Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till utredningen (N 1998:03) för översyn av leveranskoncessionssystemet, m.m., Dir. 1999:19
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 1999-02-11
Dir. 1999:19
Beslut vid regeringssammanträde den 11 februari 1999.
Sammanfattning av uppdraget
Utredningen (N1998:03) för översyn av leveranskoncessionssystemet, m.m.
(leveranskoncessionsutredningen) ges genom tilläggsdirektiv i uppdrag
att med förtur behandla vissa frågor som sammanhänger med införandet av
ett system för schablonavräkning av elleveranser.
Genom detta tilläggsdirektiv ändras också tidpunkten för utredarens
slutliga redovisning till regeringen till den 1 september 1999.
Bakgrund
Regeringen har den 20 maj 1998 beslutat om direktiv för utvärdering av
systemet med leveranskoncessioner och bemyndigat näringsministern att
tillkalla en särskild utredare (dir. 1998:37). Utredaren skall redovisa
sitt arbete senast den 1 november 1999.
Regeringen har den 1 oktober 1998 genom tilläggsdirektiv (dir. 1998:82)
uppdragit åt utredaren att med förtur analysera behovet och
konsekvenserna av att undanta kunder med låg elförbrukning från
grundprincipen om timvis mätning av elanvändningen. Enligt dessa
direktiv skall utredaren överväga om det är möjligt att lämna ett
förslag om ett sådant undantag innan uppdraget i övrigt har slutförts.
Resultatet i denna fråga skall redovisas till regeringen senast den 1
februari 1999.
I samband med beredning av prop. 1997/98:159 Genomförandet av
Europaparlamentets och rådets direktiv om gemensamma regler för den inre
marknaden för el, m.m., redovisade Näringsutskottet i betänkandet
1998/99:NU4 Vissa elmarknadsfrågor följande ställningstagande
beträffande frågan om timvis mätning. Leveranskoncessionsutredningen ges
i uppdrag att lägga fram förslag om att undantag från grundprincipen om
timvis mätning skall göras för kunder med ett säkringsabonnemang om
högst 25 A. På sikt bör timmätarkravet kunna slopas även för övriga
mindre förbrukare med ett säkringsabonnemang om högst 63 A.
Uppsägningstiden bör inte överstiga en månad. Vid byte av elleverantör
bör inte någon administrationsavgift eller liknande tas ut av
konsumenten. De nya bestämmelserna bör träda i kraft så snart som
möjligt och senast den 1 november 1999. Regeringen bör återkomma
till riksdagen under våren 1999 med ett förslag i frågan. Arbetet med de
centrala frågeställningar gällande bl.a. effekterna på
leveranskoncessionssystemet, balansansvaret och utformningen av
schablonkurvor bör med hänsyn till tidplanen bedrivas parallellt med att
utredningen slutför sitt arbete och regeringen lägger fram en
proposition.
Riksdagen beslutade den 4 december 1998 i enlighet med Näringsutskottets
förslag (rskr. 1998/99:53).
Med anledning av riksdagens ställningstagande har
leveranskoncessionsutredningen i skrivelse den 22 december 1998 framfört
sin syn på arbetsläget och hur det fortsatta utredningsarbetet bör
bedrivas. Utredningens bedömning är att flera av de frågor som den har i
uppdrag att besvara till den
1 februari 1999 är avgjorda genom riksdagens ställningstagande och att
leveranskoncessionssystemet i sin nuvarande form inte kan bestå efter
den 1 november 1999. Utredningen anför också att det inte är
meningsfullt att utredningen avlämnar ett delbetänkande den 1 februari
1999.
Den tidplan för införande av ett system för schablonavräkning som
riksdagen beslutat om kräver att det praktiska förberedelsearbetet
inleds snarast. Regeringen har därför på förslag av
leveranskoncessionsutredningen den 28 januari i år uppdragit åt
Affärsverket svenska kraftnät (Svenska kraftnät) att i samråd
med Statens energimyndighet föreslå och utforma ett system för
schablonavräkning av elleveranser som skall träda i kraft den 1 november
1999. De delar av uppdraget som avser krav på ändrad lagstiftning eller
i övrigt kräver riksdagens ställningstagande skall redovisas senast den
1 mars 1999. Arbetet skall bedrivas i nära samarbete med företrädare för
företagen inom elförsörjningen och leveranskoncessionsutredningen.
Uppdraget har dock så långt det är möjligt gjorts oberoende av
utredningens återstående arbetsuppgifter.
Utredningsuppdraget
Det nya regelverket på elmarknaden har inneburit konkurrens i handeln
med el, vilket skapar förutsättningar för en ökad pris- och
kostnadspress i elförsörjningen och en ökad valfrihet för elkunderna.
Det är angeläget att samtliga kunder ges möjlighet att utnyttja de
fördelar som en öppen elhandel kan innebära. Samtliga idag beviljade
leveranskoncessioner gäller t.o.m. år 2000. Regeringen delar
leveranskoncessionsutredningens bedömning att
leveranskoncessionssystemet i dess nuvarande form inte kan behållas då
schablonavräkning införs. Utredningens ursprungliga direktiv vad avser
utvärdering av leveranskoncessionssystemet är därmed inte längre
aktuellt. I uppdraget till Svenska kraftnät ingår att ta fram förslag
till hur övergången till ett nytt regelverk bör genomföras, i huvudsak
vad gäller rapportering av schablonvärden, balansansvar och
balansavräkning. Svenska kraftnät skall också identifiera behovet av
eventuella övergångsbestämmelser i detta sammanhang. De
författningsändringar som behövs, och som Svenska kraftnät har att
föreslå, kan innebära väsentliga förändringar för
leveranskoncessionärerna före koncessionstidens utgång.
Leveranskoncessionsutredningen bör analysera de praktiska och juridiska
konsekvenserna av detta.
Inom nuvarande system med timvis mätning har nätföretagen en nyckelroll.
Införandet av schablonavräkning för vissa kunder torde innebära ökat
ansvar, vidgade arbetsuppgifter och i viss mån även ökade kostnader för
nätföretagen. I uppdraget till Svenska kraftnät ingår att föreslå de
kompletteringar av författningar som behövs för att precisera den lokala
nätägarens vidgade ansvar vid schablonavräkning. Vidare ingår att
överväga behovet av förändringar av vissa nu gällande bestämmelser i
syfte att tydliggöra och anpassa nätägarens roll i det nya systemet.
Nätföretagen kan förväntas få vissa administrativa kostnader i samband
med leverantörsbyten. Utredningen bör överväga hur dessa kostnader
skall hanteras och om förslaget påverkar gällande regelverk för
nätföretagen. Vidare bör utredningen överväga om mätperiodens längd bör
regleras och om elräkningen bör baseras på faktisk förbrukning samt
lämna förslag på de författningar som kan behövas i ett sådant
sammanhang. Härvid skall det arbete som Svenska kraftnät bedriver utgöra
ett underlag för leveranskoncessionsutredningens ställningstagande.
Genom de nuvarande kravet på timvis mätning har ett antal elförbrukare
erlagt avgift till nätföretaget för kostnader för utrustning för timvis
mätning. Utredaren bör överväga om ägande till sådan utrustning bör
hanteras på särskilt sätt och om dessa kunder skall ges rätt till
ekonomisk kompensation i någon form.
En viktig del av utredningens fortsatta arbete är att analysera behovet
av skydd för små elproducenter då leveranskoncessionssystemet i dess
nuvarande form upphör. Vad som därvid bör behandlas framgår närmare av
utredningens ursprungliga direktiv (dir. 1998:37). Vid behov skall
utredningen också lämna förslag till övergångsbestämmelser i samband med
att det nuvarande regelverket ändras, för att tillförsäkra små
elproducenter det skydd som bedöms nödvändigt.
När det gäller småskalig kraftproduktion finns i ellagen (1997:857)
särskilda regler för anslutning till elnäten och överföring av el.
Bl.a. har innehavare av den nätkoncession för område inom vilket
kraftverket ligger vissa förpliktelser gentemot kraftproducenten. Dessa
regler har skapats i syfte att bl.a. främja utvecklingen av
kraftproduktion från förnybara energikällor. Reglerna berörs inte direkt
av de förändringar i leveranskoncessionssystemet som kan förutses. Det
har dock uppmärksammats att nätkoncessioner för område, liksom område
för leveranskoncessioner, vanligen inte sträcker sig längre än till
strandlinjen. Det kan således ifrågasättas om exempelvis havsbaserad
vindkraft omfattas av dessa gynnsamma regler. Vid utredningens
överväganden om behovet av skydd till små elproducenter bör dessa
förhållanden beaktas.
När leveranskoncessionssystemet i dess nuvarande form upphör kan det
finnas en risk att vissa kunder kan komma att sakna avtal med en
elleverantör. Utredningen skall överväga behovet av skydd för dessa
kunder. De synpunkter som framförts av Konsumentverket i dess särskilda
yttrande till leveranskoncessionsutredningen bör övervägas i detta
sammanhang. Också vad avser övriga nu gällande bestämmelser inom
leveranskoncessionssystemet bör utredningen analysera konsekvenserna av
det förändrade regelverket och vid behov föreslå åtgärder. En
utgångspunkt bör vara att den i ellagen föreskrivna åtskillnaden mellan
produktion och handel med el och överföring av el skall kvarstå.
Tidplan, arbetsformer m.m.
Utredningen skall senast den 1 april 1999 redovisa sina överväganden
rörande de frågor som har en direkt koppling till införandet av
schablonavräkning, inbegripet eventuella förslag till reglering. Vid
detta tillfälle skall utredningen också redovisa en samlad bedömning av
vägval och konsekvenser av utredningens och myndigheternas förslag
beträffande utformning av system för schablonavräkning.
Vad gäller återstående frågor, dvs. i huvudsak skyddet för mindre
elproducenter samt övriga konsekvenser som sammanhänger med att
leveranskoncessionssystemet i dess nuvarande form upphör, skall
utredningen senast den 1 september 1999 redovisa sina överväganden och
vid behov lämna förslag till kompletterande
regler.