Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Bidrag till kvinnoorganisationer, Dir. 1999:29
Departement: Kulturdepartementet
Beslut: 1999-03-25
Dir. 1999:29
Beslut vid regeringssammanträde den 25 mars 1999.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att se över det
nuvarande statsbidraget till kvinnoorganisationerna. Utredaren
skall utvärdera hur det statliga stödet uppfyller de av staten
uppställda målen för och intentionerna med bidraget, vid behov
föreslå nya mål samt föreslå åtgärder som kan öka måluppfyllelsen
och effektivisera stödet. Uppdraget skall redovisas senast den
31 december 1999.
Bakgrund
Ett särskilt bidrag till kvinnoorganisationernas centrala
verksamhet infördes den 1 juli 1982. Det övergripande målet för
bidraget är att stärka kvinnornas ställning i samhället i syfte
att uppnå jämställdhet mellan kvinnor och män.
Bidragen fördelas av regeringen enligt förordningen (1982:865) om
statsbidrag till kvinnoorganisationernas centrala verksamhet. Med
en kvinnoorganisation avses i förordningen en organisation som
huvudsakligen består av kvinnor och som i första hand arbetar för
att förbättra kvinnans ställning i samhället och aktivt arbetar för
jämställdhet mellan kvinnor och män.
De organisationer som i dag beviljas bidrag spänner över ett brett
område från t.ex. husmodersförbund till organisationer för internationell
samverkan.
Under år 1992 genomfördes inom Regeringskansliet (Civildepartementet,
Ds 1992:114) en utvärdering av stödets betydelse för olika
kvinnoorganisationer under en tioårsperiod. Utvärderingen pekade bl.a.
på betydelsen av att bidraget borde utformas så att det stimulerar
utveckling och förnyelse av organisationernas verksamhet. Genom en
ändringsförordning (1995:673) har bidragsreglerna reviderats och
stödets inriktning delvis förändrats. En del av bidraget, som tidigare
var medlemsbaserat, har således numera karaktären av projektbidrag till
förnyelse och utveckling av verksamheten.
Det är dock tveksamt om den förändring som gjordes år 1995 är tillräcklig
för att uppmuntra utveckling och förnyelse. De formella reglerna hindrar
nya former av organisationer, t.ex. nätverk, att beviljas bidrag.
Definitioner av olika begrepp i förordningen är i dag inte lika
självklara som då de skrevs år 1982 och kan ifrågasättas. Ett exempel
är definitionen av lokalavdelning som bl.a. innehåller ett krav på att
avdelningen har genomfört minst 10 sammankomster under ett verksamhetsår.
Till följd av bl.a. den nya informationstekniken kan föreningsaktiviteter
i dag ofta ha en annan karaktär än den traditionella sammankomsten.
Det är också angeläget att den grundläggande idén med bidraget - att
stärka kvinnors ställning i samhället i syfte att uppnå jämställdhet
mellan kvinnor och män - prövas mot den samhällsutveckling som pågår
sedan år 1982. Av särskild betydelse är frågan om bidraget kommer de
kvinnor till del som har störst behov av att organisera sina intressen,
exempelvis kvinnor med olika etnisk och kulturell bakgrund och ensamma
mödrar. Ytterligare en fråga är om också andra aktiviteter för att
uppnå jämställdhet mellan kvinnor och män, t.ex. manliga nätverk mot
våld mot kvinnor, bör kunna komma ifråga för bidrag.
Mot denna bakgrund har regeringen i budgetpropositionen för år 1999
(prop. 1998/99:1, utg.omr. 14, avsnitt 6.4) aviserat att en översyn
av statsbidraget till kvinnoorganisationerna skall genomföras under år
1999.
Uppdraget
En särskild utredare skall se över statsbidraget till
kvinnoorganisationerna. Utredaren skall utvärdera hur det statliga
stödet uppfyller de av staten uppställda målen för och intentionerna
med bidraget, vid behov föreslå nya mål samt föreslå åtgärder som kan
öka måluppfyllelsen och effektivisera stödet. Möjligheten till ett ökat
inslag av målstyrning av bidragets fördelning skall därvid särskilt
belysas.
Det skall också utredas om definitioner av olika begrepp i förordningen
bör ändras och om nya former av organisationer, t.ex. nätverk, skall
kunna beviljas bidrag.
Slutligen bör utredaren också undersöka möjligheten att låta någon
annan befintlig myndighet än regeringen fördela statsbidraget.
Om förslagen medför kostnader skall dessa tydligt redovisas och
godtagbar finansiering föreslås.
Uppdraget skall vara slutfört senast den 31 december 1999.