Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av skollagen, m.m., Dir. 1999:15
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 1999-02-25
Dir. 1999:15
Beslut vid regeringssammanträde den 25 februari 1999.
Sammanfattning av uppdraget
En parlamentariskt sammansatt kommitté tillkallas för att göra en översyn av
skollagstiftningen.
Kommittén skall föreslå hur skollagen kan moderniseras genom att förenklas
och förtydligas samt bättre anpassas till ett målstyrt skolväsende och
till den ansvarsfördelning som råder mellan stat och kommun. Kommittén
skall vidare överväga hur skollagen bör utformas för att tydliggöra det
kommunala ansvaret för utbildningens kvalitet och likvärdighet.
Kommittén skall
· föreslå förändringar för att harmonisera skollag, läroplaner, andra
förordningar och föreskrifter,
· analysera och definiera de termer som används i skollagen, t.ex.
skola/skolform, undervis-ning och pedagogisk verksamhet,
· utreda om och i så fall föreslå hur förskolan kan bilda en egen skolform
inom det offentliga skolväsendet för barn och ungdom,
· lämna förslag till hur integrationen mellan förskoleklass, skola och
fritidshem skall regleras i skollagen,
· utreda och föreslå hur en ökad rättssäkerhet för eleverna kan åstadkommas,
· utreda behovet av en skyldighet för skolan att i vissa fall informera
föräldrar till en myndig elev om elevens frånvaro,
· göra en översyn, och vid behov föreslå förändringar, av andra regler för
att stärka barns, ungdomars och vuxnas säkerhet, skydd och trygghet i
barnomsorgs- och skolverksamheten, särskilt avseende arbetsmiljö- samt
hälso- och sjukvårdslagstiftningen,
· utreda om och i så fall hur ansvarsfördelningen mellan stat och kommun
behöver förtydligas,
· utreda och föreslå hur målstyrningen samt det kommunala ansvaret för
kvalitet och likvärdighet kan förtydligas och stärkas,
· utreda om statens sanktionsmöjligheter behöver stärkas,
· utreda hur lagstiftningen kan anpassas till utvecklingen av verksamheterna
i kommunerna,
· föreslå de författningsändringar som föranleds av kommitténs
ställningstaganden.
Bakgrund
Skollagen (1985:1100) trädde i kraft den 1 juli 1986. Sedan dess har
flertalet paragrafer i lagen ändrats. Dessutom har bestämmelserna om
barnomsorg förts över från socialtjänstlagen till skollagen. Sammantaget
har skollagen ändrats cirka 50 gånger. Omfattande förändringar har också
gjorts i de olika skolformsförordningarna.
År 1991 ändrades ansvarsfördelningen för skolan mellan staten och
kommunerna. Kommunerna, i vissa fall landstingen och senare även de
fristående skolorna, fick det fulla ansvaret för skolans och
vuxenutbildningens drift och verksamhet. Ansvaret decentraliserades och
den statliga detaljregleringen minskade. Den tidigare resursstyrningen
ersattes av ett statsbidrag som fördelas på generella grunder. Samtidigt
har det pågått och pågår det en övergång från regelstyrning till en mål- och
resultatorienterad styrning.
Skollagen och andra författningar
Under 1990-talet har genomgripande reformer genomförts inom såväl förskolan
som grundskolan, gymnasieskolan och det offentliga skolväsendet för vuxna.
Reformeringen har gått fram stegvis med bl.a. förändringar av
läroplaner, kursplaner och betygssystem, vilket innebär att reformerna
först nu är helt genomförda. Dessutom har skolväsendet, främst
gymnasieskolan och vuxenutbildningen, reformerats fortlöpande.
Skollagen (1985:1100 (omtryckt senast 1997:1212)) trädde i kraft den 1 juli
1986 och ersatte 1962 års skollag. Bestämmelser om vuxenutbildningen
infördes i skollagen 1991 och ersatte vuxenutbildningslagen från 1984.
Skollagen kompletteras av
· förordningar för de skilda skolformerna,
· läroplanen för förskolan (Lpfö 98),
· läroplanen för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och
fritidshemmet (Lpo 94),
· läroplanen för de frivilliga skolformerna (Lpf 94),
· andra förordningar som kungjorts i Svensk författningssamling (SFS) och
Statens skolverks författningssamling (SKOLFS).
Under den tid som skollagen varit i kraft, drygt tolv år, har hela
styrsystemet för det offentliga skolväsendet förändrats genomgripande. En
översyn av skollagen ger också anledning till en genomgång av de olika
skolformsförordningarna.
Staten anger ramarna för utbildningen i skollagen och mer detaljerade
bestämmelser i förordningar för de olika skolformerna. Utbildningens mål
anges genom läro- och kursplaner samt för gymnasieskolan och
vuxenutbildningen även genom programmål. Läroplanerna, som förtydligar
skollagens mål, innehåller nationellt övergripande mål och den värdegrund
som skolans verksamhet skall vila på.
När ansvaret för barnomsorgen den 1 juli 1996 flyttades till
Utbildningsdepartementet överfördes bestämmelserna om
förskoleverksamheten och skolbarnsomsorgen så gott som oförändrade från
socialtjänstlagen (1980:620) till ett nytt kapitel (2 a kap.) i skollagen.
Samtidigt infördes förskoleklassen som en egen skolform inom det offentliga
skolväsendet. Bestämmelser om förskoleklass finns i 2 b kap. skollagen.
Barnomsorgslagstiftningen har infört ett nytt perspektiv i skollagen.
Detta bygger på att förskoleverksamheten och skolbarnsomsorgen under lång
tid har utvecklats huvudsakligen genom målstyrning och ramlagstiftning och
med kommunen som huvudman.
Vid utformningen av skollagen och skolförfattningarna lades stor vikt vid
att tydligt ange vilka kvalitativa och kvantitativa mål som skall uppnås i
skolan. Syftet är dock inte att reglera hur verksamheten skall genomföras.
Sådana föreskrifter begränsas till det som är betingat av statens ansvar
för kvalitet, nationell likvärdighet och den enskildes rättssäkerhet.
Integrationen mellan förskoleklass, skola och fritidshem
Mycket av det utvecklingsarbete som gjorts när det gäller integrationen
mellan förskoleklassen, skolan och fritidshemmet har gjorts utan statliga
regleringar. Förskoleklassen är en frivillig skolform, som i jämförelse
med förskolan är mer reglerad, dock utan att ha samma grad av reglering som
det obligatoriska skolväsendet. Fritidshemmet har i allt högre utsträckning
blivit en med skolan integrerad verksamhet.
Elevens rättssäkerhet
Beslut av skolhuvudmän som bedömts särskilt ingripande för enskilda har av
statsmakterna gjorts möjliga att överklaga hos förvaltningsdomstol eller
Skolväsendets överklagandenämnd. Cirka 25 olika typer av beslut kan i dag
överklagas av enskilda till nämnden. Därtill kommer möjligheten för
kommuninvånare att hos förvaltningsdomstol begära laglighetsprövning av
kommunala beslut.
Det finns i dag ingen skyldighet för skolan att, sedan en elev uppnått
myndighetsåldern, kontakta elevens föräldrar i frågor som rör elevens
förhållanden i skolan. Föräldrarnas underhållsskyldighet upphör när barnet
fyller 18 år. Om eleven före 19 års ålder påbörjat gymnasieutbildning är
föräldrarna dock underhållsskyldiga intill dess eleven fyllt 21 år eller
så länge som skolgången pågår. En elevs ogiltiga frånvaro kan få
konsekvenser för familjens ekonomi genom att Centrala studiestödsnämnden
fattar beslut om att dra in studiebidraget.
Statens skolverk har på uppdrag av regeringen gjort en bedömning av
ändamålsenligheten i det nuvarande åtgärdssystemet och behovet av
sanktioner (dnr U1998/3354/S). Skolverket konstaterar att det finns ett
behov av ett instrument att använda i situationer då den informativa
styrningen inte fungerar och bedömer härvid att den mest ändamålsenliga
sanktionsformen i dessa sammanhang är vitesföreläggande.
Handikappombudsmannen har i olika sammanhang framfört ståndpunkten att
rättssäkerheten för elever i behov av särskilt stöd i skolan är för svag.
Handikappombudsmannen pekar bl.a. på det faktum att det å ena sidan är
kommunens oavvisliga skyldighet att ge särskilt stöd till alla elever i den
omfattning de behöver, men att det å andra sidan är få beslut som går att
överklaga. Handikappombudsmannen ställer också frågan om det ur
rättssäkerhetssynpunkt kan vara bättre att låta en kommunal nämnd vara
formellt ansvarig för beslut om elever i behov av särskilt stöd.
Skolverket har i sin redovisning (dnr 98:2232) av ett regeringsuppdrag att
effektivisera sitt samarbete med Arbetarskyddsverket i frågor som gäller
skolornas fysiska och psykosociala arbetsmiljö bedömt att det finns
anledning att göra en genomgång av gällande lagstiftning. Det gäller
exempelvis frågor kring kränkande behandling.
Ansvarsfördelningen
Ansvarsfördelningen innebär att de statliga reglerna främst anger målen för
verksamheten, medan frihet finns för skolhuvudmännen att bestämma hur man
skall nå de nationella målen.
Riksdag och regering har det övergripande ansvaret för den offentligt
finansierade utbildningen. Staten formulerar mål, följer upp, utvärderar
och har tillsyn över verksamheten på nationell nivå. Kommunen
(skolhuvudmannen) ansvarar för verksamhetens kvalitet, organisation och
resurser, bestämmer lokala mål samt svarar för lokal uppföljning och
utvärdering. Ansvaret gäller också verksamhetens innehåll och resultat i
förhållande till de nationella målen. Kommunen såsom skolhuvudman har en
avgörande roll när det gäller hur den nationella skolpolitiken förverkligas
på det lokala planet, men ansvaret för genomförandet vilar på rektorer och
lärare. Rektor har ett särskilt ansvar för att förverkliga innehållet i
läro- och kursplaner på skolnivå.
Målstyrning
Målstyrning förutsätter dels en styrning av verksamheten i förväg genom mål
och planering, dels en uppföljning och utvärdering av resultat och effekter.
Staten har lagt fast vissa regler för hur delar av målstyrningen skall
fungera. Varje kommun skall ha en av kommunfullmäktige antagen
skolplan, som visar hur kommunens skolväsende skall utformas och
utvecklas.
Planen skall ange de åtgärder som kommunen avser att vidta för att uppnå
de nationella målen för skolan. Kommunen skall kontinuerligt följa upp och
utvärdera skolplanen. Skolplanen skall tillsammans med de statliga
styrdokumenten fungera som planeringsunderlag för verksamheten i
skolorna. Skolplanen anger de kommunala villkoren, prioriteringarna och
förutsättningarna för verksamheten.
Enligt respektive skolformsförordning skall det vid varje skola finnas en
arbetsplan, som beskriver hur man skall nå de nationella målen och målen i
kommunens skolplan. I arbetsplanen konkretiseras sådana frågor som inte har
lagts fast i de nationella styrdokumenten, t.ex. undervisningens
innehåll, organisation och arbetssätt. Arbetsplanen skall ha konkreta
mål, som bygger på de nationella målen och skolplanen. Arbetsplanens
undervisningsmål skall vara så tydliga att man lokalt kan utvärdera om
målen uppnås.
Rektor ansvarar för att arbetsplanen upprättas. Den skall utarbetas under
medverkan av lärare, övrig personal och företrädare för eleverna samt i den
obligatoriska skolan även för elevernas vårdnadshavare.
Arbetsplanen skall kontinuerligt följas upp och utvärderas.
Kvalitetsredovisning
Varje kommun och varje skola skall årligen göra en skriftlig
kvalitetsredovisning som ett led i den kontinuerliga uppföljningen och
utvärderingen av skolplanen respektive arbetsplanen. Syftet med
kvalitetsredovisningen är främst att tillgodose behoven i det lokala arbetet
med kvalitetsutveckling. Huvudinnehållet skall vara en redovisning av
verksamheten, dess förutsättningar, resurser och resultat samt
bedömningar av i vilken mån man uppnått målen för utbildningen.
Redovisningen skall också innehålla en bedömning av vilka åtgärder som
behövs om målen inte har uppnåtts. På kommunal nivå är redovisningarna
viktiga utgångspunkter t.ex. för bedömning av resursbehov,
kompetensutveckling och organisatoriska förändringar samt för revidering av
skolplanen.
Kvalitet och likvärdighet
Enligt skollagens portalparagraf (1 kap. 2 §) skall alla barn och ungdomar
ha lika tillgång till utbildning i det offentliga skolväsendet för barn och
ungdom. Vuxna skall (1 kap. 9§) ges tillfälle att i enlighet med
individuella önskemål komplettera sin utbildning i det offentliga
skolväsendet för vuxna. Utbildningen skall inom varje skolform vara
likvärdig, varhelst den anordnas i landet. Skolan skall genom stöd och
stimulans ge varje elev möjlighet att nå målen. För skolans verksamhet finns
det såväl kunskapsmål som andra centrala och övergripande mål. Vad och hur
eleverna lär sig, vilka sociala förmågor de tillägnar sig och hur skolan
bidrar till deras värderingar, är kärnfrågor i skolpolitiken. Inlärning
och utbildning är en process där varje del måste ha hög kvalitet för att
slutresultatet skall hålla hög kvalitet. Enligt portalparagrafen skall
dessutom hänsyn tas i utbildningen till elever med särskilda behov, vilket
innebär att de elever som riskerar att inte nå de nationella målen skall ges
stöd så att dessa mål kan nås.
Uppdraget
Kommittén skall som övergripande utgångspunkt för sitt arbete ha de
förändringar som har gjorts såväl inom barnomsorg, skola,
vuxenutbildning som i arbetsliv och samhälle i övrigt. Uppdraget består
främst av två delar:
1. Lagstiftningens struktur
2. Förstärkt målstyrning
Många och omfattande förändringar har gjorts av skollagen och de olika
skolformsförordningarna för att anpassa dem till det nya styrsystemet.
Vissa delar har blivit svåröverskådliga. Strukturen behöver ses över för att
åstadkomma logik i uppbyggnaden. Kommittén skall föreslå de förändringar
som behövs för att åstadkomma en enhetlig och tydlig terminologi och
struktur i skollag, läroplaner och skolformsförordningar, så att dessa
bättre harmonierar med varandra och speglar helheten i skolväsendet.
Kommittén skall även utreda om det finns bestämmelser som är överflödiga
och kan tas bort. I detta arbete utgör Avregleringsutredningens betänkande
(SOU 1998:105) ett värdefullt underlag. Kommittén skall även utreda hur
lagstiftningen kan anpassas till utvecklingen i kommunerna.
Kommittén skall vid sin översyn av förskoleverksamheten och
skolbarnsomsorgen i skollagen utreda hur struktur och bestämmelser kan
utformas för att spegla synen på förskolan som det första steget i
utbildningssystemet. Kommittén skall därvid bl.a. utreda om och föreslå hur
förskolan kan bilda en egen skolform inom det offentliga skolväsendet för
barn och ungdom. Viktiga frågor i detta sammanhang är att definiera termer
som skola och skolform, undervisning, pedagogisk verksamhet, elev m.m.
Kommittén skall beakta det inledande arbete på dessa områden som
BOSK-kommittén presenterat i betänkandet Att erövra omvärlden (SOU
1997:157).
Elevens rättssäkerhet
Elevens rätt till stöd formuleras på olika sätt i grundskole- respektive
gymnasieförordningen och förordningen om kommunal vuxenutbildning.
Kommittén skall i sammanhanget analysera hur termerna elevs rätt respektive
kommuns skyldighet används i skollagen samt vid behov föreslå de
förändringar som krävs för en ökad tydlighet av termernas innebörd.
Vidare skall kommittén utreda behovet av en skyldighet för skolan att i
vissa sammanhang informera myndiga elevers föräldrar, utan att lämna ut
sekretesskyddade uppgifter, t.ex. då eleven utan giltig orsak är frånvarande
i sådan omfattning att detta kan komma att påverka rätten till studiebidrag.
Kommittén skall göra en översyn, och vid behov föreslå förändringar, av
gällande regler för att stärka barns, ungdomars och vuxnas säkerhet, skydd
och trygghet i barnomsorgs- och skolverksamheten, särskilt avseende
arbetsmiljö- samt hälso- och sjukvårdslagstiftningen. Undersökningen
skall även omfatta frågor kring kränkande behandling.
Kommittén skall utreda om nuvarande lagstiftning ger de förutsättningar som
integrationen mellan förskoleklass, skola och fritidshem kräver eller om
ytterligare harmoniseringar behövs.
Målstyrning och ansvarsfördelning
Kommittén skall utreda och föreslå hur målstyrningen kan förtydligas och
stärkas. I perspektivet av en stärkt målstyrning skall kommittén föreslå hur
ansvaret på lokal nivå för kvalitet och likvärdighet kan tydliggöras.
En utgångspunkt för kommitténs arbete skall vara att ansvarsfördelningen
mellan stat och kommun ligger fast. I skolformsförordningarna pekas rektor
ut som ansvarig för en mängd frågor. Kommittén skall utreda om denna
ansvarsfördelning behöver förtydligas samt i vilken utsträckning och
för vilka frågor rektor skall utpekas som ansvarig eller om ansvaret skall
flyttas till t.ex. skolhuvudmannen.
Kommunens eget ansvar för styrning, uppföljning och utvärdering skall lyftas
fram. Om en kommun grovt eller under längre tid åsidosatt sina skyldigheter
enligt skollagen eller enligt föreskrifter som har meddelats med stöd av
denna, får regeringen enligt 15 kap. 15 § skollagen meddela föreskrifter
eller, på kommunens bekostnad, vidta de åtgärder som behövs för att
avhjälpa bristen. Kommittén skall utreda om statens sanktionsmöjligheter
behöver stärkas.
Arbetets bedrivande
Kommittén skall i sitt arbete samråda med berörda myndigheter och pågående
utredningar som har relevans för detta utredningsuppdrag.
Kommittén skall i sitt arbete beakta FN:s konvention om barnets rättigheter
samt ta till vara det arbete som gjorts i Barnkommittén (SOU 1997:116).
I arbetet skall kommittén samråda med Kunskapslyfts-kommittén (U95:09).
Kommittén skall lägga fram förslag till de författningsförändringar som
föranleds av dess ställningstaganden.
Ekonomiska konsekvenser av förslagen för såväl staten som kommunerna skall
beräknas. Om förslagen leder till ökade kostnader eller minskade intäkter
skall kommittén visa hur dessa kan finansieras genom förslag till
effektiviseringar eller omprövningar av statens och kommunernas åtagande. Om
de förslag som lämnas har betydelse för den kommunala självstyrelsen skall
konsekvenserna i detta avseende särskilt redovisas.
Kommittén skall redovisa uppdraget senast den 1 maj 2001.