Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Kommission för granskning av de svenska säkerhetstjänsternas författningsskyddande verksamhet, Dir. 1999:26
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 1999-03-25
Dir. 1999:26
Beslut vid regeringssammanträde den 25 mars 1999.
Sammanfattning av uppdraget
Regeringen tillkallar en kommission med uppgift att kartlägga och granska
den författningsskyddande verksamhet som de svenska säkerhetstjänsterna
bedrivit när det gäller hot som härrör ur inrikes förhållanden. Med
författningsskyddande verksamhet avses säkerhetstjänsternas arbete med att
kartlägga sådana svenska politiska ytterlighetsorganisationer och
grupperingar som har bedömts utgöra eller kan komma att utgöra ett hot mot
rikets säkerhet.
Uppdraget är avsett att resultera i ett samlat, uttömmande och definitivt
klarläggande av säkerhetstjänsternas inrikes verksamhet. För att uppnå
detta syfte bör kommissionen ges särskilda befogenheter. Regeringen avser
därför att överlämna en proposition till riksdagen med förslag till särskild
lagstiftning för att ge kommissionen de befogenheter som den behöver för att
kunna fullgöra sitt uppdrag på ett effektivt och rättssäkert sätt.
Utredningsarbetet skall redovisas till regeringen senast den 31 augusti
2001.
Bakgrund
Polisiär övervakning och registerkontroll
Den polisiära övervakningen av politiska ytterlighetsrörelser och
-organisationer övertogs efter andra världskrigets slut av den vanliga
polisorganisationen med statspolisen som samordnande instans. Förändringen
kom till stånd i samband med att den allmänna säkerhetstjänsten upplöstes.
Den särskilda tvångsmedelslagen som varit gällande under kriget ersattes
sedermera av lagen (1952:98) med särskilda bestämmelser om tvångsmedel i
vissa brottmål. Lagen, som är tidsbegränsad, har fortlöpande förlängts och
innehåller regler om teleavlyssning m.m. vid utredning av misstankar om
bl.a. brott mot rikets säkerhet.
Personalkontrollen var under andra världskriget i princip oreglerad. Efter
kriget reglerades personalkontrollen genom hemliga kungliga brev. Under
större delen av 1960-talet reglerades Säkerhetspolisens (SÄPO) uppdrag i den
del det avsåg personalkontrollen genom ett hemligt kungligt brev av den 30
juni 1961. I brevet angavs uttömmande vilka slag av uppgifter som fick
lämnas ut från SÄPO:s register i samband med personalkontroll. Systemet
med personalkontroll var vid den tiden okänt såväl för den breda allmänheten
som för dem som utsattes för kontrollen.
I samband med den s.k. Wennerströmaffären blev personalkontrollsystemets
existens känd för allmänheten. Personalkontrollen behandlades av den s.k.
parlamentariska nämnden i Wennerströmaffären. Nämndens synpunkter låg
senare till grund för 1969 års personalkontrollkungörelse (1969:446).
Personalkontrollkungörelsen trädde i kraft den 1 oktober 1969 och ersatte
1961 års kungliga brev. I strid mot vad den parlamentariska nämnden föreslog
föreskrevs i 2 § personalkontrollkungörelsen att en anteckning i SÄPO:s
register inte fick göras enbart av det skälet att någon genom tillhörighet
till en organisation eller på annat sätt gett uttryck för en politisk
uppfattning. Bestämmelsen innebar ett förbud mot åsiktsregistrering vid
SÄPO. Ett generellt förbud mot att i ett register anteckna en medborgare
enbart på grund av hans politiska åskådning infördes i regeringsformen år
1977.
Från och med år 1972 meddelade regeringen närmare föreskrifter om
tillämpningen av regeln i personalkontrollkungörelsen om förbud mot
åsiktsregistrering. Dittills hade Rikspolisstyrelsen själv meddelat sådana
föreskrifter. Den 27 april 1973 utfärdade regeringen hemliga
tillämpningsföreskrifter. De ersattes av nya hemliga föreskrifter den 3
december 1981. Dessa trädde i kraft den 1 januari 1982 och gällde fram till
den 22 december 1998.
Personalkontrollkungörelsen upphörde att gälla den 1 juli 1996 då den nu
gällande säkerhetsskyddslagen (1996:627) trädde i kraft. Samtidigt
inrättades en särskild myndighet, Registernämnden, som har till uppgift att
i varje enskilt fall pröva frågan om utlämnande av uppgifter som har
framkommit vid registerkontroll enligt bestämmelserna i
säkerhetsskyddslagen. Registernämnden har dessutom ålagts en
tillsynsuppgift, nämligen den att följa SÄPO:s registreringar av uppgifter i
polisregister, särskilt med avseende på förbudet mot åsiktsregistrering.
Den militära underrättelse- och säkerhetstjänsten
Vid Försvarsstabens tillkomst år 1937 inrättade staben en särskild
underrättelseavdelning som var gemensam för krigsmakten. Den del av
avdelningen som hade till uppgift att hämta in underrättelser bröts ut år
1942 och bildade en byrå som kom att benämnas C-byrån. Dess uppgift var att
på inofficiell väg inhämta underrättelser om förhållanden utomlands. Efter
andra världskriget omorganiserades C-byrån och kallades i fortsättningen
T-kontoret. T-kontoret var främst inriktat på att skaffa fram
underrättelser om närområdet. Inom Försvarsstaben inrättades år 1957 en
enhet för inhämtning av säkerhetsunderrättelser som skulle verka parallellt
med T-kontorets underrättelseinhämtning. Enheten kom att benämnas
B-kontoret. År 1961 fick B-kontoret en självständig ställning. År 1965 slogs
B- och T-kontoren ihop och bildade den s.k. IB-organisationen. IB:s
verksamhet omfattade huvudsakligen underrättelsetjänst som riktade sig mot
förhållanden utomlands. En mindre del av verksamheten utgjordes av inrikes
övervakning. Om benämningen IB:s rätta innebörd har rått olika
uppfattningar. Informationsbyrån, Inhämtningsbyrån och Inhämtning Birger är
beteckningar som har förekommit i sammanhanget. Regeringen beslutade 1969
att inrikesdelen av IB:s verksamhet skulle upphöra från och med den 1
januari 1970. Under början av 1970-talet återupptog IB inrikesverksamheten
under en övergångsperiod. Det finns uppgifter som pekar på att IB:s
inrikesverksamhet inte var helt avslutad så sent som år 1974.
Den polisiära säkerhetstjänstens förteckningar över kommunister, nazister
m.fl. användes som underlag för de register som började föras inom
Försvarsstaben vid årsskiftet 1939-40. De viktigare registren var de som
innehöll uppgifter om nazister och kommunister. Dessutom fördes de s.k.
krigsfallsförteckningarna (dvs. de länsvisa förteckningar över personer
som skulle interneras i händelse av krig) och förteckningar över dem som
togs in i arbets- och disciplinkompanier. Efter krigsslutet upphörde
registreringen av kommunister men återupptogs igen under slutet av
1940-talet.
Registreringen av kommunistiska värnpliktiga i det s.k. beredskapsregistret
påbörjades år 1955 och grundade sig på uppgifter från statspolisen. Svenska
kommunister som utbildades vid partiskolorna i Sovjetunionen och Östtyskland
registrerades. Värnpliktsvägrarnas organisation (VCO), Den nya vänstern
(DNV), FNL-grupperna, KFML, olika Vietnam-kommittéer m.fl. organisationer
ägnades stort intresse från och med år 1968. Även massmedierna var till viss
del utsatta för bevakning av den militära säkerhetstjänsten.
Tidigare utredningar och granskningar
Sverige har under lång tid haft militär och polisiär
säkerhetsunderrättelseverksamhet för att skydda landets intressen. Dessa
verksamheter har vid åtskilliga tillfällen granskats och utvärderats, vilket
har lett till omfattande reformering av såväl den militära som den polisiära
säkerhetsunderrättelseverksamheten. Bland äldre utredningar som rör den
militära eller polisiära säkerhetstjänsten kan nämnas Sandlerkommissionens
betänkande (SOU 1948:7), betänkanden av den parlamentariska nämnden efter
Wennerströmaffären (SOU 1964:15, 1964:17 och 1968:4), Försvarsutskottets
betänkande (FöU 1973:25), Konstitutionsutskottets betänkande (KU 1974:22),
betänkandet av 1974 års Underrättelseutredning (SOU 1976:19),
Justitieombudsmannens utredning från april 1976 om åsiktsregistrering i
anslutning till den s.k. Göteborgsaffären (JO 1976/77 s. 49),
Justitiekanslerns utredning om Göteborgsaffären den 17 maj 1979 och
betänkandet av kommittén angående vissa frågor rörande den militära
underrättelsetjänsten m.m. (Ds Fö 1980:8).
Under den senaste tioårsperioden har den polisiära
säkerhetsunderrättelseverksamheten ägnats omfattande granskningar och
utredningar. Det arbete som den parlamentariskt sammansatta Säpokommittén
redovisade (SOU 1988:16 och SOU 1990:51) har utgjort underlag för den
reformering av SÄPO:s verksamhet som ägt rum under 1990-talet.
Reformeringen är för övrigt inte slutförd. Bland annat kommer ett nytt
regelverk för registreringsverksamheten att träda i kraft den 1 april 1999.
Regeringen har den 11 december 1997 gett Humanistisk-samhällsvetenskapliga
forskningsrådet (HSFR) i uppdrag att genomföra ett särskilt
forskningsprogram om militär underrättelse- och säkerhetstjänst.
Forskningen bör enligt beslutet avse tiden från slutet av 1920-talet till
och med början av 1980-talet. Den senare delen av perioden täcker IB:s
verksamhet. Enligt beslutet finns det ett starkt allmänt intresse av att
dessa frågor blir grundligt belysta genom oberoende forskning och att
forskningen sätter in den militära underrättelse- och säkerhetsverksamheten
i sitt historiska och sociala sammanhang. Forskningsprogrammets inriktning
har beslutats av HSFR och omfattar följande teman om den militära
underrättelse- och säkerhetstjänsten: övervakningshistoria, toleransens
gränser och svenskt säkerhetsskydd. Forskningsprogrammet skall pågå under
längst fem år.
Försvarets underrättelsenämnd (FUN) har till uppgift att följa
underrättelsetjänsten inom Försvarsmakten och Försvarets radioanstalt samt
inom de övriga myndigheter som bedriver underrättelsetjänst och som enligt
förordningen (1996:1515) med instruktion för Regeringskansliet hör till
Försvarsdepartementet. I mars 1998 fick FUN regeringens uppdrag att, som en
kom-plettering till regeringens uppdrag till HSFR, i vissa avseenden
genomföra en utredning om den militära underrättelse- och säkerhetstjänsten.
Den 3 juli 1998 överlämnade FUN en delrapport till regeringen om
kartläggning av register inom den militära säkerhetstjänsten m.m. FUN:s
slutliga redovisning till regeringen överlämnades den 2 december 1998 (dnr
FO 98/2531/EC/RC). I rapporten redovisar FUN dels resultatet av sin
granskning av den militära säkerhetstjänstens arkiv för åren 1937-1981, dels
uppgifter och information som FUN hämtat in från olika personer med kännedom
om den militära underrättelse- och säkerhetstjänsten. Rapporten belyser dels
vilken typ av uppgifter om enskilda som från tid till annan varit av
intresse för den militära säkerhetstjänsten, dels den inrikesverksamhet som
bedrevs inom försvaret under slutet av 1950-talet och under 1960-talet.
I november 1997 lämnade regeringen i uppdrag till Registernämnden att
undersöka de fall där personalkontroll förekommit, dock inte
värnpliktsfall. Undersökningen avsåg den 1 oktober 1969 - den 1 juli 1996,
det vill säga den tid som personalkontrollkungörelsens bestämmelser
reglerade personalkontrollen. Den 22 december 1998 överlämnade
Registernämnden sin rapport om det svenska personalkontrollsystemet (dnr Ju
98/4525) till regeringen. Registernämnden genomlyser i rapporten hela det
regelverk som gällt för SÄPO:s registreringsverksamhet inom
författningsskyddets område från år 1969 fram till i dag. Nämnden redovisar
även vilka slags uppgifter som har registrerats och lämnar exempel på de
konsekvenser som registreringarna har fått i enskilda fall.
Behovet av ytterligare en utredning
Ett antal utredningar har gått igenom olika frågor som avser såväl den
polisiära som den militära säkerhetstjänsten. Det saknas dock fortfarande en
heltäckande bild av den inrikes övervakning av personer och organisationer
som har förekommit. Regeringen har samrått med företrädare för samtliga
riksdagspartier och kan konstatera att det finns en politisk enighet om att
det som nu återstår är att i ett sammanhang, heltäckande och uttömmande,
klarlägga denna inhemska säkerhetsunderrättelseverksamhet.
Ett sådant klarläggande är en nödvändig förutsättning för allmänhetens
förtroende för de verksamheter som i dag bedrivs av SÄPO och av den militära
underrättelse- och säkerhetstjänsten. Arbetet bör anförtros en kommission.
Det material som kommissionen kommer att presentera skall också bli ett
värdefullt historiskt dokument som kan tjäna som ledning i det ständigt
pågående arbetet med att förbättra den demokratiska kontrollen av och
insynen i de aktuella verksamheterna. Det bör även kunna utgöra ett
värdefullt underlag i den pågående och framtida forskningen inom området.
För tilltron till kommissionens arbete är det av största vikt att
uppdraget är så brett som möjligt och att kommissionen förses med särskilda
befogenheter när det gäller möjligheten att samla in information från
myndigheter och enskilda.
Uppdraget
Kommissionen skall kartlägga och granska de svenska säkerhetstjänsternas
författningsskyddande verksamhet när det gäller hot som härrör ur inrikes
förhållanden. Med författningsskyddande verksamhet avses
säkerhetstjänsternas arbete med att kartlägga sådana svenska politiska
ytterlighetsorganisationer och grupperingar som har bedömts utgöra eller
kan komma att utgöra ett hot mot rikets säkerhet. Kommissionen skall
beskriva i vilken omfattning de personer har övervakats som haft anknytning
till sådana organisationer. Kommissionen skall vidare belysa vilka person-
och sakuppgifter som från tid till annan bedömts relevanta, vilka metoder
som använts för insamling av uppgifter, vilka regler som gällt för
verksamheten samt om reglerna efterlevts.
Kommissionen skall även kartlägga och analysera det inbördes förhållandet
mellan de organ som bedrivit den författningsskyddande verksamheten samt i
vilken utsträckning det har funnits kopplingar mellan säkerhetstjänsterna
och andra myndigheter eller organisationer och politiska partier.
Kommissionen skall också i möjligaste mån redovisa och värdera de
avvägningar som gjorts av den politiska, polisiära och militära ledningen
under granskningsperioden. En viktig uppgift för kommissionen är bl.a. att
värdera de hotbildsanalyser som legat till grund för regeringarnas och
säkerhetstjänsternas ställningstaganden.
Kommissionens arbete skall avse tiden från det andra världskrigets slut
fram till dess kommissionens arbete är slutfört.
Kommissionen skall inte granska den underrättelseverksamhet som avser
endast förhållanden utomlands.
Mycket av det som kommissionen skall granska och på annat sätt kommer i
kontakt med är med nödvändighet kringgärdat av sekretess. Behovet av
sekretesskydd är särskilt starkt bl.a. när det gäller skydd för källor och
när det är fråga om att garantera uppgiftslämnares anonymitet. Här bör
särskilt framhållas att det för vårt land viktiga underrättelseutbytet med
andra länder bygger på ett förtroende som har etablerats under många års
samarbete. Arbetet måste därför bedrivas och genomföras på ett sådant sätt
att det inte medför någon risk för underrättelse- och säkerhetsorganens
möjligheter att i dag och i framtiden arbeta för Sveriges bästa. Det skall
inte heller i övrigt skada Sveriges förbindelser med andra länder.
Regeringen förutsätter att berörda myndigheter kommer att bistå kommissionen
i dess utredningsuppdrag. Uppdraget får dock inte genomföras på ett sådant
sätt att det hindrar det i dag pågående arbetet vid myndigheterna.
Uppdraget är avsett att resultera i ett samlat, uttömmande och definitivt
klarläggande av säkerhetstjänsternas inrikes verksamhet inom det aktuella
området. För att uppnå detta syfte bör kommissionen ges vissa befogenheter.
Regeringen avser därför inom kort att överlämna en proposition till
riksdagen med förslag till särskild lagstiftning för att ge kommissionen de
befogenheter som kommissionen behöver för att kunna fullgöra sitt uppdrag
på ett effektivt och rättssäkert sätt.
Regeringens uppdrag till HSFR att genomföra ett forskningsprogram om
militär underrättelse- och säkerhetstjänst pågår fortfarande. Det av HSFR
beslutade forskningsprogrammet sträcker sig över en annan tidsperiod och har
en bredare inriktning än kommissionens uppdrag, och programmet syftar
framför allt till att den militära underrättelse- och säkerhetstjänsten
genom oberoende forskning sätts in i ett större historiskt och socialt
sammanhang. Forskningsprogrammet bör av de skälen fortgå parallellt med
kommissionens arbete. Därigenom skapas de bästa förutsättningarna för att
frågorna blir grundligt utredda och allsidigt analyserade och belysta.
Kommissionen kan samverka med de forskare som arbetar inom ramen för
forskningsprogrammet och i sådant fall besluta om lämpliga former för
samarbetet. Bland annat får kommissionen avgöra hur omfattande
arkivgenomgångar som kommissionen bör göra när den utför sitt uppdrag och
vad som kan lämnas åt den pågående forskningen. Utlämnande av handlingar
från kommissionen och de granskade myndigheterna skall självklart föregås av
en sekretessgranskning i enlighet med gällande sekretesslagstiftning.
Kommissionen skall bestå av en ordförande och fyra ledamöter. Till
kommissionen skall knytas ett sekretariat och när det gäller bl.a.
historiska, polisiära och militära frågor också experter.
Övrigt
Kommissionen skall samråda med kommittén om en central kraftsamling i kampen
mot den grova och organiserade brottsligheten (dir. 1998:101).
Kommissionen skall redovisa uppdraget till regeringen senast den 31 augusti
2001.