Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till 1997 års hyreslagstiftningutredning (Ju 1997:09), Dir. 1999:16
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 1999-03-11
Dir. 1999:16
Beslut vid regeringssammanträde den 11 mars 1999
Sammanfattning av uppdraget
Den utredare som har till uppgift att göra en översyn av vissa delar av
hyreslagstiftningen (1997 års hyreslagstiftnings-utredning, Ju 1997:09)
ges ett utökat uppdrag.
Utredaren skall
- med förtur behandla frågan hur det kan säkerställas att
hyresgästorganisationer får ersättning för sitt förhandlingsarbete,
- utvärdera reglerna i hyreslagen om hyresgästinflytande vid ombyggnad
och därvid särskilt undersöka om hyresgästerna är tillförsäkrade ett
tillfredsställande inflytande, och
- ta ställning till om det är motiverat att införa regler om
interimistiska beslut om avflyttning som är särskilt anpassade för
hyresmålen och som kan tillämpas i vissa fall när hyresrätten till en
lägenhet är förverkad.
Utredarens uppdrag att överväga vissa frågor vid ombildning av hyresrätt
till bostadsrätt återkallas.
Bakgrund
1997 års hyreslagstiftningsutredning
Regeringen beslutade den 21 augusti 1997 att tillkalla en särskild
utredare för att göra en översyn av vissa delar av hyreslagstiftningen
och systemet för prövning av hyres- och arrendemål (se dir. 1997:97).
Utredningen, som har antagit namnet 1997 års hyreslagstiftningsutredning
(Ju 1997:09), har nyligen avgett ett delbetänkande där frågan om
systemet för prövning av hyres- och arrendemål behandlas (SOU 1999:15).
Enligt direktiven skall utredningen redovisa den återstående delen av
uppdraget senast den 31 augusti 1999.
Bland de frågor som utredningen därvid skall överväga kan nämnas
förhandlingsersättning till hyresgästorganisationer, hyresgästinflytande
vid ombyggnad, majoritetskrav vid ombildning av hyresrätt till
bostadsrätt och interimistiska beslut i hyrestvister.
Förhandlingsersättning till hyresgästorganisationer
Behovet av en översyn
I en förhandlingsöverenskommelse får det bestämmas att i hyran för
samtliga lägenheter som omfattas av förhandlingsordningen skall ingå ett
visst belopp som utgör ersättning till hyresgästorganisationen för dess
arbete (se 20 § hyresförhandlingslagen [1978:304]). Det finns alltså en
möjlighet för parterna i en förhandlingsordning att träffa avtal om
förhandlingsersättning till hyresgästorganisationen. Lagen ger däremot
inte en hyresgästorganisation en obligatorisk rätt till
förhandlingsersättning.
En hyresgästorganisation är skyldig att förhandla om hyran och andra
villkor för samtliga lägenheter som omfattas av förhandlingsordningen.
Hyresgästorganisationen måste således förhandla även för de hyresgäster
som inte är medlemmar i organisationen. Den har emellertid inte någon
möjlighet att av dessa oorganiserade hyresgäster ta ut ersättning genom
t.ex. medlemsavgifter.
Som framgår av de ursprungliga direktiven har frågan om införande av en
rätt för hyresgästorganisationer till förhandlingsersättning varit
föremål för överväganden vid flera tillfällen. Parterna på
hyresmarknaden har fört förhandlingar i frågan utan att något resultat
har kunnat uppnås. Utredaren har mot den bakgrunden fått uppdraget att
pröva om en rätt till förhandlingsersättning bör införas.
Det har nu framkommit att förhandlingsöverenskommelser alltmera sällan
innehåller avtal om förhandlingsersättning. Detta har i sin tur medfört
att intäkterna till hyresgästorganisationerna minskat avsevärt.
Det kollektiva hyresförhandlingssystemet fyller en viktig uppgift för
alla parter på hyresmarknaden. För att systemet skall kunna fungera är
det närmast en förutsättning att båda parter har ekonomiska resurser att
fullgöra sina uppgifter. Särskilt som hyresgästorganisationen är skyldig
att förhandla även för andra än sina medlemmar talar starka skäl för att
organisationen bör tillförsäkras ersättning för sitt arbete.
Regeringen anser mot denna bakgrund att det finns anledning för
utredaren att med förtur behandla frågan hur det kan säkerställas att
hyresgästorganisationer får ersättning för sitt förhandlingsarbete.
Uppdraget
Utredaren skall med förtur behandla frågan om förhandlingsersättning
till hyresgästorganisationer. Därvid skall vad som har sagts i de
ursprungliga direktiven beaktas. I första hand skall utredaren söka
finna en lösning som alla parter på hyresmarknaden kan ställa sig bakom.
Om det visar sig inte vara möjligt att finna en sådan lösning, skall
utredaren överväga andra lämpliga åtgärder.
Hyresgästinflytande vid ombyggnad
Behovet av en översyn
Den 1 april 1997 trädde nya regler om hyresgästinflytande vid ombyggnad
i kraft (18 d-h §§ hyreslagen, se prop. 1996/97:30, bet. 1996/97:BoU5,
rskr. 1996/97:143). Reglerna innebär i korthet följande.
En fastighetsägare får utföra en standardhöjande åtgärd endast om den
har godkänts av den berörda hyresgästen eller, om åtgärden avser de
gemensamma delarna av fastigheten, av en majoritet av hyresgästerna i de
berörda lägenheterna. Detsamma gäller för en åtgärd som medför en inte
obetydlig ändring av en lägenhet eller de gemensamma delarna av
fastigheten. Om hyresgästen inte samtycker till den begärda åtgärden,
kan hyresvärden ansöka vid hyresnämnden om tillstånd till åtgärden.
Hyresvärdens ansökan skall bifallas, om hyresvärden har ett beaktansvärt
intresse av att genomföra åtgärden och det inte är oskäligt mot
hyresgästen att den genomförs.
Något godkännande behövs inte för åtgärder som vidtas för att en
bostadslägenhet skall uppnå lägsta godtagbara standard.
I skilda sammanhang har kritik riktats mot utformningen av reglerna om
hyresgästinflytande vid ombyggnad. Redan i samband med reglernas
tillkomst uppmärksammade riksdagen en del frågor, bl.a. hyressättningen
för en lägenhet där otillåtna ändringsåtgärder blivit bestående (se bet.
1996/97:BoU5 s. 15, rskr. 1996/97:143). Dessa frågor omfattas av de
ursprungliga direktiven till utredaren. Härefter har bl.a.
Hyresgästernas Riksförbund i en skrivelse till regeringen hävdat att den
nu gällande ordningen inte fungerar på avsett sätt och att hyresgästerna
inte har fått något verkligt inflytande över ombyggnader. Det har även
kommit kritik från fastighetsägarhåll. Slutligen har riksdagen nyligen
behandlat reglerna och sagt att det finns skäl att utvärdera dessa för
att utröna om hyresgästerna har fått ett tillfredsställande inflytande.
Riksdagen har särskilt pekat på frågan om regelsystemet tillgodoser
rimliga krav på att en ombyggnad görs med varsamhet (se bet.
1998/99:BoU3 s. 5 f., rskr. 1998/99:137).
Regeringen delar riksdagens uppfattning att det nuvarande regelverket
bör utvärderas och att de av riksdagen angivna frågorna bör utredas.
Inom ramen för detta arbete bör också de synpunkter på nuvarande regler
som framförts av Hyresgästernas Riksförbund och från fastighetsägarhåll
uppmärksammas. Arbetet bör utföras av Hyreslagstiftningsutredningen.
Uppdraget
Utredaren skall, utöver vad som framgår av de ursprungliga direktiven,
utvärdera reglerna om hyresgästinflytande vid ombyggnad. Utvärderingen
bör ge svar på om hyresgästerna har ett tillfredsställande inflytande.
Om så inte är fallet, skall utredaren med beaktande av det
tillkännagivande som riksdagen har gjort föreslå nödvändiga ändringar av
reglerna.
Vid utvärderingen bör utrönas om nuvarande regler åstadkommer en
tillfredsställande grad av samråd eller förhandlingar mellan
fastighetsägare och hyresgäster. Om utredaren finner att så inte är
fallet, skall hon överväga lämpliga ändringar i regelverket. En av de
möjligheter utredaren därvid skall överväga är att låta frågor av detta
slag bli föremål för kollektiva förhandlingar. Ett skäl som talar för en
sådan ordning är att det då blir möjligt att på ett helt annat sätt än i
dag koppla samman frågan om ombyggnad med ställningstaganden till vilken
hyra som i fortsättningen skall betalas.
Eftersom det är viktigt att bebyggelsens kulturhistoriska värden tas
till vara, skall utredaren särskilt undersöka om reglerna i hyreslagen i
tillräcklig utsträckning tillgodoser rimliga krav på att en ombyggnad
genomförs med varsamhet.
En särskild fråga som utredaren skall ta ställning till är om
hyresgästerna även bör ges ett inflytande över åtgärder som vidtas för
att en bostadslägenhet skall uppnå lägsta godtagbara standard. De skäl
som kan anföras för en sådan ordning är delvis av boendedemokratisk
natur. Det är emellertid också här angeläget att de ombyggnader och
ändringar som görs för att bostäder skall uppnå godtagbar standard
genomförs med sådan varsamhet att kulturhistoriska värden inte går
förlorade. Utredaren skall i det sammanhanget pröva om det i
undantagsfall bör vara möjligt att undanta lägenheter från
upprustningsskyldighet, om det är nödvändigt för att tidstypisk
inredning, planlösning eller liknande inte skall förstöras. Ett
sådant undantag måste dock förutsätta att hyresgästen eller hyresnämnden
i det särskilda fallet har godtagit att lägenheten inte rustas upp
enligt alla de kriterier som gäller för lägsta godtagbara standard.
Interimistiska beslut om avflyttning då hyresrätten är förverkad
Behovet av en översyn
Om hyresrätten är förverkad, kan hyresvärden säga upp avtalet till
omedelbart upphörande. För att hyresrätten skall vara förverkad fordras
det att hyresgästen har gjort sig skyldig till ett väsentligt
avtalsbrott. De fall som kan medföra hyresrättens förverkande är närmare
beskrivna i 12 kap. 42 § jordabalken (hyreslagen). Förverkande kan
inträda, förutom vid försummelse att betala hyran, bl.a. om hyresgästen
hyr ut lägenheten i andra hand, använder lägenheten för något annat
ändamål än det avtalade, stör ordningen eller inte iakttar sin plikt att
väl vårda lägenheten. Hyresrätten kan vidare förverkas om lägenheten
helt eller till väsentlig del används för näringsverksamhet eller
liknande verksamhet som är brottslig eller där brottsligt förfarande
ingår till en inte oväsentlig del, eller om den används för tillfälliga
sexuella förbindelser mot ersättning.
Genom hyresrättens förverkande och uppsägningen av hyresavtalet i förtid
upphör hyresförhållandet mellan parterna. Hyresgästen är skyldig att
flytta omedelbart. Om hyresgästen inte gör detta och även motsätter sig
en ansökan om avhysning, kan det emellertid ta lång tid innan han eller
hon kan skiljas från lägenheten. Normalt är det först sedan beslutet om
att hyresgästen är skyldig att flytta har vunnit laga kraft som
avhysning kan ske. Detta gäller även om det kontraktsbrott som har
medfört hyresrättens förverkande är av allvarligt slag. Reglerna gör i
dessa avseenden ingen skillnad på lokaler och bostadslägenheter.
Möjligheterna att få frågan om avhysning snabbt löst interimistiskt
genom t.ex. ett beslut enligt rättegångsbalkens bestämmelser om kvarstad
och andra säkerhetsåtgärder är begränsade. Domstol får enligt 15 kap. 3
§ rättegångsbalken visserligen besluta om lämplig åtgärd, om någon har
visat sannolika skäl för att han mot någon annan har ett anspråk som är
eller kan antas bli föremål för rättegång och om det skäligen kan
befaras att motparten hindrar eller försvårar utövningen av sökandens
rätt eller väsentligt förringar dess värde. Bestämmelsen kan tillämpas
också i mål om avhysning. Som en allmän regel anses dock gälla att
rättsförhållandet mellan parterna inte utan starka skäl bör ordnas
provisoriskt innan saken har prövats av domstolen (se NJA II 1943 s. 186
och prop. 1980/81:84 s. 230).
Det är väl känt att avhysningsförfarandet i dag många gånger kan ta
lång tid, i en del fall beroende på att svaranden försöker förhala
avgörandet. Regeringen anser att detta är otillfredsställande, särskilt
i sådana fall då hyresvärden har starka skäl att snabbt bryta
hyresförhållandet för att undanröja fara eller allvarliga olägenheter
för övriga hyresgäster. Så kan vara fallet vid vissa allvarliga
ordningsstörningar som utgör brott, vid grov vanvård av lägenheten eller
vid grava avvikelser från det avtalade ändamålet för förhyrningen, t.ex.
då en lokal i strid med vad som har avtalats används som pornografisk
klubb.
Uppdraget
Utredaren skall ta ställning till om möjligheterna för domstol att vid
vissa fall av förverkande snabbt besluta om avflyttning är tillräckliga
och, om så inte befinns vara fallet, föreslå regler som är omedelbart
anpassade för hyresmålen. Eftersom en avhysning kan vara en mycket
ingripande åtgärd som normalt inte bör komma i fråga förrän det står
fullt klart att hyresavtalet skall brytas, bör eventuella nya
bestämmelser utformas restriktivt. Vid bedömningen av vilka situationer
de nya reglerna bör träffa, skall utredaren särskilt beakta om samma
regler bör gälla för bostäder som för lokaler.
Ombildning av hyresrätt till bostadsrätt
En ombildning av hyresrätt till bostadsrätt sker genom att hyresgästerna
i en hyresfastighet bildar en bostadsrättsförening, som därefter
förvärvar fastigheten av ägaren och upplåter lägenheterna med
bostadsrätt till de hyresgäster som så önskar.
Bostadsrättslagen (1991:614) innehåller regler om hur ett beslut om
förvärv av ett hus för ombildning av hyresrätt till bostadsrätt skall gå
till. Beslutet skall enligt 9 kap. 19 § fattas på
bostadsrättsföreningens stämma. Beslutet är giltigt, om hyresgästerna i
mer än hälften av de uthyrda lägenheter som omfattas av förvärvet har
gått med på beslutet. Även för en s.k. intresseanmälan enligt lagen
(1982:352) om rätt till fastighetsförvärv för ombildning till
bostadsrätt (ombildningslagen) krävs det att mer än hälften av de boende
står bakom ombildningen.
Tidigare krävdes det en kvalificerad majoritet för att föreningsstämmans
beslut om förvärv skulle vara giltigt. Det fordrades nämligen att minst
två tredjedelar av hyresgästerna stod bakom ombildningen. Motsvarande
krav gällde även enligt ombildningslagen. Den 1 juli 1992 ändrades
kraven från kvalificerad till enkel majoritet.
Enligt de ursprungliga direktiven skall utredaren utvärdera vilka
effekter sänkningen av majoritetskraven har fått i praktiken och, om
utvärderingen ger skäl för det, överväga ändringar i de aktuella
bestämmelserna. Intresset för att ombilda hyresrätt till bostadsrätt har
den senaste tiden ökat kraftigt. Inte minst för lägenhetsbeståndet hos
vissa allmännyttiga bostadsföretag förbereds omfattande ombildningar.
Regeringen har mot den bakgrunden ansett det angeläget att en översyn av
de nuvarande reglerna kan genomföras skyndsamt. Det är då inte möjligt
att avvakta utredarens överväganden i denna del. I stället bör översynen
ske inom Regeringskansliet. Där har ett sådant arbete redan inletts.
Utredarens uppdrag i nu aktuell del återkallas därför.
Att beakta i övrigt för utredaren
Som tidigare har nämnts skall, enligt de ursprungliga direktiven,
utredarens uppdrag vara avslutat den 31 augusti 1999. Med hänsyn till
bl.a. de nya uppgifter som utredaren nu får förlängs tiden för
utredarens uppdrag till den 31 augusti 2000. Utredaren skall dock senast
den 30 juni 1999 redovisa sina överväganden om förhandlingsersättning.