Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utredning om den framtida regionalpolitiken, Dir. 1999:2
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 1999-01-21
Dir. 1999:2
Beslut vid regeringssammanträde den 21 januari 1999.
Sammanfattning av uppdraget
En kommitté med parlamentariskt inflytande tillkallas med uppgift att
lämna förslag om hur den svenska regionalpolitiken skall inriktas och
utformas under 2000-talets början.
Bakgrund till utredningen
Den senaste omfattande utredningen om regionalpolitiken med
parlamentariskt inflytande, Fungerande regioner i samspel (SOU 1989:55),
slutfördes under hösten 1989. Den låg till grund för regeringens
proposition Regionalpolitik för 90-talet och för riksdagens
ställningstagande våren 1990 (prop. 1989/90:76, bet. 1989/90:AU13, rskr.
1989/90:346).
Sedan denna utredning slutfördes har väsentliga förändringar skett i
förutsättningarna för att bedriva regionalpolitik i Sverige. Dessa
förändringar består bl.a. av den accelererande utvecklingen av
produktions- och informationstekniken, den alltmer internationaliserade
ekonomin och Sveriges anslutning till Europeiska unionen. Med
regionalpolitik avses åtgärder inom alla politikområden som syftar till
att påverka utvecklingen i geografiska områden med regionalpolitiska
problem. Härmed avses områden som, mätt på olika sätt, utvecklas
avsevärt sämre än andra. Åtgärderna syftar till att uppnå regional
utjämning, dvs. en från samhällsekonomiska och välfärdspolitiska
synpunkter balanserad utveckling mellan och inom regioner.
Dessa åtgärder behandlas ofta uppdelade efter statsbudgetens
utgiftsområden i den "lilla" och den "stora" regionalpolitiken. Till den
"lilla" regionalpolitiken anvisas medel inom utgiftsområde 19 Regional
utjämning och utveckling i statsbudgeten. Med den "stora"
regionalpolitiken avses åtgärder inom andra utgiftsområden som har
betydelse för den regionala utjämningen. Exempel på viktiga områden är
kommunikationssektorn, utbildningsväsendet och det statliga bidrags- och
utjämningssystemet i kommunsektorn.
Den nuvarande svenska regionalpolitiken infördes främst som en reaktion
på den stora befolkningsutflyttningen under 1950- och 1960-talen från
norra Sverige. De stora omställningskrav denna ställde på både enskilda
människor och samhället blev av sociala och samhällsekonomiska skäl
svåra att acceptera. Den stabilitet i befolkningsutvecklingen som
uppnåddes under 1970- och 1980-talen har på senare år återigen bytts
till kraftiga befolkningsomflyttningar. Folkmängden har på senare år
minskat kraftigt inte bara i glesbygd samt i små och medelstora kommuner
utan även i många stora industriorter och i de flesta av Sveriges län.
Samtidigt expanderar storstadsområdena, särskilt Stockholmsregionen,
kraftigt. En nedbrytning på län av aktuella befolkningsprognoser från
Statistiska centralbyrån pekar också mot att utvecklingen kommer att gå
åt mycket skilda håll i olika delar av landet under det närmaste
årtiondet. Därför står regionalpolitiken i dag inför minst lika stora
utmaningar som när den infördes under 1960-talet.
Den svenska regionalpolitiken har dock under de senaste årtiondena,
jämfört med andra länder, framgångsrikt medverkat till att bevara den
tradition av solidaritet och sammanhållning som hittills präglat det
svenska samhället. Det är viktigt att denna tradition inte bryts. I
regeringsförklaringen och i andra sammanhang sammanfattas detta mål
bl.a. i uttrycket "Hela Sverige skall leva."
Vidare har riksdagen, med anledning av regeringens proposition Regional
tillväxt - för arbete och välfärd, uttalat att en kraftsamling behövs
för att vända utvecklingen och att en utredning med parlamentariskt
inflytande bl.a. bör studera effekterna av dagens regionalpolitik och
utarbeta en strategi för regional balans. Utredningsarbetet skall även
innefatta glesbygds- och landsbygdsfrågor (prop. 1997/98:62,
bet.1997/98:AU11, rskr. 1997/98:204).
Mot denna bakgrund bör en särskild kommitté tillkallas.
Uppdraget
Kommittén skall
1. analysera de senaste årtiondenas regionala utveckling och
orsakerna till denna,
2. analysera regionalpolitikens effekter,
3. bedöma den framtida regionala utvecklingen,
4. utarbeta en strategi för regional balans och lämna förslag till
övergripande mål och effektmål för den framtida regionalpolitiken,
5. föreslå vilka olika medel som kan behövas för att uppnå dessa mål,
samt
6. särskilt behandla den regionala utvecklingen i glesbygden respektive
landsbygden. Kommitténs arbete skall utgå från lokala arbetsmarknader
som minsta enheter och därifrån utvidgas till att avse förhållandena
inom större regioner, t.ex. län och landsdelar.
Kommittén skall i sitt arbete i alla väsentliga frågor beakta hur den
framtida regionalpolitiken kan bidra till en ekologisk hållbar
utveckling samt till ökad jämställdhet mellan kvinnor och män.
1. De senaste årtiondenas regionala utveckling och orsakerna till denna
Regional utveckling kan mätas på många olika sätt. Inom Europeiska
unionen används i första hand bruttoregionprodukt per invånare och
arbetslöshet. I Sverige har sedan länge den långsiktiga
befolkningsutvecklingen setts som ett övergripande mått på en regions
utveckling. Med hänsyn till att förutsättningarna för regional
utveckling i Sverige skiljer sig från förutsättningarna i de flesta
andra medlemsländer i unionen, främst beroende på geografiska
förhållanden och låg befolkningstäthet, skall kommittén behandla
befolkningsutvecklingen som ett viktigt mått på den regionala
utvecklingen i Sverige även fortsättningsvis. Kommittén skall dock även
belysa utvecklingen med andra mått, t.ex. olika sysselsättningsmått,
bruttoregionprodukt, arbetslöshet samt andra ekonomiska och
välfärdspolitiska variabler.
En viktig uppgift för kommittén är att inledningsvis närmare analysera i
första hand 1990-talets regionala utveckling och orsakerna till denna.
I proposition 1997/98:62 Regional tillväxt - för arbete och välfärd
bedömer regeringen att det finns två viktiga orsaker till den negativa
utvecklingen. Dels utsätter den alltmer internationaliserade ekonomin
näringslivet i många små och medelstora orter för ökade påfrestningar,
dels har de senaste årens besparingar på statsbudgeten lett till att
välfärdssystemet försvagats. Dessa faktorer har förstärkt
centraliseringstendenserna i samhället. En annan omständighet som nämns
är att vissa regioner har påverkats negativt av avregleringar som
genomförts på ett antal marknader med samhällsomfattande tjänster, t.ex.
inom kommunikationssektorn.
Kommittén skall analysera dessa och andra förklaringar till den
regionala utvecklingen. Kommittén skall även analysera om andra orsaker
än ekonomiska numera spelar en stor roll för mäns och kvinnors
flyttningsmönster, t.ex. om dagens unga människor har andra värderingar
än tidigare generationer som påverkar utvecklingen.
Kommittén skall göra internationella jämförelser vid sina analyser av
utvecklingen. Sverige blir i allt större utsträckning beroende av den
internationella utvecklingen. Mot den bakgrunden skall i första hand
utvecklingen i de övriga nordiska länderna, i Östersjöregionen och i
Europeiska unionen analyseras.
2. Regionalpolitikens effekter
Ett viktigt led i kommitténs arbete skall vara att bedöma den
hittillsvarande regionalpolitikens effekter på den regionala
utvecklingen. Utifrån ett långsiktigt perspektiv är det i stort sett
samma geografiska områden som har de största regionalpolitiska problemen
i dag som när den "moderna" regionalpolitiken infördes under 1960-talet.
En övergripande fråga är vad som hade hänt om inte dessa områden hade
varit föremål för regionalpolitiska åtgärder. Beror t.ex. de ökade
obalanserna på utformningen av regionalpolitiken eller har de andra
orsaker?
Det är angeläget att kommittén som en grund för sitt ställningstagande
till målen för den framtida regionalpolitiken gör en samhällsekonomisk
analys av de intäkter och kostnader som den hittillsvarande
regionalpolitiken bedöms ha medfört.
Även om det är svårt att mäta effekterna av regionalpolitiska åtgärder
bör, med hänsyn bl.a. till att en effektiv användning av statens medel
är nödvändig samt att det regionalpolitiska arbetet bedrivs i alltmer
decentraliserade former, kommittén göra stora ansträngningar för att
försöka göra detta. Kommittén bör lägga stor vikt vid att ta tillvara
svenska och internationella erfarenheter av utvärderingar av
regionalpolitik och om det bedöms nödvändigt att också initiera
metodutveckling på detta område.
Bedömningen av regionalpolitikens effekter skall omfatta både den
"stora" och den "lilla" regionalpolitiken. Som regeringen och riksdagen
på senare tid ytterligare betonat är det i första hand åtgärder inom den
"stora" regionalpolitiken som är avgörande för den regionala
utvecklingen. Det är därför viktigt att kommittén lägger stor vikt vid
att försöka bedöma effekterna av dessa åtgärder.
Vad beträffar åtgärder inom den "lilla" regionalpolitiken skall
kommittén i första hand bedöma resultaten av olika former av
företagsstöd och den allt större projektverksamhet som länsstyrelserna
bedrivit under senare år. Bedömningen skall särskilt gälla hur
åtgärderna bidragit till att uppfylla målet för verksamheten inom
utgiftsområdet, dvs. att underlätta för näringslivet i regionalpolitiskt
prioriterade områden att utvecklas så att det bidrar till att uppfylla
målen för regionalpolitiken.
Projektverksamheten omfattar åtgärder med mycket olika inriktningar,
t.ex. insatser inom utbildnings-, kommunikations-, forsknings-,
jämställdhets- och kulturområdena. På grund av dess vitt skilda karaktär
och ofta indirekta effekter på den regionala utvecklingen är den svår
att utvärdera och nya metoder kan behöva utvecklas.
Vidare bör kommittén bedöma i vad mån mer individinriktade åtgärder har
betydelse för människors flyttningsmönster. Inom arbetsmarknadspolitiken
finns t.ex. många åtgärder som kan påverka dessa mönster.
Med Sveriges medlemskap i Europeiska unionen har ett nytt betydande
element tillförts den svenska regionalpolitiken, nämligen EG:s
strukturfonder. En stor del av dessa är inriktade på regionalpolitiskt
prioriterade områden och de har inneburit en betydande ökning av
resurserna för regionalt och lokalt utvecklingsarbete. Kommittén skall
ta del av utvärderingarna av strukturfondernas hittillsvarande effekter
och låta dem ingå i en sammanvägd bedömning av resultatet av olika
regionalpolitiska åtgärder i Sverige.
3. Den framtida regionala utvecklingen
Analyserna och slutsatserna beträffande orsakerna till de senaste årens
regionala utveckling skall utgöra en utgångspunkt för bedömningen av den
framtida utvecklingen. Det är viktigt att sätta in utvecklingen i från
regionalpolitiskt synpunkt utsatta orter och områden i Sverige i ett
övergripande europeiskt och globalt sammanhang.
Förbättrade kommunikationer, t.ex. genom informationstekniken, har under
senare år minskat tidsavstånden över hela världen och därmed påverkat
näringslivets utveckling på olika sätt. Denna utveckling kan väntas
fortsätta. Sveriges medlemskap i Europeiska unionen och dess inre
marknad ger successivt nya förutsättningar för företag. Den Europeiska
monetära unionens tillkomst kan väntas förstärka dessa effekter oavsett
om Sverige blir medlem eller ej. Nya medlemsländer i Europeiska unionen
från Central- och Östeuropa kommer också att påverka den svenska
ekonomin.
Detta är exempel på avgörande förändringar av förutsättningarna för
näringslivet i utsatta orter och regioner i Sverige. Förändringarna
innebär både möjligheter och risker. Utredningar som hittills gjorts,
t.ex. av kommittén om EU:s utvidgning, som redovisat sina slutsatser i
betänkandet SOU 1997:160, pekar dock på att näringslivet i främst många
små och medelstora industriorter kan komma att utsättas för ökade
påfrestningar samtidigt som t.ex. samtliga universitetsorter förväntas
dra nytta av integrationen.
Kommittén skall mot denna bakgrund bedöma hur den regionala utvecklingen
kan väntas bli under de närmaste fem till tio åren i olika typer av
orter och regioner i Sverige om regionalpolitiken bedrivs i huvudsak i
samma former och med samma intensitet som för närvarande. Förutom
befolkningsprognoser och kommentarer till dessa skall analysen också
innehålla bedömningar av utvecklingen vad gäller t.ex. näringsliv,
sysselsättning, arbetslöshet, utbildningsnivåer, inkomster och
förmögenheter i olika orter och regioner.
En annan fråga som kommittén skall belysa är om statens roll i den
framtida regionalpolitiken kan väntas förändras väsentligt.
Nationalstaternas inflytande har successivt minskat genom att ekonomin
alltmer har internationaliserats. Förutsättningarna har också förändrats
genom Sveriges medlemskap i Europeiska unionen. Vi har t.ex. fått del av
den gemensamma regional- och strukturpolitiken men har också ålagts
vissa begränsningar genom EG:s statsstödsregler. Det finns i detta
sammanhang åsikter om att olika regioner, inom eller över
nationalstaternas gränser, i framtiden kan komma att överta viktiga
delar av statens roll för t.ex. näringslivets utveckling. Genomförandet
av den svenska regionalpolitiken har också successivt decentraliserats.
En viktig fråga är vad detta kan komma att få för konsekvenser för de
regioner som inte kan hävda sig i denna konkurrens och varför de inte
kan göra detta.
4. Strategi för regional balans och mål för den framtida
regionalpolitiken
De gällande övergripande målen för regionalpolitiken är att den skall
skapa förutsättningar för hållbar ekonomisk tillväxt, rättvisa och
valfrihet så att likvärdiga levnadsvillkor skapas för medborgarna i hela
riket. Regionalpolitiken skall också motverka regionala obalanser. Det
är svårt att mäta effekterna av politiken med avseende på dessa mål.
Kommittén skall utarbeta en strategi för regional balans och lämna
förslag till övergripande mål och effektmål för den framtida
regionalpolitiken. Härvid bör förslag till regionalpolitiska delmål
lämnas för olika viktiga politikområden. Förslagen skall särskilt beakta
det, mot bakgrund av ökad decentralisering och målstyrning av
beslutsfattande, ökade behovet av att kunna mäta effekterna av politiken
med hänsyn till målen.
I propositionen 1997/98:62 Regional tillväxt - för arbete och välfärd
har regeringen redogjort för sin syn på motiven för att bedriva
regionalpolitik. De skäl som framfördes var huvudsakligen
samhällsekonomiska och fördelningspolitiska.
Ett skäl till att bedriva regionalpolitik är att effektivare utnyttja
befintligt samhällskapital i form av t.ex. bostäder, skolor, sjukhus,
industrilokaler och vägar. Ett i stor utsträckning mycket modernt och
lite utnyttjat samhällskapital finns för närvarande i stora delar av
landet, särskilt i de relativt stora orter där befolkningen minskat
under de senaste åren.
Ett annat skäl är att minska behovet av investeringar i nytt
samhällskapital av detta slag som uppstår främst i stora städer som
kraftigt ökar sin befolkning. Förutom investeringsutgifterna uppstår på
dessa orter även olika former av trängsel- och flaskhalsproblem som är
negativa för den samhällsekonomiska effektiviteten. Ett ekonomiskt
underutnyttjande av mäns och kvinnors möjligheter och vilja till arbete
och andra resurser i olika delar av landet minskar också den
samhällsekonomiska effektiviteten och bör vägas in i bedömningen.
Andra skäl till att bedriva regionalpolitik är enligt nämnda proposition
fördelningspolitiska, t.ex. vinsterna med en jämn fördelning av
välfärden mellan människor och med valfrihet i arbete och boende över
hela landet. Inledningsvis har också framhållits vikten av att bevara
den tradition av solidaritet och sammanhållning som hittills präglat det
svenska samhället.
I detta sammanhang kan också uppmärksammas t.ex. att en del av
kulturarvet riskerar att förfaras när olika kulturmiljöer upphör samt
att människors livskvalitet på framför allt lång sikt påverkas av miljö-
och hushållningsfrågor.
Kommittén skall som ett led i ställningstagandet till målen för den
framtida regionalpolitiken väga samman de fördelningspolitiska
effekterna med den samhällsekonomiska analysen.
Kommittén skall lämna förslag till alternativa mål av olika karaktär och
göra prioriteringar mellan de olika alternativen med hänsyn till bl.a.
de medel som krävs för att uppfylla målen. I detta sammanhang skall det
även övervägas om olika mål bör sättas för olika typer av orter och
områden eftersom politiken omfattar områden med mycket olika
förutsättningar.
Kommittén skall även analysera samband mellan ekonomisk tillväxt,
konkurrenskraft och regional balans.5. Medel för den framtida
regionalpolitiken
Kommittén skall föreslå vilka medel som kan komma att behövas för att
olika mål för den framtida regionalpolitiken skall kunna nås.
Viktiga utgångspunkter i detta sammanhang är de medel och begränsningar
som medlemskapet i Europeiska unionen innebär. Sålunda avses en ny
period för EG:s regional- och strukturpolitik gälla för åren 2000 -
2006. Härvid förutses också samordningen med den nationella
regionalpolitiken öka. EG-kommissionen har vidare beslutat om nya regler
för bl.a. regionalpolitiska företagsstöd som skall gälla fr.o.m. år
2000.
En annan viktig utgångspunkt är den nya regionala näringspolitik över
hela landet som regeringen initierat. Den utgår från att varje region
skall utnyttja sina specifika förutsättningar och bygger på en nära
samverkan mellan olika aktörer och politikområden. De första regionala
tillväxtavtalen, som utgör viktiga instrument i denna politik, beräknas
träda i kraft år 2000. Regionalpolitiken utgör en viktig del i dessa
tillväxtavtal.
Kommittén skall också beakta regeringens och riksdagens
ställningstagande att det i första hand är åtgärder inom den "stora"
regionalpolitiken som är avgörande för den framtida regionala
utvecklingen. Det gäller kanske främst kommunikations- och
utbildningssektorerna samt åtgärder inom arbetsmarknads-, kultur- och
miljöpolitiken. Kommittén skall också överväga möjligheterna att ta
tillvara de mänskliga resurser som invandringen tillfört Sverige för att
t.ex. öka småföretagandet i regionalpolitiskt prioriterade områden.
Kommittén skall analysera vilka åtgärder som behövs inom olika
politikområden för att uppfylla de alternativa mål som kommittén
föreslår. Kommittén skall beräkna eventuella budgetmässiga effekter av
sina förslag inom olika politikområden. Om förslagen innebär ökade
utgifter eller minskade inkomster skall en beräkning av dessa
konsekvenser och konsekvenserna för samhällsekonomin redovisas. När det
gäller utgiftsökningar och inkomstminskningar skall kommittén dessutom
föreslå en finansiering.
En fråga som skall diskuteras i detta sammanhang är hur
regionalpolitiska överväganden på ett bättre sätt än för närvarande kan
belysas och hanteras inom olika sektorers beslutsprocesser.
Kommittén skall vidare lämna förslag till vilka åtgärder som kan komma
att behövas inom den "lilla" regionalpolitiken för att öka
effektiviteten och hur dessa i sådana fall kan utformas i olika
regioner. Härvid skall kommittén göra avvägningar mellan mer generella
åtgärder för att påverka olika orters och regioners
utvecklingsmöjligheter och olika former av företagsinriktade åtgärder.
Vad gäller de direkta företagsstöden skall kommittén främst lämna
principiella förslag till eventuella förändringar; t.ex. av användningen
av investeringsstöd eller driftstöd, bidrag eller lån i samband med
investeringar. Härvid skall beaktas EG:s statsstödsregler, som ju bl.a.
begränsar möjligheterna att lämna stöd som snedvrider konkurrensen. I
detta sammanhang skall kommittén även beakta företagsstödens roll för
Sveriges möjligheter att attrahera utländska direktinvesteringar.
Kommittén skall också överväga om det finns andra åtgärder som kan
underlätta näringslivets utveckling i olika områden. Härvid skall
särskilt beaktas situationen i de mest utsatta områdena, t.ex. inom EG:s
strukturfonders nuvarande mål 6-område.
Regionalpolitiken skall bidra till att öka den ekonomiska tillväxten i
landet genom att bl.a. stödja ett i den internationella konkurrensen
lönsamt näringsliv. Det är viktigt bl.a. för att skapa resurser för
välfärdssamhället. I de mest utsatta områdena är dock kraven på vissa
delar av näringslivets strukturomvandling för närvarande något lägre än
i övriga delar av landet, bl.a. beroende på de geografiska
lägesnackdelar dessa har. Kommittén skall överväga den framtida
användningen av driftstöd, t.ex. nedsatta socialavgifter och
transportbidrag, till företag i dessa regioner från effektivitets- och
konkurrenssynpunkt.
Kommittén skall inte lämna förslag till någon stödområdesindelning utan
i sitt arbete utgå från den gällande som riksdag och regering lagt fast.
Detta bl.a. eftersom dessa frågor numera i stor utsträckning bestäms av
regler utfärdade av EG-kommissionen.
Kommittén skall kunna lämna förslag till individinriktade åtgärder
som kan bidra till att förbättra den regionala utvecklingen. I detta
sammanhang kan också mer otraditionella åtgärder övervägas T.ex. kan
förändrade attityder och värderingar hos främst unga män och kvinnor
motivera sådana.
6. Den regionala utvecklingen i glesbygden respektive landsbygden
Med glesbygds- respektive landsbygdspolitik avses åtgärder inom alla
politikområden som syftar till att påverka den regionala utvecklingen i
glesbygds- respektive landsbygdsområden.
De uppdrag som kommittén hittills fått skall den i största möjliga
utsträckning också tillämpa på regionala frågor som rör glesbygd och
landsbygd.
Eftersom problemen sedda ur glesbygds- respektive landsbygdsperspektiv i
många avseenden är väsentligt annorlunda skall dock kommittén göra
särskilda analyser och bedömningar. Kommittén skall således särskilt för
dessa områden analysera främst 1990-talets utveckling och orsakerna till
denna, analysera effekterna av de åtgärder som vidtagits inom olika
politikområden, bedöma den framtida regionala utvecklingen samt lämna
förslag till framtida regionalpolitiska mål och medel.
Härvid skall kommittén naturligtvis beakta sina slutsatser beträffande
den del av regionalpolitiken som syftar till att uppnå en balanserad
utveckling mellan lokala arbetsmarknader och större näringsgeografiska
områden. Kommitténs förslag beträffande glesbygds- och
landsbygdspolitiken skall således vara samordnade med övriga förslag.
Kommittén skall även beakta de åtgärder som avses att genomföras inom
ramen för Europeiska unionens framtida gemensamma regional-, struktur-
och jordbrukspolitik.
Kommittén skall i sitt arbete med dessa frågor skilja mellan t.ex.
utpräglad glesbygd och tätortsnära landsbygd eftersom dessa områden i
avgörande avseenden har mycket olika utvecklingsförutsättningar.
Kommittén skall särskilt behandla glesbygdens och landsbygdens framtida
utvecklingsmöjligheter och vilken roll olika näringar kan väntas få för
sysselsättningen och den ekonomiska tillväxten i dessa områden. För
näringslivet i dessa områden specifika frågor som skall belysas och för
vilka förslag skall lämnas är t.ex. särskilda behov hos mycket små
företag, s.k. mikroföretag och kooperativa företag, de särskilda
transportproblem och andra infrastrukturproblem som ofta finns,
betydelsen av nya arbetsformer samt möjligheterna att öka kunskapsnivån.
Småskalig livsmedelsförädling och andra till jordbruket knutna
verksamheter kan behöva vidareutvecklas med hänsyn till bl.a. deras roll
för sysselsättning, miljö och turism.
Kommittén skall även lämna förslag vad gäller glesbygdens och
landsbygdens roller i en omställning till ett ekologiskt och kulturellt
hållbart samhälle samt grundläggande servicefrågor, både samhällelig och
kommunal service.
En särskild utvecklingsfaktor som kan få betydelse i dessa områden är de
möjligheter som finns inom den s.k. sociala ekonomin. Kommittén skall
bedöma vilken betydelse denna kan få och lämna de förslag den finner
befogade i detta sammanhang för att uppnå de regionalpolitiska målen.
Genomförande av uppdraget
Regionalpolitiska frågor är ständigt föremål för olika former av
analyser och förslag, av myndigheter, forskningsinstitut och andra organ
i Sverige och utomlands. Kommitténs arbete bör därför i stor
utsträckning kunna bygga på sammanställningar och analyser av befintligt
material. Till exempel har Närings- och teknikutvecklingsverket,
Glesbygdsverket och Statens institut för regionalforskning på senare år
lämnat ett antal rapporter.
Den s.k. REKO-STAT utredningen har också nyligen kartlagt och analyserat
de regionala konsekvenserna och förändringar i den offentliga sektorn
(bet. SOU 1997:13).
Beträffande gles- och landsbygdspolitiken bör kommittén bl.a. ta
tillvara de erfarenheter av lokalt utvecklingsarbete som finns inom
Folkrörelserådet - Hela Sverige ska leva samt de förslag som framfördes
vid 1998 års s.k. landsbygdsriksdag.
Kommittén skall i sitt arbete samråda med utredningen om behov av
informations- och kommunikationsteknisk infrastruktur (K 1998:07, dir.
1998:61), den parlamentariska regionkommittén PARK (In 1997:08, dir.
1997:80) och den parlamentariska beredningen om mål i miljöpolitiken (M
1998:07; dir. 1998:45)
Kommittén skall redovisa uppdraget senast den 31 augusti 2000.