Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till Konkurstillsynsutredningen (Ju 1997:05), Dir. 1999:20
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 1999-04-22
Dir. 1999:20
Beslut vid regeringssammanträde den 22 april 1999.
Bakgrund
Konkurstillsynsutredningen (Ju 1997:05) har enligt ursprungsdirektiven
(dir. 1997:74) som huvuduppgift att utreda vilken inriktning och vilket
närmare innehåll konkurstillsynen skall ha. En utgångspunkt för utredaren är
enligt direktiven att tillsynsfunktionen även fortsättningsvis skall vara
offentlig och knuten till kronofogdemyndigheterna och att Riksskatteverkets
centrala funktion skall behållas.
Riksdagens tillkännagivande
Med anledning av en motion (1998/99:L301) hemställde lagutskottet om ett
tillkännagivande om att Konkurstillsynsutredningen bör ges tilläggsdirektiv
som innebär att utredarens uppdrag utvidgas, dock alltjämt med utgångspunkt
i att konkurstillsynen skall vara offentlig, så att utredaren ges möjlighet
att därutöver förutsättningslöst överväga den framtida tillsynsfunktionens
organisation (bet. 1998/99:LU11).
Lagutskottet anförde följande.
Enligt motionärens mening borde utredningsuppdraget ha varit mer
förutsättningslöst och inte haft som utgångspunkt att tillsynsfunktionen
även fortsättningsvis skall vara offentlig och knuten till
kronofogdemyndigheterna. Motionären anser att Konkurstillsynsutredningen bör
få tilläggsdirektiv så att utredningen kan föreslå en reform som stärker
borgenärernas ställning i konkurser samtidigt som tillsynsmyndigheterna kan
avskaffas. I motionen förordas en radikal reformering av konkurstillsynen
i syfte att stärka borgenärernas inflytande över konkursförfarandet. Den i
motionen föreslagna ordningen innebär att borgenärerna skall ha en funktion
liknande den som aktieägarna normalt utövar på bolagsstämman. Borgenärernas
inflytande skall, enligt det i motionen redovisade förslaget, utövas på
särskilda borgenärssammanträden vid tingsrätten, vilka hålls en gång i
halvåret. Vidare skall rätten utse en särskild konkursrevisor, som skall
vara auktoriserad revisor, och som i likhet med konkursförvaltaren skall
avge redovisning för sitt uppdrag vid borgenärssammanträdena. Redovisningen
skall ges in till Patent- och registreringsverket för granskning. Genom att
ta tillvara borgenärernas kunskap och erfarenheter och genom
konkursrevisorns roll blir, enligt motionärens mening, tillsynsmyndigheten
överflödig och kan avskaffas. Härigenom torde, anför motionären vidare,
staten göra en besparing beträffande konkurshanteringen, och de frigjorda
resurserna kan tillgodogöras i polisens och åklagarnas brottsutredande
verksamhet. I motionen yrkas att riksdagen som sin mening ger regeringen
tillkänna vad i motionen anförts om tilläggsdirektiv till
Konkurstillsynsutredningen med en inriktning som föreslagits i motionen.
Enligt utskottets mening har de granskningar och utredningar som gjorts
under 1990-talet klart visat att det finns ett antal övergripande problem
när det gäller konkursförvaltning och konkurstillsyn. Särskilt
otillfredsställande är oklarheterna rörande konkurstillsynens mål och
inriktning. Utskottet ser därför med tillfredsställelse att många av de
frågor som aktualiserats nu är föremål för ett samlat utredningsarbete i
ett större konkursrättsligt perspektiv, och utskottet kan inte finna annat
än att regeringens uppdrag till Konkurstillsynsutredningen innefattar en
mängd möjligheter till nytänkande på området.
Utskottet anser för sin del att det är viktigt att konkurstillsynen är
utformad så att dess opartiskhet inte kan ifrågasättas och att den skapar
förtroende hos de berörda. Enligt utskottets mening är det vidare väsentligt
att konkurstillsynen har en övergripande och generell karaktär, och att det
klargörs att huvudaktörerna i en konkurs utgörs av förvaltaren och
borgenärerna. En annan väsentlig hållpunkt är att förvaltarens oberoende
ställning i förhållande till borgenärer och tillsynsfunktion säkerställs.
I likhet med motionären konstaterar utskottet att de nuvarande direktiven
till Konkurstillsynsutredningen inskränker utredningsuppdraget så till vida
att konkurstillsynen även i fortsättningen skall vara offentlig och knuten
till kronofogdemyndigheterna samt att Riksskatteverket skall ha den
centrala tillsynsfunktionen. Detta begränsar givetvis utredningens
möjligheter att överväga en nyordning i fråga om hur tillsynsfunktionen
skall vara organiserad. Även om det, enligt utskottets mening, finns
övervägande skäl som talar för att det också i framtiden skall finnas en
offentlig konkurstillsyn är det olyckligt att utredningen inte getts fria
händer att mer förutsättningslöst pröva hur en sådan tillsyn kan
organiseras och överväga sådana mer principiella frågeställningar som
redovisats i motionen, särskilt mot bakgrund av de förslag som nyligen lagts
fram av Förmånsrättskommittén i betänkandet (SOU 1999:1) Nya
förmånsrättsregler.
Det anförda innebär att utskottet anser att uppdraget till
Konkurstillsynsutredningen bör utvidgas så att utredningen, dock alltjämt
med utgångspunkt i att konkurstillsynen skall vara offentlig, ges möjlighet
att därutöver förutsättningslöst överväga den framtida tillsynsfunktionens
organisation. Utredaren bör därvid beakta de allmänna uttalanden som
utskottet nu gjort om inriktningen av en reform och de frågeställningar som
belyses i motionen. Utskottet kan inte se att ett sådant utvidgat
utredningsuppdrag skulle behöva innebära att utredningstiden behöver
förlängas med mer än några månader.
Riksdagen biföll vad utskottet hemställt (rskr. 1998/99:158).
Tilläggsdirektiven
Tilläggsdirektiv skall beslutas i enlighet med vad riksdagen tillkännagivit.
I ursprungsdirektiven gavs begränsningen att konkurstillsynens funktion
även fortsättningsvis skulle vara offentlig och knuten till
kronofogdemyndigheterna och att Riksskatteverkets centrala funktion skulle
behållas.
Uppgiften utvidgas nu så att utredaren, dock alltjämt med utgångspunkt i att
konkurstillsynen skall vara offentlig, förutsättningslöst skall överväga
den framtida tillsynsfunktionens organisation. Utredaren skall vid dessa
överväganden beakta de allmänna uttalanden som lagutskottet har gjort i
betänkandet 1998/98:LU11 om inriktningen av en reform och de
frågeställningar som belyses i motionen 1998/99:L301.
Utvidgningen av uppdraget innebär alltså att utredaren har fria händer att
överväga hur den offentliga konkurstillsynen bör vara uppbyggd. Vid
utformningen av den framtida tillsynsfunktionens organisation får
naturligen behovet av och det närmare innehållet i statens kontroll
beträffande konkursförvaltningen avgörande betydelse. Samtidigt skall
beaktas att det saknas egentligt utrymme för att genomföra förändringar som
innebär ökade kostnader för det allmänna.
I övrigt gäller ursprungsdirektiven oändrade.
Tilläggsdirektiven föranleder förlängning av utredningstiden. Utredaren
skall redovisa sitt uppdrag senast den 30 juni 2000.