Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Miljöbalken - uppföljning och reformbehov, Dir. 1999:109
Departement: Miljödepartementet
Beslut: 1999-12-22
Dir. 1999:109
Beslut vid regeringssammanträde den 22 december 1999.
Sammanfattning av uppdraget
Regeringen tillkallar en parlamentariskt sammansatt kommitté
med uppdrag att utvärdera tillämpningen av miljöbalken och
lämna förslag till nödvändiga reformer.
Kommittén skall ägna särskilt intresse åt följande frågor:
- tillämpningen av miljöbalkens allmänna hänsynsregler hos
domstolar och myndigheter,
- frågan om hur 3 och 4 kap. miljöbalken skall integreras
med hänsynsreglerna och andra regler om markanvändning i
balken,
- miljökvalitetsnormernas betydelse för miljöarbetet samt
normernas tillämpningsområden,
- miljökonsekvensbeskrivningar, förfarandet och erfarenheter
när det gäller frågan om hur regelverket fungerar samt kvaliteten
på konsekvensbeskrivningarna,
- prövningsordningen och andra regler för mål om tillstånd
enligt miljöbalken,
- kostnadsmässiga konsekvenser av miljöbalkens tillämpning
för de tillståndssökande och andra inblandade,
- tillsynens effektivitet samt dess förhållande till de
standardiserade miljöledningssystemen EMAS och ISO 14001,
- avgiftssystemet och gränsdragningen mellan skatt och
avgift vid myndighetsutövning som rör ett kollektiv,
- miljösanktionssystemet, dess effektivitet och samspel
med andra myndighetsingripanden,
- utformningen av bestämmelserna om miljöbrott m.m. i
29 kap. miljöbalken och behovet av andra åtgärder för ett
effektivt och rättvist sanktionssystem.
Kommittén skall redovisa kostnader och andra konsekvenser
och förslag till finansiering av sina förslag samt hur
förslagen förhåller sig till gällande EG-rätt.
Bakgrund
Miljöbalken utgör en sammanhållen och övergripande
lagstiftning för hela miljöområdet. Genom sin utformning
med övergripande mål, allmänna hänsynsregler och nya
övergripande instrument, som t.ex. miljökvalitetsnormer,
skapar den större förutsättningar för att lagstiftningen
används som ett verktyg som styr miljöarbetet mot uppsatta
miljömål. Miljöbalken innebär således en anpassning av
lagstiftningen till den miljöpolitiska utvecklingen och
skall användas bl.a. för att genomföra de miljökvalitets
mål som bygger på propositionen Svenska miljömål (prop.
1997/98:145, bet. 1998/99:MJU:6, rskr. 1998/99:183).
En omfattande inledande utbildning om miljömålen och den
nya miljölagstiftningen genomförs för närvarande (dir.
1997:110) av Kommittén för Miljöbalksutbildningen (M 1997:03).
Även efter denna första utbildning kommer anställda hos
myndigheter, kommuner och företag att få återkommande
utbildning och information.
Utbildningarna skall inte bara ge kunskap utan också
skapa ett brett forum för diskussion om miljöbalkens
tillämpning och effektivitet. I propositionen om
Miljöbalk (prop. 1997/98:45) betonar regeringen att det
finns ett behov av att både utvärdera tillämpningen av
miljöbalken och överväga vilka reformbehov tillämpningen
kan leda till.
En fortsatt reformering av miljölagstiftningen
Miljöbalken kan tillämpas på alla verksamheter och
åtgärder som inte är av försumbar betydelse för
människors hälsa och miljön. Genom sitt breda
tillämpningsområde skall balken bidra till att de
beslut som fattas både av myndigheter och enskilda
främjar en ekologiskt hållbar samhällsutveckling.
Det är naturligt att ett nytt lagverk av miljöbalkens
omfattning med ett tillämpningsområde som rör alla
samhällets sektorer ger upphov till nya frågor. Den
snabba samhällsutvecklingen liksom erfarenheterna
av miljöbalkens tillämpning kommer att medföra att
bestämmelser som nu ingår i miljöbalken måste följas
upp och vid behov ändras eller kompletteras. Ytterligare
ett starkt motiv för det är de förändringar som följer
av vårt medlemskap i EU.
I propositionen Miljöbalk (prop. 1997/98:45) aviserade
regeringen därför att en parlamentariskt sammansatt
utredning skulle tillsättas för att följa tillämpningen
av miljöbalken och vid behov föreslå en reformerad
lagstiftning som ytterligare kan säkerställa att balkens
mål uppnås (Del 1, s. 654-655). Det finns också anledning
att i ett större sammanhang nu närmare överväga de mer
övergripande synpunkter som kom fram vid beredningen
av miljöbalken och som då inte kunde färdigbehandlas.
Härtill kommer att Tunnelkommissionen i sitt betänkande
Miljö i grund och botten - erfarenheter från Hallandsåsen
(SOU 1998:137) har pekat på några möjliga förändringar av
miljöbalken.
Uppdraget
Miljöbalkens allmänna hänsynsregler
Tillämpningen av miljöbalkens allmänna hänsynsregler
kommer att ha stor betydelse för vilket genomslag som
balken får och för möjligheterna att uppnå miljöbalkens
mål. De hänger nära samman med de övergripande målen för
miljöpolitiken, nämligen att skydda människors hälsa,
att bevara den biologiska mångfalden, att främja en
långsiktigt hållbar utveckling med naturresurser och
att skydda natur och kulturlandskap. Hur de allmänna
hänsynsreglerna tillämpas när det gäller ärenden om
tillstånd eller motsvarande prövning som följer av
miljöbalken liksom i frågor som rör den operativa
tillsynen och tillsynsvägledningen enligt förordningen
(1998:900) om tillsyn enligt miljöbalken skall vara en
grundläggande utgångspunkt för kommitténs arbete.
Bestämmelserna för hushållning med mark och vatten i
3 och 4 kap. miljöbalken bör materiellt och lagtekniskt
bringas närmare hänsynsreglerna och andra regler om
markanvändning i balken.
Vad vattenlagstiftningens infogande i miljöbalken har
inneburit för miljöskyddet skall med utgångspunkt i
de allmänna hänsynsreglerna ägnas särskilt intresse
i sammanhanget. Även förhållandet mellan de allmänna
hänsynsreglerna och de särskilda hänsynsregler i fråga
om vattenverksamhet som finns i 11 kap. miljöbalken
skall ägnas uppmärksamhet
I fråga om små och medelstora företag skall kommittén
utöver vad som anges i kommittéförordningen (1998:1474)
belysa hur dessa företag påverkas av hänsynsreglerna
och vid behov föreslå åtgärder för att underlätta för
företagen att leva upp till miljöbalkens mål.
Kommittén skall vid behov lämna förslag till de ändringar
eller kompletteringar av lagstiftningen som behövs.
Tillsynen
Kommittén skall hämta in myndigheters, organisationers
och enskildas erfarenheter av hur tillsynen fungerar
och de allmänna hänsynsreglernas roll i sammanhanget.
Verksamheter som är registrerade enligt EU:s system för
miljöstyrning och miljörevision (Eco Management and Audit
System, EMAS) bedriver en aktiv och offentlig intern
miljöstyrning och miljörevision.
Kommittén skall närmare följa upp hur tillsynsarbetet
enligt miljöbalken över miljöfarlig verksamhet kommer
att påverkas av att verksamheter är anslutna till EMAS
eller Internationella Standardiseringsorganisationens
system ISO 14001. Förhållanden som skall undersökas är
vilken långsiktig inverkan på tillsynsbehovet och
tillsynsavgiften som detta kan medföra och vilka
samordningsmöjligheter mellan å ena sidan tillsyn och
å andra sidan miljöledningssystemen EMAS och ISO 14000
som föreligger. I detta ingår även en redovisning av
de ekonomiska konsekvenserna för tillsynsarbetet av
ett förändrat tillsynsbehov.
Miljökvalitetsnormer
Miljöbalken innehåller ett utvecklat system med
miljökvalitetsnormer. I förordningen (1998:897) om
miljökvalitetsnormer finns normer utfärdade för
kvävedioxid, svaveldioxid och bly. Naturvårdsverket
har lämnat förslag om ytterligare miljökvalitetsnormer.
Systemet med miljökvalitetsnormer skall följas upp av
kommittén som skall analysera normernas genomslagskraft
och vid behov lämna förslag till de förändringar av
systemet som kan bidra till att föreskrifterna enligt
5 kap. miljöbalken fungerar som instrument för att
minska miljöbelastningen till nivåer som naturen
långsiktigt tål. Det är därvid viktigt att kommittén
beaktar syftet med de nationella miljökvalitetsmålen
och de regionala mål som länsstyrelser och andra
myndigheter fått i uppdrag att utveckla. Kommittén
skall vidare analysera hur balkens styrmedel är
relaterade till det nya systemet med miljökvalitetsnormer.
Dessutom skall kommittén analysera vilka effekter
reglerna har för svenska företags nationella och
internationella konkurrenskraft.
Miljökonsekvensbeskrivning
Miljökonsekvensbeskrivningarna har mot bakgrund av
den EG-rättsliga regleringen utvecklats och fått nya
formkrav i miljöbalken. Bland annat skall länsstyrelserna
avgöra om en verksamhet har betydande miljöpåverkan.
Om länsstyrelsen finner att miljöpåverkan är betydande,
krävs det bl.a. ett omfattande samrådsförfarande.
Kommitténs arbete skall därför särskilt inriktas
på att utvärdera om det utvecklade förfarandet att
sammanställa miljökonsekvensbeskrivningar är effektivt
och samtidigt ger miljökonsekvensbeskrivningarna
en tillräckligt hög kvalitet. Kommittén skall även
analysera förslaget att det bästa alternativet ur
miljösynpunkt alltid skall ingå i en
miljökonsekvensbeskrivning och vad som skall innefattas
i detta begrepp (SOU 1998:137). Kommittén skall också
utreda om regelverket tillgodoser rimliga anspråk hos
myndigheter, organisationer, sakägare och enskilda
på att kunna utöva inflytande över projekten när det
gäller att begränsa skadeverkningarna av planerade
anläggningar. Vidare bör kommittén analysera om det
nu beslutade förfarandet i alla delar står i proportion
till syftet med kravet. Kommittén skall lämna förslag
till de ändringar som kan behövas.
Avgifter
Regeringen anser att utformningen av systemet för
prövning av tillsynsavgifter bör övervägas ytterligare.
Bland annat bör kommittén närmare studera i vilken
utsträckning fasta avgifter snedvrider konkurrensen.
Det är också viktigt att upprätthålla skillnaden mellan
skatt och avgift. Arbetets inriktning skall vara att
sådan myndighetsverksamhet som avser prövning och
tillsyn endast skall avgiftsfinansieras om den klart
faller inom de ramar som regeringsformen ger.
Miljöbalksutredningen föreslog i sitt huvudbetänkande
Miljöbalken (SOU 1996:103) att dispensavgifter skulle
betalas för att utjämna ekonomiska konkurrensfördelar
till följd av dispensen (Del 2 s. 323). Regeringen
ansåg dock i propositionen om Miljöbalk att grunderna
för avgiftsuttaget borde lagregleras på ett tydligare
sätt (Del 1 s. 516-517). Regeringen anförde vidare att
underlag för att göra detta saknades men att regeringen
hade för avsikt att låta utreda frågan. I sitt
slutbetänkande (SOU 1998:35) Förordningar till miljöbalken
pekade utredningen på andra avgiftsfrågor exempelvis
om vattenverksamhet som förtjänade ytterligare
uppmärksamhet. En annan fråga som utredningen tog upp
var den om gränsdragningen mellan skatt och avgift i
regeringsformens mening när det gäller myndigheternas
tjänster till ett kollektiv (SOU 1996:103, Del 2 s. 321
f.). Denna gränsdragning har bl.a. betydelse för riksdagens
möjlighet att delegera beslutanderätt.
I kommitténs arbete skall också ingå att överväga de
nyss nämnda frågor som väckts av Miljöbalksutredningen
och lämna förslag till de ändringar som behövs.
Tillståndsprövning
Miljöbalken innebär att en ny och sammanhållen
prövningsordning införs. Miljödomstolar inrättas.
Nya processuella och administrativa regler har
tillkommit. Som framgår av avsnittet om en fortsatt
reformering av miljölagstiftningen, har regeringen
aviserat en översyn av frågan om tillståndsprövningen
i framtiden bör ligga direkt hos miljödomstol eller
skall prövas av domstol först efter överklagande
av förvaltningsmyndighets beslut. Kommittén skall
utreda denna fråga med beaktande av bl.a. tidigare
utredningar och förslag om administrativ prövningsordning
för vattenmål (SOU 1977:27, prop. 1981/82:130, bet.
1982/83:JoU30 s. 40, rskr. 1997/98:278). Kommittén
skall vidare beakta den utveckling som skett genom
att renodlingen av domstolarnas roll att avgöra
tvister mellan enskilda och det allmänna, alltmer
kommit i förgrunden (SOU 1991:106, prop. 1994/95:100
s. 4 f. och 48, prop. 1996/97:1 s. 33 f. och prop.
1997/98:1 s. 42 f). Kommittén skall vid bedömningen
av för- och nackdelar med en administrativ prövning
i första instans belysa frågan hur anspråk på ersättning
eller skadestånd enligt miljöbalken skall lösas samt
redovisa konsekvenserna av olika alternativ i förhållande
till den föreslagna prövningsordningen. Kommittén
skall även närmare utreda Tunnelkommissionens förslag
att anläggandet av järnvägar, vägar och allmänna
farleder skall prövas av miljödomstol i stället för
av de verk som är ansvariga för sakområdet i samband
med den prövning som sker enligt lagen (1995:1649)
om byggande av järnvägar, väglagen (1971:948) och
lagen (1983:293) om inrättande, utvidgning och
avlysning av allmän farled och allmän hamn (SOU
1998:137). Även prövningspliktens omfattning liksom
frågor av processuell och administrativ art som
faller inom ramen för miljödomstolarnas tillämpning
skall vid behov belysas av kommittén som skall lägga
fram förslag i dessa och andra tillståndsfrågor i
den utsträckning det behövs.
Härutöver skall kommittén redovisa sådana kostnadsmässiga
konsekvenser för tillståndsökande och andra parter
som myndigheter och miljöorganisationer som miljöbalken
har föranlett. I fråga om miljöorganisationerna
skall kommittén även redovisa erfarenheterna av den
vidgade talerätten enligt 16 kap. miljöbalken och
hur denna rätt har utnyttjats eller på annat sätt
berört organisationerna när det gäller tillståndsbeslut
som har meddelats på central, regional eller kommunal
nivå.
Miljösanktionsavgifter
Tillsynsmyndigheterna får genom miljöbalken ytterligare
ett sanktionsmedel, nämligen miljösanktionsavgifter.
I förordningen (1998:950) om miljösanktionsavgifter
föreskriver regeringen att avgifter skall betalas
för de överträdelser som anges i en bilaga till
förordningen. Kommittén skall utvärdera effektiviteten
hos det nya sanktionssystemet och samspelet mellan
tillsynsreglerna, sanktionsavgifterna och de
straffrättsliga reglerna samt föreslå de ändringar
av regelverket som kan behövas.
Straff
Den straffrättsliga regleringen i miljöbalken bör
uppmärksammas av kommittén. Riksåklagaren har i
december 1998 genom rapporten Effektivare
miljöbrottsbekämpning lämnat förslag till åtgärder.
På uppdrag av riksdagen (bet. 1997/98:JuU1) har
en nationell miljöbrottsstrategi utarbetats. Dessa
frågor skall kommittén beakta i sitt arbete. Vidare
framförs det ofta i den allmänna debatten att alltför
få brott med miljörättslig anknytning beivras.
Riksåklagaren har under beredningen av miljöbalken
framfört att det bör göras en översyn av brotten
miljöbrott och vållande till miljöstörning. Kommittén
skall utreda förutsättningarna för att ändra
brottsbeskrivningen av främst miljöbrott och även
i övrigt följa den straffrättsliga tillämpningen
av miljöbalken samt lämna de förslag som kan behövas
för att åstadkomma ett effektivt och rättvist
sanktionssystem.
Kostnader
Om kommitténs förslag påverkar kostnaderna eller
intäkterna för staten, kommuner, landsting, företag
eller andra enskilda, skall en beräkning av dessa
konsekvenser redovisas. Om förslagen innebär
samhällsekonomiska konsekvenser i övrigt, skall dessa
redovisas. Om förslagen innebär kostnadskonsekvenser
för staten, kommuner eller landsting, skall även
förslag till finansiering anges.
Tidsplan, arbetsformer m.m.
Kommittén skall utöver vad som tidigare anförts
samråda med den parlamentariska beredningen om mål
i miljöpolitiken (M 1998:07). Kommittén skall dessutom
genom utfrågningar, enkäter och på andra lämpliga sätt
hämta in erfarenheter av miljöbalkens tillämpning.
Om det under utredningens gång kommer fram ytterligare
frågor av lagstiftningskaraktär som rör uppdraget,
är kommittén fri att behandla dessa frågor. Större
frågor skall först anmälas till regeringen.
Genom de övergångsregler som ges genom lagen
(1998:811) om införande av miljöbalken gäller att
äldre lag skall tillämpas i fråga om mål och
ärenden som inkommit till domstolar och myndigheter
före den 1 januari 1999. Detta innebär att de
erfarenheter kommittén kan inhämta om miljöbalken
och dess genomslag blir begränsade under en
inledande period särskilt som Koncessionsnämnden
för miljöskydd överlämnat en stor mängd mål till
domstolarna som skall handläggas enligt äldre
ordning. Trots att utvärderingen av balken därför
kommer att dröja finns det frågor av mer begränsad
natur som kommittén kan inleda sitt arbete med.
Kommittén skall därför i ett delbetänkande senast
den 31 december 2000 redovisa förslag av mer
begränsad, lagteknisk natur som uppdraget leder
till. Kommittén skall i ett mer samlat betänkande
senast den 1 juli 2002 lämna förslag till de mer
omfattande ändringar av lagstiftningen som uppdraget
kan medföra och samtidigt redovisa de dittills
gjorda erfarenheterna av miljöbalkens hänsynsregler.
Kommittén skall i ett slutbetänkande senast den 31
december 2003 redovisa en fullständigare bild av hur
miljöbalken fått genomslag i den praktiska tillämpningen
liksom andra frågor som rör uppföljningen av de
centrala instrumenten i balken.