Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till Småhusutredningen (Ju 1998:05), Dir. 1999:111
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 1999-12-16
Dir. 1999:111
Beslut vid regeringssammanträde den 16 december 1999
Sammanfattning av uppdraget
Den utredare som har till uppgift att pröva hur konsumentskyddet
vid småhusentreprenad m.m. skall vara utformat (Småhusutredningen,
Ju 1998:05) ges ett utökat uppdrag.
Utredaren skall
- överväga hur konsumentskyddet skall vara utformat vid avtal
om ombyggnad eller tillbyggnad av småhus och vid avtal om annat
arbete på fast egendom eller byggnader, samt
- undersöka om lagen (1993:320) om byggfelsförsäkring i ett
visst avseende är ändamålsenligt utformad.
Utredaren skall lämna förslag till den författningsreglering
som är motiverad.
Småhusutredningens nuvarande uppdrag
Regeringen beslutade den 24 september 1998 att tillkalla en
särskild utredare för att pröva hur konsumentskyddet vid
småhusentreprenad i fortsättningen skall vara utformat (se
dir. 1998:80). I uppdraget ingår även att överväga utformningen
av konsumentskyddet vid förvärv från näringsidkare av fast
egendom eller byggnadsdelar. Utredningen har antagit namnet
Småhusutredningen (Ju 1998:05).
Konsumentskyddet
Behovet av en översyn
Inom konsumentområdet är det vanligt med lagregler som är
tvingande till förmån för konsumenten. Det innebär att ett
avtalsvillkor som i jämförelse med bestämmelserna i lagen
är till nackdel för konsumenten är utan verkan mot denne.
Konsumenttjänstlagen (1985:716) är uppbyggd på detta sätt.
Till de tjänster som omfattas av lagen hör arbete på fast
egendom, arbete på byggnader och arbete på andra anläggningar
på mark eller i vatten eller på andra fasta saker.
Konsumenttjänstlagen är emellertid inte tvingande om
konsumenten tillförsäkras ett sådant garanti-, försäkrings-
och avtalsskydd som ställs som villkor för statlig
bostadsfinansiering. Omfattningen av de statliga
bostadsbyggnadssubventionerna blir därför av betydelse
för de civilrättsliga konsumentskyddsreglernas genomslag.
När konsumenttjänstlagen år 1990 gjordes tillämplig på
dessa slag av tjänster gällde att bostadssubventioner
lämnades för såväl nybyggnader som ombyggnader av bl.a.
småhus. Numera gäller dock att bidrag inte lämnas för
ombyggnad, om inte arbetena har påbörjats eller upphandlats
före den 11 januari 1993 (se 1 § andra stycket förordningen
[1992:986] om statlig bostadsbyggnadssubvention). I praktiken
innebär detta att statlig bostadssubvention numera utgår
endast vid nybyggnation. Det sagda torde innebära att
undantaget från konsumenttjänstlagens tvingande regler
saknar betydelse för sådana småhusentreprenader som enbart
avser ombyggnad eller tillbyggnad av ett befintligt hus.
Utredarens uppdrag, såsom det beskrivs i de ursprungliga
direktiven, innebär att hon skall ta ställning till hur
konsumentskyddet i fortsättningen skall vara utformat
för de småhusentreprenader som i dag är undantagna från
konsumenttjänstlagens tvingande regelverk. Utredningens
uppdrag har hittills varit inriktat på nyproduktion av
småhus, medan frågor om konsumentskydd vid ombyggnad
eller tillbyggnad får anses falla utanför uppdraget.
I utredarens uppdrag ingår att undersöka om det finns ett
behov av att stärka konsumentens avtalsskydd. Därvid skall
utredaren bl.a. ta ställning till om konsumenttjänstlagens
tvingande regler bör bli tillämpliga även på sådana
småhusentreprenader som i dag är undantagna från lagen.
Det har upplysts att utredaren överväger att föreslå
särskilda lagregler för avtal om uppförande av småhus
mellan en konsument och en näringsidkare. Enligt regeringens
uppfattning är det ändamålsenligt att utredaren också ges
möjlighet att överväga huruvida dessa regler, helt eller
delvis, bör vara tillämpliga även på andra slag av avtal
som avser arbete på fast egendom eller byggnad, t.ex. avtal
om tillbyggnad eller ombyggnad av befintliga småhus.
Vidare har utredaren i uppdrag att överväga på vilket sätt
konsumenten i fortsättningen skall garanteras att huset
uppförs och färdigställs i enlighet med vad näringsidkaren
har åtagit sig (färdigställandeskydd). Enligt de ursprungliga
direktiven är en möjlighet att den nuvarande verksamheten
med småhusgarantier får fortsätta i någon form. En annan
möjlighet är att det nuvarande garantisystemet ersätts med
t.ex. ett legalt krav på byggfelsförsäkring. Även här är det
enligt regeringens mening lämpligt att utredaren får möjlighet
att ta ställning till om det framtida färdigställandeskyddet,
helt eller delvis, bör gälla också för andra tjänster som
avser arbete på fast egendom eller byggnad än nyproduktion
av småhus.
Uppdraget
Utöver vad som framgår av de ursprungliga direktiven skall
utredaren pröva om de regler om avtalsskydd och färdigställandeskydd
som utredaren kan komma att föreslå för uppförande av småhus
skall gälla även för annat arbete på fast egendom eller
byggnader än nyproduktion av småhus. Utredaren skall först
och främst överväga vad som skall gälla för entreprenader
som innebär ombyggnad eller tillbyggnad av ett befintligt
småhus. Utredaren skall emellertid också ta ställning till
om det framtida regelverket, helt eller delvis, skall omfatta
arbete även på annan fast egendom eller byggnad än småhus,
t.ex. arbete på trädgårdsanläggningar eller förrådsbyggnader.
En viktig fråga för utredaren blir således att ta ställning
till i vilken utsträckning om- eller tillbyggnadsarbeten på
ett småhus samt andra arbeten på fast egendom skall omfattas
av de regler som i framtiden skall gälla då ett småhus uppförs.
Utredaren kan därvid behöva göra en avgränsning mellan skilda
tjänster beroende på dessas art eller omfattning. En sådan
avgränsning måste i så fall utformas så att den blir enkel
att tillämpa för såväl konsumenter som näringsidkare.
Utredaren skall lämna förslag till den författningsreglering
som är motiverad.
Om utredarens överväganden påkallar det, står det henne fritt
att ta upp andra anknytande konsumentsskyddsfrågor och lägga
fram de förslag som är ägnade att förbättra regleringen på
området.
Lagen om byggfelsförsäkring
Behovet av en översyn
Lagen (1993:320) om byggfelsförsäkring innehåller bl.a. regler
om att det skall finnas en byggfelsförsäkring när en näringsidkare
uppför en bostadsbyggnad för permanent bruk eller utför vissa
ombyggnadsåtgärder på en sådan byggnad (se 1 §). Boverket har
i en skrivelse till regeringen påpekat att innebörden av uttrycket
"när en näringsidkare uppför" är oklar. Frågan är vem som åsyftas
med detta näringsidkarbegrepp. Rent språkligt kan den som avses
vara antingen den som låter uppföra ett hus eller den som faktiskt
uppför huset. Främst aktualiseras frågan i den situationen att
en konsument låter en entreprenör uppföra ett småhus åt sig.
Frågan har behandlats av Byggkvalitetsutredningen i betänkandet
Byggkvalitet för framtiden (se SOU 1997:177 s. 294 f.). Den
utredningen föreslog att kravet på byggfelsförsäkring skulle
gälla oavsett om byggnadsarbetet utförs av en näringsidkare
eller inte. Utredningens förslag har inte lett till lagstiftning.
Som tidigare har framgått berör Småhusutredningens uppdrag
även lagen om byggfelsförsäkring. Utredaren överväger att
föreslå att det framtida regelverket om färdigställandeskydd
arbetas in i den lagen. Mot den bakgrunden framstår det som
ändamålsenligt att utredaren även ges i uppdrag att undersöka
behovet av att ändra lagen om byggfelsförsäkring så att de
problem som Boverket och Byggkvalitetsutredningen har
uppmärksammat löses.
Uppdraget
Utredaren skall undersöka om det finns ett behov av att ändra
lagen om byggfelsförsäkring så att det tydligare framgår när
en byggfelsförsäkring skall utgöra en förutsättning för
påbörjande av en byggnation. Om utredaren anser att det behövs
en ändring, skall hon lämna förslag till lagregler.
Om utredarens överväganden angående konsumentskyddet vid
småhusentreprenad m.m. gör andra ändringar i lagen om
byggfelsförsäkring påkallade, står det henne fritt att lämna
sådana förslag.
Förlängd tid för uppdraget
Enligt de ursprungliga direktiven skulle utredarens uppdrag
vara avslutat den 30 september 1999. Med hänsyn bl.a. till
de nya uppgifter som utredaren nu får förlängs tiden för
hennes uppdrag till den 30 september 2000.