Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Frivillig jämställdhetsmärkning av produkter och tjänster, Dir. 1999:13
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 1999-02-18
Dir. 1999:13
Beslut vid regeringssammanträde den 18 februari 1999.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall bland annat mot bakgrund av den förstudie om
jämställdhetsmärkning som presenterades hösten 1998:
* Bedöma konsumenternas och producenternas intresse för en frivillig
jämställdhetsinformation/märkning (härefter betecknad
jämställdhetsmärkning).
* Föreslå jämställdhetskriterier för minst två produktområden och två
tjänsteområden.
* Redovisa på vilket sätt befintliga märknings- och certifieringssystem
skulle kunna användas för jämställdhetsmärkning.
* Pröva om en frivillig jämställdhetsmärkning skulle innebära problem i
förhållande till lagen (1992:1528) om offentlig upphandling (LOU), lagen
(1994:615) om otillbörligt upphandlingsbeteende (LIU) samt
marknadsföringslagen (1995:450) (MFL).
* Analysera om jämställdhetsmärkning överensstämmer med gällande
handelsregler och Sveriges internationella åtaganden, avseende såväl
EG-rätt som övrig internationell rätt.
* Undersöka möjligheten till nordisk samverkan kring
jämställdhetsmärkning.
* Föreslå hur frivillig jämställdhetsmärkning praktiskt skulle kunna
genomföras.
Bakgrund
Jämställdhet mellan kvinnor och män berör alla delar av samhället. Vi
har i Sverige kommit långt när det gäller att skapa lika villkor och
förutsättningar för kvinnor och män, inte minst på det formella planet.
I den svenska grundlagen finns inskrivet att lag eller annan skrift ej
får innebära att någon missgynnas på grund av kön.
Sedan 1980 regleras jämställdhetsfrågor i arbetslivet i
jämställdhetslagen som innehåller dels regler om diskrimineringsförbud
och dels regler om arbetsgivares skyldigheter att bedriva ett aktivt
jämställdhetsarbete. Alla arbetsgivare med minst tio anställda skall
göra en årlig jämställdhetsplan. I planen skall arbetsgivaren ta upp de
aktiva åtgärder för att främja jämställdhet på arbetsplatsen som han
eller hon avser att påbörja eller genomföra under det kommande året.
Jämställdhetsombudsmannen (JämO) skall se till att jämställdhetslagen
efterlevs och kan vid tvist föra talan i Arbetsdomstolen när det gäller
könsdiskriminering. Vidare kan JämO begära vitesföreläggande hos
Jämställdhetsnämnden om en arbetsgivare inte uppfyller lagens krav om
att bedriva ett aktivt jämställdhetsarbete.
Jämställdhetsfrågorna återfinns också inom ramen för gällande
lagstiftning på flera andra samhällsområden, bl.a. inom skolan,
högskolan och socialförsäkringens område.
Förutom lagstiftning krävs ett aktivt utvecklingsarbete av nya
arbetsformer och verktyg som leder till att målen för ett jämställt
samhälle uppnås i praktiken. Ett verktyg som hittills inte prövats,
varken i Sverige eller i något annat europeiskt land, är
kvalitetsbedömning av produkter och tjänster ur ett könsperspektiv, i
meningen att en funktionell anpassning av utbudet sker utifrån kvinnors
och mäns behov och önskemål.
Kvalitetsbedömning ur ett könsperspektiv kan ses som ett led i arbetet
med att olika förhållanden och villkor för kvinnor och män skall
synliggöras och för varje fråga som rör individer skall
jämställdhetsaspekterna beaktas.
En frivillig jämställdhetsmärkning som i första hand bör gälla varor och
tjänster i den privata sektorn skulle kunna driva på utvecklingen mot
ett jämställt samhälle genom att medvetna konsumenter väljer
jämställdhetsmärkta produkter. Jämställdhetsmärkning skulle på så sätt
också kunna bli en konkurrensfaktor för företag. Med märkning avses i
detta sammanhang inte enbart ett märke, utan det kan betyda information
i mer generell bemärkelse.
Förstudie "Jämställdhetsmärkning - konsumentmakt för ett jämställt
samhälle" (Ds 1998:49)
Hösten 1997 initierade dåvarande jämställdhetsminister Ulrica Messing en
förstudie med syfte att analysera möjligheterna att införa en frivillig
jämställdhetsmärkning i Sverige. Resultatet av förstudien blev en
rekommendation om att inledningsvis införa ett system med frivillig
jämställdhetsmärkning av företag och organisationer. En av
utgångspunkterna för rekommendationen var att detta på sikt skulle leda
till att företag och organisationer förändrar och jämställdhetsanpassar
sina tjänster och produkter.
Förslaget i förstudien att jämställdhetsmärka företag och organisationer
rör personalpolitiska frågor och s.k. ledningssystem. Det innebär att
företagen måste bedriva ett medvetet arbete för att kvinnor och män
skall få samma förutsättningar beträffande kompetensutveckling,
lönefrågor, karriär och möjligheten att kombinera förvärvsarbete med
familjeliv. Förslaget berör inte utformningen av produkter eller
tjänster ur ett könsperspektiv utan det handlar om etik, hur
relationerna mellan människor ser ut, både internt i det egna företaget
och i förhållande till omvärlden, t.ex. leverantörer, kunder m.fl. För
att företag och organisationer skall få märket måste de bedriva ett
aktivt jämställdhetsarbete som går utöver de krav som ställs i
jämställdhetslagen.
Redan idag pågår pilotprojekt och forskning kring ledningssystem där
jämställdhet ingår som en del i systemet.
Forskare vid rättssociologiska institutionen vid Lunds universitet har
bland annat haft i uppdrag av Skolverket att utveckla kriterier för en
miljömärkt skola där även jämställdhet tas med som ett av kriterierna.
Institutionens forskning kring ledningssystem ingår också i ett av EU-
kommissionen finansierat projekt.
Länsstyrelserna i Västra Götaland och Stockholms län är svenska
deltagare i ett EU-projekt, tillsammans med deltagare från Irland,
Nordirland, Skottland, Wales och Belgien. Projektet syftar bl.a. till
utveckling av system för kvalitetssäkring av företags
jämställdhetsarbete.
Regeringen har för avsikt att följa och stödja utvecklingsarbetet med
jämställdhetskriterier i ledningssystem.
Utredningen om fördelningen av ekonomisk makt och ekonomiska resurser
mellan kvinnor och män
Utredningen om fördelningen av ekonomisk makt och ekonomiska resurser
mellan kvinnor och män, den s.k. Kvinnomaktutredningen, lämnade i
januari 1998 betänkandet Ty makten är din... (SOU 1998:6). Utredningen
föreslog bl.a. att regeringen skulle ta initiativ till
jämställdhetsmärkning av företag, organisationer och regioner i Sverige.
Utredningen konstaterade att människor kan utöva makt i olika roller,
som medborgare, konsumenter, anställda, företagare eller som påtryckare
via organisationer. Konsumentrollen identifieras som en allt viktigare
maktposition i dagens samhälle. Enligt utredningen är det av värde för
såväl kvinnor som män att kunna styra sina konsumtionsval även ur ett
könsperspektiv, dvs hur väl produkter och tjänster tillgodoser
respektive köns behov. För det enskilda företaget eller organisationen
kan jämställdhetsmärkningen utgöra en konkurrensfaktor. Förhoppningen är
att märkningen skall bli ett så starkt kommersiellt argument att
företagen själva frivilligt tar initiativ till jämställdhetsmärkning.
Möjligheten att integrera jämställdhetskriterier i befintliga
kvalitetssäkringssystem eller andra system som t.ex. ISO 9000 och
möjligheten att styra med offentlig upphandling i stat och kommun bör
också enligt utredningen undersökas. Om lagen om offentlig upphandling
förbjuder detta bör lagen enligt utredaren skrivas om.
Betänkandet remitterades till ett antal statliga myndigheter,
universitet, högskolor och privata organisationer. Remissvaren har
sammanställts (Ty makten är din...Ds 1998:59). I den mån utredningens
förslag kommenterades, var de flesta remissinstanserna positiva till
någon form av jämställdhetsmärkning. Oavsett märkningens inriktning
menade man att införandet av en eventuell jämställdhetsmärkning måste
bygga på frivillighet. Några av dem som var tveksamma till märkningen
menade ändå att den skulle kunna bidra till att föra
jämställdhetsarbetet framåt, genom att frågan förs upp på dagordningen
synliggörs jämställdhetsarbetet ytterligare.
Övriga områden som aktualiseras i samband med utredningen
Områden som kommer att aktualiseras i samband med utredningen är bl.a.
former för certifiering, lagen om offentlig upphandling, lagen om
otillbörligt upphandlingsbeteende samt marknadsföringslagen.
Former för certifiering
I samband med förberedelserna inför EES-avtalet fattade riksdagen ett
principbeslut om att Sverige skulle tillämpa s.k. öppna system för
teknisk provning och kontroll. Beslutet innebär att EU:s principer för
teknisk provning och kontroll som regel skall tillämpas även inom
nationellt reglerade områden. Principerna innebär att alla organ som kan
visa att de är kompetenta skall ha rätt att i konkurrens erbjuda sina
tjänster.
Kompetensbedömning och fortlöpande tillsyn skall ske genom att organen
ackrediteras för uppgiften av Styrelsen för ackreditering och teknisk
kontroll (SWEDAC). Utarbetandet av kriterier och krav åtskiljs således
från provningen och kontrollen. Författningstekniskt har principerna
kommit till uttryck i lagen (1992:1119) om teknisk kontroll.
Lagen om offentlig upphandling
Lagen (1992:1528) om offentlig upphandling (LOU) kom till som en följd
av att Sverige undertecknade EES-avtalet. I och med LOU har de regler
som gäller för offentlig upphandling inom den inre marknaden införlivats
i svensk rätt.
Den offentliga upphandlingen, för år 1994 uppskattas för hela EU-området
till 6 500 miljarder kronor. Sett till bruttonationalprodukten för dessa
länder motsvarar det 11,5 procent.
Den svenska offentliga upphandlingen värdesätts i förstudien till
omkring 250 miljarder kronor per år eller 10 procent av vår totala
bruttonationalprodukt.
Således uppgår den svenska offentliga upphandlingen till mycket stora
belopp och det finns därmed möjligheter att påverka inriktningen på en
stor marknad om upphandling kan ske ur ett könsperspektiv.
Lagen om otillbörligt upphandlingsbeteende
Lagen (1994:615) om ingripande mot otillbörligt beteende avseende
offentlig upphandling (LIU) är ett komplement till LOU och är tillämplig
om en kommunal eller statlig aktör beter sig otillbörligt vid
upphandlingen. Enligt lagen är detta ett beteende som bl.a. påtagligt
diskriminerar ett företag i förhållande till ett annat företag eller
till den verksamhet som den offentliga aktören själv bedriver.
Marknadsföringslagen
Marknadsföringslagen (1995:450) är tillämplig på all marknadsföring som
sker i Sverige eller är riktad mot den svenska marknaden. Lagen skärptes
från och med den 1 januari 1996, vilket bl.a. innebär kraftigare
sanktioner mot näringsidkare som bedriver lagstridig marknadsföring.
Behovet av en utredning
Enligt vad som tidigare framgått kan jämställdhetsmärkning utformas på
olika sätt. Den kan dels gälla organisation och ledning av företag, dels
utformning av produkter och tjänster. I förstudien har en analys
genomförts av hur jämställdhetsmärkning av företag och organisationer
kan organiseras och genomföras. Utredaren skall därför inrikta sitt
arbete på att analysera möjligheterna att jämställdhetsmärka produkter
och tjänster, dvs. att främja en funktionell utveckling som innebär att
olika produkter och tjänster utformas med beaktande av ett
könsperspektiv.
Tanken bakom jämställdhetsmärkning av produkter och tjänster är att en
sådan märkning skall utvecklas genom konsumentmakt och företagens
frivilliga märkning.
Många av dagens produkter är skapade utifrån normer som formats efter
ett av könen, vilket kan innebära negativa konsekvenser för användare av
det motsatta könet. Därför finns det ett behov av en produktutveckling
som baseras på kunskap om respektive kön och dess olika krav och
villkor.
En förutsättning för att märkningen av produkter och tjänster skall
fungera är att konsumenten upplever den som trovärdig. Märkningssystemet
måste då vara rimligt, enkelt och kommunicerbart. Det finns idag tecken
på att konsumenterna har svårt att tillgodogöra sig och förstå den
information som ges när det t.ex. gäller dagligvaror.
Uppdraget
Utredarens uppdrag är att, mot bakgrund av den förstudie som genomfördes
1997, förutsättningslöst utreda förutsättningarna för och möjligheterna
att införa en frivillig jämställdhetsmärkning av produkter och tjänster.
Denna jämställdhetsmärkning syftar till att utveckla kvaliteten på
produkter och tjänster på ett sådant sätt att könsaspekterna beaktas. En
märkning skall visa att den aktuella produkten eller tjänsten har
utformats så att den är anpassad till både kvinnors och mäns behov och
önskemål eller genom att tillverkaren tillhandahåller produktvarianter
för båda könen. Utredningen skall särskilt inriktas på följande:
Bedöma konsumenternas och producenternas intresse för
jämställdhetsmärkning
Utredaren skall analysera och bedöma både konsumenternas och
producenternas intresse för en frivillig jämställdhetsmärkning av
produkter och tjänster. I detta sammanhang skall utredaren bl.a. beakta
resultatet av utredningen om konsumentinformation om dagligvaror (dir.
1997:151).
Föreslå jämställdhetskriterier för produkter och tjänster
Utredaren skall utforma förslag till jämställdhetskriterier för minst
två produktområden och två tjänsteområden.
Redovisa på vilket sätt befintliga märknings- och certifieringssystem
skulle kunna användas för jämställdhetsmärkning
I dag finns det ett antal system för märkning inom olika områden, bl.a.
miljö, ekologisk odling och rättvisa. Utredaren skall undersöka om
jämställdhetskriterier för produkter och tjänster skulle kunna ingå i
något av de befintliga märknings- och certifieringssystemen. Vidare
skall utredaren analysera för- och nackdelar med de olika
systemalternativen.
Undersöka om problem uppstår i förhållande till lagen om offentlig
upphandling, lagen om otillbörligt upphandlingsbeteende samt
marknadsföringslagen.
Utredaren skall undersöka och analysera om frivillig
jämställdhetsmärkning av produkter och tjänster är förenlig med de
syften som ligger bakom lagen om offentlig upphandling och lagen om
otillbörligt upphandlingsbeteende samt om problem kan uppstå i
förhållande till marknadsföringslagen. Vid behov kan utredaren föreslå
sådana förändringar som är möjliga och lämpliga.
Analysera om jämställdhetsmärkning överensstämmer med gällande
handelsregler och Sveriges internationella åtaganden avseende såväl
EG-rätt som övrig internationell rätt
Utredaren skall i samband med utredningen analysera och bedöma om
frivillig jämställdhetsmärkning överensstämmer med gällande
handelsregler och Sveriges internationella åtaganden avseende såväl
EG-rätten som övrig internationell rätt. Vidare skall utredaren redogöra
för möjligheterna att driva frågorna på gemenskaps- och/eller
internationell nivå.
Undersöka möjligheten till nordisk samverkan kring jämställdhetsmärkning
Utredaren skall undersöka möjligheter och eventuella hinder för en
nordisk samverkan kring jämställdhetsmärkning. En utgångspunkt för detta
arbete skulle kunna vara den nordiska samverkan kring
miljömärkningssystemet Svanen.
Föreslå hur frivillig jämställdhetsmärkning praktiskt skulle kunna
genomföras
Utredaren skall föreslå hur ett eventuellt införande av frivillig
jämställdhetsmärkning av produkter och tjänster praktiskt skulle kunna
genomföras. Här skall t.ex. organisatoriska frågor och de olika
aktörernas funktioner utredas.
Uppdragets genomförande och tidsplan
Utredaren skall bedriva sitt arbete i samråd med producenter och
tjänsteleverantörer, Nämnden för offentlig upphandling, Sveriges
offentliga inköpare, ackrediterings- och certifieringsorgan,
Konsumentverket, Standardiseringen i Sverige och övriga intressenter.
Uppdraget skall redovisas senast den 31 december 2000.