Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Allmännyttiga bostadsföretag och bostadssocial utveckling, Dir. 1999:110
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1999-12-22
Dir. 1999:110
Beslut vid regeringssammanträde den 22 december 1999.
Sammanfattning av uppdraget
En parlamentariskt sammansatt kommitté tillkallas med
uppgift att värdera förslagen från Utredningen om
allmännyttan och bruksvärdet om olika verksamhetsformer
för icke vinstdrivande företag m.m. och bedöma behovet
av ett nytt regelverk för sådana företag. Vid värderingen
av förslagen skall kommittén särskilt belysa hur förslagen
förhåller sig till nationell lagstiftning och eventuella
EG-regler på området. Vidare skall hänsyn tas till
förslagens effekter bland annat ur ett samhällsekonomiskt
perspektiv. Om kommitténs överväganden leder till att
det behövs ett nytt regelverk för denna typ av företag
skall kommittén utarbeta en komplett lagreglering samt
de författningsändringar i övrigt som är nödvändiga.
Kommittén skall dock inte initialt behandla skattefrågor.
Regeringen är emellertid oförhindrad att senare genom
tilläggsdirektiv utvidga uppdraget till att avse dessa
frågor.
Kommittén skall dessutom i huvudsak fullfölja de uppgifter
som Boendesociala beredningen enligt sina direktiv (dir.
1998:56) har att följa utvecklingen på det bostadssociala
området och kunna lämna förslag till åtgärder för att
stödja särskilt utsatta grupper på bostadsmarknaden.
Bakgrund
Ansvarsfördelningen inom bostadspolitiken grundas på en
uppgiftsfördelning där staten svarar för att legala och
finansiella instrument finns tillgängliga för bostadsbyggandet
medan kommunerna tillsammans med andra aktörer svarar för
att de bostäder som behövs också erbjuds kommunens invånare.
De allmännyttiga bostadsföretagen är ett mycket
betydelsefullt verktyg för kommunerna när dessa skall
uppfylla sitt ansvar inom bostadsförsörjningens område.
Företagen har alltsedan sin tillkomst förutsatts arbeta
utan enskilt vinstintresse och dess bostäder är till för
alla utan gränser eller villkor när det gäller t.ex.
inkomst och familjestorlek. Tack vare de allmännyttiga
bostadsföretagens roll kan den svenska bostadsmarknaden
sägas vara unik i Europa, eftersom vi inte har särskilda
bostäder som är reserverade för ekonomiskt svaga hushåll
i samhället.
De allmännyttiga bostadsföretagen fungerar i dag på en
marknad som i flera avseenden är annorlunda än bara för
något årtionde sedan. Bostadsmarknaden har delvis
omreglerats. Alla gynnande särregler har avskaffats.
Förändringar i skatteregler och villkoren för finansieringen
av bostadsproduktionen har gjort att företagen i dag
konkurrerar med andra bostadsföretag på i huvudsak lika
villkor. Det som i dag särskiljer de allmännyttiga
bostadsföretagen från andra bostadsföretag är i första
hand det kommunala ägandet och inflytandet i företagen
samt deras roll för hyressättningen.
Det måste även i framtiden finnas fastighetsägare som i
särskilt hög grad står för ansvarstagande och långsiktighet
och som bedriver sin verksamhet utan enskilt vinstintresse.
Väl förvaltade bostadsföretag som drivs utan vinstsyfte
och som är öppna för alla grupper av medborgare är också
fortsatt ett grundläggande inslag i den svenska
bostadspolitiken.
Utredningen om allmännyttan och bruksvärdet
Regeringen beslutade den 6 maj i år om direktiv till en
särskild utredare som skall ta fram underlag för kommande
beslut om allmännyttiga bostadsföretag (dir.1999:32).
Utredningen har antagit namnet Utredningen om allmännyttan
och bruksvärdet (Fi 1999:05).
Utredningen har uppdraget att
- göra en samlad analys av de regelverk som styr verksamheten
i de allmännyttiga bostadsföretagen samt överväga om det
behövs ett nytt regelverk,
- analysera vilka verksamhetsformer som kan vara lämpliga
för de allmännyttiga företagen,
- klarlägga efter vilka kriterier det skall bedömas om
ett bostadsföretag skall inta den särställning det
innebär att vara ett allmännyttigt bostadsföretag, samt
- lämna förslag till hur de kommunala bostadsföretagen kan
utvecklas genom att hyresgästerna ges ett ökat inflytande.
Utredningen skall presentera ett diskussionsbetänkande om
dessa frågor före den 1 januari 2000. Utredningen skall
vidare senast den 1 mars 2000 redovisa en utvärdering av
bruksvärdessystemet.
Under den tid då den framtida utvecklingen av de
allmännyttiga bostadsföretagen utreds har riksdagen
beslutat att ett tidsbegränsat sanktionssystem skall
gälla vars syfte är att motverka att de kommunala
bostadsföretagen säljs ut eller att pengar förs över
från bostadsföretagen till annan verksamhet i kommunerna
(prop. 1998/99:122, bet. 1998/99:BoU11, rskr.
1998/99:251).
Boendesociala beredningen
Den 25 juni 1998 beslutade regeringen om direktiv för
en bostadssocial beredning med parlamentarisk
sammansättning (dir. 1998:56). Beredningen, som antagit
namnet Boendesociala beredningen (In 1998:05), skall
vara verksam till och med utgången av år 2000.
Enligt direktiven skall beredningen följa utvecklingen
på det bostadssociala området och föreslå åtgärder för
att stödja särskilt utsatta grupper på bostadsmarknaden.
Beredningen skall som underlag för sina bedömningar och
förslag göra en bostadssocial kartläggning av situationen
på bostadsmarknaden.
Beredningen har vidare haft i uppdrag att följa de
bostadssociala effekterna av konkurser och rekonstruktioner
för boende i bostadsrätter och egnahem samt att föreslå
hur problemen med oseriösa bostadsförmedlare bör hanteras.
Dessa uppdrag har redovisats till regeringen den 1 juni
1999 (se SOU 1999:72 och SOU 1999:71). Beredningens
betänkande om oseriösa bostadsförmedlare remissbehandlas
för närvarande.
Behovet av en utredning
De frågor som Utredningen om allmännyttan och bruksvärdet
behandlar är av väsentlig och grundläggande betydelse för
bostadspolitiken i framtiden. Regeringen anser därför att
utredningens diskussionsbetänkande bör värderas närmare
av en parlamentarisk kommitté. Kommittén skall bland annat
bedöma behovet av ett särskilt regelverk för de allmännyttiga
bostadsföretagen och föreslå i vilka olika former verksamheten
kan utvecklas. Också riksdagen har tillkännagett att en
sådan utredning bör komma till stånd och att det är
angeläget att tillsättandet sker med skyndsamhet (bet.
1998/99:BoU11, rskr. 1998/99:251).
Denna kommitté skall vidare överta merparten av de uppgifter
som kvarstår för Boendesociala beredningen.
Uppdraget
Kommittén skall i sitt arbete utgå från det
diskussionsbetänkande om utvecklingen av de allmännyttiga
bostadsföretagen som Utredningen om allmännyttan och
bruksvärdet lämnar samt kommunernas ansvar inom
bostadsförsörjningsområdet. En viktig uppgift blir att
värdera utredarens förslag om olika verksamhetsformer
för icke vinstdrivande företag och bedöma behovet av
ett nytt regelverk för sådana företag.
Vid värderingen skall kommittén särskilt belysa hur
förslagen står i överensstämmelse med annan nationell
lagstiftning och eventuella EG-regler på området.
Vidare skall förslagens effekter analyseras ur ett
samhällsekonomiskt perspektiv. Kommittén skall särskilt
analysera förslagens effekter på bostadsmarknaden,
den framtida nyproduktionen av hyresrätter och
hyresutvecklingen. Vid en sådan analys skall effekter
för andra aktörer på hyresmarknaden och effekter på
konkurrenssituationen beaktas.
Om kommitténs överväganden leder till att det behövs
ett nytt regelverk för denna typ av företag, skall
den utarbeta en komplett lagreglering samt de
författningsändringar i övrigt som är nödvändiga.
Kommittén skall dock inte initialt behandla skattefrågor.
Regeringen är emellertid oförhindrad att senare genom
tilläggsdirektiv utvidga uppdraget till att avse dessa
frågor. Vid utformningen av regelverket skall kommittén
särskilt ta ställning till vilka kriterier som i
framtiden bör gälla för att ett företag skall definieras
som allmännyttigt.
Det nya regelverket skall även säkerställa att
hyresgästerna i de allmännyttiga bostadsföretagen kan
få ett ökat inflytande. Det kan ske inom ramen för ett
fortsatt kommunalt ägande, men även genom nya
verksamhetsformer där hyresgästerna ges möjlighet att
gemensamt äga företagen.
Kommittén skall dessutom fullfölja de huvudsakliga
intentionerna i det arbete som pågår inom Boendesociala
beredningen med att följa utvecklingen på det
bostadssociala området och kunna lämna förslag till
åtgärder för att stödja särskilt utsatta grupper på
bostadsmarknaden.
Närmare om uppdraget
Icke vinstdrivande bostadsföretag
Utgångspunkten skall vara att allmännyttiga bostadsföretag
inte skall ha som huvudsyfte att generera vinst.
Att företagen skall drivas utan vinstsyfte bör enligt
regeringens uppfattning inte innebära att företagen
förbjuds att redovisa en vinst. Vinsten behövs för att
företagen skall klara svängningar i konjunkturen och
genomföra nödvändiga investeringar.
Det finns i dag ingen entydig definition av vad som
menas med ett icke vinstdrivande bostadsföretag. I
den ovan nämnda tillfälliga lagstiftningen rörande
kommunala bostadsföretag läggs vissa principer fast
för vad som skall anses vara skälig avkastning för
kommunala bostadsföretag enligt den lagstiftningen.
Under år 1999 får ett kommunalt bostadsföretag lämna
en utdelning om högst 5 procent på det av kommunen
direkt tillskjutna kapitalet utan att drabbas av
någon sanktion. (Se förordning (1999:610) om skälig
avkastning vid utdelning från kommunala bostadsföretag).
Regeringen har i budgetpropositionen (1999/2000:1
utg.omr. 18) anmält till riksdagen att denna procentsats
för år 2000 skall vara 7,5 procent. (Se förordning
(1999:1194) om ändring i förordningen (1999:610) om
skälig avkastning vid utdelning från kommunala
bostadsföretag).
Att företagen skall drivas utan vinstsyfte var
tidigare en av flera förutsättningar för att ett
bostadsföretag skulle godkännas som allmännyttigt.
Sedan i början av 1990-talet lämnas inga nya
godkännanden. Under vilka förutsättningar ett
godkännande som allmännyttigt bostadsföretag skall
återkallas regleras i 8 § lagen (1999:608) om
tillfällig minskning av det generella statsbidraget
vid avyttring av aktier eller andelar i eller
utdelning från kommunala bostadsföretag, m.m.
Utredningen om allmännyttan och bruksvärdet skall
enligt sina direktiv klarlägga efter vilka kriterier
det skall bedömas om ett bostadsföretag skall inta
den särställning som det innebär att vara ett
allmännyttigt företag.
En viktig fråga för kommittén blir därför att lämna
förslag om hur icke vinstdrivande bostadsföretag
skall definieras samt föreslå vilka kriterier som
skall vara uppfyllda för att dessa företag skall
ha ställningen som allmännyttiga. Kommittén skall
särskilt beakta i vilka sammanhang som denna
ställning som allmännyttigt bostadsföretag i
framtiden bör ha betydelse.
Nya former för hyresgästinflytande
Utredningen om allmännyttan och bruksvärdet skall
enligt sina direktiv lämna förslag om hur de kommunala
bostadsföretagen kan utvecklas genom att hyresgästerna
ges ett ökat inflytande, dels inom ramen för fortsatt
kommunalt ägande, dels genom alternativa verksamhetsformer
där hyresgästerna gemensamt äger eller har ett inflytande
över förvaltningen av fastigheterna. Utredningen skall
även pröva möjligheten att överföra ägandet av företagen
till fristående stiftelser eller till en form av kooperativ
hyresrätt. Utredningen skall studera erfarenheterna
av olika allmännyttiga förvaltningsformer.
Regeringen har nyligen beslutat om direktiv till en
särskild utredare som fått till uppgift att föreslå
regler för att den kooperativa hyresrätten skall
kunna införas som en bestående upplåtelseform (dir.
1999:88). Inom ramen för en försökslagstiftning har
två modeller prövats, dels en modell som innebär att
hyresgästerna bildar en ekonomisk förening som i sin
tur hyr fastigheten av fastighetsägaren (hyresmodellen),
dels en modell som innebär att föreningen äger den
aktuella fastigheten och hyr ut lägenheterna i
fastigheten till sina medlemmar (ägarmodellen).
Utredningen om kooperativ hyresrätt har i uppdrag att
ta fram en permanent lagstiftning för båda modellerna.
Kommittén har att ta ställning till och värdera de
olika förslag som Utredningen om allmännyttan och
bruksvärdet presenterar för hur hyresgästerna kan få
ett ökat inflytande i de allmännyttiga bostadsföretagen
och lämna förslag till åtgärder med detta syfte.
Kommittén skall särskilt överväga lämpliga former
för ett ökat boendeinflytande på företagsnivå.
Bostadssocial utveckling
I dag baseras det kommunala ansvaret liksom den
kommunala kompetensen i bostadsfrågor i allt
väsentligt på kommunallagen (1991:900) och
socialtjänstlagen (1980:620). Kommunen har enligt
socialtjänstlagen det yttersta ansvaret för att de
som vistas i kommunen får det stöd och den hjälp de
behöver. I kommunernas grundläggande ansvar för
bostadsförsörjningen på lokal nivå ingår därmed att
erbjuda bostäder även till hushåll som själva har
svårt att göra sig gällande på bostadsmarknaden.
Kommunerna måste därför ha tillgång till bostäder
för att bl.a. tillgodose bostadsbehov av sociala
skäl. Detta kan ske genom medverkan både från de
allmännyttiga bostadsföretagen och övriga aktörer
på marknaden.
Kommittén skall särskilt belysa vilken betydelse
kommunala bostadsbolag och en kommunal
bostadsförmedling har för att kommunerna skall
kunna leva upp till sitt grundläggande
bostadsförsörjningsansvar. Jämförelser bör göras
mellan kommuner med respektive utan kommunala
bostadsbolag och bostadsförmedlingar.
Kommittén skall fullfölja merparten av det arbete
som pågår inom Boendesociala beredningen med att
följa utvecklingen på det bostadssociala området.
Kommittén skall kunna lämna förslag till åtgärder
för att stödja särskilt utsatta grupper på
bostadsmarknaden enligt de ursprungliga direktiven
för Boendesociala beredningen (dir. 1998:56).
Kommittén skall också lämna förslag till åtgärder
för den händelse att situationen på bostadsmarknaden
utvecklas på ett sådant sätt att kommunerna inte
genom samarbete med fastighetsägarna kan uppfylla
sitt bostadssociala ansvar.
Kostnadsberäkningar och finansiering
Kommittén skall kostnadsberäkna samtliga förslag.
De ekonomiska konsekvenserna för såväl statsbudgeten
som för hyresgästerna och andra aktörer på hyresmarknaden
skall framgå. Om förslagen leder till kostnadsökningar
skall kommittén lämna förslag till finansiering.
Kommittén skall särskilt beakta vad som anges i 14 §
kommittéförordningen (1998:1474) avseende kostnadsberäkningar
och andra konsekvensbeskrivningar.
Tidsplan för arbetet m.m.
Kommittén skall arbeta i nära samråd med utredningen
om kooperativ hyresrätt (Ju 1999:14) och med Kommittén
för hemlösa (S 1998:09). Kommittén skall hålla sig
informerad om det arbete som bedrivs av 1997 års
hyreslagstiftningsutredning (Ju 1997:09).
Kommitténs arbete skall redovisas senast den 1 november
2000.