Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utvärdering av den reformerade budgetprocessen i regeringen och Regeringskansliet, Dir. 1999:23
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1999-03-18
Dir. 1999:23
Beslut vid regeringssammanträde den 18 mars 1999.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att utvärdera den reformerade
budgetprocessen i regeringen och Regeringskansliet. Utredarens övergripande
uppgift är att bedöma om den nya budgetprocessens mål och intentioner har
infriats. Utvärderingen skall särskilt inriktas på
- åtgärder för att öka budgetdisciplinen,
- beslutsunderlag till riksdagen samt
- regeringens och Regeringskansliets budgetberedning.
Utredaren skall bedriva sitt arbete parallellt med den översyn av
budgetprocessen som görs inom ramen för Riksdagskommitténs arbete.
Bakgrund
Den statliga budgetprocessen har genomgått successiva förändringar sedan
slutet av 1980-talet. Särskilt under de senaste åren har en genomgripande
omläggning av den statliga budgetprocessen genomförts. En ny ordning gäller
för regeringens arbete med att förbereda och genomföra budgeten samt för
riksdagens beredning och beslut. Även myndigheternas arbete har påverkats
av omläggningen.
Riksdagen beslöt år 1994 att införa den s.k. rambeslutsmodellen för
behandlingen av budgetförslaget i riksdagen. Denna beslutsordning innebär
att riksdagen under hösten behandlar budgetförslaget i två steg genom att
först besluta om utgiftsområdesramar och därefter om fördelningen på
anslag. I samband med införandet av rambeslutsmodellen lades det statliga
budgetåret om till kalenderår.
Behovet av åtgärder förstärktes av den statsfinansiellt svåra situationen i
början av 1990-talet. Förutom direkta budgetförstärkningar inriktades
budgetpolitiken på att förändra budgetprocessens institutionella ramar. En
viktig förändring som föreslogs av regeringen var införandet av ett
treårigt utgiftstak för de offentliga utgifterna i syfte att få en ökad
kontroll över utgiftsutvecklingen och en ökad långsiktighet i
budgetpolitiken.
Som ytterligare ett led i uppstramningen av budgetprocessen beslöt riksdagen
om en lag om statsbudgeten (1996:1059). Denna lag (budgetlagen) klargör
regeringens befogenheter och skyldigheter på finansmaktens område.
Den nya budgetprocessen tillämpades första gången i budgetarbetet år 1996
avseende budgetåret 1997.
Uppdraget
Riksdagens utvärdering
Riksdagen har beslutat att tillsätta en parlamentarisk utredning -
Riksdagskommittén - med uppdrag att se över en rad frågor om riksdagens
arbetsformer. Bland annat skall utredningen göra en allmän utvärdering av
den nya budgetprocessen.
Översynen av budgetprocessen skall ske med inriktning på att stärka
riksdagens inflytande över budgetprocessen. I uppdraget ingår bl.a. att
undersöka vilka konsekvenser som omläggningen av budgetprocessen medfört
och hur dessa påverkat riksdagens arbete. Utredningen skall vidare bedöma
budgetpropositionens och den ekonomiska vårpropositionens innehåll,
utformning och tidpunkt för överlämnande samt analysera konsekvenserna för
riksdagen och budgetberedningen av de komplikationer som uppstår under
valår. Den del av utredningsarbetet som avser budgetprocessen skall vara
avslutad senast under hösten år 2000.
Utvärdering av regeringens och Regeringskansliets budgetberedning
Regeringens och Regeringskansliets nya former för budgetberedning har
löpande utvärderats i samband med avslutade propositionsarbeten. De
synpunkter som framkommit har medfört vissa förändringar i den interna
budgetprocessen och av innehåll och utformning av den ekonomiska
vårpropositionen och budgetpropositionen. När det nu finns erfarenheter av
ett budgetarbete under ett valår är det lämpligt att göra en mer fördjupad
utvärdering av den reformerade budgetprocessen. Flera av de frågeställningar
som kommer att tas upp i riksdagens utvärdering kommer både direkt och
indirekt att påverka regeringens interna arbete, vilket talar för att
utredningarna görs parallellt.
Budgetreformens mål och intentioner
De institutionella förändringar av budgetprocessen som föreslogs av
regeringen våren 1996 utgjorde den andra fasen i saneringen av
statsfinanserna, vilken syftade till att förhindra att Sverige återigen
skulle hamna i samma statsfinansiellt svåra situation som i början av
1990-talet. Det övergripande målet med den reformerade budgetprocessen var
att få en stramare budgetprocess och att skärpa kontrollen över
utgiftsutvecklingen. Förändringarna innebar också en komplettering och
precisering av de beslut som tidigare fattats om budgetberedningen i
riksdagen, mål för den offentliga sektorns finansiella sparande samt
principbeslutet om utgiftstak för den offentliga sektorn.
Följande krav på en ny budgetprocess formulerades i rapporten Fortsatt
reformering av budgetprocessen (Ds 1995:73), som utgjorde utgångspunkten för
de förändringar som regeringen föreslog:
- Ökad budgetdisciplin.
- Bättre koppling mellan mål och regelverk.
- En stärkt finansmakt.
- Ett heltäckande beslutsunderlag.
- Ökad långsiktighet.
En bärande tanke i utformningen av den nya budgetprocessen var att centrala
beslut såsom fastställandet av utgiftstak och fördelningen på
utgiftsområden skulle fattas tidigt i processen. Genom att det fortsatta
beredningsarbetet i regeringen därigenom skulle göras under givna
budgetrestriktioner skulle uppföljning av ekonomi och resultat kunna ges en
mer framskjuten plats.
Utredarens övergripande uppgift är att pröva om den nya budgetprocessens mål
och intentioner har infriats. Utvärderingen skall särskilt inriktas på de
frågor som anges i det följande.
Åtgärder för att öka budgetdisciplinen
Utgiftstak
Införandet av en utgiftsrestriktion, dvs. utgiftstaket, var ett led i en
utvecklad målformulering för budgetpolitiken och innebar en komplettering av
övriga budgetpolitiska mål, däribland saldorelaterade mål. Utgiftstaket
förväntades främja långsiktighet och leda till högre grad av förutsägbarhet,
bättre utgiftskontroll och bättre budgetdisciplin.
Enligt riksdagens principbeslut om utgiftstaket 1995 skulle utgiftstaket
vara nominellt, flerårigt och omfatta hela den offentliga sektorn. Den
konstruktion som sedan valdes innebär dock att den kommunala sektorn inte
omfattas av utgiftstaket utan att riksdagen i stället godkänner en beräkning
av de kommunala utgifterna och den samlade offentliga sektorns utgifter.
Det statliga utgiftstaket fastställs som summan av statsbudgetens utgifter
(exkl. statsskuldsräntor), ålderspensionssystemet utanför statsbudgeten
samt en budgeteringsmarginal. Budgeteringsmarginalens syfte är att inom
utgiftstaket kunna hantera olika former av osäkerhet, t.ex. förändringar i
den makroekonomiska utvecklingen, och minska risken för revideringar av
utgiftstaket. Storleken på budgeteringsmarginalen föreslogs ursprungligen
uppgå till ett par procent av statsbudgetens omslutning.
Bestämmelserna om rambeslutsmodellen och utgiftsområdena finns i
riksdagsordningens huvud- och tilläggsbestämmelser. Utgiftstaket däremot
regleras av ett riksdagsbeslut våren 1996 och av vissa bestämmelser i
budgetlagen. Av särskild betydelse är därvid den bestämmelse där det anges
att regeringen är skyldig att vidta åtgärder om utgiftstaket riskerar att
överskridas.
För att utgiftstaket skall vara ett verkningsfullt ekonomiskt-politiskt
instrument som möjliggör en samlad prövning av det statliga utgiftsåtagandet
är det viktigt att i princip samtliga statliga utgifter omfattas av
utgiftstaket och då även de som redovisas utanför statsbudgeten. Utredaren
skall med beaktande av detta analysera det statliga utgiftstakets
konstruktion och omfattning samt bedöma vilken effekt utgiftstaket har haft
när det gäller långsiktighet och förbättrad kontroll över
utgiftsutvecklingen. Utredaren skall bedöma om utgiftstakets nuvarande
konstruktion erbjuder tillräcklig flexibilitet inom och mellan åren.
Utredaren skall vidare analysera hur olika former av osäkerhet och risk har
hanterats inom utgiftstaket och därvid belysa hur budgeteringsmarginalen har
använts. Slutligen skall utredaren belysa för- och nackdelar med en
preciserad lagreglering av utgiftstaket inklusive budgeteringsmarginalen.
Lagen om statsbudgeten
Budgetlagen reglerar regeringens befogenheter och skyldigheter beträffande
statsbudgeten och finansmakten. Lagen innehåller bestämmelser om anslag och
inkomsttitlar, bestämmelser om statens ekonomiska förpliktelser och
finansiering av investeringar samt grundläggande bestämmelser om
överlåtelse av statens egendom. Vidare finns föreskrifter för redovisning
och revision, uppföljning, prognoser och utfall samt utgiftstak och
utgiftsramar. I budgetlagen finns också de grundläggande kraven på
effektivitet och resultat i statens verksamhet fastlagda.
Enligt budgetlagen skall statsbudgeten omfatta alla inkomster och utgifter
samt andra betalningar som påverkar statens lånebehov med undantag från helt
avgiftsfinansierad verksamhet. Vidare skall inkomster och utgifter med
några undantag redovisas brutto på statsbudgeten. Syftet med dessa
bestämmelser var att regeringens förslag till statsbudget skulle bli ett
heltäckande och tydligt beslutsunderlag.
Utredaren skall bedöma vilka eventuella behov av förändringar eller
förtydliganden i budgetlagen som finns. Bestämmelserna om finansiering av
investeringar skall särskilt belysas. Utredaren skall vidare följa
Riksdagskommitténs arbete med frågan om att överföra en del av
bestämmelserna i budgetlagen till riksdagsordningen.
Anslagsformer
Budgetreformens system med utgiftstak och utgiftsramar föranledde en
översyn av de dåvarande fyra anslagstyperna. Mot bakgrund av kravet på att
budgeterade anslag bättre måste motsvara utfall avvecklades
förslagsanslaget. De kvarvarande anslagstyperna blev obetecknat anslag,
ramanslag samt ett litet antal reservationsanslag.
Utredaren skall bedöma hur de regelstyrda utgifterna som tidigare anvisats
över förslagsanslag har hanterats i det nya budgetsystemet. Utredaren skall
vidare analysera tillämpningen av anslagssparande och krediter på ramanslag.
Slutligen skall utredaren analysera tillämpningen av reservationsanslagen
och bedöma om ramanslagen på avsett vis till stor del kunnat ersätta
reservationsanslagen. Möjligheten att avveckla återstående
reservationsanslag skall också prövas.
Beslutsunderlag till riksdagen
Propositioner, redovisning av ekonomiskt utfall och resultat
I den nya budgetprocessen lämnar regeringen i april varje år en ekonomisk
vårproposition med förslag till riktlinjer för den ekonomiska politiken,
förslag till utgiftstak samt en preliminär fördelning på utgiftsområden för
den kommande treårsperioden. Budgetpropositionen, som lämnas i september,
innehåller förslag om ramar för utgiftsområden och förslag på anslagsnivå.
I samband med vår- respektive budgetpropositionen har regeringen dessutom
möjlighet att lämna förslag till tilläggsbudget för det innevarande
budgetåret.
I Riksdagskommitténs uppdrag ingår att se över vårpropositionens och
budgetpropositionens struktur och innehåll samt tidpunkt för avlämnande. En
sådan översyn av det beslutsunderlag som regeringen lämnar till riksdagen
skall även ingå i regeringens utredningsuppdrag. Analysen skall dock ta sin
utgångspunkt i regeringens behov av ställningstaganden och beslut av
riksdagen. Även tilläggsbudgeten skall ingå i denna översyn.
Enligt budgetlagen skall regeringen vid minst två tillfällen under löpande
budgetår för riksdagen redovisa prognoser över statsbudgetens utfall och
förklara eventuella skillnader mellan budgeterade belopp och beräknat
utfall. Härutöver skall regeringen senast fyra månader efter budgetåret
redovisa statsbudgetens preliminära utfall. Dessa redovisningar görs i vår-
samt budgetpropositionen. Senast nio månader efter budgetårets utgång skall
regeringen lämna en årsredovisning för staten som även innehåller
statsbudgetens slutliga utfall. Denna redovisning lämnas i form av en
särskild skrivelse till riksdagen.
Kraven på redovisning av resultat är i budgetlagen inte lika skarpa. Där
anges endast att en redovisning av mål och resultat skall göras. Riksdagen
har vid upprepade tillfällen efterfrågat en tydligare redovisning av
resultat (se bet.1998/99:FiU1, s 213). Denna fråga kommer även att behandlas
av Riksdagskommittén. Utredaren skall med hänsyn till detta överväga
formerna för redovisningen av ekonomi och resultat till riksdagen och vid
behov lämna förslag till förändringar.
Särpropositioner med ekonomiska konsekvenser
En huvudpunkt i den nya budgetprocessen är att såväl regering som riksdag
skall ta ställning till en samlad total utgiftsram inom vilken
prioriteringar skall göras. Om en särproposition får ekonomiska konsekvenser
bör förslagen därför beredas i sådan tid att regeringen kan ta ställning
till dem när utgiftstaket och ramar för utgiftsområden skall fastställas.
Samtidigt bör enligt riksdagen propositioner med ikraftträdande den 1
januari ett bestämt år föreläggas riksdagen senast i mitten av mars månad
året före ikraftträdandet, dvs. en månad innan den ekonomiska
vårpropositionen skall avlämnas.
Den av riksdagen angivna tidsgränsen överensstämmer sålunda inte med
tidsplanen för budgetarbetet, vilket skapar problem. Utredaren skall mot
denna bakgrund undersöka vilken alternativ tidpunkt för beredning och
avlämnande av särpropositioner som skulle vara lämplig för såväl riksdagen
som regeringen. Utgångspunkten skall vara att den nya budgetprocessens krav
på en samlad budgetberedning av samtliga frågor som har ekonomiska
konsekvenser för staten ligger fast.
Regeringens och Regeringskansliets budgetberedning
Budgetberedningen
Omläggningen av regeringens interna budgetprocess hade sin utgångspunkt i
riksdagens beslut om rambeslutsmodellen, övergång till kalenderår,
indelning av utgifterna i utgiftsområden samt tillämpningen av utgiftstaket.
En viktig utgångspunkt i utformningen av den nya budgetprocessen var att
centrala, bindande beslut skulle fattas tidigt i processen. För att
tillgodose detta krävdes en omläggning av budgetårscykeln, där
vårpropositionen kom att bli ett huvuddokument för den ekonomiska
politiken. Vidare krävdes nya beredningsrutiner för att ta fram ett
sammanhållet underlag för regeringens beslut om utgiftstak och fördelning på
utgiftsområden. Ett system baserat på utgiftstak ställde också ökade krav
på prognosverksamhet och budgetuppföljning.
Utredaren skall kartlägga och analysera de erfarenheter som finns i
Regeringskansliet av den nya budgetprocessen. De bedömningar i frågan som
finns i Statsrådsberedningen, Finansdepartementet och de övriga
departementen skall inhämtas. Utredaren skall vidare se över det
makroekonomiska underlag som ligger till grund för regeringens beslut om
utgiftstak och fördelning på utgiftsområden och dels utreda
förutsättningarna för ett tidigare avlämnande av det makroekonomiska
underlaget, dels överväga åtgärder som syftar till en höjning av de
makroekonomiska prognosernas kvalitet och en minskad osäkerhet i
budgeteringsfasen.
Löpande uppföljning och prognoser
En förutsättning för ett system med utgiftstak är en väl fungerande
prognosverksamhet och budgetuppföljning. I samband med införandet av den nya
budgetprocessen har flera förändringar gjorts för att höja kvaliteten på
prognos- och uppföljningsverksamheten i Regeringskansliet.
Regeringskansliet har sedan 1997 successivt övertagit uppgiften att utföra
beräkning-arna av statsbudgetens skatteinkomster från Riksrevisionsverket.
När det gäller budgetens utgiftsida har arbetet med den löpande
uppföljningen och prognoser i ökad utsträckning lagts på fackdepartementen.
På några områden har dessutom särskilda interdepartementala prognosgrupper
inrättats.
Trots de betydande förbättringar som skett är ytterligare förbättringar i
prognosernas kvalitet angelägna. Utredaren skall överväga vilka ytterligare
åtgärder som bör vidtas i detta syfte.
Redovisning av uppdraget
Utredaren skall redovisa sitt uppdrag senast den 30 november 1999. Utredaren
skall i sitt arbete följa den översyn av budgetprocessen som görs inom
ramen för Riksdagskommitténs arbete. Det utvecklingsarbete som bedrivs i
Finansdepartementet skall också följas.