Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utredning om markägarnas rättigheter m.m. i minerallagen (1991:45), Dir. 1999:11
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 1999-02-25
Dir. 1999:11
Beslut vid regeringssammanträde den 25 februari 1999.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppdrag att utreda vissa frågor som
gäller äganderätten till mark och hur denna äganderätt förhåller sig
bl.a. till gruvnäringens behov inom minerallagen (1991:45). Vidare skall
behovet av ett förstärkt skydd för värdefulla natur- och kulturmiljöer
utredas i samband med dels prövning av undersökningstillstånd och dels
undersökningsarbeten.
Behov av och utgångspunkter för en utredning
Minerallagstiftningen
Rätten till vissa mineraltillgångar har sedan lång tid varit särskilt
reglerad i lagstiftningen. Lagstiftningen byggdes upp för att stödja och
reglera utvinningen av de metaller som först började brytas i Sverige,
främst järn, koppar och silver. I vårt land gäller sedan lång tid att
rätten till malmer och mineral är gemensam för nationen. Under årens
lopp har förskjutningar i olika riktningar skett mellan statens anspråk,
markägarnas intressen och rättigheterna för dem som eftersöker och
utvinner tillgångarna.
De bergarter och mineral som är vanligast i Sverige omfattas inte av
minerallagen. Dessa ägs och disponeras av markägarna det vill säga
s.k. markägarmineral. Dessa mineral utgör mer än 99,9 % av Sveriges
berggrund.
Minerallagen omfattar ett antal mineraliska ämnen, t.ex. järn,
guld, koppar, zink och grafit samt olja, gasformiga kolväten och
diamant. Lagen reglerar mineral som är industriellt användbara och
samhällsekonomiskt betydelsefulla och vars framletande genom
prospektering och utvinning är komplicerad och förenad med stora risker
och kostnader.
Minerallagen har som ett viktigt syfte att stimulera till prospektering
efter mineral. I övrigt skall tillstånd ges så att en från allmän
synpunkt ändamålsenlig undersökning eller utvinning kan komma till
stånd samtidigt som lagen innebär att konkurrerande markanvändning och
andra motstående intressen skall prövas och kan tillgodoses.En utredning
behövs nu för genomgång och analys av frågor om ägandet av berggrunden.
I detta innefattas den historiska och praktiska utvecklingen rörande
orsaker till att staten förfogar över vissa mineraltillgångar.
Prospektering
Sedan det statliga stödet till prospektering avvecklades den 1 juli 1991
och den statliga prospekteringen inom Nämnden för statens gruvegendom
lades ner under år 1993 har prospekteringen i Sverige mer än
fördubblats. Förra året prospekterades i vårt land för 220 miljoner
kronor. Prospekteringsverksamheten blir alltmer internationell. De
flesta företagen som agerar i Sverige har en blandning av svenskt och
utländskt ifråga om kapital och kompetens. I Gruvkommitténs
slutbetänkande Gruvorna och framtiden (SOU 1996:152) gjordes bedömningen
att Sverige behöver en prospektering för ungefär 240 miljoner kronor om
året för att landet skall behålla nuvarande malmbas, dvs. kunskapen om
känd och i vissa fall sannolik malm samt för att på lång sikt kunna
hålla i gång befintliga gruvor och smältverk med åtföljande produktion
och export. 20 % av Norrbottens yta och 7,5 % av hela Sveriges yta är
föremål för undersökningstillstånd. Av dessa procentsatser avser 7,5 %
resp. 3,5 % undersökning av metaller och industrimineral. Gruvnäringen
har cirka 5 000 anställda i Sverige och mineral- och metallindustrin 50
000 anställda. Brytningen i malmgruvorna utgör 1,8 % av
industriproduktionen och 0,5 % av BNP.
Prospektering är en högriskverksamhet på grund av att en liten del av
verksamheten leder till brytvärda fyndigheter. Sedan år 1990 har cirka 1
300 undersökningstillstånd beviljats men endast 3
bearbetningskoncessioner för nya gruvor.
Det är angeläget att ha en tydlig och rättvis lagstiftning men det är
också viktigt att prospektörer och gruvbolag uppträder på ett sådant
sätt att det allmänna förtroendet för verksamheten inte rubbas. Det är
viktigt att värdefulla natur- och kulturmiljöer beaktas.
Prospekteringsarbete ställer stora krav på företagens uppträdande mot
mark- och sakägare före, under och efter tillståndstiden. Företagen bör
lära av varandras erfarenheter. Branschorganisationer som Svenska
gruvföreningen kan t.ex. ta initiativ till gemensamma uppförandekoder
för prospekteringsarbete och för kontakter med markägare och berörda
myndigheter.
Markägarnas behov
Minerallagen är en exploateringslag som skall avväga konkurrerande
markanspråk på ett rättvist sätt. Markägaren får ersättning för skada
och intrång både vid undersökning och vid bearbetning.Enligt
minerallagen har berörda mark- och sakägare överklaganderätt och rätt
till information och till ersättning för skada och intrång i huvudsak på
samma grunder som i expropriationslagstiftningen. Genom ett beslut om
att marken skall tas i anspråk övergår nyttjanderätten till gruvbolaget
som efter avslutad utvinning ansvarar för att återställa marken.
Det ökande intresset för att söka efter mineral har lett till
prospektering också i sådana mer tätbefolkade områden där
mineralprospektering och gruvverksamhet tidigare varit relativt ovanlig.
Ett stort antal naturreservat och andra värdefulla kultur- och
naturmiljöer har kommit att beröras av undersökningstillstånd.
Många enskilda markägare framför allt i södra Sverige har kommit att
beröras av undersökningstillstånd. Från dessa håll har farhågor
uttryckts för att gruvverksamhet skall ändra förutsättningarna för
boende och arbete i bygden utan att hänsyn tas till invånarnas
berättigade behov. Hänsynen till äganderätten upplevs som alltför svag i
minerallagen och ersättningen för skada och intrång som otillräcklig.
Lantbrukarnas Riksförbund (LRF) har i en skrivelse till regeringen
begärt en översyn av minerallagen med syftet att bl.a. stärka
markägarnas och andra sakägares ställning och för att få en bättre
balans mellan lokala intressen och gruvnäringens behov. Företrädare för
samtliga riksdagspartier har i motioner under 1998 begärt en översyn av
minerallagen. I motionerna har det huvudsakligen anförts dels att
markägarnas rättigheter skall stärkas och dels att skyddet för
värdefulla natur- och kulturmiljöer skall stärkas.
Behovet av och lämpliga former för ersättning till markägare, kommun,
länsstyrelse eller staten behöver mot denna bakgrund utredas. Det behövs
också en genomgång av behovet av och formerna för samråd och information
till mark- och sakägare vid undersökningstillstånd och
bearbetningskoncessioner. Bergmästarens uppgifter och tillståndshavarens
ansvar för denna information bör därvid analyseras. Vidare skall behov
av och lämpliga former för en förstärkning av skyddet för värdefulla
natur- och kulturmiljöer utredas i samband med dels prövning av
undersökningstillstånd och dels vid undersökningsarbeten.
Internationell lagstiftning
I den allmänna debatten har det på senare tid framförts att Sverige har
den mest liberala minerallagstiftningen i världen. Ur näringspolitisk
synvinkel är det angeläget att utländska investerare väljer att
prospektera i Sverige i stället för i andra länder. Det får emellertid
inte ske på ett sådant sätt att vi ställer våra mineraltillgångar till
förfogande utan krav på tillräcklig ersättning. Det finns ingen aktuell,
heltäckande genomgång av minerallagstiftningen i andra gruvländer.
Lagstiftningen har förändrats i flera gruvländer under senare år, i
många fall i syfte att stimulera utländska investeringar. Det kan vara
svårt att göra exakta jämförelser mellan olika länder p.g.a. olika
geografiska och konstitutionella förutsättningar. Trots detta är en
allmän jämförelse mellan vår och konkurrerande gruvländers lagstiftning
angelägen, särskilt med betoning på hur markägares och exploatörers
behov och rättigheter avvägs samt skyddet för värdefulla natur- och
kulturmiljöer.
Uppdraget
En särskild utredare skall göra en översyn av om markägarnas rättigheter
behöver utvidgas och hur detta på lämpligt sätt skall balanseras mot
exploatörens behov och samhällets krav. Utredaren skall vidare utreda
behovet av en förstärkning och utvidgning av skyddet för värdefulla
natur- och kulturmiljöer vid prövning av undersökningstillstånd och vid
undersökningsarbeten. Utredaren skall särskilt ta ställning till om
ersättningen till markägare bör bestämmas på annat sätt än i dag samt om
det finns behov av att utöka det antal objekt eller områden som enligt
lagen bör ha särskilda skyddsregler vid undersökningsarbete. Utredaren
skall vidare ta ställning till behovet av att differentiera kraven för
undersökningstillstånd vad avser tiden för tillståndet och intensiteten
och arten i undersökningarbetet samt till behovet av regler för
ställande av ekonomisk säkerhet för skada och intrång i samband med
undersökningstillstånd.
Utredaren skall i sitt arbete göra en internationell jämförelse och
analysera den historiska utveckling som lett fram till dagens reglering.
Utredningsuppdraget omfattar inte de skattefrågor, i första hand på
realisationsvinstbeskattningens område, som kan aktualiseras under
utredarens arbete.
Konsekvensanalys
Utredaren skall göra en konsekvensanalys av förslagen och redovisa de
statsfinansiella kostnader och intäkter som dessa kan medföra.
Konsekvensanalysen bör täcka in lagstiftningens betydelse för
möjligheterna till internationella direktinvesteringar samt effekter på
näringlivet t.ex. företagens konkurrenskraft. Vidare skall
arbetsförutsättningar och effekter för små och medelstora företag
analyseras.
Arbetets genomförande och tidplan
Utredaren skall i sitt arbete samråda med berörda myndigheter och
organisationer.
Utredaren skall redovisa sitt uppdrag till regeringen senast
den 1 maj 2000.