Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till Utredningen (S 1998:01) om sjukvårdsupphandling, Dir. 1999:21
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 1999-03-04
Dir. 1999:21
Beslut vid regeringssammanträde den 4 mars 1999.
Sammanfattning av uppdraget
Enligt regeringens bemyndigande den 8 januari 1998 har en särskild utredare
tillkallats med uppdrag att analysera tillämp-ningen av lagen (1992:1528) om
offentlig upphandling (LOU) på hälso- och sjukvårdstjänster där den enskilde
vårdgivaren för att kunna bedriva verksamheten med offentlig finansiering är
hänvisad till att träffa avtal med en sjukvårdshuvudman (dir. 1998:12).
Utredningen har antagit namnet Utredningen (S 1998:01) om
sjukvårdsupphandling.
Den särskilde utredaren skall, utöver vad som omfattas av redan givna
direktiv och med beaktande av gemenskapsrätten, utreda om LOU är tillämplig
- vid överlåtelse av driften av hälso- och sjukvårdsverksamhet mellan
landsting och kommuner,
- då kommuner köper hälso- och sjukvårdstjänster samt tjänster rörande
allmän omvårdnad som ges i samband med sådan hälso- och sjukvård,
- vid landstingens köp av tandvårdstjänster,
- vid s.k. avknoppning från landstingsdriven eller kommundriven hälso- och
sjukvårdsverksamhet och verksamhet rörande allmän omvårdnad som ges i
samband med sådan hälso- och sjukvård,
- vid landstings och kommuners köp av företagshälsovårdstjänster från
privata enheter.
Utredaren skall också analysera frågan om den enskilde vårdgivaren i
förhållande till sjukvårdshuvudmannen främst är att se som en
uppdragstagare, arbetstagare eller företagare vid de situationer som
utredaren närmare skall analysera.
Bakgrund
LOU:s tillämplighet vid landstings och kommuners överlåtelse av driften av
hälso- och sjukvårdsverksamhet till ett annat landsting eller en annan
kommun
Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet har till regeringen
framfört önskemål om lagändringar som gör det möjligt för kommuner och
landsting att utvidga samverkan mellan huvudmännen på vård- och
omsorgsområdet (S98/656/ST). Dessutom har Sammanläggningsdelegerades
arbetsutskott i Skåne läns landsting samt Kommunförbundet i Skåne i en
skrivelse till regeringen begärt en lagändring som innebär att en kommun
efter överenskommelse med landstinget skall få möjlighet att svara för
driften av primärvården (S97/8952/S).
I propositionen (prop. 1997/98:113) Nationell handlingsplan för
äldrepolitiken konstaterades att det i vissa fall finns rättsliga hinder för
att skapa den organisation och samordning av vården och omsorgen som är
önskvärd. Regeringen gav därför i propositionen uttryck för att de lagliga
förutsättningarna för samverkan bör förstärkas och att man har för avsikt
att skyndsamt se över denna fråga och återkomma med erforderliga förslag
till lagändringar.
Enligt lagen (1991:1136) om försöksverksamhet med kommunal primärvård får
en kommun erbjuda primärvård om kommunen och landstinget är överens om det
och Socialstyrelsen lämnat sitt tillstånd. Lagen var tidsbegränsad och
gällde till utgången av år 1998. I propositionen (prop. 1997/98:189)
Patientens ställning konstaterade regeringen att det mot bakgrund av det
ställningstagande som gjordes i propositionen om Nationell handlingsplan
för äldrepolitiken var olämpligt att mer långsiktigt ta ställning till den
pågående försöksverksamheten med kommunal primärvård. Försöksverksamheten
har enligt beslut av riksdagen förlängts till utgången av år 1999.
Förslaget om lagändring som tas upp i de ovan nämnda skrivelserna och som
innebär att ett landsting och en kommun efter överenskommelse skall kunna
bedriva verksamhet åt varandra på entreprenad, inrymmer emellertid en rad
aspekter som måste analyseras. En viktig aspekt är om LOU är tillämplig i en
sådan situation.
Kommunernas köp av hälso- och sjukvårdstjänster samt tjänster rörande allmän
omvårdnad i samband med sådan hälso- och sjukvård
Kommunernas skyldigheter vad avser hälso- och sjukvård framgår av 17-25 §§
hälso- och sjukvårdslagen (1982:763, HSL). Av nämnda bestämmelser framgår
det bl.a. att varje kommun skall erbjuda en god hälso- och sjukvård åt dem
som är bosatta i sådana boendeformer som avses i 20 eller 21 §
socialtjänstlagen (1980:620). Kommunerna får även enligt 18 § andra
stycket HSL erbjuda hälso- och sjukvård i hemmet åt dem som vistas i
kommunen. Kommunerna skall planera sin hälso- och sjukvård med utgångspunkt
i befolkningens behov av sådan vård. Av 18 § sista stycket HSL framgår det
att en kommun får sluta avtal med någon annan om att utföra de uppgifter
som kommunen enligt lagen ansvarar för. Till följd av detta drivs i dag
bl.a. ett flertal sjukhem av privata företag eller av stiftelser och andra
ideella organisationer. Svenska Kommunförbundet har till Utredningen om
sjukvårdsupphandling framfört önskemål om att utredningen även skall
genomföra en analys av LOU:s tillämplighet vid kommunernas köp av vård- och
omsorgstjänster från privata vårdgivare.
Landstingens köp av tandvårdstjänster
Personer som bor i särskilda boendeformer för service och omvårdnad samt
personer som bor i egen bostad och som har så stort behov av vård och/eller
omsorg att det kan jämställas med behovet hos boende på sjukhem eller
motsvarande skall fr.o.m. den 1 januari 1999 erbjudas att utan avgift få
sitt muntillstånd bedömt och få nödvändig tandvård utförd mot den avgift som
tas ut inom den öppna hälso- och sjukvården. Landstingen förutsätts träffa
avtal eller överenskommelser med privata vårdgivare eller folktandvården om
hur denna uppsökande verksamhet och den efterföljande nödvändiga tandvården
skall fungera och ersättas. Detta kan, enligt vad som anförs i prop.
1997/98:112, ske efter det att ett sedvanligt upphandlingsförfarande ägt
rum. Regeringen uttalade vidare i propositionen att man inte var beredd
att nu föreslå lagstiftning om att verksamheten skall konkurrensutsättas.
Regeringen vill i stället avvakta med ett ställningstagande eftersom det
tillsatts en utredning som skall göra en översyn av LOU:s tillämplighet vid
landstingens köp av hälso- och sjukvårdstjänster från privata vårdgivare.
Socialutskottet uttalade i bet. 1997/98:SoU25 att det är angeläget att den
uppsökande verksamheten och den tandvårdsbehandling som därefter kan bli
nödvändig konkurrensutsätts. Inte heller utskottet ansåg tiden mogen att
föreslå en obligatorisk upphandling av denna verksamhet och uttalade
bl.a. att man bör avvakta med ett ställningstagande till dess Utredningen
om sjukvårdsupphandling slutfört sitt uppdrag.
Landstingen (folktandvården) skall vidare enligt 7 § tandvårdslagen
(1985:125, TVL) svara för regelbunden och fullständig tandvård för barn och
ungdomar t.o.m. det år de fyller 19 år. Denna tandvård är i huvudsak
avgiftsfri för patienten. Enligt 7 § TVL ges landstingen möjlighet att
anlita andra vårdgivare än folktandvården för att utföra denna tandvård. I
tidigare nämnda betänkande förklarade utskottet att ett inte obetydligt
antal patienter har möjlighet att välja mellan folktandvård och privat
tandvård. Socialutskottet anförde i betänkandet att man ser positivt på
denna utveckling som ett led i förbättringen av konkurrensvillkoren mellan
folktandvården och den privata tandvården. Det är enligt utskottets mening
angeläget att fler landsting utnyttjar möjligheten att konkurrensutsätta
verksamheten.
Avknoppning från landstingsdriven och kommundriven hälso- och
sjukvårdsverksamhet samt allmän omvårdnad i samband med sådan hälso- och
sjukvård
I en utredning som genomförts inom Stockholms läns landsting om landstingets
relationer till privata vårdgivare anförs det att sjukvårdsområden och
sjukvårdsledningar ibland kontaktas av vårdgivare, främst läkare, som är
anställda hos landstinget. De uttrycker därvid sin önskan att bryta sig ur
delar av den verksamhet som de f.n. är engagerade i och bedriva den delen i
privat regi. Bakgrunden är oftast att de ser att vissa behov är eftersatta
eller att den nuvarande verksamheten och dess organisation inte förmår
tillgodose behoven på ett tillfredsställande sätt. I landstingets utredning
framhålls det att, eftersom det i dessa fall rör sig om entreprenadläggning
eller s.k. avknoppning av viss landstingsdriven verksamhet, det lagliga
tillvägagångssättet därefter är att genomföra en upphandling. Motivet för
detta är att landstinget har en skyldighet att förvalta skattemedel på
affärsmässigt bästa sätt och således skall välja den entreprenör som
sammantaget kan ge de bästa villkoren för att utföra tjänsten. Dessutom
syftar upphandlingsreglerna till en konkurrens på lika villkor mellan
marknadens leverantörer. Om hälso- och sjukvårdsnämnden beslutar att
upphandla en sålunda föreslagen tjänst innebär det samtidigt enligt
utredningen att beslut måste tas om att konkurrensutsätta denna verksamhet.
Besked eller direktiv om konkurrensutsättning och eventuellt om deltagande i
anbudsgivning måste då ges till de enheter i landstingets regi som berörs. Å
andra sidan kan det enligt utredningen då uppfattas som om landstingen
"stjäl" en god idé. Utredningen hänvisar till att det pågår en översyn av
LOU be-träffande sjukvårdstjänster.
Företagshälsovård
Konkurrensverket har i ett remissyttrande den 9 juni 1998 (Dnr A98/688/AL)
över departementspromemorian Företagshälsovård en resurs i samhället (Ds
1998:17) bl.a. anfört att offentliga resurser ämnade att ersätta hälso- och
sjukvård enligt den nationella taxan inte bör användas för att subventionera
företagshälsovård. I den mån det kan finnas behov av sjukvårdande
verksamhet på de enheter som driver företagshälsovård anser
Konkurrensverket, liksom arbetsgruppen, att vårdavtal kan vara en bra form
för detta ändamål. Konkurrensverket vill även i detta sammanhang påminna om
att det tillsatts en utredning för att analysera tillämpningen av lagen
(1992:1528) om offentlig upphandling (LOU) när det gäller hälso- och
sjukvårdstjänster och där den enskilde vårdgivaren för att kunna bedriva
verksamheten med offentlig finansiering är hänvisad till att träffa avtal
med en sjukvårdshuvudman.
Den privata vårdgivarens ställning i förhållande till
sjukvårdshuvudmannen
Konkurrensverket har i ett remissyttrande den 16 april 1998 (Dnr S97/8997/S)
över betänkandet Klara Spelregler (SOU 1997:179) bl.a. anfört att det inte
synes vara klarlagt i betänkandet om den enskilde vårdgivaren i förhållande
till sjukvårdshuvudmannen främst är att anse som uppdragstagare,
arbetstagare eller företagare. Att klarlägga förhållandet mellan
landstinget och den enskilde vårdgivaren är enligt Konkurrensverkets
bedömning väsentligt för att uppnå effektiv samverkan i sjukvården. Verket
har därför i remissyttrandet föreslagit att Utredningen om
sjukvårdsupphandling får till uppgift att klarlägga även detta förhållande.
Upphandlingsförfarandet
Utredningen om sjukvårdsupphandling har under föregående år genomfört en
enkätundersökning till samtliga sjukvårdshuvudmän bland annat för att få
vetskap om sjukvårdshuvudmännens synpunkter på LOU. Denna studie har visat
att ett flertal landsting och kommuner finner lagen besvärlig att tillämpa
och att de önskar någon form av beskrivning av förfarandet och någon
avtalsmall som kan användas vid genomförandet av ett upphandlingsförfarande
enligt LOU.
Regeringen har tillsatt en utredning (Fi 1998:08) om översyn av Nämnden för
offentlig upphandling. Denna utredning skall bl.a. utreda organisationen av
Nämnden för offentlig upphandling och vilken roll samt vilka uppgifter den
bör ha i framtiden med hänsyn till behovet av tillsyn av offentlig
upphandling. Den utredningen skall även göra en översyn av bestämmelserna
i 6 kap. LOU som bl.a. avser upphandling av hälso- och sjukvårdstjänster.
Uppdraget
Gemenskapsrättens principer gäller all offentlig anskaffning, även sådan som
inte regleras i EG:s direktiv om offentlig upphandling. Utredningen om
sjukvårdsupphandling har till uppgift att analysera LOU:s tillämplighet vid
landstingens köp av hälso- och sjukvårdstjänster från privata vårdgivare.
Denna fråga har en naturlig anknytning till de frågor som berörts ovan. Mot
denna bakgrund framstår det som följdriktigt att utredaren ges i uppdrag att
fortsätta sitt arbete med de frågor som faller inom detta direktivs ram.
Regeringen anser därför att Utredningen om sjukvårdsupphandling skall
utreda huruvida LOU är tillämplig vid överlåtelse av hälso- och
sjukvårdsverksamhet mellan landsting och kommuner. Huvudmannaskapet och
finansieringsansvaret förutsätts vara oförändrat.
Regeringen anser också att utredaren skall utreda LOU:s tillämplighet vid
kommunernas köp av hälso- och sjukvårdstjänster enligt hälso- och
sjukvårdslagen (1982:763) och tjänster rörande allmän omvårdnad enligt
socialtjänstlagen (1980:620) som ges i samband med sådan hälso- och
sjukvård, från privata vårdgivare.
Därutöver skall utredaren se över LOU:s tillämplighet vid landstingens köp
av tidigare beskrivna tandvårdstjänster samt tjänster för barn- och
ungdomstandvård.
Vidare anser regeringen att utredaren skall se över LOU:s tillämplighet vid
s.k. avknoppning från landstingsdriven eller kommundriven hälso- och
sjukvårdsverksamhet samt verksamhet rörande allmän omvårdnad som ges i
samband med sådan hälso- och sjukvård. Regeringen vill i detta sammanhang
erinra om att Nämnden för offentlig upphandling (NOU) fick ett
regeringsuppdrag den 26 juni 1997 att utreda kommuners och landstings
möjligheter enligt lagen (1992:1528) om offentlig upphandling (LOU) och
gemenskapsrätten att genomföra köp från sina egna företag m.m. Uppdraget
redovisades den 17 mars 1998. Utredningen om sjukvårdsupphandling bör beakta
vad som sägs i NOU:s rapport (In98/642/KL).
Utredaren skall även utreda frågan om upphandlingslagens tillämplighet vid
landstings och kommuners köp av företagshälsovårdstjänster från privata
enheter.
Slutligen skall utredaren analysera frågan om den enskilde vårdgivaren i
förhållande till sjukvårdshuvudmannen främst är att anse som uppdragstagare,
arbetstagare eller företagare.
Det står utredaren fritt att komma med de förslag som översynen kan leda
till och att i samarbete med Utredningen (Fi 1998:08) om översyn av Nämnden
för offentlig upphandling, komma in med förslag till ett lämpligt förfarande
som kan användas vid en upphandling av hälso- och sjukvårdstjänster.
Utredaren skall utöver vad som sägs i de tidigare angivna direktiven
samråda med Svenska kommunförbundet och Utredningen (Fi 1998:08) om översyn
av Nämnden för offentlig upphandling.
Redovisning av uppdraget
Utredningsarbetet skall enligt de ursprungliga direktiven vara avslutat
senast den 15 mars 1999. Dessa tilläggsdirektiv gör det nödvändigt med
ytterligare tid för utredningsuppdraget. Utredaren skall därför redovisa
resultatet av sitt samlade arbete till regeringen före utgången av år 1999.