett förslag till bolag för järnvägsfordon, ägt
av trafikhuvudmän, Rikstrafiken och Statens järnvägar. Enligt förslaget
skall staten via garantigivning säkerställa bolagets kreditvärdighet.
Eftersom Rikstrafiken tidigast år 2000 kan få fram ett
finansieringsförslag begär upphovsmännen till skrivelsen att staten
snarast skall utse en förhandlare, som kan föra statens talan i den
process ingivarna har inlett i syfte att bilda ett vagnbolag. Regeringen
har låtit utredningen om Rikstrafiken yttra sig över skrivelsen.
Utredaren anser bl.a. att staten snarast bör utse en förhandlare.
Uppdraget
En utredare tillkallas med den övergripande uppgiften att
analysera behovet av och ge förslag till åtgärder för
fordonsförsörjningen på järnvägsområdet.
Alternativa finansiella lösningar skall jämföras med hur
fordonsförsörjningen har lösts i andra länder, t.ex. i Storbritannien.
Utredaren skall vidare redovisa de konkurrensaspekter som kan läggas på
olika lösningar. I detta inkluderas även de eventuella
konkurrensstörningar som en statlig insats kan medföra.
Utredaren skall analysera förutsättningarna för att
fordonsförsörjningen kan tillgodoses utan att staten engagerar sig i
frågan. Utredaren skall undersöka om tillverkare, operatörer och
trafikhuvudmän själva kan ombesörja fordonsförsörjningen på
järnvägsområdet på ett bättre sätt än i dag. Utredaren skall analysera
och föreslå under vilka villkor ett statligt engagemang i
fordonsförsörjningen kan komma i fråga samt föreslå former för samt
avgränsning och finansiering av ett eventuellt sådant engagemang.
Utgångspunkten bör vara att fordonen förvaltas av trafikintressenterna
och att det inte bör inrättas något statligt fordonsbolag. Ett
eventuellt statligt engagemang bör vara tidsmässigt samt ekonomiskt
begränsat och utredaren bör härvid lämna förslag till tidplan för
utfasning av statens eventuella engagemang.
I uppdraget ligger även att analysera konsekvenserna av ett eventuellt
statligt garantiåtagande, bl.a. när det gäller kostnader och
finansiering. Utredaren skall även undersöka hur ett sådant åtagandet
bör förvaltas och vilken myndighet som bör få denna uppgift. Vidare bör
utredaren med utgångspunkt i önskemålet om konkurrensneutrala lösningar
analysera vilka aktörer som kan komma i fråga för ett statligt
garantiåtagande.
I uppdraget ingår även att överlägga med olika intressenter, bl.a.
trafikhuvudmännen, i syfte att nå en grund för en överenskommelse om den
framtida fordonsförsörjningen. Utredaren skall härvid beakta de
regionala tågsystem som byggs upp i olika delar av landet.Övrigt
Utredaren skall samråda med berörda trafikoperatörer, företrädare för
kommuner och landsting, Banverket, Delegationen för köp av viss
kollektivtrafik, Konkurrensverket, Utredningen (K 1998:05) Rikstrafiken
- mål, arbetsuppgifter och organisation m.m. samt Statens institut för
kommunikationsanalys. Utredaren bör beakta förslagens eventuella
effekter sett i sammanhang med övrigt arbete som pågår vad gäller
avreglering och konkurrens inom järnvägsektorn såväl nationellt som
internationellt.
Utredarens förslag skall vara i överensstämmelse med EU:s regler för
statsstöd och konkurrens. Uppdraget skall redovisas senast den 1 juli
1999